Gå til innhold

"Wedding announcement" på norsk?


thinkmaster100

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva "wedding announcement" er på norsk?

 

Er visst et kort eller noe man sender ut etter bryllup til de som ikke var invitert (f.eks bekjente som man ikke er så nære)

Er det noe man gjør i Norge og eller er dette en amerikansk greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mtp at det ikke finnes et godt norsk ord for det så sier vel det seg selv?

Anonymkode: da7d0...b3e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om at noen sender ut slik her i Norge. 

Anonymkode: a0885...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe som er brukt i Norge. Det nærmeste er vel å ha bilde i lokalavisa.

Anonymkode: 5a377...37a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekjentgjørelse om inntreden i den hellige ektestand.

Eller mer folkelig:

Nå har me slått pjaltane isamen meg og hu.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunngjøring heter det i lokalavisa her, kirken har vel fortsatt "lysing" som det het frem til 1973 så dette har man hatt i norge i "alle år". Lysning var obligatorisk fra 1859 til 1973 ;) og det er ganske mange som fortsatt bruker det.. 

Når de sender ut kort osv står det ofte "reserver dagen" eller "vi gifter oss" på de vi har fått - det siste paret vi fikk dette med hadde valgt kortshop i ålesund som leverandør der de hadde et nyedlig tema på reservasjonskortet ett år før, så på invitasjonen som kom når alt var på plass, bordkort, seteplan, meny osv - helt utrolig vakkert rett og slett..

 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:
 

Kunngjøring heter det i lokalavisa her, kirken har vel fortsatt "lysing" som det het frem til 1973 så dette har man hatt i norge i "alle år". Lysning var obligatorisk fra 1859 til 1973 ;) og det er ganske mange som fortsatt bruker det.. 

Når de sender ut kort osv står det ofte "reserver dagen" eller "vi gifter oss" på de vi har fått - det siste paret vi fikk dette med hadde valgt kortshop i ålesund som leverandør der de hadde et nyedlig tema på reservasjonskortet ett år før, så på invitasjonen som kom når alt var på plass, bordkort, seteplan, meny osv - helt utrolig vakkert rett og slett..

 

Tøft når det er klar omtanke for gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er å sette inn annonse i lokalavisa. Eller, det var - nå nøyer vel stadig flere seg med å annonsere det på sosiale medier. Å sende ut kor til kjente og bekjente for å annonsere det har jeg aldri hørt om noen som gjør, og hadde jeg fått et ville jeg synes det var litt pussig. Er vi ikke nære nok til at nyheten om forestående/nyss avviklet bryllup på noe tidspunkt har nådd meg på annet vis, hverken direkte eller indirekte, er vi neppe så nærer at det er naturlig å sende meg kort om det heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått et sånt kort hadde jeg trudd at folk hadde en skrue løs.. herreminhatt, du skal gifte deg, men du er ikke så viktig at du trenger å sende ut et kort til de som du synes er for dårlige til å be etterpå. Eller er det bare i håp av at da skal gavene og hyllesten skal fortsette å renne inn?........... noen altså, så høye på seg selv at det er skummelt...  🤭🤫🤐🙄🤮

Anonymkode: 8efd9...217

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det gjester fra fjern og nær, noen kom fra Australia så at de fikk en "heads up" god tid i forkant mtp kostnader til reise, planlegge fri osv siden vi valgte gifte oss i Norge syns vi var en grei ting - at enkelte i norge syns "vi hadde en skrue løs" vitner slik jeg så det om manglende forståelse for andre enn seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carrot skrev:
 

For oss var det gjester fra fjern og nær, noen kom fra Australia så at de fikk en "heads up" god tid i forkant mtp kostnader til reise, planlegge fri osv siden vi valgte gifte oss i Norge syns vi var en grei ting - at enkelte i norge syns "vi hadde en skrue løs" vitner slik jeg så det om manglende forståelse for andre enn seg selv...

Men det blir jo noe annet (og mye mer forståelig) - TS snakker ikke om "hold av dato"-varsel i forkant, men å sende ut beskjed ETTER at man har giftet seg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du sende ut dette? Folk gir da blaffen i hvem som gifter seg og ikke. Sett det heller i avisa om det er viktig for dere. 

Anonymkode: 34274...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Daria skrev:
 

Men det blir jo noe annet (og mye mer forståelig) - TS snakker ikke om "hold av dato"-varsel i forkant, men å sende ut beskjed ETTER at man har giftet seg.

- noe som også er helt vanlig - vi har giftet oss står jo i avisene stadig vekk..

Anonymkode: 8a7f9...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

- noe som også er helt vanlig - vi har giftet oss står jo i avisene stadig vekk..

Anonymkode: 8a7f9...d23

Det er noe annet. Folk får nok tull i posten om man ikke skal få dette i tillegg. 

Anonymkode: 34274...845

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daria skrev:
 

Men det blir jo noe annet (og mye mer forståelig) - TS snakker ikke om "hold av dato"-varsel i forkant, men å sende ut beskjed ETTER at man har giftet seg.

Takkekort kalles det vel på godt norsk fra de som var i bryllupet, vi sendte til de som ikke kunne komme også men uten å takke for gave etc.. for oss var det en selvfølge.

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Carrot said:
 

Takkekort kalles det vel på godt norsk.. ;)

Ja for de som ga gave.. Ikke til bekjente som ikke var invitert eller som ikke ga gave.. Men det er jo mulig å legge inn et bilde/annonse i lokalavisen, det er fremdeles en del som gjør det. Jeg kjenner ingen som har fått kort i posten om at noen nå har giftet seg..

Anonymkode: db907...7ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

- noe som også er helt vanlig - vi har giftet oss står jo i avisene stadig vekk..

Anonymkode: 8a7f9...d23

Å kunngjøre i avisen er helt vanlig, å sende ut kort til alle og enhver som ikke har vært i bryrllupet err såvidt meg bekjent ikke så vanlig her til lands.

2 minutter siden, Carrot skrev:
 

Takkekort kalles det vel på godt norsk.. ;)

Takkekort sender man til de man har fått gave/annen oppmerksomhet fra. Det TS snakker om er å sende "Vi har giftet oss"-kunngjøring til folk som ikke har vært invitert/informert, ene og alene for å gjøre oppmerksom på at en vielse har funnet sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
Ikke til bekjente som ikke var invitert eller som ikke ga gave.. 
 
Jeg kjenner ingen som har fått kort i posten om at noen nå har giftet seg..

Anonymkode: db907...7ff

hvor jeg kommer fra er det som regel foreldrene som setter inn en takk i avisen i etterkant til familie og gjester osv og ikke brudeparet, så jeg er enig i at det er rart om man sender det til bekjente som ikke var "verdt" en invitasjon - spesielt siden jeg kommer fra en tradisjon med 2nd night hvor det er "Åpent hus på lokalet" for alle kjente liksom..

 

1 minutt siden, Daria skrev:
Takkekort sender man til de man har fått gave/annen oppmerksomhet fra. Det TS snakker om er å sende "Vi har giftet oss"-kunngjøring til folk som ikke har vært invitert/informert, ene og alene for å gjøre oppmerksom på at en vielse har funnet sted.

Slik du ser det ;) og sikkert mange andre, men om noen ønsker feire at de har giftet seg ved å sende kort til andre - hvorfor er det noe negativt? Det er jo ikke slik at selv om du kanskje tenker at det er for å få gaver osv så er det dette brudeparet tenker?

Jeg klarer ikke venne meg til den norske måten å alltid tro det verste om andre på på en måte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Carrot skrev:
 

hvor jeg kommer fra er det som regel foreldrene som setter inn en takk i avisen i etterkant til familie og gjester osv og ikke brudeparet, så jeg er enig i at det er rart om man sender det til bekjente som ikke var "verdt" en invitasjon - spesielt siden jeg kommer fra en tradisjon med 2nd night hvor det er "Åpent hus på lokalet" for alle kjente liksom..

 

Slik du ser det ;) og sikkert mange andre, men om noen ønsker feire at de har giftet seg ved å sende kort til andre - hvorfor er det noe negativt? Det er jo ikke slik at selv om du kanskje tenker at det er for å få gaver osv så er det dette brudeparet tenker?

Jeg klarer ikke venne meg til den norske måten å alltid tro det verste om andre på på en måte..?

Men hva er poenget? Viss ikke folk har fått det med seg via avis eller sosiale media så har de nok ikke peiling på hvem paret er engang. Det er bortkastet tid for begge parter rett og slett. 

Anonymkode: 34274...845

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...