Gå til innhold

Tilbud om slankeoperasjon - erfaringer til de som takker nei?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så overvektig at legen min har foreslått slankeoperasjon som tilbud. Jeg ønsker ikke dette, ikke bare fordi jeg ikke har noen plager, men fordi jeg ser på risikoen som for stor. Jeg har ikke formelt takket nei, men tenker jeg ikke går for dette. Er det noen andre som har takket nei, og i så tilfelle, hvilke andre tilbud kan man da eventuelt få. Virket som at legen min anbefalte dette veldig for meg, men jeg føler ikke dette er løsningen for meg. Er det mange som har erfaring med dette? Jeg ser i bunn og grunn ingen grunn til å velge et så drastisk steg som operasjon i allefall.

Anonymkode: d5900...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å takke nei til en så risikabel operasjon er din fulle rett. Om du er overvektig i den grad at det preger helsen din burde du likevel ta tak i dette. Denne regla regner jeg med du er kjent med. 

Du kan be om henvisning til senter for sykelig overvekt - noen av landets sykehus har egen avdeling for dette ved sykehusene. Her kan du få kostholdsveiledning av ernæringsfysiolog, et opplegg som passer nettopp deg. Om du har underliggende problematikk som depresjon/angst osv som bidrar til overvektproblematikken din kan du med fordel bli henvist til dps også, og få bearbeidet og sortert disse følelsene sammen med en psykolog. 

Det er fint at du selv søker andre tilbud. :)

Gjest COSL Innovator
Skrevet

Hvis du klarer å slanke deg selv er jo det bra, men det virker jo ikke sånn.

Hva gjør du selv for å gå ned?

Du må trene, spise mindre og ikke minst telle kalorier. Spiser du for mye kalorier, så må du forbrenne (trene) mer.

Jeg kjenner fler som har tatt GBP med strålende resultater. Ingen av de angrer eller har komplikasjoner. De spiser og drikker normalt, bare mye mindre posjon. De spiser til de er mette som alle andre.

Skrevet

Har du fått tilbud om operasjon av fastlegen? Jeg er selv overvektig, og da jeg ba legen om hjelp ang dette, så henviste hun meg til overvektsklikikken i fylket. Har vært der en gang, venter på videre program nå.

Det som er vanlig er at man må igjennom et obligatorisk livsstilsendrings kurs som går over alt fra 6 - 9 uker. Etter det så kan man bestemme seg for om man vil opereres, rehabilitering eller fortsette med livsstilsendrings kurs.

Da tror jeg man igjen må til fastlegen for henvisning til operasjon. 

Helt i starten av denne prosessen i sommer så var jeg ganske klar for at jeg ville opereres, så jeg meldte meg inn i gruppen Slankeoperasjon på facebook for å få inspirasjon og se andres erfaringer. 

Til å begynne med så var jeg både facinert og misunnelig på de som gikk masse ned på kort tid, men etter å ha vært medlem der en stund la jeg merke til at flere og flere fikk problemer, ikke bare rett etter operasjonen,  men mange får problemer og komplikasjoner også 10 - 12 år etter. 

Jeg har kommet til at jeg vil ikke risikere helsen min med en operasjon. Da skal ihvertfall alt annet være prøvd først.

Jeg kommer til å ønske rehabilitering. Det som er så synd er at hvis jeg velger operasjon så vil jeg nok være operert innen sommeren, og ventetiden på rehab er ca 1 år etter henvisning, så jeg må da vente fra nå ihvertfall 1 1/2 år, og på den tiden er det lett å gi opp.

Anonymkode: 64459...b87

• Liker 2
Skrevet

Vil også legge til at for å få helsehjelp fra det offentlige så må du ha BMI på minimum 40, og 35 med tilleggssykdom som diabetes, søvnapne', høyt blodtrykk, også tror jeg det gjelder etpar andre tilleggssykdomer. 

Skrevet

Jeg ordla meg litt raskt, og det gikk litt feil. Fastlegen min foreslo slankeoperasjon til meg, men søkte ikke der og da. Han mente derimot at jeg ville være aktuell som kandidat i og med at BMI er såpass høy at han mente jeg ville kvalifiseres. Vekten min blir gjerne et tema når jeg er hos lege, med andre ord, og nå følte han vel at det var på tide å gjøre noe med det.

18 minutter siden, COSL Innovator skrev:

Hva gjør du selv for å gå ned?

Jeg lever et ganske aktiv liv, men må skjerpe meg både i forhold til kost og trening. Jeg gjør mye aktivt i hverdagen, men kunne helt klart gjort mer, særlig siden jeg har gått noe opp det siste året. Så jeg vet absolutt hva jeg trenger å gjøre, men det er vel mest viljen som trenges noe å gjøre med her.

Anonymkode: d5900...807

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ordla meg litt raskt, og det gikk litt feil. Fastlegen min foreslo slankeoperasjon til meg, men søkte ikke der og da. Han mente derimot at jeg ville være aktuell som kandidat i og med at BMI er såpass høy at han mente jeg ville kvalifiseres. Vekten min blir gjerne et tema når jeg er hos lege, med andre ord, og nå følte han vel at det var på tide å gjøre noe med det.Anonymkode: d5900...807

Fastlegen din kan kun henvise deg til overvektsklikikken. Der tar de en vurdering på om du fyller kravene for å bli innkalt til videre vurdering. På din første time der blir det bestemt om du fyller kravene for helsehjelp fra det offentlige. Så må du igjennom et obligatorisk livsstilsendrings kurs. Hvis du etter dette går for operasjon, må du tilbake til fastlegen som henviser deg til vurdering for operasjon på sykehuset. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, COSL Innovator skrev:
Jeg kjenner fler som har tatt GBP med strålende resultater. Ingen av de angrer eller har komplikasjoner. De spiser og drikker normalt, bare mye mindre posjon. De spiser til de er mette som alle andre.

Da er de du kjenner ekstremt heldige, eller så er det ikke lenge nok siden de ble operert.

På gruppen Slankeoperasjon så vet man ikke hva man skal tro av svarene som gis. Feks kan svarene være disse hvis en person er i tvil om h*n skal bestemme seg for operasjon eller ikke og spør om hvilke plager folk har hatt etter operasjonen. Svarene har da vært:

• Litt smerter i operasjonssårene.
  • Kvalme.
  • Dårlig matlyst

Ellers ingen plager. Svarene er da kjempepositive, og da angrer ingen på operasjonen. Men på spørsmål om komplikasjoner etter operasjonene, kan svarene være:

• Forstoppelse.
  • Vitaminmangel.
  • Hårtap.
  • Dårlige tenner.
  • Masse mat de ikke tåler,
  • Dumping, noe du får når maten du spiser kommer for fort ned i tarmsystemet uten å ha blitt "behandlet" først. Da vil de fleste føle seg uvel, kaldsvette,diaré etc
  • Tarmslyng.
  • Galleanfall
  • Blodsukkerfall.
  • Blodtrykksfall
  • Svimmelhet
  • Utmattet
  • Reflux/ sure oppstøt
  • Magesmerter
  • Depresjon

Her er det mange som angrer på operasjonen. 

Mange blir gravid 1 - 2 år etter operasjonen, og da er løpet kjørt for mange. De går da opp i vekt igjen og klarer ikke å komme på rett spor igjen.

De 2 første årene etter slankeoperasjon er egentlig en "gratisreise" der man ikke trenger å anstrenge seg så mye. Derfor begynner mange å gå opp igjen etterhvert når de ikke begynner å jobbe aktivt med vektnedgang og livsstilsendring.

Mange går så fort ned at hodet ikke rekker å henge med. De får vrangbilde av seg selv og kroppen sin. 

Men bevares, mange lykkes også. Men man vet for lite om senskadene ved slankeoperasjoner. På meg virker det som at slankeoperasjoner har tatt helt av nå det siste året. Plutselig er veldig mange veldig slanke på kort tid. Virker som er farsott, sånn som det var med lavkarbo for en tid siden. 

• Liker 3
  • 2 år senere...
Skrevet

Jeg har selv takket nei til dette. Jeg ble tilbudt gastric bypass da jeg var 21 år, og vurderte det en stund, men takket til slutt nei. Spesielt også, siden jeg veier 20kg mer i dag enn da, men jeg hadde aldri i verden takket ja nå heller. Jeg har ingen plager eller problemer og jeg tenker at bivirkningene er for risikable og alvorlige. Det er rett og slett ikke verdt det, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...