Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det snakkes mye om kjøpepress i skolen og blant ungdommer.

Men er voksne egentlig så mye bedre?

I Norge skal du eie egen bolig når du er voksen, gjør du ikke det er det noe galt med deg. Du er utenfor på så mange måter. Dette har ført til et enormt kjøpepress blant voksne. Det må kjøpes for enhver pris. Og de som ikke har råd går langt i å skaffe seg råd. Enten det er kredittkort eller kriminialitet. For kjøpepresset er så stort at du taper enormt sosialt og økonomisk om du ikke er med.

Så hvorfor kritiseres ungdommer for kjøpepress? Kjøpepress er en del av livet fra vugge til grav.

Anonymkode: 373ff...da7

• Liker 5
  • 10 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg ikke enig i. Jeg opplever ikke kjøpepress. Handler vel om man er redd for å skille seg ut

Anonymkode: 63f82...fc9

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder bolig er det jo mange fordeler som taler for å kjøpe og ikke leie. 

Merker ikke noe til kjøpepress, orker ikke bry meg og orker ikke bruke krefter på å tenke på å kjøpe masse greier hele tiden. 

Anonymkode: db019...7f8

• Liker 3
Skrevet

Det eneste jeg har prioritert er bolig. Noe annet kjøpepress orker jeg ikke være med på. Å eie bolig i Norge er gunstigere enn å leie. Å leie er sikkert greit om man ikke har barn, men er alt for ustabilt om man har barn. Her i Norge så må vi huske på at utleiere spiller med alt for mange kort på hånden, og det kan fort blir stygt om man får økt husleie, mye bråk, må flytte.

Er det en ting man bør investere penger i så er det sin egen bolig, ihvertfall i Norge. I andre land er det muligens mye enklere mtp å leie, der har muligens leietakerne mer spillerom for stabilitet.

Anonymkode: 41d17...17c

• Liker 2
Skrevet

Man velger da selv om man gidder å la seg presse eller ikke, hva som betyr noe for en og hvem man omgås. Så ser ikke problemet. 

Anonymkode: 672ad...b14

• Liker 1
Skrevet

Bryr meg overhode ikke om noe kjøpepress og lærer også barna å ikke bry seg.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg føler ikke på kjøpepress, og jeg har også redusert eget forbruk med bortimot 60-70% det siste året.

Endret av SPOCA
Skrevet (endret)

Å kjøpe ting man ikke har råd til for å imponere folk man ikke liker er oppskriften på et ulykkelig liv i gjeld..

Som Spoca over her sier føler jeg ikke på noe kjøpepress selv.

Men jeg tror det finnes et "opplevelse press", enten det er å gå ut for øl, dra på konsert, reise på dyr ferie eller ut å spise på restaurant.. mye av dette presset er selvpålagt for å samle sosiale likes.

Heldigvis kan man velge andre verdier ganske enkelt.

Endret av BudsjettLiv
  • Liker 3
Skrevet

Et eventuelt kjøpepress finnes bare i ditt eget hode. Jobb med deg selv!  Ukritisk forbruk er dessuten helt ut, og miljøbevissthet er trendy.

(Jenny Skavlan har utviklet en basic miljøvennlig kolleksjon for Pierre Robert, men hun ønsker at folk skal kjøpe det de har behov for, hun ønsker ikke at folk skal handle fra kolleksjonen hennes dersom de ikke trenger noe av det :) )

Anonymkode: 4d9fd...d3d

Skrevet

Kjøpepress merker jeg egentlig lite til som voksen, men jeg er enig i at det kan være et visst «opplevelsespress», dvs. at man fremstår som «kjedelig» dersom man ikke reiser hit og dit til spennende destinasjoner flere ganger i året osv. 

Blant min omgangskrets har det derimot blitt mer populært å innføre shoppestopp når det gjelder klær osv., og heller bruke det man har. Miljøbevissthet er den nye trenden. 

Anonymkode: 2fe60...604

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøpepress merker jeg egentlig lite til som voksen, men jeg er enig i at det kan være et visst «opplevelsespress», dvs. at man fremstår som «kjedelig» dersom man ikke reiser hit og dit til spennende destinasjoner flere ganger i året osv. 

Blant min omgangskrets har det derimot blitt mer populært å innføre shoppestopp når det gjelder klær osv., og heller bruke det man har. Miljøbevissthet er den nye trenden. 

