Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

På min arbeidsplass ble jeg spurt om å levere politi attest. Jeg søkte digitalt om politi attest og fikk sjokk når jeg fikk tilbake melding fra politiet.

Der står det at jeg har ikke ren politi attest og at jeg har bryte en eller annen lov. Noe med vegvesen og at jeg har bot på kr 1600,-  eller 3 dagers fengsel? Seriøst. 

Jeg trodde at politi attest er at man ikke har vært kriminell. Altså sittet i fengsel, stjålet, narkotika eller noe i den retningen. Men dersom jeg har en bot - så har jeg altså ikke ren politi attest?

Er det noe jeg har misforstått ang politi attest? 

Anonymkode: 80ed3...f83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den viser altså at jeg brøt en fart grense lov.... og dermed har jeg ikke ren vandels attest? 

Skrevet

Ikle bry deg m det.

Jeg jobber i ett firma med høy sikkerhetsklarering og nulltoleranse. Vi skal ha plettfri vandel. Vi har uttømmende politiattest.

Jeg fikk jobb der med 4 fartsbøter og bøter på 11.000 tilsammen. Aldri mistet førerkortet da.

Anonymkode: ef834...dfb

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

På min arbeidsplass ble jeg spurt om å levere politi attest. Jeg søkte digitalt om politi attest og fikk sjokk når jeg fikk tilbake melding fra politiet.

Der står det at jeg har ikke ren politi attest og at jeg har bryte en eller annen lov. Noe med vegvesen og at jeg har bot på kr 1600,-  eller 3 dagers fengsel? Seriøst. 

Jeg trodde at politi attest er at man ikke har vært kriminell. Altså sittet i fengsel, stjålet, narkotika eller noe i den retningen. Men dersom jeg har en bot - så har jeg altså ikke ren politi attest?

Er det noe jeg har misforstått ang politi attest? 

Jeg fikk akkurat min attest jeg måtte ha i pleie og omsorg. Der står det begrenset politiattest, intet og bemerke.

Anonymkode: aeba2...982

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikle bry deg m det.

Jeg jobber i ett firma med høy sikkerhetsklarering og nulltoleranse. Vi skal ha plettfri vandel. Vi har uttømmende politiattest.

Jeg fikk jobb der med 4 fartsbøter og bøter på 11.000 tilsammen. Aldri mistet førerkortet da.

Jeg jobber i staten og er klarert strengt hemmelig. Stilling krever plettfri vandel og uttømmende politiattest. Har også rusk på mitt som fremkommer på uttømmende, men er man ærlig om det vil man oftest bli klarert. Når du er klarert av sikkerhetsmyndighet skal arbeidsgiver autorisere deg. Da må du også være ærlig 

Anonymkode: faf2c...947

Skrevet

Jeg har bøter, men de er betalt. 6 prikker på førerkortet og nesten 13000 kr tilsammen. Uttømmende politiattest(arbeid innen politiet) godtok det uten problemer. Og begrenset politiattest(arbeid med barn og unge) sier også : intet å bemerke. Jeg spurte lensmannen jeg jobbet hos, fartsbøter har ikke noe med vandelen å gjøre.

Anonymkode: 8cb1d...fd6

Skrevet

Hva vil begrenset politiattest egentlig si?

Anonymkode: aeba2...982

Skrevet

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikle bry deg m det.

Tusen takk for svarene.

Men kanskje jeg valgte feil valg når jeg skulle velge i listen over "hvordan type politi attest"? Fordi jeg jobber i utlandet og valgte derfor politi attest for utlandet. Jeg vil helst ha en slik begrenset politi attest, hvor det står intet å bemerke. 

Tusen takk for svaret. Jeg føler likevel meg veldig ydmyket hvis det står på min politi attest at jeg har bot og evt 3 dager fengsel for 1600 kr, noe som skjedde i 2016. Jeg husker at jeg fikk en bot med fire prikker med det samme. Det er kanskje den boten der.

Skrevet

Du har kun forenklet forelegg og er ikke straffedømt. Dette skal arbeidsgiver skille på og jeg har aldri hørt om noen som ikke har fått jobb pga. forenklet forelegg. 

Anonymkode: b34dc...9bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...