Tran09 Skrevet 31. oktober 2018 #1 Del Skrevet 31. oktober 2018 Jeg var innom fretex i dag, og ble helt sjokkert over hvor dyrt det har blitt! En organisasjon som får gratis donasjoner av pent brukte ting og klær burde virkelig holde ett lavt prisnivå. En brukt enkelt og svart genser fra h&m kostet 149 kroner (!) på fretex, og en tilsvarende genser på h&m kostet 179 kroner. Det er de hverdagslige klærene som ligger høyt i pris i forhold til å kjøpe på ny butikk, dersom man skal kjøpe pen kjole eller lignende så jeg den høyeste prisen for en brudeskjole var 900 kroner. Den var ganske pen og så nesten ny ut, kanskje litt utgått i stil. Syntes det var så trist å se hvor dyrt det var, for jeg vil mye heller kjøpe gjenbruk enn nytt. Men blir vanskelig det når fretex ikke har flere størrelser og dersom jeg ser etter noe spessielt. Husker i 2013, da jeg kunne kjøpe en enkel genser for 20 kroner. Når ble fretex så utrolig dyrt? 😮 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #2 Del Skrevet 1. november 2018 Da brukt ble trendy, Ts. Men gå på dine lokale små bruktbutikker. Fortsatt mulig å få en bukse til 30 kr på min lokale. Og bruktbutikken rundt hjørnet fra Fretex har klær til 25kr/stk (inkludert jakker). Men du har vel lagt merke til noe annet som har skjedd med bruktbutikker? Lukta av gammel lett muggen kjeller er borte. Til 25kr/plagget må en takle lukta, altså... Anonymkode: b03e4...b96 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #3 Del Skrevet 3. november 2018 Brukt ble trendy? sammenligner Fretex seg med sjapper hvor de nøye velger ut brukte klær for videresalg, altså vintage-butikkene, eller noe? Noe annet jeg har lagt merke til er at alt det kule går til andre steder enn Fretex. De blir vel sendt til systuen til Fretex... de klærne som er noe verdt. Fook it. Jeg har jobbet der. En slitt bedriten Canada goode (falsk) ble holdt i bakrommet, sjefen skulle Google priser. Men en annen, spinndyr Jakke kostet 8000 kr, helt ubrukt med kvittering i lommen. Problemet er bare det at det er subtile mennesker som går med den slags klær. Kostbart til tusen, et merke for folk som verdsetter diskrete plagg med skyhøy kvalitet. Stakkaren som holdt tilbake en ekkel Canada goose løftet ikke blikket to ganger da noe dobbelt så eksklusivt ble satt ut der. Flaks for meg at de fleste bare går etter de innlysende merkene. Anonymkode: 3ef16...ea1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 3. november 2018 #4 Del Skrevet 3. november 2018 Selv i Telemark har prisene til Fretex gått i været. Vi har nettopp vært der. 300 kr for en brukt bukse som kostet 200-249 i sin tid.. Jeg føler liksom ikke at det helt er verdt det og går heller andre steder. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 4. november 2018 #5 Del Skrevet 4. november 2018 Eg synest ikkje det er så dyrt på Fretex, eg? Eg har kjøpt masse klede der, og har aldri betalt over 200,- for eit plagg. Eg trur eg har to eller tre jeans eg har kjøpt der, alle til 89,-. Det dyraste eg har kjøpt på Fretex var ei tweeddrakt til 249,-, men det var altså ei heil drakt. Generelt sett synest eg det er veldig bra at prisane på klede går opp, vi har alle godt av å handle mindre, og når ein legg att pengane sine hos Fretex går det til ein god sak. Det kostar for øvrig ein god del pengar å sortere og handsame alle dei tekstilane dei får inn, det er viktig å hugse på at tekstilgjenvinninga Fretex gjer er gratis, så lenge vi ikkje handlar hos Fretex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #6 Del Skrevet 4. november 2018 18 timer siden, Emmelise skrev: Selv i Telemark har prisene til Fretex gått i været. Vi har nettopp vært der. 300 kr for en brukt bukse som kostet 200-249 i sin tid.. Jeg føler liksom ikke at det helt er verdt det og går heller andre steder. Samme her. Anonymkode: 372fb...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #7 Del Skrevet 4. november 2018 Synes også det er dyrt, og så finner jeg aldri noe fint der lenger. Bare triste H&M-klær og annet rask. UFF er litt bedre, der har jeg faktisk funnet noen kule ting. Det aller beste er å være tidlig ute på loppemarkeder hvor privatpersoner selger, det er da jeg gjør de beste kuppene. Fant en nydelig paljettjakke fra 50-tallet til rundt hundrelappen senest forrige uke Anonymkode: 6c131...2df 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #8 Del Skrevet 4. november 2018 Jeg er innom der ganske regelmessig og det varierer veldig hva de har, men det er jo ganske naturlig. Om de bare har brukte klær H&M og andre billigkjeder så kjøper jeg det ikke. Ofte har de mye stygt der også, men noen ganger finner jeg fine ting der. Sist jeg var innom fant jeg masse og da synes jeg det er verdt det. Jeg synes egentlig ikke at det er så dyrt jeg, men man må være ganske selektiv. Anonymkode: 6c767...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #9 Del Skrevet 4. november 2018 Er ikke bare klær som har blitt temmelig dyrt. Bøker også. En brukt bok til hundre kroner hos Fretex, eller en splitter ny bok til femti kroner hos CDON eller lignende. Anonymkode: 32f78...3cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. november 2018 #10 Del Skrevet 4. november 2018 Har sett klær der som koster det samme som nytt. Salget må jo rase for dem når folk ser at det ikke lønner seg å kjøpe brukt. Hvem betaler 2-300 kr for en brukt H&M genser? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #11 Del Skrevet 9. november 2018 Tror det er vel heller at de som sorterer klærne og setter priser, har ikke alltid peiling på merker? Det er mitt intrykk, kjøper masse på Fretex. Jeg har kjøpt silkebukse fra ByTimo, ullkjerf i ekte ull og ikke akryl, viskosebluse med silke fra Days Like This ganske billig, type 89 kr, disse mener jeg var billig priset. Jeg har også kjøpt topp i bomull fra Massimo for 200 kr og parkasjakke fra LineOfOslo for 350 kr. Dyrt men dette var ting som var dyre i utgangspunktet, og var i bra stand. Og kjøpte flere H&M og andre kjedemerker gensere og cardigan til 50 kr. Ang disse, kommenterte dama i kassa at jeg fikk de billig men det synes faktisk ikke jeg, De er billige nye også, og 50 kr er ikke lav pris for brukt H&M genser av akryl, heller høy. Og jeg ser en hel del noname-merker type fra Ebay eller Grønland-klesbutikk, som er priset enten samme eller høyre enn de koster nye. Samme med interiør ting fra Ikea. Men jeg har også funnet ut at det går an å prute i Fretex-butikker, man får avslag for ting som må vaskes, ting som må fikses (sys) osv. Men ingenting slå loppemarked. 😍 Anonymkode: f028c...2ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #12 Del Skrevet 9. november 2018 På 4.11.2018 den 9.57, Tigress skrev: Eg synest ikkje det er så dyrt på Fretex, eg? Eg har kjøpt masse klede der, og har aldri betalt over 200,- for eit plagg. Eg trur eg har to eller tre jeans eg har kjøpt der, alle til 89,-. Det dyraste eg har kjøpt på Fretex var ei tweeddrakt til 249,-, men det var altså ei heil drakt. Generelt sett synest eg det er veldig bra at prisane på klede går opp, vi har alle godt av å handle mindre, og når ein legg att pengane sine hos Fretex går det til ein god sak. Det kostar for øvrig ein god del pengar å sortere og handsame alle dei tekstilane dei får inn, det er viktig å hugse på at tekstilgjenvinninga Fretex gjer er gratis, så lenge vi ikkje handlar hos Fretex. Som å lønne de som er høyere oppe i Fretex/Frelsesarmeen Anonymkode: 589a4...8a5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #13 Del Skrevet 9. november 2018 Noe av det de selger i fretex-butikkene er helt vilt overpriset (F.eks klær fra Cubus, HM og Kappahl), men stikker du ofte innom og går ordentlig gjennom stativene kan du gjøre mange gode kupp. Mine beste kjøp har vært: Dressjakke fra Boss, helt