Gå til innhold

Er unge i dag minre interessert i bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke, men det virker som at det er langt færre unge i dag som er bilinteressert og som faktisk kan skifte dekk selv eller ta oljeskiftet selv. Men jeg har inntrykk av at dagens unge er mindre interessert i bil enn tidligere generasjoner, hva mener du?

Anonymkode: ba70b...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye mulig, men her på bygda jeg bor er hvertfall ungdommen biliteresserte. Byene der imot blir det nok kanskje mindre biliteresserte, stor grunn er nok alle bomstasjoner og andre problemer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror de er det. Av 15 gutter i alderen 14 til 19, kjenner jg kun 1 som er intr i biler og hvordan de virker. Da jeg var ung, så var det vel 70% av gutta som kunne skru bil.

Kan være at det før ble forventet at de skulle kunne skru, i dag er alle såpass likestilt at man ikke forventer dette av andre enn bilmekanikere.

Anonymkode: 9a11a...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvilket miljø du vanker i og? Er vel ikke så mange ræggere på Holmenkollen.

Det er også forskjell på å kunne noe om bil og det å være interessert i bil. Jeg er interessert i bil, og kan skifte dekk, men betalte 250 kr for å få det gjort av noen persere her i by'n, fordi jeg gidder faktisk ikke i det som pga vind føltes ut som -10. Det er ikke bare-bare å skifte olje selv heller, med mindre du hater naturen og lar det bare renne ut. Oss bilinteresserte uten et nettverk av andre bilinteresserte (og med eget utstyr) står fast. 

En kan også argumentere for at biler nå til dags er mer kompliserte mtp elektronikk og det å skulle sku sjæl for å lære kan bli en veldig dyr opplevelse, så det er altså mye mer å sette seg inn i enn ei Boble fra 1965. 

Men ikke for det, jeg merker det veldig klart at det å være bilinteressert her på KG er noe negativt og lavkultur. Uansett, jeg skal på Oslo Motor Show i morra, for selv om jeg ikke kan ser forskjell på Mercesdes E- og C-klasse synes jeg det er GØY med bil

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ginavn skrev:
 

Kommer vel an på hvilket miljø du vanker i og? Er vel ikke så mange ræggere på Holmenkollen.

Det er også forskjell på å kunne noe om bil og det å være interessert i bil. Jeg er interessert i bil, og kan skifte dekk, men betalte 250 kr for å få det gjort av noen persere her i by'n, fordi jeg gidder faktisk ikke i det som pga vind føltes ut som -10. Det er ikke bare-bare å skifte olje selv heller, med mindre du hater naturen og lar det bare renne ut. Oss bilinteresserte uten et nettverk av andre bilinteresserte (og med eget utstyr) står fast. 

En kan også argumentere for at biler nå til dags er mer kompliserte mtp elektronikk og det å skulle sku sjæl for å lære kan bli en veldig dyr opplevelse, så det er altså mye mer å sette seg inn i enn ei Boble fra 1965. 

Men ikke for det, jeg merker det veldig klart at det å være bilinteressert her på KG er noe negativt og lavkultur. Uansett, jeg skal på Oslo Motor Show i morra, for selv om jeg ikke kan ser forskjell på Mercesdes E- og C-klasse synes jeg det er GØY med bil

Ikke nødvendigvis. Og man trenger ikke og være en raggare for å være interessert i bil.

Delvis sant, men er man interessert i bil så får man på sikt også kunnskap om bil. Skifte dekk tar vanligvis 10-15 minutter, andre enkle saker som oljeskift, skift av lyspærer, montering av vindusviskere osv er noe som alle som har lappen bør kunne klare.

Anonymkode: ba70b...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ikke nødvendigvis. Og man trenger ikke og være en raggare for å være interessert i bil.

Delvis sant, men er man interessert i bil så får man på sikt også kunnskap om bil. Skifte dekk tar vanligvis 10-15 minutter, andre enkle saker som oljeskift, skift av lyspærer, montering av vindusviskere osv er noe som alle som har lappen bør kunne klare.

Anonymkode: ba70b...bc9

De tingene du nevner kan jeg og gjør jeg. Helt uten å være interessert i bil.

Hilsen dame på 60+.

Anonymkode: 18ca9...5a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det jo å bli ganske begrenset hva man faktisk kan gjøre selv på nye biler da. Det er mye elektronikk og diagnoseverktøy som kun verkstedene har etc. El-bilene er det vel ikke mer enn dekkskift man kan fikse selv omtrent. 

Jeg begynte å kjøre lenge før elektronikken inntok bilene, og kan greit skifte dekk og olje og slikt selv. Men ellers synes jeg bil er uinteressant og fryktelig kjedelig å måtte bruke penger på. Minnes med glede da jeg kunne sykle til jobb og over alt ellers - nå er det et logistisk mareritt mtp barn og avstander og bil er et nødvendig onde. 

Anonymkode: 6abff...47d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så merkelig. Det er relativt få unge, som har sett foreldrene sine mekke bil, de siste årene, da man knapt kan gjøre noe uten elektronisk bistand fra verkstedet. Da jeg var barn, så vi stadig at folk mekket og det gjorde de da de eldste barna mine var små også. 

Nå skal det sies at jeg har en sønn som mekker mye, men han kjøper eldre biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte på verksted og betalte 5000 for skifte av en lyspære.

Å være interessert i bil og "mekke" bil er ikke mulig lenger. Eller det er sikkert mulig, men ikke fordi man er nevenyttig, men fordi man er dataingeniør.

Anonymkode: d61fd...40a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler er fortsatt ganske enkle greier, det å «mekke» på dem krever bare litt annen kompetanse enn det gjorde i gamle dager.

De som er interessert i bil er stort sett litt «enkle» gutter på bygda som ikke kan se opp-ned på en microcontroller.

Det er veldig mange som forstår elektronikken, mekanikken og programvaren i «moderne» biler, men de har sjelden noen særlig interesse for bil, og spesielt ikke biler med forbrenningsmotor (skitten og gammeldags teknologi)

Lite rånere som blir ingeniører for å si det sånn.

Anonymkode: 56c1e...a94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Biler er fortsatt ganske enkle greier, det å «mekke» på dem krever bare litt annen kompetanse enn det gjorde i gamle dager.

De som er interessert i bil er stort sett litt «enkle» gutter på bygda som ikke kan se opp-ned på en microcontroller.

Det er veldig mange som forstår elektronikken, mekanikken og programvaren i «moderne» biler, men de har sjelden noen særlig interesse for bil, og spesielt ikke biler med forbrenningsmotor (skitten og gammeldags teknologi)

Lite rånere som blir ingeniører for å si det sånn.

Anonymkode: 56c1e...a94

Du trenger ikke å sikte til elbiler som ikke er det spor bedre med å skitne til! Du skulle bare visst hvor mye skitt de leverer under produksjonen.

Anonymkode: 5dd31...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på. Jeg er fra en bygd utenfor en stor by, bor nå i en middels stor by, og opplevde at det var mer bilinteresserte (og generelt interesserte i motorsykkel, firhjulinger og alt med motor) i bygden jeg er fra. Tenker det er naturlig. Men der jeg bor nå syns jeg det er mindre slikt. Unge er interessert i å kunne kjøre, men ikke spesielt interesserte i bilens oppbygning og funksjoner, eller mekking. Det er selvsagt noen, men langt færre. Så tror nok det er ganske geografisk bestemt.

Men unge har det jo så travelt nå for tiden, så de har kanskje ikke tid til flere hobbyer enn absolutt nødvendig 😅

Anonymkode: 3e24f...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

De tingene du nevner kan jeg og gjør jeg. Helt uten å være interessert i bil.

Hilsen dame på 60+.

Anonymkode: 18ca9...5a7

Hvilken olje bruker du? Har du klemme som du drar til oljefilteret med?

Anonymkode: ee73e...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du trenger ikke å sikte til elbiler som ikke er det spor bedre med å skitne til! Du skulle bare visst hvor mye skitt de leverer under produksjonen.

Anonymkode: 5dd31...cf5

Sier bare at forbrenningsmotor er "utgående teknologi" som appellerer mye mindre til ungdom enn det det en gang gjorde. Nå er det mer menn i 50-årene som er interessert i eksos og hestekrefter. 

Anonymkode: 56c1e...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvilken olje bruker du? Har du klemme som du drar til oljefilteret med?

Anonymkode: ee73e...753

Du har ikke snøring på hva du snakker om, oljefilter trekke du til kun med hender, ikke noe anna!

Anonymkode: 5dd31...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvilken olje bruker du? Har du klemme som du drar til oljefilteret med?

Anonymkode: ee73e...753

Dersom det er filternøkkel du snakker om, så brukes den når du løsner. Når man setter det på plass, bruker man hendene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎10‎.‎2018 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Nå er det mer menn i 50-årene som er interessert i eksos og hestekrefter

Her tar du ganske så feil, og jeg tror heller at det er de som under 25 år som er elbilsentusiaster. Hilsen Buss/Lastebilmekaniker.

Anonymkode: ba70b...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...