Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. november 2018 #21 Del Skrevet 1. november 2018 18 minutter siden, T-Rex skrev: Dette kalles sosiolekt. "Dem hakke hjelpt henner" er gangbart i noen strøk. Sånn er det bare. Nei, det kalles dialekt. Å "snakke bokmål" er sosiolekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 1. november 2018 #22 Del Skrevet 1. november 2018 Just now, Anonymus Notarius said: Nei, det kalles dialekt. Å "snakke bokmål" er sosiolekt. Bryr meg midt i ræva. De kalte det sosiolekt da jeg var ung. Jeg er så gammel at jeg har vanskelig for å tilegne meg ny kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni Skrevet 1. november 2018 #23 Del Skrevet 1. november 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Og Nordstrand, Bekkelaget, Nydalen, sagene, Røa overalt Anonymkode: 6a370...469 Overhodet ikke vanlig for Nordstrand, der jeg vokste opp. Der er det betong, aviser og poteter, ikke bettong, avvisa eller pottitter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #24 Del Skrevet 1. november 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Og Nordstrand, Bekkelaget, Nydalen, sagene, Røa overalt Anonymkode: 6a370...469 Nei! Du blander, bærum, Oslo vest og Oslo øst. Hva er galt med deg? På Oslo vest snakker man pent, på Oslo øst snakket de pakkisnorsk. Anonymkode: c8e0d...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #25 Del Skrevet 1. november 2018 Dette er typisk sånn man snakket i arbeiderklassen, eller geografiske områder der det hovedsaklig bodde arbeiderklasse. Ikke bare i oslo, også ekte drammensere og folk fra Mjøndalen og Hokksund snakker også sånn. Men de fleste legger om dersom man flytter og/eller utdanner seg. Sjøl nekter jeg å legge om språket jeg er oppvokst med bare fordi det liksom ikke er fint nok når man har skaffa seg universitetsutdannelse og millioninntekt... Anonymkode: e882a...f87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanDerreRåbert Skrevet 1. november 2018 #26 Del Skrevet 1. november 2018 Kort og greit så blir vel måten vi prater på basert på hvordan vi snakker/snakket hjemme og hvor vi bor/ferdes mest. Jeg har selv mange ord og utrykk hvor det er litt "oslolosen"-ishe vibber, jeg tror jeg i all hovedsak har arvet det av pappa (som som er født og oppvokst på Oppsal. ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #27 Del Skrevet 2. november 2018 På 31.10.2018 den 21.38, AnonymBruker skrev: Han er oppvokst på østkanten av Oslo og legger trykk på ord på veldig «håndverkeraktig» måte. F.eks. «Betong» blir «bettong», osv. Hva er greia? Hører dette hjemme hos en Oslomann? Han er ingen håndtverker, så hva er det som skjer? Synes det høres veldig harry ut. Anonymkode: 0a71c...b0e Jeg er fra Oslo øst ( Groruddalen) og legger ikke trykk på ordene på den måten. Har mange a-endelser og sier hælja istedenfor helgen og ælj og ikke elg. Kjenner ikke mange som sier bettong og apppelsin. Det handler vel mer om manglende dannelse enn sosiolekt? Anonymkode: f0c67...201 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. november 2018 #28 Del Skrevet 2. november 2018 Dette var jo veldig interessant! googlet på østkantspråk og dette kom opp på et FAU-møte fra en skole i Groruddalen. Det er mulig at du ikke får jobb hvis du snakker sosiolekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pautina Skrevet 2. november 2018 #29 Del Skrevet 2. november 2018 Dette er sosiolekt og ikke dialekt, så det går igjen over hele landet. Avhenger av miljø og identitet mer enn geografi. bannan og tommat sies over hele landet sammen med ekstra a endinger hvis man lener mot det du kaller harry heller enn mot hytten og pikene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Ellefantella Skrevet 2. november 2018 #30 Del Skrevet 2. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei! Du blander, bærum, Oslo vest og Oslo øst. Hva er galt med deg? På Oslo vest snakker man pent, på Oslo øst snakket de pakkisnorsk. Anonymkode: c8e0d...f45 Pakkisnorsk??? Mine besteforeldre var arbeiderklasse fra Tøyen og de snakket kjempebredt lenge før en eneste pakistaner satte sin fot der! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. november 2018 #31 Del Skrevet 2. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei! Du blander, bærum, Oslo vest og Oslo øst. Hva er galt med deg? På Oslo vest snakker man pent, på Oslo øst snakket de pakkisnorsk. Anonymkode: c8e0d...f45 Har du noen gang besøkt Oslo øst? Hvor har du vært og hvor lenge var du der? er fra Oslo øst men snakker ikke kebabnorsk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 4. november 2018 #32 Del Skrevet 4. november 2018 Den typiske oslodialekta som beskrives her, er (dessverre) svært sjelden å høre hos unge mennesker i områdene rundt Oslo øst. Du vil høre det blant håndverkere, og pussig nok blant de som identifiserer seg som hiphopere. De som snakker sånn utenom disse gruppene, er oftest 40+ og menn (selvfølgelig med unntak). Angående dialekt-/sosiolektdiskusjonen, så bør dere vite at man i moderne sosiolingvistikk heller mot å bruke dialektbegrepet som en fellesbetegnelse for språklig variasjoner som geolekt (det dere tenker på som dialekt), sosiolekt og etnolekt. Grunnen til dette er at det ofte er vanskelig å begrunne en språklig varietet f.eks.kun med sosioøkonomiske faktorer. F.eks. er det jo tradisjonelt vanlig å omtale "Oslo øst" som en sosiolekt, enda det helt tydelig er geografiske faktorer også (øst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 4. november 2018 #33 Del Skrevet 4. november 2018 På 1.11.2018 den 9.20, AnonymBruker skrev: Om du leser innlegget en gang til vil du nok se at Høna skriver ulike Bergens-dialekter , eller feks Stavanger vs Sandnes-dialekt. Altså at hun ikke hører forskjell på ulike dialekter innad i Bergen, og heller ikke forskjell på folk fra Stavanger og Sandnes Anonymkode: 8631d...489 Det stemmer 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 5. november 2018 #34 Del Skrevet 5. november 2018 På 1.11.2018 den 12.27, T-Rex skrev: Dette kalles sosiolekt. "Dem hakke hjelpt henner" er gangbart i noen strøk. Sånn er det bare. Hvilke strøk er det snakk om? For den klassiske oslomåten å si det på, ville vært "dem hakke hjælpi 'a". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #35 Del Skrevet 5. november 2018 På 31.10.2018 den 21.43, AnonymBruker skrev: Men jeg er fra Østlandet selv, bare litt sørover. Snakker de typisk sånn de som er oppvokst i Oslo øst? 100% håndverker Anonymkode: 0a71c...b0e Virkelig ikke, er oppvokst på østkanten i Oslo selv, og kjenner ingen som prater sånn. Anonymkode: 277bd...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #36 Del Skrevet 5. november 2018 On 10/31/2018 at 9:38 PM, AnonymBruker said: Han er oppvokst på østkanten av Oslo og legger trykk på ord på veldig «håndverkeraktig» måte. F.eks. «Betong» blir «bettong», osv. Hva er greia? Hører dette hjemme hos en Oslomann? Han er ingen håndtverker, så hva er det som skjer? Synes det høres veldig harry ut. Anonymkode: 0a71c...b0e Her er vi høyere utdannet og kan fortsatt si bettong, Oslo vest. Anonymkode: 95b74...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå