Gå til innhold

Hva tenker dere om jegere som poserer med nedfelte dyr på facebook?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.10.2018 den 8.51, AnonymBruker skrev:

Men å drive elgen mot jegere med våpen er jo også en måte å sikre et fall på. De fleste jegere jobber jo sammen og driver elgen ved hjelp av hunder og folk, så det er jo ikke akkurat den ene jegeren som helt på egenhånd har klart å ta en elg.

Seriøse jegere går heller ikke for de største og beste elgene, da disse ofte er sunne og gode avlsdyr. Elgjakt handler jo om å ta ut overflødige dyr, ikke om å skyte den største elgen.

Anonymkode: ee310...b70

Nå kan man ikke bare velge å vrake hva man skal ta ut heller. Hvert lag får tildelt en kvote dyr alt etter størrelse på valdet, og må forholde seg til det. Får de kun ungdyr, ei ku og kalv, å en fjott drister seg til å felle en storokse, da er han nok ute av laget å må betale bot.. 

Ser ikke problemet å posere med viltet så lenge det gjøres skikkelig. Altså ikke sitte på dyret, legge det slik at det ser bra ut så den som ser bildet ikke kikker rett inn i den oppspretta magen å sånt. 

Anonymkode: c1770...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker det ikke. Jeg er ikke i mot jakt, men når jeg ser et bilde av en jeger som sitter oppå byttet sitt og gliser så får jeg en vond bisak i munnen. At man oppdaterer at man har fått en elg uten bilde syntes jeg personlig er bedre. Nå er dette min personlige mening og folk får gjøre som de vil. Jeg hopper bare over bildet uten å like eller kommentere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner driver jakt med hund så de bildene som legges ut er som oftest av dyret og jakthunden. I det hele tatt har jeg ingen problemer med slike bilder selv om jegeren skulle slumpe til å være med. Mange av bildene som dukker opp hos meg blir forresten lagt ut av kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært langt mer imponerende om vi klarte å ta ned elg meg steiner, spyd og rett og slett sprunget etter til den var utmattet. Men dette er ikke etisk, og da blir det skytevåpen. Sorry. 

Anonymkode: c5518...852

Du skjønte ikke poenget mitt nei.
Jeg har ikke noe i mot elgjakt (eller annen jakt) som innebærer at man raskt avliver et intetanende dyr på en human måte. Dette er bedre dyrevelferd enn kjøttindustrien. Det er kortreist og sunnere mat enn masseprodusert kjøtt fra dyr i fangenskap. Og selvsagt innebærer rask og human avlivning at man bruker skytevåpen og er trent på hvor man skal treffe dyret.

Poenget mitt var at jeg ikke skjønner hvorfor jegere må skryte av at de har drept dyret ved å legge ut trofébilder på SoMe. Jeg synes det er teit og lite imponerende. Det er så blærete og unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan man ikke bare velge å vrake hva man skal ta ut heller. Hvert lag får tildelt en kvote dyr alt etter størrelse på valdet, og må forholde seg til det. Får de kun ungdyr, ei ku og kalv, å en fjott drister seg til å felle en storokse, da er han nok ute av laget å må betale bot.. 

Ser ikke problemet å posere med viltet så lenge det gjøres skikkelig. Altså ikke sitte på dyret, legge det slik at det ser bra ut så den som ser bildet ikke kikker rett inn i den oppspretta magen å sånt. 

Anonymkode: c1770...709

Jeg synes ikke det er problematisk, bare teit. Jeg vet også hvordan elgjakt fungerer, da jeg har samboer som jakter elg. Han synes faktisk også at trofébilder er teit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2018 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke villet gjort det i sosiale medier, men det er nå meg.

Anonymkode: 5e3c8...0c4

Men onkel på 60 er en annen generasjon, og tenker nok ikke på Facebook som noe annet enn en kanal for å holde kontakt med slekt og kjente. Og når elgjakt er en stor del av livet hans så deler han det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...