Dette gjelder altså ikke i forhold til reising. Man skal helst bruke klær man har funnet innerst i skapet eller funnet på et loft, og style det så man ser retro kul ut, samtidig som man flyr hit og dit til spennende storbyer og eksotiske reisemål hele tiden :ler: 

Merk at jeg bruker begrep som «retro kul» osv. fordi jeg er ei «gammel dame» i midten av 30-årene :ler: 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder bolig er det jo mange fordeler som taler for å kjøpe og ikke leie. 

Merker ikke noe til kjøpepress, orker ikke bry meg og orker ikke bruke krefter på å tenke på å kjøpe masse greier hele tiden. 

Anonymkode: db019...7f8

Det er fordi det i Norge er lagt opp til at man skal eie egen bolig. Vi har ekstremt gode ordninger med rentefradrag etc. I mange andre land er det motsatt, de fleste leier, kun de rikeste eier. Fordi du betaler hver en krone selv.

Man kan sikkert si at det er flott å ha det slik i Norge, men er det egentlig det?

Hvis man hadde fjernet alle skattefradrag og økt kravet til egenandel til minst 40% - som hadde vært viktige tiltak for å hindre at folk havnet i gjeldskrise, hadde vi sett en annen utvikling, og det hadde kanskje ikke vært like attraktivt å eie.

Jeg tror man i fremtiden må tenke annerledes. Delingsøknomi, felleseie av boliger etc. Tror det kunne gitt positive utslag på mange områder. Mindre bekymringer og bedre folkehelse faktisk.

Jeg skjønner godt at unge mennesker kjenner på presset for å kjøpe egen bolig. De blir jo indoktrinert fra de er unger om BSU, sparing og bolig.

Kjøpepresset handler ikke bare om å "kjøpe masse greier". Det er kanskje det minste problemet. Det største problemet med kjøpepress er jo at man skal fremstå som lykkelig og perfekt utad. En slik fasade koster penger, og kan absolutt kalles kjøpepress.

Anonymkode: 31753...516

Skrevet

Jeg er godt voksen nå, 38 år, og har to barn, er i full jobb med inntekt på ca 600 000, og bor i eget hus. Årsaken til at jeg ville ha eget hus, var fordi jeg er en lite sosial person som vil ha så mye privatliv som mulig, ikke pga. kjøpepress. Jeg merker ikke noe særlig kjøpepress i mitt privatliv. I media etc. og blant noen i slekt og bekjente er det selvsagt massivt kjøpepress. Men sånt ser jeg ned på som overfladisk og hjernedødt.

For eksempel ser jeg ned på folk som skryter av at de er på shopping når de for eksempel er i Roma. Altså, man er i en av verdens mest kjente byer med masse museer og historiske bygninger, så mye å lære, og så velger man i stedet å gå på shopping!? Sånne folk mangler substans og er ikke noen jeg vil etterligne.

Jeg og barna mine har det vi trenger og litt til, kjøper for eksempel aldri merkeklær om de ikke er på salg, drar ikke på helgeturer til utlandet som mange gjør (samtidig som de later som om de bryr seg om miljø og forurensning), har ikke hytte og vil aldri ha det, har en bil som er fra 2007 og skal bruke den til den ikke går lenger.

Kort sagt: Vi har ganske lavt forbruk og gir blaffen i kjøpepress. Regner med at barna vil føle litt kjøpepress når de blir tenåringer, men håper grunnlaget deres som legges nå i barndommen kan være delvis immuniserende i forhold til det.

Anonymkode: b397e...6b7

Skrevet
14 timer siden, asterix skrev:

Bryr meg overhode ikke om noe kjøpepress og lærer også barna å ikke bry seg.

Hvordan lærer du den det? Trenger tips. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lærer du den det? Trenger tips. 

Man prater mye med dem hver dag gjennom hele oppveksten om alle mulige tema og lærer dem på den måten gode holdninger til alt mulig som er viktig i livet.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, asterix skrev:

Man prater mye med dem hver dag gjennom hele oppveksten om alle mulige tema og lærer dem på den måten gode holdninger til alt mulig som er viktig i livet.

Ja, hvis det et så enkelt så er det jo bra☺

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis det et så enkelt så er det jo bra☺

Gode holdninger skapes jo over tid, først og fremst ved å ha gode økonomiske holdninger som foreldre, det finnes ingen "samtale" som fikser alt 🙂

Anonymkode: 00184...37f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...