AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Barnets (4 år) oldemor døde idag. Barnet har ikke sett oldemor så mye egentlig, mer enn et par ganger i året. Far ringte og spurte om hva jeg mente å la barnet se oldemor etter hun døde. Jeg sa nei, da hun mest sannsynlig ikke har spurt om det selv. Redd hun skal få mareritt eller lignende og jeg ser ikke helt poenget. Hva er deres mening om det? Vi skal selvsagt gå i begravelsen hennes. Anonymkode: ee7ec...8f7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg tenker nei, la barnet huske oldemor i live. Barnet vil ikke forstå, så jeg ser ikke helt grunnen til at det skal se henne som død. Spesielt ikke hvis de har hatt lite kontakt. Anonymkode: d512a...74b 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg er enig med deg. Ser ikke poenget med at barnet skal se avdøde. Hva får barnet ut av det, annet enn å kanskje bli redd og få mareritt. Man trenger ikke å se døde mennesker for å lære om døden. Det er nok å fortelle om det Anonymkode: 29184...633 1
twig Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg hadde ikke tatt med en fireåring for å se avdøde. Har opplevd flere større barn som har reagert negativt på det, og ville ikke utsatt min fireåring for det samme. De trenger ikke å se døden på den måten når de er så små. Å gå i begravelsen, og å snakke om hva som skjer når man dør synes jeg er helt innafor og det kan gjøres veldig fint. 1
NancyDrew Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg personlig synes ikke noe om det nei, når hun bare er fire år. Første familiemedlem jeg så etter bortgang var bestemoren min, da var jeg tjueto år. Det er noe av det vondeste og vanskeligste jeg har vært med på. 1
Apekatten Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg synes det er unødvendig å la en fireåring se sin avdøde oldemor. Det vil nok gjøre mer vondt enn godt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal la hen få se henne som død, når hen ikke fikk se henne særlig ofte da hun var i live. Synes synd på oldemor som fikk se oldebarnet kun to ganger i året. Gi meg en blomst mens jeg lever er det et ordtak som heter. Anonymkode: 433ff...4db 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 Nei la barnet få slippe. Barnet har jo knapt sett personen i live. Mine foreldre tok meg med på syning når jeg var 10. Det var tidlig nok og noe jeg fint kunne ha levd uten. Anonymkode: 4037f...375 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal la hen få se henne som død, når hen ikke fikk se henne særlig ofte da hun var i live. Synes synd på oldemor som fikk se oldebarnet kun to ganger i året. Gi meg en blomst mens jeg lever er det et ordtak som heter. Anonymkode: 433ff...4db Du vet ingenting om den eldre damen sin tilstand eller hvor langt unna hun bor fra oss. Så den kommentaren kunne du spart deg for. Anonymkode: ee7ec...8f7 10
Kanutte Skrevet 24. oktober 2018 #10 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg var fire år da farfar døde. Jeg fikk vær med på syningen. Jeg har ikke mange minner fra det, men husker det ikke som skremmende. Så her er det ikke noe fasitsvar tenker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #11 Skrevet 24. oktober 2018 Har veldig gode erfaringer med at mindre barn tar dette veldig naturlig dersom foreldrene også gjør det. Men når hun er såpass perifer ser jeg ikke poenget. Anonymkode: 9efd9...1b6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #12 Skrevet 24. oktober 2018 Dere kommer nok ikke til å angre på at hun ikke fikk se oldemoren sin død. Hun kommer nok ikke til å huske det om noen år, men det kan være skummelt for et barn å se en død person. Det er strengt tatt skummelt for et voksent menneske å se en død person. Jeg vil ikke at mitt siste minne av oldeforeldre/besteforeldre skal være av dem som døde Anonymkode: e30d6...b1f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #13 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg så min bestefar død når jeg var 6 år. (I kisten altså) Har fortsatt bildet etset inn i hukommelsen. Det var ikke en god opplevelse. I ettertid har jeg ikke ønsket å se noen andre døde i samme situasjon, men også hatt problemer med andre på dødsleiet. Tror det skyldes denne opplevelsen. Datteren din er ikke ganmel nok til å ta avgjørelsen på egenhånd og bør derfor få slippe. Jeg ville også spart 4-åringen for begravelsen. Anonymkode: feb2d...8e6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #14 Skrevet 24. oktober 2018 Barnet kjente jo ikke oldemoren sin så godt, ergo kommer hun aldri til å føle på anger for å ikke ha sett oldemor død. Jeg tror også dette behovet for å se folk etter sin død, er et behov stort sett voksne mennesker har. Forøvrig har jeg ikke det behovet selv, jeg ønsker ikke å huske et kjært familiemedlem som et blekt lik, så jeg har ikke sett noen av besteforeldrene mine etter deres død. Jeg hadde et svært nært forhold til dem da de levde. Jeg var forøvrig 8 år da min onkel på rundt 50 døde brått. Jeg ble egentlig ikke spurt om jeg ville se han død, det var liksom en selvfølge for foreldrene mine, men for meg ble det ganske traumatisk. Døden er så fæl og brutal, at barn bør skjermes mest mulig fra den så lenge som mulig. Anonymkode: 0886a...abe
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #15 Skrevet 24. oktober 2018 Vår datter var 4 år da hun fikk se sin oldemor i kista. Men de hadde et veldig nært forhold og så hverandre minst 1 gang i uka, ofte mer. Vi har ikke angret på at hun fikk være med. Men barn og barnebarn gikk inn først. Når vi hadde grått av oss det verste hentet vi inn henne. Da fikk hun se og ta på, og stille alle spørsmålene hun hadde. Vi gråt, men det var ikke annet enn stille tårer. Altså ikke noe dramatiske greier. Vår mening var da og nå at når barnet var så nært, så var virkeligheten mindre skremmende enn de bildene hun selv lagde av døden. Anonymkode: ae764...0c4 1
Eliza Doalot Skrevet 24. oktober 2018 #16 Skrevet 24. oktober 2018 Prinsipielt synes jeg at barn godt kan få se døde mennesker, og jeg tror det kan gjøre det lettere å forstå hva døden er. Jeg tenker likevel at noen forutsetninger må være tilstede. Den ene er at barnet bør kjenne avdøde godt. Siden barnet her bare har sett oldemoren noen få ganger, tror jeg at jeg hadde droppet det denne gangen. 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #17 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnets (4 år) oldemor døde idag. Barnet har ikke sett oldemor så mye egentlig, mer enn et par ganger i året. Far ringte og spurte om hva jeg mente å la barnet se oldemor etter hun døde. Jeg sa nei, da hun mest sannsynlig ikke har spurt om det selv. Redd hun skal få mareritt eller lignende og jeg ser ikke helt poenget. Hva er deres mening om det? Vi skal selvsagt gå i begravelsen hennes. Anonymkode: ee7ec...8f7 Snakk med barnet og forklar at oldemor er død. Når barnet forstår hva død er og betyr, så er nrste skritt å hjelpe barnet til selv å avgjøre om barnet vil se oldemor nå når hun er død. Bruk ikke ordet sove eller gått bort eller andre ord som barnet kan assosiere med noe som gjør barnet redd. Barn som får høre at noen sover kan bli redde for å sove, og dermed bli død. Forskjellene må være forståelige og tydelige. Ønsker barnet å se oldemor, så skal ikke de voksne stå i veien for det ønsket, så lenge den døe ikke er ille tilrett på grunn av måten døden har inntrådt på. Ønsker barnetmikke å se oldemor død, så ta bilder av den døde dere senere kan vise dersom barnet får behov for det. For å forstå og å akseptere dødsfall, er det viktig at selv små barn får delta i begravelser. Når barnet vet hva som skal skje i en begravelse så blir barn på lik linje med voksne preget av stunden og situasjonen. Så snakk med barnet. Anonymkode: 0e2d9...ce2 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #18 Skrevet 24. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Barnets (4 år) oldemor døde idag. Barnet har ikke sett oldemor så mye egentlig, mer enn et par ganger i året. Far ringte og spurte om hva jeg mente å la barnet se oldemor etter hun døde. Jeg sa nei, da hun mest sannsynlig ikke har spurt om det selv. Redd hun skal få mareritt eller lignende og jeg ser ikke helt poenget. Hva er deres mening om det? Vi skal selvsagt gå i begravelsen hennes. Anonymkode: ee7ec...8f7 Ikke la et fire år gammelt (ungt) barn se en død person! Jeg fikk skrekken i forhold til det som tenåring! *grøss* Men la gjerne barnet delta i begravelsen, så lenge den av dere voksne som opprinnelig ikke tilhører den slekta tar barnet med ut underveis hvis barnet blir urolig. Anonymkode: 18ba3...f1d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #19 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke la et fire år gammelt (ungt) barn se en død person! Jeg fikk skrekken i forhold til det som tenåring! *grøss* Men la gjerne barnet delta i begravelsen, så lenge den av dere voksne som opprinnelig ikke tilhører den slekta tar barnet med ut underveis hvis barnet blir urolig. Anonymkode: 18ba3...f1d Døden er en naturlig del av livet. Når de voksne kan takle og hjelpe barnet med å tilnærme seg døden, så går det helt fint. Anonymkode: 0e2d9...ce2 3
Millimani Skrevet 24. oktober 2018 #20 Skrevet 24. oktober 2018 Dette finnes det ikke noe fasitsvar på. Hvis barnet er i stand til å huske sin oldemor og har gode minner om henne så synes jeg hun skal få lov. Men i dette tilfelle hvor hun nesten ikke har truffet oldemoren så er det vanskelig å si hva som er best. Når dere skal gå i begravelsen så er det viktig at hun blir forberedt på hvordan det kommer til å være der, og da kan det være fint å få se på forhånd hvis muligheten er der. Da er det viktig å ikke vente for lenge før hun får se. Når hun kommer inn i rommet så kan det jo være hun selv "ombestemmer seg" og vil ut igjen med en gang. Gjør hun det så la henne gå. Vil hun være inne og se så la henne få lov. Ikke press henne til hverken det ene eller det andre. Besvar de spørsmålene hun kommer med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå