AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Hele leiligheten min er dekket med strietapet, og den skal vekk! Noen som har erfaring med å fjerne strietapet? Eller andre alternativer? Anonymkode: 9f866...412
Oppgitt78 Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Hva tenker du å bruke i stedet? Hvis du bare vil ha slette, malte vegger, så kan det være lurt å plate over strien. Malt strietapet må stort sett bare rives av, og kan være en passe stor jobb (litt avhengig av antall strøk/type maling som er brukt).
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Så nettopp på tv programmet Tid for hjem eller hva nå enn det heter, norsk oppussningsprogram iallfall, der de kom til et 70-tallshus med strietapet. De sparklet over det hele, og malte som vanlig veggen etterpå Anonymkode: 48242...d01
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #4 Skrevet 25. oktober 2018 Det er et lite helvete. Anonymkode: 5fa0e...7b6 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #5 Skrevet 25. oktober 2018 Hvis du har mulighet, tror jeg nesten jeg hadde platet over ja, det er ganske mye jobb å fjerne en strietapet. Her gjorde jeg det relativt enkelt, jeg fikset hakk med sparkel, brystpanel i bunn, å malte i to forskjellige farger:) Anonymkode: dc8b7...ebe
Oppgitt78 Skrevet 25. oktober 2018 #6 Skrevet 25. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nettopp på tv programmet Tid for hjem eller hva nå enn det heter, norsk oppussningsprogram iallfall, der de kom til et 70-tallshus med strietapet. De sparklet over det hele, og malte som vanlig veggen etterpå Anonymkode: 48242...d01 For å oppnå et pent resultat med sparkel (når det blir så store flater), så bør en ha litt erfaring.
Pikeliten Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hele leiligheten min er dekket med strietapet, og den skal vekk! Noen som har erfaring med å fjerne strietapet? Eller andre alternativer? Anonymkode: 9f866...412 Ta gjerne en test der det ikke synes. Noen tapeter går veldig lett av Ellers er det vel å helsparkle hvis du ikke vil legge på nye plater av noe slag.
Duff Skrevet 25. oktober 2018 #8 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg hadde forsøkt å dra den av. Har opplevd at strien gikk lettere av en noe annet. 1
Kladd Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 Vår strietapet løsnet kjempeenkelt. Ville tatt en test. Men vet du hva som er bak? Det enkleste er vel kanskje å leie inn noen til å helsparkle over. Ville ikke gått løs på helsparkling selv i en hel leilighet om du ikke har gjort det før.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg anbefaler at du legger gipsplater over, evt andre type plater. Det finnes noen tynne gipsplater som er halvparten så tykke som vanlige som passer fint til dette. Da jeg totalrenoverte min leilighet så var det alt mulig forskjellig på veggene, og her ble det gips over det hele. Veldig fint å se på , men gips er noe herk mtp. å henge opp ting på veggene, da. Helsparkling kan bli bra, men det er også en viss fare for at det sprekker opp og du må ha folkene inn igjen (for du bør leie folk) en gang eller to for å fikse opp i ting. Dette har vært tilfelle for flere jeg kjenner. Anonymkode: 909fc...d93
T-Rex Skrevet 25. oktober 2018 #11 Skrevet 25. oktober 2018 Som andre indirekte sier: du kan håpe på at de som satte opp strien har brukt jallatapetlim. Da er det lett å rive av. Om det ikke er det, vil jeg anbefale helsparkling. 2
Oppgitt78 Skrevet 25. oktober 2018 #12 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Som andre indirekte sier: du kan håpe på at de som satte opp strien har brukt jallatapetlim. Da er det lett å rive av. Om det ikke er det, vil jeg anbefale helsparkling. Jeg vil ikke anbefale helsparkling, uten videre.. Er det litt bevegelse i konstruksjonen, så blir det fort sprekker. Da bør en heller se på «Walls2paint» plater, eller liknende.
T-Rex Skrevet 25. oktober 2018 #13 Skrevet 25. oktober 2018 Just now, Oppgitt78 said: Jeg vil ikke anbefale helsparkling, uten videre.. Er det litt bevegelse i konstruksjonen, så blir det fort sprekker. Da bør en heller se på «Walls2paint» plater, eller liknende. Plater er naturligvis et fullt gangbart alternativ. Men de bygger (i forhold til dørkarmer etc), og det må man jo også tenke på.
Oppgitt78 Skrevet 25. oktober 2018 #14 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Plater er naturligvis et fullt gangbart alternativ. Men de bygger (i forhold til dørkarmer etc), og det må man jo også tenke på. Det lar seg enkelt fikse (i de fleste tilfeller kan en også bruke alt av listverk om igjen), ved å bakfore listene. 1
T-Rex Skrevet 25. oktober 2018 #15 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, Oppgitt78 said: Det lar seg enkelt fikse (i de fleste tilfeller kan en også bruke alt av listverk om igjen), ved å bakfore listene. Ok. Jeg skal i gang med noe lignende (dog uten strie), så tar imot alle innspill i tråden med takk.
Oppgitt78 Skrevet 25. oktober 2018 #16 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, T-Rex skrev: Ok. Jeg skal i gang med noe lignende (dog uten strie), så tar imot alle innspill i tråden med takk. En får kjøpt ferdige fôringer som bygger like mye som platetykkelsen. Da er det bare å plukke ned alt listverk (forsiktig), plate veggene, tilpasse og montere foringene (rundt dør/vindu/o.l.), og banke listverket på plass igjen til slutt. En trenger ikke å fore ut gulv/taklist, men disse må kappes tilsvarende det platene bygger. 1
T-Rex Skrevet 25. oktober 2018 #17 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, Oppgitt78 said: En trenger ikke å fore ut gulv/taklist, men disse må kappes tilsvarende det platene bygger. Selvsagt!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #18 Skrevet 29. oktober 2018 Jeg fjernet strietapet fra heile leiligheten min for et par år siden. Hadde dampmaskin som jeg dro over/løsnet limen med (hadde fille med så tørket hyppig vann fra veggen og lister. Da prellet tapeten for det meste av. De få plassene det hang igjen skrapte jeg med et eller aent redskap jeg ikke vet hva heter, noe skrapegreier. Tror jeg brukte til sammen 10 timer på å fjerne fra alle vegger i en 90 kvadrat leilighet. Lot det stå å tørke i ca to døgn før jeg tapetserte rett på veggen igjen. Ble kjempe fornøyd😊 Anonymkode: ae114...14a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå