Gå til innhold

Slipper dere ut rasekattene deres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har to sibirkatter, hanner. Begge er kastrerte og elsker å være ute. De har katteluke, så de styrer utetiden selv. Det kunne aldri falt meg inn å stenge disse to inne, de er robuste og kule utekatter, men jeg ser jo at en del andre rasekatter er temmelig "pinglete" i forhold til sibirene mine, og sikkert derfor også kan trives inne.

Anonymkode: 3c556...802

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en abyssiner, Opprinnelig hadde vi henne inne, men hun hadde litt andre tanker om det. Nå står vinduet oppe til alle døgnets tider slik at hun kan komme og gå som hun vil. Men hun er inne sånn 95% av tiden. Hun liker heller ikke å gå særlig langt. Nærmeste nabo har fortalt oss at hun har vært litt på verandaen hos dem (kanskje 2 meter unna), ellers holder hun seg til fjellet vi bor opp langs. Hun er også litt fisefin, så om det er drittvær og kaldt så vil hun ikke ut. Det hjelper litt at hun er mammadalt i tillegg.

Skrevet

Jepp, de går ute. Og tåler kaldt klima godt fra naturens side. Men i dag, ikke så veldig fornøyd med nattens snøfall

Anonymkode: 1cabf...4af

Skrevet

Min maine coon går inn og ut som han vil. Hadde aldri klart og holdt han inne hele tiden. Han lever det gode liv! :)

Skrevet

Har en korthåret perser (exotic). Han var bare inne når jeg bodde i byen, men nå bor jeg i et rolig strøk og han får gå ut som han vil. Han er såpass redd for folk og alt som rører seg og lager lyd at jeg ikke er redd for at noen skal ta han, men jeg er litt redd for at han skal sette seg fast noen steder.

Anonymkode: db102...378

Skrevet
På 30.10.2018 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en katt som fikk gå ute, men en morgen kom han hjem med to punkterte lunger og knekt hale som var dratt ut fra halebeinet.. etter dette lovet jeg meg selv å aldri ha utekatt igjen. 

Nå har jeg to rasekatter som er innekatter. Jeg har lagt til rette for at de skal ha det så bra som mulig inne og tar de med på tur i bånd når været er fint. Jeg tror faktisk ikke Birmaen hadde klart seg ute, hun finner jo ikke maten inne en gang 😅 den andre rasekatten er anbefalt av oppdretter at burde være en innekatt da hennes rase er suveren på å jakte og fange fugler. 

Jeg stoler ikke på mennesker til å kunne la de gå fritt ute. Ikke etter at katten min ble torturert til at han måtte avlives. 

Anonymkode: 57fac...8d0

Min ekssvigermor hadde en ung kastrert hannkatt som fikk gå ute. Han kom hjem med et hull i buken, og klarte såvidt å slepe seg hjem før han døde. Så nei, jeg har heller ikke kattene mine fritt ute. I tillegg driver jeg oppdrett, og kan selvsagt ikke la fertile avlskatter gå ute. Har kattegårder, så de får da lufta seg :)  Har en rase som er veldig tydelig rasekatt, og kjenner til to som har blitt frastjålet sine. Den ene ble heldigvis funnet igjen, takket være en oppmerksom nabo... 

Legger man til rette for det, så trives kattene godt inne. Og det er faktisk jeg som velger å ha katter, ikke naboene mine. Skjønner godt at folk blir forbanna over å få pissa ned utemøbler og andre ting... 

Anonymkode: 41955...a34

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min ekssvigermor hadde en ung kastrert hannkatt som fikk gå ute. Han kom hjem med et hull i buken, og klarte såvidt å slepe seg hjem før han døde. Så nei, jeg har heller ikke kattene mine fritt ute. I tillegg driver jeg oppdrett, og kan selvsagt ikke la fertile avlskatter gå ute. Har kattegårder, så de får da lufta seg :)  Har en rase som er veldig tydelig rasekatt, og kjenner til to som har blitt frastjålet sine. Den ene ble heldigvis funnet igjen, takket være en oppmerksom nabo... 

Legger man til rette for det, så trives kattene godt inne. Og det er faktisk jeg som velger å ha katter, ikke naboene mine. Skjønner godt at folk blir forbanna over å få pissa ned utemøbler og andre ting... 

Anonymkode: 41955...a34

Så utrolig trist å høre at så mange har problemer med å la kattene gå ute. Vurderte lenge å få katt, men valgte hund da jeg ikke kunne tenke meg å alltid være usikker på om kjæledyret mitt har det bra eller ikke. 

Anonymkode: 47c21...d02

• Liker 2
Skrevet

Nei, har nakenkatter :)

Skrevet
22 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Nei, har nakenkatter :)

*misunnelig*

Skrevet
På 30.10.2018 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en katt som fikk gå ute, men en morgen kom han hjem med to punkterte lunger og knekt hale som var dratt ut fra halebeinet.. etter dette lovet jeg meg selv å aldri ha utekatt igjen. 

Nå har jeg to rasekatter som er innekatter. Jeg har lagt til rette for at de skal ha det så bra som mulig inne og tar de med på tur i bånd når været er fint. Jeg tror faktisk ikke Birmaen hadde klart seg ute, hun finner jo ikke maten inne en gang 😅 den andre rasekatten er anbefalt av oppdretter at burde være en innekatt da hennes rase er suveren på å jakte og fange fugler. 

Jeg stoler ikke på mennesker til å kunne la de gå fritt ute. Ikke etter at katten min ble torturert til at han måtte avlives. 

Anonymkode: 57fac...8d0

Veldig leit med katten din som ble torturert. En skam.

Dessverre er det vonde mennesker. Mennesker torturerer og er onde med mennesker også. Går ikke du ut for det?

Skrevet
På 29.10.2018 den 13.44, AnonymBruker skrev:

Ja, slipper dem ut. De har stor utforskertrang, det er dyremishandling å sperre dem inne.

Anonymkode: d535e...02b

På 30.10.2018 den 6.58, Maude skrev:

Selvfølgelig får rasekatten min gå ute på linje med den «vanlige» katten min. Det er dyreplaging å holde katter inne.

Jeg som har innekatt som luftes i bånd og kun slippes løs i trygge områder (innhengninger o.l.) er dyreplager mens hundeeiere som faktisk gjør akkurat det samme med hundene sine, er ansvarsfulle dyreeiere.
Å ha innekatt er ikke mer dyreplageri enn å ha hund som holdes inne og/eller i bånd/hundegård. Å ha innekatt er heller ikke mer dyreplageri enn å ha utekatt som man slipper fritt ut i et unaturlig klima for katter og utsetter for flere potensielle farer.

14 timer siden, exictence skrev:

Dessverre er det vonde mennesker. Mennesker torturerer og er onde med mennesker også. Går ikke du ut for det?

Så du mener små katter kan sammenlignes med mennesker? Vi mennesker har ikke eiere som bestemmer når vi får være inne og når vi må være ute i timesvis. Vi er mer inneforstått med hvordan man oppfører seg på trafikkerte veier, vi blir ikke innestengt i folks kjellere og garasjer ved uhell, vi drikker ikke av sølepytter rundt omkring og ender opp med å bli forgiftet, vi vaser ikke ute i timesvis og havner i slåsskamp med alle naboene, og vi har heller ingen rovdyr å passe oss for. Det er ihvertfall svært liten fare for at vi blir angrepet av rev og drept.
Merkelig at voksne mennesker sliter med å forstå at katter ikke er mennesker. Spesielt siden de samme ofte er veldig opptatt av å belære katteeiere om hva som er naturlig eller ikke for katter.

Anonymkode: bfa47...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...