Gå til innhold

Piggdekkreglene er til hinder for trafikktryggheten


catman

Anbefalte innlegg

Dette er en "nyhet" som man kan klippe og lime inn alle de siste 30 og mer årstallene i:

https://www.nrk.no/sorlandet/snofallet-pa-sorlandet-skaper-trobbel-i-trafikken-1.14269130

Jeg er så lei av det. Folk må bare skifte til passende dekk når vinteren nærmer seg. Hvert år i oktober får jeg beskjed av naboer, kollegaer og folk på bensinstasjonen: "Du, det er ikke lov med piggdekk ennå". Jau, det er ikke det, men is og frost og rim og glatte veier treffer oss her på Vestlandet før november hvert eneste år. Særlig på fjellovergangene. Det er mye det samme i resten av Norge.

Jeg synes det er på tide å skrote piggdekkgrensen på høsten, eller i det minste flytte den fremover noe. Folk skal ikke måtte holde igjen og måtte vurdere reell sikkerhet opp mot skrivebordsregler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lov med piggdekk om føret tilsier det.

Anonymkode: 7b679...1e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder i landet er det fornuftig å ha to sett vinterdekk; ett med pigg og ett uten. Med jekk tar det 20 minutter å legge om, kortere med en liten garasjejekk, og øvelse gjør mester. Alle som fører bil bør klare dette på egen hånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Noen steder i landet er det fornuftig å ha to sett vinterdekk; ett med pigg og ett uten. Med jekk tar det 20 minutter å legge om, kortere med en liten garasjejekk, og øvelse gjør mester. Alle som fører bil bør klare dette på egen hånd.

njaa, nå er det jo når det er frost og is tidlig på høsten man trenger pigger, ikke når det er snøføre midtvinters :fnise: så da hjelper ikke tanken om tre ulike hjulsett å bytte mellom.. Just saying..

Anonymkode: 5ae1a...ae7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er lov med piggdekk om føret tilsier det.

Anonymkode: 7b679...1e2

Jau, men hvor mange praktiserer det? Etter min egen anekdotiske erfaring er fryktelig mange voksne mennesker redde for å bli stoppet av politiet med feil sett vinterdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, catman skrev:
 

Jau, men hvor mange praktiserer det? Etter min egen anekdotiske erfaring er fryktelig mange voksne mennesker redde for å bli stoppet av politiet med feil sett vinterdekk.

Det er bare å skite i, for lovverket er klart. Blir man stoppet, så forklarer man at man skal på fjellet eller kjøre der det er is. Null problem (har blitt stoppet selv). 

Værforholdene trumfer formelle datoer, det er liksom ikke så mye å gjøre med været og kjøreforholdene. 

Anonymkode: 9f499...588

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, catman skrev:
 

Dette er en "nyhet" som man kan klippe og lime inn alle de siste 30 og mer årstallene i:

https://www.nrk.no/sorlandet/snofallet-pa-sorlandet-skaper-trobbel-i-trafikken-1.14269130

Jeg er så lei av det. Folk må bare skifte til passende dekk når vinteren nærmer seg. Hvert år i oktober får jeg beskjed av naboer, kollegaer og folk på bensinstasjonen: "Du, det er ikke lov med piggdekk ennå". Jau, det er ikke det, men is og frost og rim og glatte veier treffer oss her på Vestlandet før november hvert eneste år. Særlig på fjellovergangene. Det er mye det samme i resten av Norge.

Jeg synes det er på tide å skrote piggdekkgrensen på høsten, eller i det minste flytte den fremover noe. Folk skal ikke måtte holde igjen og måtte vurdere reell sikkerhet opp mot skrivebordsregler.

Nå kan du i allefall ta kvelden med ro, ta deg en cocgnac og nyte at noen ikke er litt bedre forberedt på vinteren!😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med piggdekk fra midten av september til begynnelsen av mai hvert år. Aldri hvert noe problem, tvert imot, har det vært helt på sin plass. Ikke glem at vi tross alt bor i Norge. Det er is på asfalten stort sett hele året, med unntak av noen uker midt i året.

Anonymkode: 34632...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kjører selv med piggdekk fra midten av september til begynnelsen av mai hvert år. Aldri hvert noe problem, tvert imot, har det vært helt på sin plass. Ikke glem at vi tross alt bor i Norge. Det er is på asfalten stort sett hele året, med unntak av noen uker midt i året.

Anonymkode: 34632...b97

Det er jo en overdrivelse i store deler av landet...I nord kanskje, men sørover er det jo ofte halve året på sommerdekk, noen steder også mer enn det. 

Men selvfølgelig, man må bytte etter føret der man er. Er jo ikke vits å ha piggdekkende stående i garasjen...

Anonymkode: 9f499...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar du inn piggdekkreglene? Man trenger da vitterlig ikke piggdekk om man bor på Sørlandet. Piggdekk er for de som bor i innlandet og nordpå, der veiene er pakket med snø og is. Her nede på Sør-, Øst- og Vestlandet er piggfritt det beste, både for trafikksikkerheten og for veien.

Jeg har aldri hatt piggdekk, aldri hatt firehjulsdrift og jeg har aldri satt meg fast. Piggdekk (og firehjulsdrift) gir falsk trygghet.

Endret av WCKD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WCKD skrev:
 

Hvorfor drar du inn piggdekkreglene? Man trenger da vitterlig ikke piggdekk om man bor på Sørlandet. Piggdekk er for de som bor i innlandet og nordpå, der veiene er pakket med snø og is. Her nede på Sør-, Øst- og Vestlandet er piggfritt det beste, både for trafikksikkerheten og for veien.

Jeg har aldri hatt piggdekk, aldri hatt firehjulsdrift og jeg har aldri satt meg fast. Piggdekk (og firehjulsdrift) gir falsk trygghet.

Underkjøt regn er det mest av på sør- og østlandet. Og da funker bare pigg. Det er også det føre det er mest av på vinteren (som varer omtrent 6 måneder).

Anonymkode: 34632...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...