AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #41 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, Minya skrev: En skulle tro det, men det er ikke sånn det fungerer med medisiner. Som sagt, matematikken tilsier at det skal være sånn, men effekten blir likevel annerledes. Jeg kan ikke kjemien rundt det, men en tablett med høyere dose fungerer bedre eller ihvertfall annerledes enn to tabletter med lavere dose, men total dose samme eller høyere enn den ene tabletten. Om det har noe med at det er færre fyllstoffer/hjelpestoffer i den med høyere dose virkestoff eller noe, høres logisk ut for meg, men jeg aner som sagt ikke om det er det som er greia. Dette tror jeg er bullshit for å si det på godt norsk, har du kilder for påstandene dine? Jeg jobber på sykehjem, vi har multidose. Hvis legen ønsker å øke dosen på f.eks Ibux da, og endrer medisinkortet til pasienten bare ved å skrive 2 tabletter a 200 mg, pakker apoteket 1 x 400 mg fordi det er billigere. Aldri har jeg hørt at det skal spille noen rolle hvor mange tabletter man tar så lenge dosen/mg blir det samme. Hvis du ikke VET hva du snakker om og kan begrunne det, så la vær å skrive sånt- folk blir engstelige av mindre. Anonymkode: c810d...287 16
Minya Skrevet 1. november 2018 #42 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette tror jeg er bullshit for å si det på godt norsk, har du kilder for påstandene dine? Jeg jobber på sykehjem, vi har multidose. Hvis legen ønsker å øke dosen på f.eks Ibux da, og endrer medisinkortet til pasienten bare ved å skrive 2 tabletter a 200 mg, pakker apoteket 1 x 400 mg fordi det er billigere. Aldri har jeg hørt at det skal spille noen rolle hvor mange tabletter man tar så lenge dosen/mg blir det samme. Hvis du ikke VET hva du snakker om og kan begrunne det, så la vær å skrive sånt- folk blir engstelige av mindre. Anonymkode: c810d...287 Jeg har ingen kilder, annet enn min mor som var sykepleier. At det er bedre å ta en tablett à 400mg enn to tabletter à 200mg. Hvorfor er feks 600mg ibux reseptbelagt når 200 og 400mg ikke er det? Hvorfor er 500mg naproxen reseptbelagt når 250mg ikke er det? 1g paracet mot 500mg? Men dette var ikke poenget med tråden heller, så det er unødvendig å krangle om det. TS fikk resept på 500mg naproxen, den har bedre effekt enn den reseptfrie og koster også mindre pr mg. 1
Snaskesnusken Skrevet 1. november 2018 #43 Skrevet 1. november 2018 Oi 😳 Bra at du fikk orden på dette til slutt, Ts. Den legen der bør få passet sitt påskrevet! God bedring 🌺 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #44 Skrevet 1. november 2018 5 minutter siden, Minya skrev: Jeg har ingen kilder, annet enn min mor som var sykepleier. At det er bedre å ta en tablett à 400mg enn to tabletter à 200mg. Hvorfor er feks 600mg ibux reseptbelagt når 200 og 400mg ikke er det? Hvorfor er 500mg naproxen reseptbelagt når 250mg ikke er det? 1g paracet mot 500mg? Men dette var ikke poenget med tråden heller, så det er unødvendig å krangle om det. TS fikk resept på 500mg naproxen, den har bedre effekt enn den reseptfrie og koster også mindre pr mg. Grunnen til at jeg henger meg opp i avsporingen din er at folk der ute, som leser dette kan begynne å tvile på medisinene sine og i verste fall ikke ta dem når de blir foret med slik feilinformasjon. Det du sier er bare tull. Det er dosen som er viktig, ikke antall tabletter som utgjør dosen. At noen tabletter og styrker er reseptfrie og andre ikke, har med bruksområdet å gjøre. Det er også for å forebygge overdosering at kun lave styrker er reseptfritt og doseres etter hva det står på pakken. Legen kan foreskrive høyere doser enn hva som normalt er anbefalt hvis det er indikasjon for det, og da følger man legens forordning. Anonymkode: c810d...287 18
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #45 Skrevet 1. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du tror det jobber leger i helsevesenet som aldri har gjort feil - så er jeg redd du tar skammelig feil. Og om en tror at en lege blir fratatt mulighet til å praktisere pga en enkelt, og ikke særlig grov feil tross alt - så tar du nok feil igjen. Men, når det er sagt, så bør det selvsagt meldes fra, så denne turnuslegen kan få korreks og rettleding. Anonymkode: 923f8...2ae Leste du svaret mitt eller? Du skjønner vel at det er et ønske : (,må han/Hun aldri få jobbe i helsevesenet overhodet)... jeeezes.. Til flere anmeldelser osv til mer restriksjoner får vedkommende, og kanskje ikke blir ansatt pga dårlige holdninger og null respekt i møte med pasienter. Vanskelig å få jobb hvis man har fått mange anmerkninger og varsler på slike ting. Anonymkode: 7d9d7...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #46 Skrevet 1. november 2018 30 minutter siden, Minya skrev: Jeg har ingen kilder, annet enn min mor som var sykepleier. At det er bedre å ta en tablett à 400mg enn to tabletter à 200mg. Hvorfor er feks 600mg ibux reseptbelagt når 200 og 400mg ikke er det? Hvorfor er 500mg naproxen reseptbelagt når 250mg ikke er det? 1g paracet mot 500mg? Men dette var ikke poenget med tråden heller, så det er unødvendig å krangle om det. TS fikk resept på 500mg naproxen, den har bedre effekt enn den reseptfrie og koster også mindre pr mg. Altså... Jøss. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Anonymkode: 43ac1...710 12
Veslemej Skrevet 1. november 2018 #47 Skrevet 1. november 2018 Tusen takk. Jeg er bare glad jeg tok kontakt og at jeg er på bedringens vei 😊 dere som krangler om medisinene jeg fikk. Jeg fikk 250 mg naproxen der jeg skulle ta to tabletter, to ganger for dag. Så fikk ikke noe 500 mg. Desse skal jeg ikke bruke da altså. Takk for støtte og gode ønsker 😊 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #48 Skrevet 1. november 2018 1 time siden, ViljaH skrev: Kontakt lege igjen. I slike tilfeller synes jeg det er greit å være litt hvass til legen, og si rett ut at du vil snakke med en ferdig utdannet lege og ikke lærling, for dette opplegget synes du ikke helt funker. Turnuslege skal vel alltid ha overlege i bakhånd. En turnuslege er en ferdig utdannet lege. Hvis alle leger som begår slike feil skulle bli nektet å praktisere, slik flere foreslår her, ville det ikke vært nok leger igjen til å sørge for et tilstrekkelig helsetilbud for befolkningen... Anonymkode: 42c63...9cf
ViljaH Skrevet 1. november 2018 #49 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En turnuslege er en ferdig utdannet lege. Hvis alle leger som begår slike feil skulle bli nektet å praktisere, slik flere foreslår her, ville det ikke vært nok leger igjen til å sørge for et tilstrekkelig helsetilbud for befolkningen... Anonymkode: 42c63...9cf Å begå feil er en ting, å ha et holdningsproblem som den legen er noe annet. Turnuslege er ferdig utdannet, men fortsatt under opplæring før kan jobbe helt solo. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #50 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, ViljaH skrev: Å begå feil er en ting, å ha et holdningsproblem som den legen er noe annet. Turnuslege er ferdig utdannet, men fortsatt under opplæring før kan jobbe helt solo. Denne legen har åpenbart ikke kommunisert godt nok med pasienten sin, men her får vi bare den ene siden av saken. Å bedømme hvorvidt legen har et holdningsproblem basert på denne pasientens gjengivelse av situasjonen mener jeg blir feil. *En turnuslege jobber selvstendig som lege, men skal ha en bakvakt tilgjengelig for rådgivning. Anonymkode: 42c63...9cf 1
ViljaH Skrevet 1. november 2018 #51 Skrevet 1. november 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne legen har åpenbart ikke kommunisert godt nok med pasienten sin, men her får vi bare den ene siden av saken. Å bedømme hvorvidt legen har et holdningsproblem basert på denne pasientens gjengivelse av situasjonen mener jeg blir feil. *En turnuslege jobber selvstendig som lege, men skal ha en bakvakt tilgjengelig for rådgivning. Anonymkode: 42c63...9cf Poenget med å kalle turnuslegen for læring var for å sette på spissen at det du driver med her er ikke kompetent behandling som forventes av ferdig lege. Det poenget tror jeg du misset i all korrigeringen din.
Måbarefåsiat... Skrevet 1. november 2018 #52 Skrevet 1. november 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Urinsyregikt Anonymkode: 50ff6...4e6 Det var det jeg tenkte også. Hadde noe av det samme, bortsett fra smertene. Fant aldri ut av hva det var, gikk over av seg selv.
Rullestolbruker Skrevet 20. mai 2024 #53 Skrevet 20. mai 2024 Minya skrev (På 1.11.2018 den 17.29): Jeg har ingen kilder, annet enn min mor som var sykepleier. At det er bedre å ta en tablett à 400mg enn to tabletter à 200mg. Hvorfor er feks 600mg ibux reseptbelagt når 200 og 400mg ikke er det? Hvorfor er 500mg naproxen reseptbelagt når 250mg ikke er det? 1g paracet mot 500mg? Men dette var ikke poenget med tråden heller, så det er unødvendig å krangle om det. TS fikk resept på 500mg naproxen, den har bedre effekt enn den reseptfrie og koster også mindre pr mg. Det kan jeg fortelle deg. Om du er gravid, har astma og allergi, magesår eller tarmblødninger, hjerteproblemer, høyt blodtrykk, blødningstendens, dårlig nyrefunksjon eller er storrøyker, så kan blandt annet Ibux være skadelig. Det samme gjelder om du bruker Ibux i høyere doser enn anbefalt eller over lengre tid. Det er derfor statens forsøk på å unngå, ved å sett resept på høyere doser. Paracetamol over lengre tid kan skade leveren. Derfor kan mange heller bruke høyere doser over mindre tid. MEn folk tar jo tablettene selv, så det spiller jo ingen rolle 2 stk 500 mg er akkurat det samme som 1000 mg. Det har jeg fra leger på sykehuser, der jeg har etter min ulykke vært pasient når man legger alt tilsammen i 19 år.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #54 Skrevet 20. mai 2024 Rullestolbruker skrev (1 time siden): Det kan jeg fortelle deg. Om du er gravid, har astma og allergi, magesår eller tarmblødninger, hjerteproblemer, høyt blodtrykk, blødningstendens, dårlig nyrefunksjon eller er storrøyker, så kan blandt annet Ibux være skadelig. Det samme gjelder om du bruker Ibux i høyere doser enn anbefalt eller over lengre tid. Det er derfor statens forsøk på å unngå, ved å sett resept på høyere doser. Paracetamol over lengre tid kan skade leveren. Derfor kan mange heller bruke høyere doser over mindre tid. MEn folk tar jo tablettene selv, så det spiller jo ingen rolle 2 stk 500 mg er akkurat det samme som 1000 mg. Det har jeg fra leger på sykehuser, der jeg har etter min ulykke vært pasient når man legger alt tilsammen i 19 år. Hvorfor søke opp en 5 år gammel tråd? Anonymkode: 20ebf...0d0 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå