AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #21 Skrevet 30. oktober 2018 Til 1/2 kg kjøttdeig av elg har jeg i ett egg, litt fløte, en spiseskje potetmel, hakket løk og ønsket krydder i når jeg lager burgere. Har noen ganger revet ost og/ eller oppdelt bacon i også. Blir kjempegodt. Anonymkode: ed8fe...c75 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #22 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg er jeger, jeg har masse viltkjøtt, og jeg KAN å lage mat. Når jegeren sier at kjøttet du får «ikke er det beste», mener h*n som regel at det ikke er det møreste kjøttet. Smaksmessig er det selvsagt like godt som annet kjøtt. Det kan brukes til gryter som skal koke en stund eller det kan males. Det kan også langstekes; da mørner du det selv i stekeovnen ved å steke det lenge på lav temperatur. Hvis det er såpass mye at du ikke skal bruke alt på en gang, og du vil male opp alt, vil jeg på det sterkeste anbefale at du maler kjøttet litt grovt, og fryser det ned UTEN at du har spedd det først. Karbonadedeigen er mye mer holdbar i fryseren enn om du blander den ut med farse eller spekk. Jeg bruker selv karbonadedeigen som den er til de fleste retter hvor mange ellers ville brukt kjøttdeig. Hos oss er det elgtaco, elglasagne, elgpizza, elgpasta +++ laget av ren karbonadedeig. Til karbonader eller kjøttkaker blir elgkarbonadedeigen etter enkeltes smak litt for tørr, selv med egg og fløte. Hvis du skal lage dette kan du male karbonadedeigen en gang til sammen med litt spekk i kjøttkverna. Alternativt kan du blande med litt medisterfarse. Anonymkode: a00ee...176 5
Leo Skrevet 30. oktober 2018 #23 Skrevet 30. oktober 2018 1 time siden, Antoinette skrev: Litt gøy at alle blir Brimi når det er snakk om vilt gitt. Men i HI er det presisert at det her ikke er snakk om det beste kjøttet. Da blir det best resultat og smak om man sper det opp med spekk eller medister. Jeg er ikke Brimi når det gjelder noe som helst, men hverdagsmat av vilt (Altså ikke spesielt fint kjøtt. Hele dyret brukes jo når man selv eller noen i familien jakter) har jeg drevet med i flere tiår. Med andre ord har jeg hatt både tid og anledning til å prøve og feile litt... 2
KikiEco Skrevet 30. oktober 2018 #24 Skrevet 30. oktober 2018 Når jeg lager elgkarbonader, blander jeg i seterrømme for å få mer fett og smak. 🙂
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #25 Skrevet 30. oktober 2018 Takk for alle svar! mange gode tips, nå gleder jeg meg til å få kjøttet i hus! Anonymkode: a2d14...56f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #26 Skrevet 30. oktober 2018 Faren min blander aldri inn noe. Anonymkode: 8a6a5...2f2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #27 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har masse kjøttdeig av hjort, og blander aldri inn noe når jeg lager kjøttdeigen. Siden jeg bruker kjøttdeig mest til pizza er det ikke nødvendig med fett i kjøttet, for det blir nok fett fra osten. Jeg regner med at det er det samme med elg. Anonymkode: 933b0...31c
Jerry Lee Skrevet 30. oktober 2018 #28 Skrevet 30. oktober 2018 Hva vet vel jeg...men jeg husker mine bestemødre knadde med hendene finmalt spekk, egg og krydder +++ inn i den rene deigen da de skulle lage kjøttkaker eller karbonader av elg og annet vilt. Ren finkvernet deig ble blandet med en haug godsaker da de skulle lage pølser. Helt ren deig med kun salt og pepper ble stekt som tilbehør til egg og salt flesk.
Gjest Overrasket Skrevet 30. oktober 2018 #29 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Jeg ville definitivt lest meg opp på å lage en skikkelig viltgryte før jeg hadde tenkt på å male opp og fryse bort kjøttet. Joda, en god burger og slikt styr er sikkert godt det assa, men dersom noen hadde sagt til meg at jeg skulle få "ikke det beste kjøttet", hadde jeg automatisk tenkt langtidsbehandling alla grytrett. Jeg synes alle retter med kvernet kjøtt er mindreverdige i forhold til langtidstilberedering av hele kjøttstykker. Alle som mener noe annet kan ikke lage mat. Dersom du bestemmer deg for å spe ut kjøttet på et punkt, hadde jeg personlig benyttet så lite fett som mulig for å få en god konsistens. Du vil bevare smaken av vilt, ikke få det til å smake som alt mulig hylleprodukt fra Rimi. Endret 30. oktober 2018 av Overrasket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå