Gå til innhold

Hvorfor strøk du på oppkjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har strøket på oppkjøring - hvorfor strøk dere? Har snart oppkjøring selv, og har de siste ukene googlet erfaringer og finner det veldig underholdende å lese om andres opplevelser. Både de triste, men også de litt morsomme historiene 😅 

Anonymkode: da23f...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strøk første gang, grunnet nerver. Jeg ble kjempe stresset over hele opplegget rundt. Ikke kjøringen og det å bli dømt sånn sett. Det var mer angst-relaterte nerver. Hva skal jeg si? Skal jeg håndhilse? Skal jeg si navnet mitt når vi hilser? Blir jeg ropt opp eller kommer sensor til meg? Skal jeg gå inn på kontoret eller kommer sensor ut? Skal jeg prate under kjøring eller skal det være stille? Hvor lang tid tar det? Hva skal jeg gjøre etterpå, gå utav bilen og vente på kjørelærer eller skal jeg gå inn på kontoret? Hva om jeg må på do? Hva om jeg nyser? Hva om sensor gjør narr av? Hva om jeg dummer meg ut helt og sensor ler av meg? osv osv. Alt det som var knyttet til sosial angst, var problemet mitt. Besto med glans på 2. forsøk, siden jeg viste hvordan det foregikk, jeg viste alt det jeg trengte å vite for å føle meg trygg. 

Anonymkode: 84368...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gangen, av forskjellige grunner. Ingen alvorlige, men mange såkalte 1-er feil.

Knotet med giring, stoppet for høyre på forkjørsvei (var overbevist om at jeg ikke var på forkjørsvei, skiltet var skjult bak deler av trær), mistet mye fart i en bakke slik at bilen bak måtte bremse pga meg), glemte å gi tegn en gang og hadde av og til utydelig plassering noen ganger. Han hadde også lagt merke til at jeg hadde sett ned på girstangen en gang 😅 

Med fare for å skylde på sensor, for det var ikke hans feil at jeg gjorde feil, men han bidro til å øke nervøsiteten... vi ble enige om at vi skulle snakke i begynnelsen av oppkjøringen, men det var jeg som måtte dra samtalen i gang for han var ikke en snakkesalig type. Han så morsk ut og fikk meg til å føle meg dum, det fungerte svært dårlig når nervene allerede var i høgspenn.

Gangen etter fikk jeg en langt mer vennlig og sosial sensor, men viktigst av alt hadde jeg trent såpass at jeg var en bedre sjåfør også. 😉

Lykke til med oppkjøringen 😊

Anonymkode: 200bd...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne strøket, men hadde en veldig grei sensor 😅

jeg har hele tiden fått høre fra kjørelærer at jeg kjører litt for aggressivt, så på oppkjøring tenkte jeg at NÅ skal jeg vise de. Vel... jeg ble plutselig for «pinglete» så jeg kjørte ikke fort nok på landevei (smal svingete grusvei) og en annen ting var at jeg kuttet venstresvinger for mye. Så kom det fra han; men..... du er vel ikke den farligste jeg sender ut på veien, gratulerer 🙈 

Anonymkode: 55536...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips er ta det med ro. Jeg strøk forrige uke, men dette var mest pga nerver. Jeg vet jo at jeg kan kjøre bil, og kjørelæreren din sender deg ikke opp dersom han/hun tror du er en fare for trafikken. 😊

Jeg overtenkte så mye at jeg måtte slappe av, så jeg endte opp med å gjøre feil jeg aldri har gjort på kjøretimene mine.
Ingen alvorlige feil så klart, bare småpirk av sensor. Dette avhenger jo også en god del av hvem du får.
Jeg var ikke en gang i nærheten av å skape et trafikkuhell, men jeg strøk uansett. Andre får lappen dog de har kjørt på rødt lys, fortauskant og alt som er. Er for det meste opp til sensor.

Lykke til! Du får si hvordan det gikk.
Og husk, det er ingen skam i å stryke. Omtrent alle gjør det på første forsøk, men da vet du ihvertfall hva du må gjennom. Det er ikke verdens undergang dog det er kjipe penger å svi av. Det er helt normalt at det ikke går som du hadde planlagt, men prøv ditt beste.

Anonymkode: a838c...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mitt beste tips er ta det med ro. Jeg strøk forrige uke, men dette var mest pga nerver. Jeg vet jo at jeg kan kjøre bil, og kjørelæreren din sender deg ikke opp dersom han/hun tror du er en fare for trafikken. 😊

Jeg overtenkte så mye at jeg måtte slappe av, så jeg endte opp med å gjøre feil jeg aldri har gjort på kjøretimene mine.
Ingen alvorlige feil så klart, bare småpirk av sensor. Dette avhenger jo også en god del av hvem du får.
Jeg var ikke en gang i nærheten av å skape et trafikkuhell, men jeg strøk uansett. Andre får lappen dog de har kjørt på rødt lys, fortauskant og alt som er. Er for det meste opp til sensor.

Lykke til! Du får si hvordan det gikk.
Og husk, det er ingen skam i å stryke. Omtrent alle gjør det på første forsøk, men da vet du ihvertfall hva du må gjennom. Det er ikke verdens undergang dog det er kjipe penger å svi av. Det er helt normalt at det ikke går som du hadde planlagt, men prøv ditt beste.

Anonymkode: a838c...07d

Ikke for å være kjip her, men omtrent alle stryker ikke på oppkjøring på første forsøk... Hvor har du det fra?

Anonymkode: 0b7ef...ef7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ikke for å være kjip her, men omtrent alle stryker ikke på oppkjøring på første forsøk... Hvor har du det fra?

Anonymkode: 0b7ef...ef7

Har ikke eksakt link hvor jeg leste det, men disse er gode indikatorer:

Her og Her

Dog ikke presise tall, men det viser hvor vanskelig det kan være.
Må ikke undervurdere det, det skal være vanskelig å ta lappen.

Anonymkode: a838c...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har ikke eksakt link hvor jeg leste det, men disse er gode indikatorer:

Her og Her

Dog ikke presise tall, men det viser hvor vanskelig det kan være.
Må ikke undervurdere det, det skal være vanskelig å ta lappen.

Anonymkode: a838c...07d

1/4 er vel langt fra alle. Selvfølgelig skal det være vanskelig, men det er ikke uoverkommerlig heller. Har selv hatt flere oppkjøringer (for forskjellige bokstaver) og aldri strøket, vil ikke akkurat kalle meg for et overmenneske fordi. Vet heller ikke av noen i min omganskrets som har strøket. Tror TS klarer dette helt fint, kjørelærer sender deg ikke på oppkjøring før du er klar. Stol på deg selv og på det du kan. Drit i og prat med sensor om det er stressende, men hør godt etter på hva h*n gir deg av instrukser underveis 🙂 lykke til! 

Anonymkode: 0b7ef...ef7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke for å være kjip her, men omtrent alle stryker ikke på oppkjøring på første forsøk... Hvor har du det fra?

Anonymkode: 0b7ef...ef7

51% stryker ifølge vegvesenets tall gra 2016 iallefall 

Anonymkode: 60a88...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:
 

1/4 er vel langt fra alle. Selvfølgelig skal det være vanskelig, men det er ikke uoverkommerlig heller. Har selv hatt flere oppkjøringer (for forskjellige bokstaver) og aldri strøket, vil ikke akkurat kalle meg for et overmenneske fordi. Vet heller ikke av noen i min omganskrets som har strøket. Tror TS klarer dette helt fint, kjørelærer sender deg ikke på oppkjøring før du er klar. Stol på deg selv og på det du kan. Drit i og prat med sensor om det er stressende, men hør godt etter på hva h*n gir deg av instrukser underveis 🙂 lykke til! 

Anonymkode: 0b7ef...ef7

Det er jo klart, men mange prøver å overbevise seg selv om at de må "imponere" sensor og det er ikke slik det skal være. Man må ikke gå inn og faktisk tro at man består, for så fort sensor sier at du strøk, så treffer nederlaget deg enda hardere.

Ta heller til takke med det du gjør og husk alt du har lært på kjøreskolen! Er du uheldig, så får du en sensor som pirker. Det kan godt hende du kjørte som en drøm, men fremdeles må ta oppkjøring på nytt og svi enda mer. Da kommer du ikke særlig langt med å tenke at du "må" bestå. Det gir deg bare nerver til tusen.

Nå som det er sagt, så er det egentlig bare å "kjøre" på.😂

Anonymkode: a838c...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er jo klart, men mange prøver å overbevise seg selv om at de må "imponere" sensor og det er ikke slik det skal være. Man må ikke gå inn og faktisk tro at man består, for så fort sensor sier at du strøk, så treffer nederlaget deg enda hardere.

Ta heller til takke med det du gjør og husk alt du har lært på kjøreskolen! Er du uheldig, så får du en sensor som pirker. Det kan godt hende du kjørte som en drøm, men fremdeles må ta oppkjøring på nytt og svi enda mer. Da kommer du ikke særlig langt med å tenke at du "må" bestå. Det gir deg bare nerver til tusen.

Nå som det er sagt, så er det egentlig bare å "kjøre" på.😂

Anonymkode: a838c...07d

Vel imponere og imponere, man må jo imponere nok til å få bestått da. Og man må ha troen på seg selv, kan ikke gå inn å tenke at man kommer til å stryke. Jeg vil si at man må ha tro på at man består, men være forberedt på at man kan stryke. 

Anonymkode: 0b7ef...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Jeg er ikke så veldig nervøs enda, men jeg blir ofte veldig nervøs når jeg står midt i sånne situasjoner (for eksempel ved muntlig eksamen og lignende, da kicker nervene inn med en gang jeg skal prestere, litt kjip egenskap). 

Håper og tror at jeg klarer å holde hodet kaldt, men jeg ble altså nervøs bare av å kjøre med kjørelærer første gang, var klam over hele kroppen etter første kjøretime 🤦🏼‍♀️

Men jeg tenker at jeg får prøve å kjøre som om jeg skulle hatt lappen nå, og som om sensor er en vanlig passasjer. Gjør jeg noen feil som gjør at han/hun stryker meg, så er jeg vel ikke trafikksikker nok, og får øve mer. Har brukt mye penger, men det viktigste er jo at det er trygt å slippe meg ut i trafikken.

Det jeg har fått kommentarer på fra kjørelærer i det siste er at jeg ikke alltid ligger riktig i feltet ved kryss og viser hvor jeg skal med plassering (bruker blinklys og glemmer plassering). Og så syns jeg selv at parkering med rygging er utrolig vanskelig, men kjørelærer er alltid fornøyd med det selv om jeg bruker utrolig lang tid.. har øvd masse på det, men jeg syns ikke det blir noe enklere, men det er nok det største stressmomentet mitt. 

Har også hatt nesten-vikepliktbrudd i rundkjøring på flere kjøretimer. Som regel at jeg begynner å kjøre ut før jeg ser at det helt sikkert ikke kommer noen fra venstre, som regel oppdager jeg det og bremser før jeg er et hinder men noen ganger har kjørelærer vært nødt til å bremse fordi jeg har reagert for sent. Syns det er utrolig frustrerende når andre ikke bruker blinklys eller plassering, har slitt litt med å lese trafikanter som ikke er god på å vise hva de skal og stoler på at de skal rett frem uansett 🙄 men jeg har nå lært etterhvert at det er mange idioter ute i trafikken. Satser på at det går greit, og føler meg generelt ganske trygg på meg selv ute i trafikken nå. 

Anonymkode: da23f...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...