Gå til innhold

Avkjøring over kollektivfelt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man kommer kjørende på Trondheimsveien og skal av til Stovner, må kan krysse et kollektivfelt for å ta avkjøringen. På Trondheimsveien, rett etter avkjøringen (om man ikke tar den) er det er lyskryss, som fører til at det ofte er en del kø der i rushen. Jeg har mange ganger lurt på når man har lov til å legge seg ut til høyre og ta avkjøringen. Må man stå i køen helt til man er rett ved siden av avkjøringen, eller kan man legge seg ut et stykke bak? På avkjøringen er det ingen kø, og man kan dermed kjøre rett fordi, og det virker meningsløst å stå i køen når man ikke skal videre på veien, men fordi det aldri kommer noe skilt om at kollektivfeltet opphører, føler jeg alltid at jeg kjører ulovlig når jeg tar av.

Kan noen svare meg på dette? Legger ved et bilde av den aktuelle avkjøringen, i tilfelle det var dårlig forklart. Feltet til høyre er altså kollektivfelt.

Stovner1.png.954d53caaf829563aecdf320c95c9bc5.pngStovner2.png.5d9e6d4bc95aff7af5e58e2ac6cb984e.png

Anonymkode: a7762...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde lagt meg over når det er klar bane/sikt til avkjøringen, og bare passet meg for de i kollektivfeltet. Om det er LOV...når det mangler skilting og sånn hadde jeg påberopt meg trafikkflyt etc om jeg hadde blitt stoppet for det. 

Anonymkode: 4d8d2...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkjøringen går strengt tatt ikke over kollektivfeltet da kollektivfeltet opphører et stykke før avkjøringen. Dog er det helt vanlig kutyme å kjøre forbi køen om man har passert den lysregulerte fotgjengerovergangen ved Romsåsfoten, det er faktisk mye bedre trafikkavvikling at du ikke står i køen når du skal av.

Anonymkode: bac45...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Avkjøringen går strengt tatt ikke over kollektivfeltet da kollektivfeltet opphører et stykke før avkjøringen. Dog er det helt vanlig kutyme å kjøre forbi køen om man har passert den lysregulerte fotgjengerovergangen ved Romsåsfoten, det er faktisk mye bedre trafikkavvikling at du ikke står i køen når du skal av.

Anonymkode: bac45...429

Det er ingen indikasjon på at kollektivfeltet opphører før avkjøringen. 

Anonymkode: a7762...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk helt rett, jeg har bare innbilt meg at det er et slik skilt da dette er normen!

Resten av svaret mitt står likevel, bare kjør forbi når det er kø, for om du blir stående i køen blir den jo bare lenger!

Anonymkode: bac45...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er kollektivfelt hele veien har du bare lov til å krysse det, men jeg tviler på at du blir stoppet hvis ikke du kjører ut veldig lenge før.

Anonymkode: 77c72...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...