Gå til innhold

Kjøre ikke eu-godkjent bil.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om noen dager skal den ene bilen vår kastes, men den er ikke lenger eu godkjent(fristen gikk ut for 2-3 uker siden)

Hva skjer om vi kjører den til bilhuggern og vi blir stoppa av politiet i kontroll feks? Kan de vise skjønn å ikke gi bot osv, siden vi er på vei til å kaste den? Det er ikke langt å kjøre dit, type 10-15 min.

vi skulle kaste den før fristen gikk ut, men samme dag fant vi ut at batteriet var dødt og vi har ikke fått fikset det før nå. 

Skal sies at bilen ikke skal kastes for at det er noe alvorlig galt, men er bare småfeil vi ikke gidder fikse, og gidder ikke selge den. Ingenting som går utover trafikksikkerheten

Anonymkode: 21048...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig blir bilen avskiltet på stedet. Har ikke noe å si hva hensikten bak kjøreturen er. 

Anonymkode: ba5ee...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen du snakker om, var det den første, opprinnelige fristen? Da tviler jeg på at det skjer noe som helst, så lenge det stemmer det du sier om at bilen ikke er trafikkfarlig å kjøre med. Jeg kjørte uten EU-godkjenning 2-3 uker over fristen selv for en tid tilbake, rett og sett fordi verkstedet jeg brukte ikke hadde tid til meg før. Dette var ikke noe problem i forhold til regelverket, fikk jeg beskjed om. 

Eller har dere fått varsel om avskilting? Da er jeg litt mer usikker. 

Anonymkode: 82224...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo også litt å si, selvfølgelig! Man har til fristen + to måneder for å få bilen godkjent. Er det første frist, som nevnt over, så er det ikke noe problem.

Er det uker over siste frist, så ligger det antageligvis en begjæring på avskilting inne.

Anonymkode: ba5ee...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Fristen du snakker om, var det den første, opprinnelige fristen? Da tviler jeg på at det skjer noe som helst, så lenge det stemmer det du sier om at bilen ikke er trafikkfarlig å kjøre med. Jeg kjørte uten EU-godkjenning 2-3 uker over fristen selv for en tid tilbake, rett og sett fordi verkstedet jeg brukte ikke hadde tid til meg før. Dette var ikke noe problem i forhold til regelverket, fikk jeg beskjed om. 

Eller har dere fått varsel om avskilting? Da er jeg litt mer usikker. 

Anonymkode: 82224...779

Tror det var første frist, ja!

det som er galt er bare sånne småting: vinduet på førerside funker ikke, hull i potta,  ikke helt tett i pakningen på bagasjeluka osv :) 

 

vi kjører «bakveien» bort da der det er lite trafikk og vel aldri kontroller og lignende

Anonymkode: 21048...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha herlighet!! Søkte opp bilen nå og skulle vært eu godkjent senest 31. August. Wooooups. 

Anonymkode: 21048...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktige er at man sjekker med forsikringsselskapet i forhold til dekning etter fristen. Har du dekning, så er det jo relativt trygt å kjøre avhengig av bilens tilstand. 

Har du derimot ikke dekning ville jeg aldri funnet på å kjøre den. Å kjøre en bil uten dekning kan i ytterste konsekvens bli veldig dyrt hvis noe skjer. 

Anonymkode: e8e6c...fc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Tror det var første frist, ja!

det som er galt er bare sånne småting: vinduet på førerside funker ikke, hull i potta,  ikke helt tett i pakningen på bagasjeluka osv :) 

 

vi kjører «bakveien» bort da der det er lite trafikk og vel aldri kontroller og lignende

Anonymkode: 21048...ee4

Tror ikke det vurderes hva som er galt med den - det går på godkjent eller ikke.

Da har du til 31. oktober, hvis det var første frist :) Gitt at den er forsikret, selvfølgelig.

 

Anonymkode: ba5ee...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Lån eller lei en henger, det er det tryggeste.

Anonymkode: 93421...18d

Da trenger TS en bil som er godkjent for å trekke vekten av bil og henger, som blir noen kilo. Pluss at TS må ha BE sertifikat.

Mange bilopphuggere tilbyr seg å hente bilen. Det er tryggest og enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over kan du kjøre t.o.m. 31. oktober uten å bli avskiltet ved en kontroll.

Faren for å bli kontrollert på den korte strekningen er ytterst liten, og skulle det skje så er det jo bare å taue den den siste biten. Du skal jo uansett ikke ha på skiltene igjen.

Kjør med god samvittighet!

Anonymkode: 13165...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De biler som ikke klarer å komme igjennom en EU- kontroll er jo ofte trafikkfarlige. 

Anonymkode: 4da52...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Som nevnt over kan du kjøre t.o.m. 31. oktober uten å bli avskiltet ved en kontroll.

Faren for å bli kontrollert på den korte strekningen er ytterst liten, og skulle det skje så er det jo bare å taue den den siste biten. Du skal jo uansett ikke ha på skiltene igjen.

Kjør med god samvittighet!

Anonymkode: 13165...118

 

Hvis TS blir innblandet i et trafikkuhell så kan det bli veldig dyrt. Har du hørt om regress? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

De biler som ikke klarer å komme igjennom en EU- kontroll er jo ofte trafikkfarlige. 

Anonymkode: 4da52...423

Ingen automatikk i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, WCKD skrev:
 

Ingen automatikk i det.

Er derfor jeg skrev ofte, og ikke alltid. 

Anonymkode: 4da52...423

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

De biler som ikke klarer å komme igjennom en EU- kontroll er jo ofte trafikkfarlige. 

Anonymkode: 4da52...423

Det er forskjell på biler som har vært gjennom EU-kontroll og ikke blitt godkjent, og biler som bare ikke har vært inne til kontroll enda. Det oppstår ikke farlige feil og mangler på magisk vis i det fristen for EU-kontroll går ut. Og som sagt har ikke engang TS fått varsel om avskilting enda, så å kjøre 10 minutter hjemmefra og til skroten er en ganske harmløs aktivitet som bare de aller verste paragrafrytterne ville kunne finne noe å si på. Den blir heller ikke avskiltet på stedet så lenge det ikke er sendt ut varsel om avskilting, og det gjør det ikke før TS først har fått en purring med ny frist. 

Anonymkode: 82224...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:
 

Hva med prøveskilt?

Anonymkode: d3fe8...55f

Så mye babbel,

når svaret så enkelt ligger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, puppi skrev:
 

Så mye babbel,

når svaret så enkelt ligger her.

Niks. Du får ikke prøveskilt til biler som allerede er registrert

Men det er det heller ikke behov for. Bilen har bare gått litt over fristen, påminnelse om overskredet frist med ny frist eller varsel om avskilting er ikke sendt ut, og ingen verdens ting skjer om TS kjører bilen den korte strekningen til skroten. Ikke engang om TS blir stoppet. Da sier de bare "Er du klar over at bilen skulle vært EU-godkjent innen ...?" Hvorpå TS svarer, "Ja, men vi har bestemt oss for å skrote den i stedet. Jeg er faktisk på vei til høgger'n på hjørnet nå." og får til svar "OK, da så. God tur videre." (Eller noe i den duren.) 

Anonymkode: 82224...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bør være spørsmålet er om bilen er forsvarlig å kjøre. Dersom det er alvorlige mangler ved bilen, kan det få drastiske konsekvenser dersom dere blir involvert i en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...