Gå til innhold

Hva tenker dere om jegere som poserer med nedfelte dyr på facebook?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slike som viser fram byttet sitt på facebook. Er det riktig?

Anonymkode: 5e3c8...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fra Hedmark. Null stress. Ca 50% av alle menn i Hedmark jakter.

Men noe slikt glorete og hovmodig posting er det ikke snakk om. Alt er helt lokalt. Det er forskjell på posting. Noen deler sitt livs kanskje største øyeblikk, være en diger laks på kroken, ett knippe fjellryper, eller en hannokse av en elg.

Andre har jeg sett fra andre deler av samfunnet som jeg ikke synes er like ... jordnære. Hvor det blir litt ...snålt på kanten til ekkelt.  

Endret av Wonders
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er truede dyrearter ala troféjakt i Afrika, så er det greit. At onkel har skutt en elg gjør meg ingenting. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kleint. Hvorfor skal du vise til hele distriktet at du har skutt et dyr liksom? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meadow skrev:

Så lenge det ikke er truede dyrearter ala troféjakt i Afrika, så er det greit. At onkel har skutt en elg gjør meg ingenting. 

Jeg hadde ikke villet gjort det i sosiale medier, men det er nå meg.

Anonymkode: 5e3c8...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem er vel stolt over å vise frem hva dem har klart å nedbringe av vilt. Vi kan ikke bli støtt av alt her i verden.

Alle har vel en form for statistikk på det dem gjør, også når det gjelder yrker. F.eks hvor mange en har arrestert, hvor mange liv en har reddet, hvor mange branner en har slukket, hvilken stats en har i fortnite, hvor mange par av yeezys en har, hvor mange kjoler en har, hvor fin kropp en har og legger det ut på instagram. Listen er endelang. Det er bare sånn vi mennesker er, og det er nok sterkt smeltet inn i vårt sosiale vesen og væremåte. Vi liker å vise oss frem, og hva vi har utrettet. En egenskap basert på sosiale forventinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
2 timer siden, TrekStar skrev:

Dem er vel stolt over å vise frem hva dem har klart å nedbringe av vilt. Vi kan ikke bli støtt av alt her i verden.

Er ganske stor forskjell på å skryte av en ballkjole og et uskyldig dyr som har blitt drept, spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, BiancaWhite skrev:

Jeg synes det er kleint. Hvorfor skal du vise til hele distriktet at du har skutt et dyr liksom? 

Folk deler matbilder over en lav sko. Dette er oftest industrikjøtt. Vet du hvordan dyr i kjøttindustrien lever og hvordan de behandles på vei til og i slakteriet? Dette er jo mye verre enn å vise bilde av mat skutt i det fri, mens det ante fred og ingen fare. Det er direkte hyklersk å reagere på slike bilder du refererer til og samtidig være kjøtteter.

Anonymkode: 4f3b2...36a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er snakk om en usikker mann, en mann med et sterkt behov for å få «bekreftet sin manndom». Det er jo derfor han poster det på sosiale medier: Bekreftelser! Synes litt synd på disse, for de er så stolte, så stolte, men å drepe et dyr i dag er virkelig ikke mye mer meningsfylt og noe å skryte av enn å hente seg en pakke kjøttdeig i disken.

Anonymkode: f412a...5b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke støtt av det, men når elgjegere stadig legger ut bilder på facebook av elg de har skutt synes jeg det er bare kleint. Hva er det egentlig de er så stolt av? At de har lurt elgen trill rundt og skutt den? Å wow liksom. Jeg hadde mer forstått det om de hadde gått inn i nærkamp med en sint elg og drept den med nevene, da hadde det vært mye mer imponerende.

Troféjakt i utlandet der man dreper truede dyrearter er selvsagt enda verre, av åpenbare grunner.

Anonymkode: ee310...b70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TrekStar skrev:

Alle har vel en form for statistikk på det dem gjør, også når det gjelder yrker. F.eks hvor mange en har arrestert, hvor mange liv en har reddet, hvor mange branner en har slukket, hvilken stats en har i fortnite, hvor mange par av yeezys en har, hvor mange kjoler en har, hvor fin kropp en har og legger det ut på instagram. Listen er endelang. Det er bare sånn vi mennesker er, og det er nok sterkt smeltet inn i vårt sosiale vesen og væremåte. Vi liker å vise oss frem, og hva vi har utrettet. En egenskap basert på sosiale forventinger.

Man trenger ikke føle seg støtt for å mene at noe er teit.
Å skryte av hvor mange branner man har slukket og liv man har reddet er jo faktisk fullt forståelig da det er en bragd og også samfunnsnyttig, men at man har drept et dyr med skytevåpen er helt idiotisk. Like idiotisk som å skryte av hvor mange fine kjoler man klarer å kjøpe med pengene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er snakk om en usikker mann, en mann med et sterkt behov for å få «bekreftet sin manndom». Det er jo derfor han poster det på sosiale medier: Bekreftelser! Synes litt synd på disse, for de er så stolte, så stolte, men å drepe et dyr i dag er virkelig ikke mye mer meningsfylt og noe å skryte av enn å hente seg en pakke kjøttdeig i disken.

Hva med oss kvinner da? Få  bekreftet sin «kvinnedom»? 

Jeg synes det er helt OK. De fleste jeg kjenner som jakter legger ut hvis det er noe stort: største elgen i jaktlaget på lenge, stort antall ryper, første dyret sitt osv. For meg blir det som noen legger ut hvor fort de har løpt, noe de har strikket osv. Det er hobbyen de sin, og de fikk et resultat. Mange tror det er så enkelt å skyte ett dyr; men du skal ha avlagt prøver, kunne håndtere våpen, være presis, vite at du treffer. Det er mye du skal klare å avgjøre i løpet av noen sekunder, det avgjør om du er en god jeger. 

Når det er sagt; jeg mot jakt på truede arter, og troféjakt. Eller jakt de driver med noen steder: putter masse dyr inn bak gjerder Slik at «jegeren» er sikret et fall. 

Anonymkode: b7014...bc7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss kvinner da? Få  bekreftet sin «kvinnedom»? 

Jeg synes det er helt OK. De fleste jeg kjenner som jakter legger ut hvis det er noe stort: største elgen i jaktlaget på lenge, stort antall ryper, første dyret sitt osv. For meg blir det som noen legger ut hvor fort de har løpt, noe de har strikket osv. Det er hobbyen de sin, og de fikk et resultat. Mange tror det er så enkelt å skyte ett dyr; men du skal ha avlagt prøver, kunne håndtere våpen, være presis, vite at du treffer. Det er mye du skal klare å avgjøre i løpet av noen sekunder, det avgjør om du er en god jeger. 

Når det er sagt; jeg mot jakt på truede arter, og troféjakt. Eller jakt de driver med noen steder: putter masse dyr inn bak gjerder Slik at «jegeren» er sikret et fall. 

Anonymkode: b7014...bc7

Men å drive elgen mot jegere med våpen er jo også en måte å sikre et fall på. De fleste jegere jobber jo sammen og driver elgen ved hjelp av hunder og folk, så det er jo ikke akkurat den ene jegeren som helt på egenhånd har klart å ta en elg.

Seriøse jegere går heller ikke for de største og beste elgene, da disse ofte er sunne og gode avlsdyr. Elgjakt handler jo om å ta ut overflødige dyr, ikke om å skyte den største elgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kom jeg på det paret i Parterapi, hvor hun ene er terapeut selv, og som alltid kan fortelle hva mannen hennes føler og hvor dårlig selvfølelse han har. 

Anonymkode: 64a87...8e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk deler matbilder over en lav sko. Dette er oftest industrikjøtt. Vet du hvordan dyr i kjøttindustrien lever og hvordan de behandles på vei til og i slakteriet? Dette er jo mye verre enn å vise bilde av mat skutt i det fri, mens det ante fred og ingen fare. Det er direkte hyklersk å reagere på slike bilder du refererer til og samtidig være kjøtteter.

Anonymkode: 4f3b2...36a

Har jeg sagt jeg er kjøtteter? Folk tror de vet alt asså. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort det selv, men reagerer ikke negativt på at andre gjør det😊 De som legger ut jaktbildet pleier som regel å poste bilder av foreldlingen i etterkant. Kortreist og miljøvennlig. 

Anonymkode: c5518...852

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke føle seg støtt for å mene at noe er teit.
Å skryte av hvor mange branner man har slukket og liv man har reddet er jo faktisk fullt forståelig da det er en bragd og også samfunnsnyttig, men at man har drept et dyr med skytevåpen er helt idiotisk. Like idiotisk som å skryte av hvor mange fine kjoler man klarer å kjøpe med pengene sine.

Det hadde vært langt mer imponerende om vi klarte å ta ned elg meg steiner, spyd og rett og slett sprunget etter til den var utmattet. Men dette er ikke etisk, og da blir det skytevåpen. Sorry. 

Anonymkode: c5518...852

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...