som ny til 300 kr. Skinnjakke fra Aleksander, pent slitt og råfin til 350 kr. Per Spook ullgenser uten bruksspor til 400 kr. En Bergans tykk og varm fleecejakke til 200 kr. Mih jeans 200, Sand penbukse 150, Guess Jeans 200, og en snekkerbukse fra Top Shop til 100 kr. Jeg digger Fretex 😍 Anonymkode: 90a24...833 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ironically_me Skrevet 9. november 2018 #14 Del Skrevet 9. november 2018 Er det salg, matcher vel de fleste Fretex. Det har jo hendt at de har fått inn noe virkelig kostbart, men da øker prisene deretter. Lett blanding av private og gaver gitt av butikkjeder. I det siste tilfelle er det ofte vareprøver, plagg som er igjen etter salg - og klær med noen småfeil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueblizz Skrevet 9. november 2018 #15 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Kjøpte nettopp utebukser(vinterbukse) til meg og eldstemann i grei stand til 29,- stk.. ikke de fineste, men greit å ha som reservebukser. Endret 9. november 2018 av Blueblizz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #16 Del Skrevet 9. november 2018 Er helt enig! Fretex er blitt grådig dyrt! Men jeg har hatt skikkelig flaks en gang! Jeg fant nemlig en ultrapro fra tupperware til 79kr på Fretex, sannsynligvis fullstendig ubrukt, det er det aller beste kjøpet jeg noen sinne har gjort! (Ny pris er 1300 og noe) På den lokale gjenbruksbutikken tar de halv pris av ny pris, og det selv om varen er tydelig og godt bruk og tyve år gammel, der skal de ha halv pris av ny pris på f.eks gulne bokser fra tupperware og skakke og skadede møbler... Anonymkode: 8850c...0f0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 9. november 2018 #17 Del Skrevet 9. november 2018 Helt enig. Har vært innom noen ganger og funnet klær som koster mer enn nyprisen 🙄 Topper fra HM som koster 99 kr nye til 150 kr på Fretex? Nei takk. Jeg hadde kjøpt meg en ny jakke til 800kr. Fant samme jakke på Fretex med noe bruksslitasje til 1200 kr 😱 Altså............... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #18 Del Skrevet 9. november 2018 Det som sjokkerte meg mest var da jeg fant en pelskåpe til 10 000 kr på FRETEX.... Anonymkode: 294d5...4ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #19 Del Skrevet 16. november 2018 Nå har jeg vært i enda en Fretex butikk, den i Universtitetsgata i Oslo. Og der var en ting som jeg synes var total feilpriset, en dunjakke fra JeanPaul til 499. Nå var jo denne jakke av veldig bra kvalitet og sikkert veldig varm, ihvertfall tung, og på lappen sto det 80% dun, 20% fjær, som er jo veldig bra. Men jakka var godt brukt og slitt i detaljer, og sikkert over 10-15 år gammel, så ganske utdatert i stilen og fargen. Slik jeg ser det, dette er en produkt for personer med dårlig råd, når varme er viktigere enn utseende, og da synes jeg det blir dyrt med 500 kr. Men har dere tenkt, at forskjellige Fretex kan være retta mot forskjellige kjøpegrupper? Har blitt bedre kjent med flere Fretex butikker, og nå virker det sånn for meg. De på Majorstua og på Sankthanshaugen er rettet hovedsakelig mot studenter og kvinner under 40, der er det ikke mange av klassiske merkeklær, men det er litt av hvert, og prisnivå er midt på tre. Skinnjakker, lammekåper, festklær. Disse selger mye kjedebutikk-klær men også mer merker som DaysLikeThis, ByMeleneBirger. I mine øyne er dette merker for kvinner under og rundt 30 årene. Også den i Universitetsgata da, den virker rettet mot litt mer voksne kvinner? Vi snakker nærmere 50 enn 30. Merker som Gabor, Cream, JeanPaul, Pm, osv. Er i grunn mye bra, klassiske plagg av kvalitet, men prisnivå er noe høyre. Mer julemiddag med jobben-klær, enn ut på byen klær. Den Fretex på Alnabru er billigst og mest kjedeklær. Den er rettet mot barnefamilier med dårligere råd? En del sportsklær og barneklær til billig penger, og jeans fra Only og sånn. Den på Grunnerlkka er definitivt retta mot studenter på jakt etter rate vintage plagg. Er det bare meg eller har jeg avslørt at det ligger markedsføringsstrategi bak Fretex Butikker nå.😄 Anonymkode: f028c...2ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #20 Del Skrevet 16. november 2018 På 4.11.2018 den 9.57, Tigress skrev: Eg synest ikkje det er så dyrt på Fretex, eg? Eg har kjøpt masse klede der, og har aldri betalt over 200,- for eit plagg. Eg trur eg har to eller tre jeans eg har kjøpt der, alle til 89,-. Det dyraste eg har kjøpt på Fretex var ei tweeddrakt til 249,-, men det var altså ei heil drakt. Generelt sett synest eg det er veldig bra at prisane på klede går opp, vi har alle godt av å handle mindre, og når ein legg att pengane sine hos Fretex går det til ein god sak. Det kostar for øvrig ein god del pengar å sortere og handsame alle dei tekstilane dei får inn, det er viktig å hugse på at tekstilgjenvinninga Fretex gjer er gratis, så lenge vi ikkje handlar hos Fretex. Det koster masse penger for Fretex å samle inn klær, sortere dem og få de ut i butikk. Minst dobbelt så mye som en vanlig kjedebutikk har for å få nye klær. For å ikke snakke om miljøperspektivet og det å gi klær en verdi. Jeg husker ikke tallene, men det er mange tusen tonn klær som blir kastet på gjenvinningsstasjoner hvert år. Vet dere i det hele tatt hva Fretex gjør i Norge og verden? Jeg er enig at det er dyrt med en HM genser som koster mer brukt enn nytt, men vet dere hva? Dere må klage til Fretex! Ikke til de ansatte, men høyere opp! 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg vært i enda en Fretex butikk, den i Universtitetsgata i Oslo. Og der var en ting som jeg synes var total feilpriset, en dunjakke fra JeanPaul til 499. Nå var jo denne jakke av veldig bra kvalitet og sikkert veldig varm, ihvertfall tung, og på lappen sto det 80% dun, 20% fjær, som er jo veldig bra. Men jakka var godt brukt og slitt i detaljer, og sikkert over 10-15 år gammel, så ganske utdatert i stilen og fargen. Slik jeg ser det, dette er en produkt for personer med dårlig råd, når varme er viktigere enn utseende, og da synes jeg det blir dyrt med 500 kr. Men har dere tenkt, at forskjellige Fretex kan være retta mot forskjellige kjøpegrupper? Har blitt bedre kjent med flere Fretex butikker, og nå virker det sånn for meg. De på Majorstua og på Sankthanshaugen er rettet hovedsakelig mot studenter og kvinner under 40, der er det ikke mange av klassiske merkeklær, men det er litt av hvert, og prisnivå er midt på tre. Skinnjakker, lammekåper, festklær. Disse selger mye kjedebutikk-klær men også mer merker som DaysLikeThis, ByMeleneBirger. I mine øyne er dette merker for kvinner under og rundt 30 årene. Også den i Universitetsgata da, den virker rettet mot litt mer voksne kvinner? Vi snakker nærmere 50 enn 30. Merker som Gabor, Cream, JeanPaul, Pm, osv. Er i grunn mye bra, klassiske plagg av kvalitet, men prisnivå er noe høyre. Mer julemiddag med jobben-klær, enn ut på byen klær. Den Fretex på Alnabru er billigst og mest kjedeklær. Den er rettet mot barnefamilier med dårligere råd? En del sportsklær og barneklær til billig penger, og jeans fra Only og sånn. Den på Grunnerlkka er definitivt retta mot studenter på jakt etter rate vintage plagg. Er det bare meg eller har jeg avslørt at det ligger markedsføringsstrategi bak Fretex Butikker nå.😄 Anonymkode: f028c...2ec Så klart er de forskjellige butikkene rettet mot forskjellige kundegrupper Ta f.eks vår butikk. Vi retter oss mot de over 30-40 år. Rett og slett fordi det er de som kommer og handler hos oss. Nytter ikke å ha ungdomsklær om ikke ungdommen kommer og kjøper 😛 Det går så klart an å gjøre noe med det, men i Oslo er det mange butikker og der kan de fokusere på hver sin kundegruppe. Anonymkode: e4437...55c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå