Gå til innhold

Krav på overtid eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Lurer på om det er noen smarte hoder som kan hjelpe meg å undersøke om jeg har krav på overtid eller ikke i saken beskrevet under. 

Jeg har en deltidsstilling annen hver helg hvor vi jobber i turnus og skulle i dag egentlig jobbe 21:00 til 04:00 og i morgen (søndag) skulle jeg begynne på jobb igjen kl 15:00-23:00. 

De ringte meg i dag og spurte om jeg kunne jobbe 23:00 til 07:00 og så komme på igjen 15:00-23:00. Jeg da at det blir jo veldig mange timer og liten hviletid, men arbeidsgiver sa at det ikke var noen andre og spurte om jeg «klarte» det. Etter litt om og men sa jeg at det sikkert skulle gå fint. 

Deretter snakket jeg med noen venner som da sa at dersom jeg byttet de skiftene gikk jeg jo over 13 timer i løpet av 24 timer og da hadde jeg jo krav på overtid siden det var utenfor min vanlige turnus. 

Jeg snakket med arbeidsgiver som da sa at 24 timers regelen gjaldt per dag, typ mandag er mandag og over midnatt er tirsdag så da starter timene på nytt, men slik jeg leser paragrafen står det jo i løpet av 24 timer. 

Er jeg helt på bærtur nå eller har arbeidsgiver rett? Det må jo være noen andre regler for turnus, fordi mine originalen vakter går jo også over 13 timers reglen. Men siden denne vakta er bytta og utenfor min ordinære turnus så går vel ikke den under disse turnusreglene for overtid?

Uansett, jeg ble ringt opp igjen av arbeidsgiver som sa jeg kunne gå 00:00 - 07:00 (stiller klokka i natt så blir 8 timer) og på igjen i morgen 16:00-23:00 fordi da hadde jeg ikke krav på overtid. Regner jeg på dette blir det jo likevel mer enn 13 timer uansett om du regner 24 timer eller etter per dag. 

Har jeg krav på noe her eller har arbeidsgiver alt på det rene? 

Vet det kanskje virker litt masete å gjøre seg så vanskelig men arbeidsgiver har gjort dette flere ganger og i dag fikk meg til å tenke om de egentlig har lov til å endre på timene slik at vi går utenfor turnus og jobber over 13 timer i løpet av 24 timer. 

Anonymkode: 218a1...1c4

Skrevet

Er dette i det hele lov?

Anonymkode: 00a93...715

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo ikke lovlig. Du skal ha minst 11 timer hvile mellom skiftene.

Anonymkode: 4b487...67b

• Liker 1
Skrevet

Ja, er det jeg mener jeg også, men så er det jo noen som jobber sprengskift å slik i enkelte jobber hvor hviletiden er kortere, så jeg tenkte det må være noe med turnusarbeid og hviletid. Men uansett så er jo ikke dette min ordinære vakt i turnusen derfor kan jo ikke dette telle som min vanlige vakt. 

Jeg har ikke klart å finne noe i arbeidsmiljøloven om turnus og hvor lenge du kan jobbe men siden dette er ei vakt utenfor turnusen så mener jeg uansett noe blir feil her. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke lovlig. Du skal ha minst 11 timer hvile mellom skiftene.

Ikke når det er turnus. 

Anonymkode: c7c6c...f58

• Liker 1
Skrevet

Du skal ha forskjøvet vakt, som gir mer lønn.

Anonymkode: f1201...93e

• Liker 2
Skrevet

Overtid sn regnes på mange måter, og hvis man ikke går over 35.5 timer i uken, så kan man "lure" systemet. Derfor forskyving av vakt som blir riktig din sjef gjør her. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Overtid sn regnes på mange måter, og hvis man ikke går over 35.5 timer i uken, så kan man "lure" systemet. Derfor forskyving av vakt som blir riktig din sjef gjør her. 

Men har jeg da krav på mer lønn da Som nevnes her: 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ha forskjøvet vakt, som gir mer lønn.

Synes dette her er vanskelig og lese seg opp om. Forsøkte å snakke med arbeidsgiver men de har satt seg helt på bakbeina og sier at jeg ikke har krav på noe ekstra. 

Skrevet

Snakk med tillitsvalgt i din fagforening.

Anonymkode: fe4b3...922

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Snakk med tillitsvalgt i din fagforening.

I dette tilfelle er det tillitsvalgt jeg har snakket med, men det er også tillitsvalgt som setter opp timene våre. Så kommer ikke så langt med å snakke med vedkomne i akkurat dette tilfelle. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når det er turnus. 

Anonymkode: c7c6c...f58

For noe tull! Det skal være 11 timer hviletid mellom skiftene selv om det er turnus! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfelle er det tillitsvalgt jeg har snakket med, men det er også tillitsvalgt som setter opp timene våre. Så kommer ikke så langt med å snakke med vedkomne i akkurat dette tilfelle. 

OK, da tror jeg jeg hadde gått et ledd over tillitsvalgt i fagforeninga, hovedtillitsvalgt eller noe sånt. Din tillitsvalgt er jo en part i saken.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Det skal være 11 timer hviletid mellom skiftene selv om det er turnus! 

Stemmer nok ikke lengre, tariffavtalen kan gå ned til 8 timer hviletid.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer nok ikke lengre, tariffavtalen kan gå ned til 8 timer hviletid.

Men vil det ikke ha noe å si at dette ikke er den ordinære vakta mi? Denne vakta er jo utenfor turnusen min. I følge turnusen skal jeg gå 21:00-04:00. Dette er en annen nattevakt og er jo ikke en del av turnusen min som jeg settes opp på normalt. Jeg har blitt bedt om å ta en annen vakt som egentlig starter 23:00 fordi noen andre ikke kunne gå den ordinære vakta si. 

Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Tutti-frutti skrev:

Men vil det ikke ha noe å si at dette ikke er den ordinære vakta mi? Denne vakta er jo utenfor turnusen min. I følge turnusen skal jeg gå 21:00-04:00. Dette er en annen nattevakt og er jo ikke en del av turnusen min som jeg settes opp på normalt. Jeg har blitt bedt om å ta en annen vakt som egentlig starter 23:00 fordi noen andre ikke kunne gå den ordinære vakta si. 

Hvilken vakt du har er ikke relevant. Men når du får beskjed/blir spurt så velger du jo selv, og hviletiden er da ikke viktig. Men din arbeidstid er flyttet, ergo forskjøvet vakt, som gir 50% overtid på alle timer utenom din ordinærtid.

• Liker 2
Skrevet

Når jeg jobbet turnus, og ble bedt om å jobbe skift som ikke var min på turnus så fikk jeg overtid, om det var samme døgn som mitt skift var. Men det kommer vel kanskje an på hva en jobber med og hvor.....

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken vakt du har er ikke relevant. Men når du får beskjed/blir spurt så velger du jo selv, og hviletiden er da ikke viktig. Men din arbeidstid er flyttet, ergo forskjøvet vakt, som gir 50% overtid på alle timer utenom din ordinærtid.

Ok, jeg prøvde å finne noe paragraf på dette, men klarer ikke finne noe. Snakket som nevnt med tillitsvalgt (vedkomne setter også opp timene) som mente jeg ikke hadde krav på noe.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber ikke som sykepleier, har det noe å si? I tillegg vet jeg ikke om personen som spurte meg kan kalles lederen min eller ikke. Jeg ser på henne som det, hun jobber der 100%, er tillitsvalgt og setter opp timene våre. Men på boka er hun vel bare sentralbordarbeider hun også slik som meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...