Gå til innhold

Flere og flere flyavganger til Eritrea og Etiopia

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gardermoen får ny rute til Eritreas hovedstad, mens tilbudet til Etiopia, Somalias naboland, økes til hele seks flyvninger i uken. Dette fremstår nærmest som en glad-sak i VG. Tror avisen det er turister, bistandsarbeidere og diplomater som skal fylle setene? Eller kan det være "flyktninger" som skal på besøk til familie?

https://www.vg.no/reise/i/L07MAq/kina-eritrea-israel-og-tyrkia-mange-nye-direkteruter-fra-norge

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt den med Eritrea. Flere sier jo at Eritrea er det eneste landet som er verre å bo i enn nord-Korea. Det sier jo litt. Og alle flyktninger som kommer fra Eritrea får jo opphold i Norge, ingen får avslag og ingen blir sendt tilbake. Så jeg skulle gjerne likt å visst grunnen til at vi skal ha direkterute til/fra dette landet.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Frudolen said:

Gardermoen får ny rute til Eritreas hovedstad, mens tilbudet til Etiopia, Somalias naboland, økes til hele seks flyvninger i uken. Dette fremstår nærmest som en glad-sak i VG. Tror avisen det er turister, bistandsarbeidere og diplomater som skal fylle setene? Eller kan det være "flyktninger" som skal på besøk til familie?

https://www.vg.no/reise/i/L07MAq/kina-eritrea-israel-og-tyrkia-mange-nye-direkteruter-fra-norge

Det etiopiske flyselskapet og hovedflyplassen i Etiopia er den sikreste, nyeste og beste i dette området. Man drar derfor gjerne via Etiopia hvis man skal til andre land i området. Du har rett i at det er mye turister, bistandsarbeidere og diplomater på disse flyene.

• Liker 7
Skrevet (endret)
2 hours ago, Bag said:

Det etiopiske flyselskapet og hovedflyplassen i Etiopia er den sikreste, nyeste og beste i dette området. Man drar derfor gjerne via Etiopia hvis man skal til andre land i området. Du har rett i at det er mye turister, bistandsarbeidere og diplomater på disse flyene.

Ja for Somalia, Eritrea, sør Sudan og Kenya er jo stabil og fredelige som er knyttet til Etiopia. Jeg tviler strekt på at det er turister, bistandarbeidere og diplomater på disse flyene. For det første hvilken turisme er det i Etiopia? 90% av turisme går til Egypt og elfenbein kysten kan du vise meg hvilken turisme det er snakk om? Bistand arbeidere tar ikke sånne fly ned til Afrika siden bistand arbeidere som røde-kors, leger uten grenser og nød-personell har egne former for transport og faktisk fly og båter. Hvilke diplomater er du snakker om, Norske diplomater? Hvorfor sende ned norske diplomater til Etiopia når man har den Afrikanske union som er et samle råd for afrikanerne? 

Om man faktisk bruker litt kritisk tenking her så er du ganske langt ute på landet når gir ut sånne postulater uten at du kan vise til noe håndfast her. Det mest logiske her er at det er snakk om fylkinger og immigranter ifra Somalia og Etiopia som drar til familie eller sender guter eller jenter på skole dit ned, om man faktisk ikke lever i ønskeland og faktisk tar inn realtettene. 

At noen påpeker dette og med engang komme noen med ønsketenking teorier som faller i sammen det man sjekker den minste detalj og streker mentalt ganske sterkt på det som er opplagt er en stor problem i dagens debatt klima. Vi må ha media som faktisk viser fakta og har så nøytral analyse som mulig slik at samfunnsdebatten faktisk inneholder virkeligheten og ikke en fantasiverden av det som skjer. Det er ikke høyre siden eller venstre siden som har fakta på sin side, du har bare fakta.              

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 2
Gjest Halvveis
Skrevet (endret)

D

Endret av Halvveis
Gjest Halvveis
Skrevet (endret)
Akkurat nå, Halvveis skrev:

D

Endret av Halvveis
Skrevet (endret)
9 hours ago, ElinX0Xpoliti said:

Ja for Somalia, Eritrea, sør Sudan og Kenya er jo stabil og fredelige som er knyttet til Etiopia. Jeg tviler strekt på at det er turister, bistandarbeidere og diplomater på disse flyene. For det første hvilken turisme er det i Etiopia? 90% av turisme går til Egypt og elfenbein kysten kan du vise meg hvilken turisme det er snakk om? Bistand arbeidere tar ikke sånne fly ned til Afrika siden bistand arbeidere som røde-kors, leger uten grenser og nød-personell har egne former for transport og faktisk fly og båter. Hvilke diplomater er du snakker om, Norske diplomater? Hvorfor sende ned norske diplomater til Etiopia når man har den Afrikanske union som er et samle råd for afrikanerne? 

Om man faktisk bruker litt kritisk tenking her så er du ganske langt ute på landet når gir ut sånne postulater uten at du kan vise til noe håndfast her. Det mest logiske her er at det er snakk om fylkinger og immigranter ifra Somalia og Etiopia som drar til familie eller sender guter eller jenter på skole dit ned, om man faktisk ikke lever i ønskeland og faktisk tar inn realtettene. 

At noen påpeker dette og med engang komme noen med ønsketenking teorier som faller i sammen det man sjekker den minste detalj og streker mentalt ganske sterkt på det som er opplagt er en stor problem i dagens debatt klima. Vi må ha media som faktisk viser fakta og har så nøytral analyse som mulig slik at samfunnsdebatten faktisk inneholder virkeligheten og ikke en fantasiverden av det som skjer. Det er ikke høyre siden eller venstre siden som har fakta på sin side, du har bare fakta.              .

Så du mener at det jeg skriver er kun spekulasjoner mens dine påstander ikke er det? Hva slags fakta er det du har for dine påstander?

Nordmenn som drar til Etiopia, Sør-Sudan, Tanzania, Kenya, Kongo, Jemen, Madagaskar, Zimbabwe og av og til Sør Afrika mellomlander gjerne i Addis Abeba. (+ deler av Kongo)

Ja det er en økende turisme til disse landene. F.eks. dra på safariturer eller gå opp på Kilimanjaro er det økende interesse for blant nordmenn.

Nei, bistandarbeidere reiser med vanlig rutefly. Tror du de har råd til å ha et eget privatfly hver gang en medarbeider skal ut eller hjem? Spesialfly er bare når det er katastrofer og de må ha ut med mye last fort.

At Norge ikke trenger ambassader i Afrika får du ta opp med utenriksdepartementet. Hvis du sjekker sidene til UD så ser du at vi nå har ambassader  i Etiopia, Kenya, Malawi, Mosambik, Sør-Afrika, Sør-Sudan, Tanzania and Uganda. En vesentlig del av trafikken til disse landene går via Addis Abeba.

Endret av Bag
  • Liker 7
Skrevet
12 timer siden, Klappe skrev:

Skjønner ikke helt den med Eritrea. Flere sier jo at Eritrea er det eneste landet som er verre å bo i enn nord-Korea. Det sier jo litt. Og alle flyktninger som kommer fra Eritrea får jo opphold i Norge, ingen får avslag og ingen blir sendt tilbake. Så jeg skulle gjerne likt å visst grunnen til at vi skal ha direkterute til/fra dette landet.

For å sende direkte hjem asylsøkere med avslag? Kanskje blir det endring i politikken? Ellers er det klart at det er ''forfulgte'' som skal på besøk i landet de flyktet fra. Eventuelt barna deres som skal på koranskole der.

Skrevet
4 hours ago, Bag said:

Så du mener at det jeg skriver er kun spekulasjoner mens dine påstander ikke er det? Hva slags fakta er det du har for dine påstander?

Nei, jeg sier vis det. Jeg sier at den enkleste forklaring her er det mest sannsynlige riktige her. For om du sier at det er turisme, diplomati og nød-arbeidere som tilsier dette at man lager direktefly dit så dette noe som ikke er nomalt å forvente om du har et normalt verdenbilde. Om jeg sier at det Naziene gjorde var godt for homofile og jøder, siden det herdet moralen til disse gruppene og tøffet dem opp så ville du si at jeg er langt ute på landet. Er det sannsynlig det du har postulert her om dette?  

4 hours ago, Bag said:

Nordmenn som drar til Etiopia, Sør-Sudan, Tanzania, Kenya, Kongo, Jemen, Madagaskar, Zimbabwe og av og til Sør Afrika mellomlander gjerne i Addis Abeba. (+ deler av Kongo)

Nei samtlige etniske Nordmenn drar til Egypt og elfenben kysten (Marokko og Gambia). Vi snakker om mennesker som kom inn til Norge under tvilsomt grunnlag og fikk opphold her som drar på reise til Etiopia og Somalia på eventuelt feire der.  

4 hours ago, Bag said:

Ja det er en økende turisme til disse landene. F.eks. dra på safariturer eller gå opp på Kilimanjaro er det økende interesse for blant nordmenn.

Det må du nesten vise til meg, om det er bare anekdotisk så trenger du ikke si det. Om du tar med de som drar på hjem på ferie som turisme så er det også svært lite interessant. 

4 hours ago, Bag said:

Nei, bistandarbeidere reiser med vanlig rutefly. Tror du de har råd til å ha et eget privatfly hver gang en medarbeider skal ut eller hjem? Spesialfly er bare når det er katastrofer og de må ha ut med mye last fort.

Tull du vet ikke hva du snakker om. Om jeg sier OMOS (EU) eller AFRICA-EU partnership iforhold til transport av personell til Afrika, hvordan fungerer dette? Dette er bare en antagelse ifra deg som basert på ingenting.      

4 hours ago, Bag said:

At Norge ikke trenger ambassader i Afrika får du ta opp med utenriksdepartementet. Hvis du sjekker sidene til UD så ser du at vi nå har ambassader  i Etiopia, Kenya, Malawi, Mosambik, Sør-Afrika, Sør-Sudan, Tanzania and Uganda. En vesentlig del av trafikken til disse landene går via Addis Abeba.

Vi sender ikke diplomater til Etiopia og i den grad vi gjør så  utgjør en 0,01% av de som reiser til Etiopia. Om vi gjør dette så for du vise det til meg. Vi sender samtlige diplomater til AU. ikke til Etiopia. Om du ikke vet hva Afrika unionen er så er en pan afrikansk råd mest kjent for rasisme mot hvite som bor i Afrika og Mugabe kvoteringer samt Sør Afrika kommunister som drar ned diskusjonen til ren rase ideologi.   

Skrevet
2 hours ago, ElinX0Xpoliti said:
Nei samtlige etniske Nordmenn drar til Egypt og elfenben kysten (Marokko og Gambia).

Du er så fullstendig på jordet at jeg forstår ikke hvorfor jeg kaster bort tiden med å diskutere med deg. Jeg vil bare ta med sitatet over. Så det er ingen etniske nordmenn som drar til noen annet sted i Afrika enn Egypt, Marokko og Gambia?  Bekjente og familiemedlemmer som har vært på safari i disse områdene lyver? Bekjente som jobber som bistandarbeidere der nå lyver? Og flere venner som har vært på toppen av Kilimanjaro og vist biler av dette lyver også og har photoshopet bildene? Eller mener du at det er jeg som hallusinerer som har innbilt meg dette? Eller er jeg en del av en ond konspirasjon som lyver for deg?

• Liker 7
Skrevet

Hadde vært interessant å sett statistikk over etnisk opprinnelse til passasjerene på disse rutene. 

Skrevet
9 hours ago, Bag said:

Du er så fullstendig på jordet at jeg forstår ikke hvorfor jeg kaster bort tiden med å diskutere med deg. Jeg vil bare ta med sitatet over. Så det er ingen etniske nordmenn som drar til noen annet sted i Afrika enn Egypt, Marokko og Gambia?  Bekjente og familiemedlemmer som har vært på safari i disse områdene lyver? Bekjente som jobber som bistandarbeidere der nå lyver? Og flere venner som har vært på toppen av Kilimanjaro og vist biler av dette lyver også og har photoshopet bildene? Eller mener du at det er jeg som hallusinerer som har innbilt meg dette? Eller er jeg en del av en ond konspirasjon som lyver for deg?

Burde si takk til deg da siden vi ikke har en diskusjon over faktisk virkelighet da. Men jeg skal prøve å forklare til deg hva som er galt med dine påstander og ledene spørsmål.  

Ja du mangler kritisk tenking om du tror at etniske norske personer og ikke folk ifra Etiopia, Sør Sudan, Somalia osv som drar hjem til familie og sender barnene på koran skole. Til det punkt de lager et direkte fly rute dit. 

Jeg har ikke sagt at turister IKKE drar til andre land i Afrika enn disse, MEN ETNISKE NORSKE PERSONER  la meg gjenta dette ETNISKE NORSKE drar generelt ikke til ETIOPIA det er ganske få ETNISKE NORDMENN som gjør dette. Skjønner du hva jeg sier her? 

Dine anodiske bevis er ikke relevant, jeg bryr meg ikke om hva vennene dine viser deg ikke relevant til denne diskusjon. Du forstår at jeg ikke har sett bildene eller kjenner vennene dine?    

Du vet absolutt ingen ting om Bistand og Nød arbeidere, som er sertifiserte og uttærte i de feltene som blant annet medisin og ingeniør. Du har ingen peiling hvordan de arbeider på bakken og logistikk som følger med. Om du tror den ungdommen som du møter med bøssen i handen er de vi sender til utsatte områder i Afrika så er de noe galt med deg. Får vi sende medisin og preparater på flyet ned til Afrika? 

Jeg har svar deg så godt jeg kan i god tro, har ikke kalt deg navn eller vært slem her. Jeg sier at du ikke tenker kritisk, logisk og hva som er normalt her, bevis byrden ligger på deg siden du må vise at snakk om Etniske norske her og ikke immigranter som drar hjem. Jeg kan ikke bevise et negativ, jeg anser det ganske urimelig det du sier om disse landene her. Kenya er det enste landet som ligger sentral Afrika som har faktisk norsk turisme som er nabo land til Etiopia og de har sin egen fly plass. Så hvorfor ikke bare sette inn en direkte rute der?  

Skrevet
15 timer siden, Missfitness skrev:

Hadde vært interessant å sett statistikk over etnisk opprinnelse til passasjerene på disse rutene. 

Enig! Dette lurte jeg også på.

Skrevet
På ‎26‎.‎10‎.‎2018 den 15.00, ElinX0Xpoliti skrev:
Nei samtlige etniske Nordmenn drar til Egypt og elfenben kysten (Marokko og Gambia). Vi snakker om mennesker som kom inn til Norge under tvilsomt grunnlag og fikk opphold her som drar på reise til Etiopia og Somalia på eventuelt feire der.        

For det første har du tydeligvis ikke særlig god greie på afrikansk geografi (Jeg er bl.a. litt usikker på hva "elfenben kysten" er og hva det har med Marokko å gjøre...) og for det andre reiser etniske nordmenn på ferie til mange andre afrikanske land enn du nevner. 

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, Leo said:

For det første har du tydeligvis ikke særlig god greie på afrikansk geografi (Jeg er bl.a. litt usikker på hva "elfenben kysten" er og hva det har med Marokko å gjøre...) og for det andre reiser etniske nordmenn på ferie til mange andre afrikanske land enn du nevner. 

Franske kolonier samlet følgene landene Guinea, Sierra Leone, Liberia, Ghana, Togo og Brnin osv i sammle betennelsen Elfenben-kysten. I dag så er det Et land der som heter Cote dvoire som betyr kysten elfenben tidligere betydde det hele denne regionen, lett å sjekke. Så når folk snakker om Elfenbein kysten deriblant meg så tar mener man disse landene i Afrika:

116548645_Franskkoloni.png.6a9e2424c2d0ff55256eecd8a546fce3.png   

Kan du vise meg hvor mange som reiser til Etiopia som ikke av stammer ifra Etiopia, Somalia, sør Sudan og Nord Sudan. Kenya er et turist mål, men selv der så er det svært få Norske som drar dit. Strekker det ikke på fornuften din at Etiopia som har vært i mange konflikter som bygger seg opp ifra dem og selger omtrent alt av vann og har bokstavelig stammekonflikter i distriktene er et turist mål for Turister fra vesten, bortsett fra spesielt interesserte der. Det er helt urimelig å tenke at man lager direkte fly til Etiopia siden norsk turisme. 

Jeg ser at folk sier dette gjelder diplomater, bistands arbeidere og turister, dette gir ingen mening i det hele tatt. Vi snakker om Immigranter som kommer under flykting og nød status som drar hjem til hjem landet, som burde miste statsborgerskapet sitt da siden de svindler norske folket om statusen sin.         

Skrevet
På 27.10.2018 den 2.52, ElinX0Xpoliti skrev:

Dine anodiske bevis er ikke relevant, jeg bryr meg ikke om hva vennene dine viser deg ikke relevant til denne diskusjon. Du forstår at jeg ikke har sett bildene eller kjenner vennene dine?   

Anodiske bevis?

Skrevet (endret)
På 26.10.2018 den 10.33, Bag skrev:

Jeg jobber faktisk i reise/flybransjen, og du har 100% rett. I tillegg så har en del norske bedrifter har faktisk business i Afrika og bruker denne ruten flittig.

Vil i tillegg nevne at flyet til Etiopia går via Stockholm og tar på passasjerer der. 

Det er altså ikke snakk om noe non-stop fly til Etiopia, det er det ikke trafikkgrunnlag for.

Endret av Gjeste mann
Skrevet
1 hour ago, Ardwinna said:

Anodiske bevis?

Om jeg vinner lotto på første forsøk, skal jeg anta at alle som deltar i lotto vinner? Siden vennen min opplevde å bli påkjørt, skal jeg anta at alle personer i verden har en venn som har blitt påkjørt? 

Et tilfelle som hender meg eller noen som forteller meg det utgjør ikke et generelt bevis men et anodisk bevis.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...