Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som ammer/har ammet, har dere prøvd melkefri diett ved luftplager hos baby, eller urolige babyer? Funket det og i såfall hvor lang tid tok det før du merket bedring på babyen? Hvordan gikk det å gå over til melkefri diett? 

Dere som har baby med kumelkeproteinallergi, hvordan symptomer hadde hen? Ammer dere eller gir dere melkefri mme? 

Vår lille på 3 uker har en del luft i magen. Plages ikke veldig, skriker sjelden, men surver en del, gulper mye og bruker tid på å sovne - må bæres rundt en del og vil helst sove på oss. Baby spiser godt, tisser og bæsjer normalt, legger på seg normalt. Litt ivrig på puppen, så svelger en del luft. Store rap etter mat og promper en del. 

Jeg tenker det er ganske normalt for en så liten baby egentlig, men helsesøster sa jeg gjerne kunne prøve melkefri diett mot luft i magen.  Jeg spiser til vanlig mye melkeprodukter, og etter å ha sett litt på hva som inneholder melk tror jeg at jeg vil slite med å gjennomføre melkefri diett over tid. Går fort ned i vekt hvis jeg ikke spiser nok og er ganske kresen på mat - får ikke til å like soyaprodukter. Jeg har vært vegetarianer i alle år, så melk er min hovedproteinkilde. Usikker på om det er "verdt" å prøve å spise melkefritt, eller om jeg ihvertfall skal se an baby noen uker til først, så tar gjerne i mot innspill. 

Anonymkode: 98620...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6-8uker tar det

Anonymkode: e0901...006

Skrevet

anbefaler medlemskap i gruppen "barn med melkeallergi" på facebook.

Gulpingen høres heller ut som mulig refluks eller stille refluks. Det er en gruppe på det også som heter "Foreldre til barn med refluks/reflux".

Det kan også ha sammenheng med tungebånd og da kan du søke medlemskap i "norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd".

Helt ærlig synes jeg ikke det høres ut som det er melkeallergi fordi det resulterer i intens gråt i timevis hver dag, grønn og slimete avføring med mulig blod i, rødprikket utslett på magen osv etc.

Skrevet

Enig i at det ikke høres ut som melkeproteinallergi. Synes derimot dette høres ganske normalt ut for en på 3 uker, så jeg ville sett an litt jeg. Det er jo vanlig at de har et umodent tarmsystemet og sliter litt i starten, så man trenger ikke lete etter problemer med en gang heller (tenker da på helsesøster og ikke deg Ts) 

Anonymkode: 9d2b2...800

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

anbefaler medlemskap i gruppen "barn med melkeallergi" på facebook.

Gulpingen høres heller ut som mulig refluks eller stille refluks. Det er en gruppe på det også som heter "Foreldre til barn med refluks/reflux".

Det kan også ha sammenheng med tungebånd og da kan du søke medlemskap i "norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd".

Helt ærlig synes jeg ikke det høres ut som det er melkeallergi fordi det resulterer i intens gråt i timevis hver dag, grønn og slimete avføring med mulig blod i, rødprikket utslett på magen osv etc.

Takk for svar,nyttig det siste det :) vi er ikke i nærheten av der ennå, avføring er gul og rennende og hun gråter høyt i 5-15 minutter til dagen. 

Er det grunn til å tro at det er noe galt egentlig? Jeg vil ikke være hypokonder og drive å lete etter diagnoser på babyen uten å ha snakket med lege eller helsesøster først. Jeg kan jo høre om refluks eller tungebånd på neste kontroll. :) Jeg er ikke noe stor Facebook-brukerm, mentakk som linker, kanskje andre har nytte av de! 

29 minutter siden, AnonymBruker said:

6-8uker tar det

Altså, tar det 6-8 uker med melkefri diett  på mor før man merker endring på baby? Det var ganske lenge..

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig i at det ikke høres ut som melkeproteinallergi. Synes derimot dette høres ganske normalt ut for en på 3 uker, så jeg ville sett an litt jeg. Det er jo vanlig at de har et umodent tarmsystemet og sliter litt i starten, så man trenger ikke lete etter problemer med en gang heller (tenker da på helsesøster og ikke deg Ts) 

Anonymkode: 9d2b2...800

Enig med deg, bra at det ikke bare er meg. Syntes det var litt "ivrig" å begynne med diagnoser allerede. På kontrollen ved 6 uker er både lege og helsesøster der, så tenker at jeg hører litt mer da. 

Skrevet

Synes som andre over her at dette høres veldig normalt ut jeg. 15 min gråting om dagen er da ingenting for en så liten baby 😊 

Både kaving, raping, promping og gråt er helt normalt. Kolikk innebærer timesvis med sammenhengende gråt, av slik type at man gjerne bør bruke ørepropper.. 

Anonymkode: b6986...0e9

Skrevet

Tok 3-4 dager før jeg merket bedring. Flere uker før de var bra. Vi merket det på at han sskrek slik at de på helsestasjon påpekte at jeg måtte se på hva prøblemet var.

Anonymkode: fc32d...1bf

Skrevet

Her var det mye gråt og grønne bleier. Etter hvert var det også blod i avføringen. Hadde også utslett. 

Tok noen dager før vi merket bedring men ble ikke helt god før vi gikk over på melkefri mme. 

Synes ikke det høres ut som allergi, når de er så små har de ofte litt trøbbel med magen. Men om du ønsker skader det jo ikke å prøve. Du bør da prøve å holde deg unna spor også og så innføre og se om det går fint. Tar som regel 6-8 uker før proteinene er helt ute av kroppen.

Anonymkode: 53fd9...0b8

Skrevet

Det er individuelt hvor fort man merker bedring, men de sier man må droppe både melk og soya i seks uker før man reintroduserer. Jeg har gått på en sånn diett i flere mnd, og har reintrodusert et par ganger. Han har da typisk blitt mer urolig, fått grønn og slimete avføring, kraftig bleieutslett og prikker i kinnene. Jeg syns det har vært vanskelig å vite sikkert om dette skyldes en reaksjon, men valgte lenge å gå på diett for å gjøre det jeg kunne. Men mener altså at jeg har merket bedring kun etter et par dager uten melk og soya. Helt rolig og fornøyd ble han dog ikke, og jeg har lurt på om jeg burde ha kuttet alt med spor av i tillegg. Her var mistanken stille refluks, i tillegg til stramt tungebånd, som ble klippet. Babyen hylskrek for øvrig ikke i timesvis hver dag, men hadde jevnt mye ubehag, gråt til og fra og ville ikke ligge flatt. 

Spørsmålet er jo hvordan du opplever det. Det er lett å slenge ut at du bare kan prøve melkefri diett, men det er en stor omveltning. Jeg spiser heller ikke kjøtt (men fisk), og turte ikke å spise belgfrukter og flere grønnsaker pga frykt for at babyen skulle reagere. Så, det er en jobb å prøve dette ut, siden det må erterlveses så strengt hvis man skal få testet det skikkelig. Men det skal sies at det gikk fint når jeg først var i gang. Men hadde ikke gjort det om jeg ikke opplevde at babyen var betydelig plaget. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ammer/har ammet, har dere prøvd melkefri diett ved luftplager hos baby, eller urolige babyer? Funket det og i såfall hvor lang tid tok det før du merket bedring på babyen? Hvordan gikk det å gå over til melkefri diett? 

Dere som har baby med kumelkeproteinallergi, hvordan symptomer hadde hen? Ammer dere eller gir dere melkefri mme? 

Vår lille på 3 uker har en del luft i magen. Plages ikke veldig, skriker sjelden, men surver en del, gulper mye og bruker tid på å sovne - må bæres rundt en del og vil helst sove på oss. Baby spiser godt, tisser og bæsjer normalt, legger på seg normalt. Litt ivrig på puppen, så svelger en del luft. Store rap etter mat og promper en del. 

Jeg tenker det er ganske normalt for en så liten baby egentlig, men helsesøster sa jeg gjerne kunne prøve melkefri diett mot luft i magen.  Jeg spiser til vanlig mye melkeprodukter, og etter å ha sett litt på hva som inneholder melk tror jeg at jeg vil slite med å gjennomføre melkefri diett over tid. Går fort ned i vekt hvis jeg ikke spiser nok og er ganske kresen på mat - får ikke til å like soyaprodukter. Jeg har vært vegetarianer i alle år, så melk er min hovedproteinkilde. Usikker på om det er "verdt" å prøve å spise melkefritt, eller om jeg ihvertfall skal se an baby noen uker til først, så tar gjerne i mot innspill. 

Er ikke lurt å bytte fra melk til soya uansett. Jeg er vegetarianer og han var allergisk mot melk og soya. Disse proteinene er gjerne veldig like, tok en evighet før vi fant ut at soya også var problemet.

Det tar 6-8 uker før proteinene garantert er ute, men man kan se bedring etter minimum 2 uker. Her var symptomene mye luftplager, mye gråt da han prompet. Etter hvert ble avføringen blodig. Den var alltid grønn.

Hadde jeg gjort en ting annerledes hadde jeg startet på melkefri diett så mye tidligere. Jeg mistenkte at det var problemet, men jeg satte meg selv først. Angrer på det. 

Ikke hør på stramt leppebånd-klubben, forøvrig. Barnet ditt høres ut som en typisk unge med nye tarmer.

Anonymkode: 8b8b5...728

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...