Gå til innhold

Boktips til en ny leser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei ung dame på 20 som har lyst til å begynne å lese. 

Jeg leste en del da jeg var yngre. Harry Potter var favoritten og etter jeg var ferdig den siste boka da jeg var 13, så mistet jeg lesegleden. Fant liksom ikke noe som kunne måle seg. Leste Twilight-serien som jeg syntes var helt grei, men ikke noe ekstraordinært. 

I senere år har jeg prøvd å lese noen John Green-bøker, men uten hell. Syntes det ble kjedelig.

Startet på «Et helt halvt år», men den var vanskelig å komme inn i. 

Leste ei krim/grøsserbok av en islandsk forfatter som jeg likte veldig godt, så da tenkte jeg at krim kanskje var min sjanger. Etter det prøvde jeg å lese «Flaggermusmannen» av Jo Nesbø, men jeg klarte ikke å bli interessert. 

De par årene har jeg ikke orket å lese, rett og slett. Synes det er slitsomt og jeg finner ingenting som «griper» meg. 

Dere som liker å lese - har dere noen tips til bøker som kan gi meg tilbake lesegleden?

Anonymkode: 8c97f...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De SISTE par årene, skulle det selvfølgelig stå. 

- TS

Anonymkode: 8c97f...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale bøkene til Jussi Adler-Olsen. God krim, men bør leses kronologisk. Lars Kepler er også bra. 

Jeg leser en del, men akkurat disse bøkene du nevnte, er heller ikke i min gate. 

Av romaner, kan jeg anbefale «Saras nøkkel», «en mann ved navn Ove», «Hele livet på en dag».

selv leser jeg mest krim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla Læckberg sine bøker om Forfatteren Erika. Husker ikke hva første bok heter. Det er en kriminalroman, men du blir og godt kjent med Erica, og ting som skjer i hennes liv. (Alt fra kjærester til babyer, ulykker, mammaliv, mysterier osv) 

Ellers vil jeg anbefale En Pluss en, av Moyes (samme som har skrevet ett halvt år,) men denne er mer feel good og morsom. 

 

Anonymkode: d7338...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du likte Harry Potter da du var yngre, kan jeg anbefale "The Dresden Files" - blanding av fantasy og krim:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Garth Nix - Abhorsen-bøkene.

Artemis Fowl-bøkene, kanskje? 

Begge er litt i det overnaturlige - om det er det som fenget med Harry Potter :) 

Kan lydbok være noe? Eller vil du helst sitte og lese en bok fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Skeeter skrev:
 

Garth Nix - Abhorsen-bøkene.

Artemis Fowl-bøkene, kanskje? 

Begge er litt i det overnaturlige - om det er det som fenget med Harry Potter :) 

Kan lydbok være noe? Eller vil du helst sitte og lese en bok fysisk?

Takk for alle forslag! 

Har ikke hørt på lydbok siden jeg var liten, men jeg er absolutt ikke fremmed for å prøve det! Kanskje det til og med ville vært litt lettere, med tanke på at jeg sliter litt med konsentrasjon. 

Anonymkode: 8c97f...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 21.35, AnonymBruker skrev:
 

Hei. Jeg er ei ung dame på 20 som har lyst til å begynne å lese. 

Jeg leste en del da jeg var yngre. Harry Potter var favoritten og etter jeg var ferdig den siste boka da jeg var 13, så mistet jeg lesegleden. Fant liksom ikke noe som kunne måle seg. Leste Twilight-serien som jeg syntes var helt grei, men ikke noe ekstraordinært. 

I senere år har jeg prøvd å lese noen John Green-bøker, men uten hell. Syntes det ble kjedelig.

Startet på «Et helt halvt år», men den var vanskelig å komme inn i. 

Leste ei krim/grøsserbok av en islandsk forfatter som jeg likte veldig godt, så da tenkte jeg at krim kanskje var min sjanger. Etter det prøvde jeg å lese «Flaggermusmannen» av Jo Nesbø, men jeg klarte ikke å bli interessert. 

De par årene har jeg ikke orket å lese, rett og slett. Synes det er slitsomt og jeg finner ingenting som «griper» meg. 

Dere som liker å lese - har dere noen tips til bøker som kan gi meg tilbake lesegleden?

Anonymkode: 8c97f...3bf

Om du likte Harry Potter, hva med Fabeldyr og hvor de er å finne. Er samme forfatter og et supplement  til nettopp Haryy Potter serien. siden film 2 er kommet, er nok også bok 2 der også. Bøkene er jo stort sett bedre enn filmene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du av film ? Liker du romantikk eller action? 

akkurat nå leser jeg høyt, sånn sambo får høre, boka "Vilt rike Kinesere" av Kevin Kwan. Mye histore, og masse god latter, kisjeer og stigmatisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvis du ønsker å begynne å lese mer; Gå til www.goodreads.com og lag deg en konto. Utforsk.

Denne siden er helt fantastisk for å oppdage nye bøker.

-------------------------------------------------------------------
Ellers vil jeg gjerne anbefale følgende bøker som jeg har likt veldig godt:

Nattergalen (Hannah Kristin) - Historisk fiksjon som baserer seg på ekte hendelser i Frankrike under andre verdenskrig. Man blir veldig knyttet til karakterene og historien. Enkeltstående bok.

The Graveyard Book/Kirkegårdsboken (Neil Gaiman) - Fantasy. Handler om en foreldreløs gutt som er oppvokst på en kirkegård, og fosterfamilien hans er spøkelser/overnaturlige vesner. Enkeltstående bok.

Vilt rike kinesere (Kevin Kwan) - Moderne fiksjon. Handler om en ung dame som blir dratt inn i en verden av helt usannsynlig rikdom da hun finner ut at den trauste lærerkjæresten egentlig er arving til et svært imperium i Asia. Mange karakterer å holde styr på og underholdende personligheter. En vill drøm av en bok som man vanskelig kan tenke er basert på noe ekte, men som altså faktisk er basert på livsstilen til de svært rike™ i verden. Den første av totalt tre bøker.

Shopaholic (Sophie Kinsella) - Moderne fiksjon. Boken begynner å bli noen år gammel, og er satt på sent 90- eller tidlig 2000-tall. Dette merker du pga totalt fravær av sosiale medier, smarttelefoner, at de faktisk fremdeles skriver fysiske brev osv. Handler om Becky (Rebecca) som er helt og holdent shoppegal. Hun er opptatt av fine merker og høy kvalitet på varer, og kan aldri motstå et salg - spesielt om det er på 70%! Dessverre står ikke lommeboken helt i stil med hennes vaner, så hun kommer alltid i trøbbel med kredittkort, lån og bankfolk. Dette løser hun med kreative hvite løgner, og kommer alltid i kleine situasjoner som følge. Hun bor i kollektiv med venninnen sin Susan, som er arving til et svært gods og mange penger i Skottland. Susan vil at Becky skal på date med den sære fetteren hennes. Men så er det den unge forretningsmannen Luke, hvilken rolle har han i alt dette? Hvis du likte Harry Potter og beskrivelsene av engelsk samfunn der, så vil du nok finne litt den samme sjarmen i Shopaholic. 

Dette er første bok i en serie på ganske mange, med samme karaktergalleri som man følger i forskjellige livsfaser. Becky er alltid hovedperson, og hennes svakhet for shopping og evne til å havne i trøbbel er gjennomgangstema.

Send meg gjerne en PM om du vil ha flere tips. :)

Alle de overnevnte bøkene kan du få tak i på norsk.

-------------------------------------------------------------------

Ellers vil jeg også anbefale en norsk forfatter som skriver lett humoristiske hverdagsskildringer av situasjoner vi som nordmenn kan kjenne oss igjen i. Marit Eikemo, som bl.a. har skrevet disse bøkene:

  • Gratis og uforpliktande verdivurdering 2018
  • Alt inkludert 2015
  • Samtale ventar 2011
  • Arbeid pågår 2009

Nå er det mammutsalg i bokhandelen, så det kan hende du finner noen av hennes bøker litt billigere.

Endret av Aires
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2019 at 9:54 AM, Aires said:

Hvis du ønsker å begynne å lese mer; Gå til www.goodreads.com og lag deg en konto. Utforsk.

Denne siden er helt fantastisk for å oppdage nye bøker.

-------------------------------------------------------------------
Ellers vil jeg gjerne anbefale følgende bøker som jeg har likt veldig godt:

Nattergalen (Hannah Kristin) - Historisk fiksjon som baserer seg på ekte hendelser i Frankrike under andre verdenskrig. Man blir veldig knyttet til karakterene og historien. Enkeltstående bok.

 

Støtter forslaget om Goodreads, og Nattergalen av Kristin Hannah. Kjempefin bok. Leste nettopp The Great Alone av samme forfatter, kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Prøv deg på en novellesamling? Noen jeg liker godt:

Kan jeg bli med deg hjem - Marie Aubert

Dette har jeg aldri fortalt til noen - Maria Kjos Fonn

 

Anonymkode: c4ed7...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Jeg vil anbefale deg å lese realistiske bøker som handler om unge (ikke nødvendigvis ungdomsbøker). Da er det lettere for deg å bli engasjert og så kunne utvide spekteret etterhvert. 

 

Novellesamlingen til Marie Aubert "Kan jeg bli med deg hjem". 

"Du dør ikke" av Linn Strømsborg er en roman som tematiserer det å være ung og ha angst. 

"Lukta av klor" av Kaja Kvernbakken

"Hendelser uten navn" av Marie Landmark

"Tante ulrikkes vei" av Seshan Zakar

"The power"/"Kraften" av Naomi Alderman

"Dette skjer ikke" av Ida Lorien Ringdal (dikt)

"Lykkelige mennesker har ikke bikkje" av Martine Johansen

"The girls" av Emma Cline. En bok om hippiekulten og Manson-mordene.

"The perks of being a wallflower" av Stephen Chbosky. Dette er vel kanskje en "ungdomsbok", men tematikken er veldig gjenkjennbar som ung voksen.

 

Bokmiljøet er veldig stort på Instagram og Youtube. På facebook er gruppa "En slags bokklubb" veldig god om man ønsker å lese flere bøker skrevet av kvinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fluesmekker
On 11/5/2018 at 9:02 PM, Rullestolbruker said:

Om du likte Harry Potter, hva med Fabeldyr og hvor de er å finne. Er samme forfatter og et supplement  til nettopp Haryy Potter serien. siden film 2 er kommet, er nok også bok 2 der også. Bøkene er jo stort sett bedre enn filmene :)

Fabeldyr-bøkene er manuskript av filmen så det er kanskje litt uvant og krevende for en ny leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tipset om Percy Jackson-serien av Rick Riordan, på bakgrunn av å like Harry Potter-serien. Mest gresk mytologi i begynnelsen, men så blir det like mye romersk mytologi etter hvert. Det er mye det samme prinsippet, en vanlig gutt som viser seg å være noe mer. Men Percy Jackson er en halvgud, og ikke trollmann som Harry Potter, og så videre. Jeg liker den ganske godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du fantasy kan jeg anbefale det meste av Sarah J. Maas og Maria V. Snyder, særlig Maas sin A Court of Thorns and Roses serie, og Snyder sine Study-bøker (Poison Study, etc). Disse faller riktignok innen for kategorien "high fantasy" i stedet for urban fantasy (slik som Twilight og HP). 

Andre bøker jeg gjerne vil anbefale er:

Av måneskinn gror det ingenting av Torborg Nedreaas

The Bell Jar av Sylvia Plath

The Handmaid's Tale av Margaret Atwood

To Kill a Mockingbird av Harper Lee

This Is All: The Pillowbook of Cordelia Kenn av Aidan Chambers

The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald

Dette er en liste med personlige favoritter som har hatt en stor innvirkning på meg i løpet av årene og som jeg vil anbefale på det varmeste. Enkelte er klassikere, men fortsatt nye nok til å være ganske lettleste, så jeg tenker at det er lettere å prøve seg på disse enn mange andre klassiske verk. 

Anonymkode: 0c092...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du likte den islandske forfatteren, så kan det jo være at den skrivestilen passer deg bedre enn Nesbø, selv om begge er krim. 
Jeg selv kommer meg igjennom Nesbø også, men er langt i fra like fengende som andre krimforfattere. 

Kan det ha vært Arnaldur Indridsson du leste? Krimbøker med litt sånn cold case-historier? Han har iallefall skrevet mange bøker, og jeg elsker de bøkene! Og om den typen fenger, så er Johan Theorin og Jussi Adler-olsen absolutt verdt å sjekke! 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...