AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Del Skrevet 30. oktober 2018 Jeg er 165, og ifølge en "utregner" så skal jeg ha ski som er 180 cm lange, men da lurer jeg på om 170 også funker? Skal bare kjøpe brukte ski, da jeg ikke har gått på langrenn siden jeg var en liten unge så kan der virkelig skade med 10cm forskjell? Vet jo ikke en gang om jeg trives med ski på beina, så vil ikke bruke dyre dommer på ski som er akkurat perfekte hvis jeg ikke kommer til å bruke de Anonymkode: a7c24...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Del Skrevet 31. oktober 2018 Jeg vil fraråde deg å skaffe deg utstyr som ikke passer, selv om det bare er for å prøve om du liker aktiviteten. Jeg vil faktisk si det så sterkt at hvis det er én situasjon hvor det er viktig at du har riktig utstyr, så er det nettopp når du skal prøve ut aktiviteten. Den sikreste måten å finne ut at du IKKE liker å gå på ski på, er å ha for lange eller for korte ski (og bakglatte ski, selvfølgelig ). Du merker forskjell på 10 cm fra eller til, tro det eller ei. Du bør ha ski i lengde 180 - 185. Jeg snakker da om klassisk-ski, bare så det er sagt. Vær også obs på at spennet i skiene har noe å si for hvordan skiene oppleves å gå på. Det må stå til vekten din. Generelt - jo lengre ski; jo større spenn; jo tyngre skiløper. Men mange skiprodusenter lager flere ulike spenn til samme skilengde. Jeg er litt tung, og har valgt det hardeste spennet. Vær derfor obs på at en ski som er så kort som 170 har et spenn som er tilpasset en normalvektig person på 150 eller lavere. Da kan det meget vel være en barneski/juniorski, og siden barn er lettere i kroppen enn voksne, er spennet enda lavere. Altså enda en god grunn til å velge riktig lengde. Jeg trodde i mange år at jeg hatet å gå skiturer. Dette vedvarte helt til jeg fikk nye ski som var både passe lange og som hadde riktig spenn. Jeg fikk en helt annen skiglede etter dette. Jeg går fremdeles ikke Birken, men jeg liker i alle fall å gå søndagsturer på ski, og har brukt skiene mine mye. Med normal bruk kan du fint ha både ski og skisko i MANGE år, så velg heller noe som passer deg enn å velge det aller billigste. Mitt skiutstyr var fra en skipakke, og jeg gav noen tusenlapper, men ikke skrekkelig mye. Et tips er at mange idrettslag har salgs- og byttekvelder etpar ganger i året der medlemmene selger pent brukt sportsutstyr. Følg litt med i området der du bor; kanskje har du flaks og kommer over noe på den måten? Anonymkode: 29197...412 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 31. oktober 2018 #3 Del Skrevet 31. oktober 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil fraråde deg å skaffe deg utstyr som ikke passer, selv om det bare er for å prøve om du liker aktiviteten. Jeg vil faktisk si det så sterkt at hvis det er én situasjon hvor det er viktig at du har riktig utstyr, så er det nettopp når du skal prøve ut aktiviteten. Den sikreste måten å finne ut at du IKKE liker å gå på ski på, er å ha for lange eller for korte ski (og bakglatte ski, selvfølgelig ). Du merker forskjell på 10 cm fra eller til, tro det eller ei. Du bør ha ski i lengde 180 - 185. Jeg snakker da om klassisk-ski, bare så det er sagt. Vær også obs på at spennet i skiene har noe å si for hvordan skiene oppleves å gå på. Det må stå til vekten din. Generelt - jo lengre ski; jo større spenn; jo tyngre skiløper. Men mange skiprodusenter lager flere ulike spenn til samme skilengde. Jeg er litt tung, og har valgt det hardeste spennet. Vær derfor obs på at en ski som er så kort som 170 har et spenn som er tilpasset en normalvektig person på 150 eller lavere. Da kan det meget vel være en barneski/juniorski, og siden barn er lettere i kroppen enn voksne, er spennet enda lavere. Altså enda en god grunn til å velge riktig lengde. Anonymkode: 29197...412 Dette er veldig riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå