Gå til innhold

Hei, dere som har hatt pudendal blokade! Se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal snart føde for 2. gang, og gruer meg så klart. Gruer meg til selve fødselen, men gruer meg også like mye til tiden like etterpå. Jeg ble fortalt at ''så snart barnet er ute, er alle smerter glemt'' men det stemte IKKE for meg altså 😅 Jeg syns det første døgnet etter fødsel var nesten like vondt som selve fødselen altså :P Stingene svei, jeg blødde jo som en foss så det svei noe ekstremt der nede. For ikke å snakke om toalettbesøk både med urin og avføring - det var så fælt.. Denne gangen skal jeg be om pudendal blokade, og lurer på når denne slutter å virke? Jeg skal ha den under pressingen selvsagt, men hvor lenge varer den? Kan jeg håpe på at den varer til det første toalettbesøket etter fødsel f.eks.? :fnise:

Hva er deres erfaringer med denne bedøvelsen? I Norge skrikes det så høyt om at den hemmer pressingen og er fyfy, men i Sverige blir den brukt veldig hyppig omtrent uten bivirkninger. Hvordan kan to like land (fødselsmessig) ha så forskjellige meninger om denne bedøvelsen? Sist jeg var på kontroll var jeg hos en svensk jordmor, og hun mente det var hårreisende at denne ikke ble tilbudt i Norge men at fødende selv måtte be om det.. 

Anonymkode: 63942...661

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk den ved andre fødsel og jeg kunne like gjerne droppet det. Fikk tilbud om den. Null effekt og ekkelt å få satt den. Leste etterpå at omlag 50 prosent ikke opplever effekt fordi det er vanskelig å sette sprøytene riktig. Min venninne derimot hadde god effekt av den. Den varer ikke lenger enn en lokalbedøvelse ca. 

Anonymkode: cb2d7...582

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk den ved andre fødsel og jeg kunne like gjerne droppet det. Fikk tilbud om den. Null effekt og ekkelt å få satt den. Leste etterpå at omlag 50 prosent ikke opplever effekt fordi det er vanskelig å sette sprøytene riktig. Min venninne derimot hadde god effekt av den. Den varer ikke lenger enn en lokalbedøvelse ca. 

Hadde du en jordmor som ikke kunne det da, eller bare uflaks? Virket den ikke i det hele tatt? :( 
Okei, så et par timer da, kanskje?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du en jordmor som ikke kunne det da, eller bare uflaks? Virket den ikke i det hele tatt? :( 
Okei, så et par timer da, kanskje?

Jeg tilhørte nok den halvparten som ikke fikk effekt dessverre. :( Var en erfaren jordmor ihvertfall. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tilhørte nok den halvparten som ikke fikk effekt dessverre. :( Var en erfaren jordmor ihvertfall. 

Det er vel ikke slik at den bare ikke funker på noen? 😮 Den må vel ha blitt sett feil? Bedøvelsen de bruker er jo bare vanlig xylocain/lidocain, er det ikke det da? Ingen er vel immun mot det? 😮 Men har forstått at den er vanskelig å sette, da... Har også hørt om en del hvor de har truffet på ene siden, men ikke andre. Jaja, bedre med vondt i halve hullet enn hele 😂

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke slik at den bare ikke funker på noen? 😮 Den må vel ha blitt sett feil? Bedøvelsen de bruker er jo bare vanlig xylocain/lidocain, er det ikke det da? Ingen er vel immun mot det? 😮 Men har forstått at den er vanskelig å sette, da... Har også hørt om en del hvor de har truffet på ene siden, men ikke andre. Jaja, bedre med vondt i halve hullet enn hele 😂

Var kanskje litt uklar, men det er nok fordi de ikke alltid treffer nervene riktig ja. Så om lag halvparten får ikke effekt. Hvis du Googler pudentalblokkade får du opp noen treff med medisinsk info, feks fra legeforeningen. Det skader jo ikke å be om den, men vær obs på at den kan påvirke så du ikke kjenner pressriene så godt også. Jeg ville bare ikke hatt like store forhåpninger som jeg hadde, var så happy for at både epidural og pudentalblokkade kom rekene på ei fjøl til meg, også virker ingen av delene 😂 Tidenes nedtur! Men jeg overlevde jo da, selv om det kom noen lyder fra med som jeg ikke helt vil vedkjenne meg i etterkant 😅

Skrevet

Den blokaden er oppskrytt og er sykt vondt å få satt den. Be heller om zylocain gel når du skal tisse etterpå og smerte stillende for etterriene. 

Anonymkode: 37b51...5d1

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var kanskje litt uklar, men det er nok fordi de ikke alltid treffer nervene riktig ja. Så om lag halvparten får ikke effekt. Hvis du Googler pudentalblokkade får du opp noen treff med medisinsk info, feks fra legeforeningen. Det skader jo ikke å be om den, men vær obs på at den kan påvirke så du ikke kjenner pressriene så godt også. Jeg ville bare ikke hatt like store forhåpninger som jeg hadde, var så happy for at både epidural og pudentalblokkade kom rekene på ei fjøl til meg, også virker ingen av delene 😂 Tidenes nedtur! Men jeg overlevde jo da, selv om det kom noen lyder fra med som jeg ikke helt vil vedkjenne meg i etterkant 😅

Huff, for et nederlag 😯 Syns jeg kjenner skuffelsen du må ha følt på der og da 😂 jeg tenker litt at hvis den funker, så er jo det veldig bra, og hvis den ikke funker så gjør den jo hvertfall ingen skade 🙈 Har lest det om pressrier, men jeg fikk overhodet ikke pressrier sist heller (uten bedøvelse, ingen epidural) - og syns egentlig det gikk fint å presse «på kommando»! 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den blokaden er oppskrytt og er sykt vondt å få satt den. Be heller om zylocain gel når du skal tisse etterpå og smerte stillende for etterriene. 

Veldig delte meninger om hvor vond den er.. Gel og paracet hjelper ikke når ungen skal ut 😛 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den blokaden er oppskrytt og er sykt vondt å få satt den.

Det var ikke vondt å få den satt, og den tok alt av smerter fra underlivet i pressefasen, til og med når hodet stod i åpningen, revning og sying. Var også litt bedøvd ned i beina da jeg skulle opp på toalettet over 2 timer etter den var satt.

Dessverre ble riene korte, svake og sjeldne, og måtte ha vakuum fordi barnet ikke kunne vente. Jeg hadde heller ikke noe endorfinrush, følte ikke noe da barnet kom, det ble veldig fremmedgjørende og jeg føler ikke helt at jeg har født. Ikke sikkert jeg hadde tenkt det om jeg hadde visst hvilke smerter jeg gikk glipp av;-) 

Anonymkode: 9e253...a00

Skrevet

Det et desverre veldig få som setter denne i Norge, så det skal gjerne litt til å treffe på en jordmor/gynekolog på vakt som kan. 

Skrevet
17 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Det et desverre veldig få som setter denne i Norge, så det skal gjerne litt til å treffe på en jordmor/gynekolog på vakt som kan. 

??

Mener du virkelig at norske gynekologer ikke behersker dette, eller bare at gynekologen ikke er tilgjengelig for å gi smertelindring for ellers normale fødsler?

Skrevet

Syns som deg at fødselen var helt forferdelig.. epiduralen finket ikke i det hele tatt. Og hadde i fødebrevet mitt at jeg skulle ha pudentalblokade. Vet ikke helt om den fungerte, men syntes selve utdrivningsfasen var det minst vonde. 

Nå var det sånn at jeg merket at riene endret seg noe, men kjente ikke noen pressetrang uansett. Måtte presse bena sammen i en times tid til ny jordmor kom, og til jeg fiķk full åpning. Fikk pudental

Selve pressinga varte i 25 minutter ca. Presset på kommando, pustet når jeg fikk beskjed om det. Med det resultat at jeg måtte sy étt pyntesting, ingenting mer. Verdt det for min del. 

Anonymkode: 98e85...726

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Dette er så rart! I Sverige er den som sagt nesten rutine, og svært mye brukt.. Hvorfor ikke Norge? 🤔

Skrevet
5 timer siden, Biloba skrev:

??

Mener du virkelig at norske gynekologer ikke behersker dette, eller bare at gynekologen ikke er tilgjengelig for å gi smertelindring for ellers normale fødsler?

Begge deler. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så rart! I Sverige er den som sagt nesten rutine, og svært mye brukt.. Hvorfor ikke Norge? 🤔

Ja, det er veldig rart. Danskene er også flinke. Det er ganske vanskelig å sette pudendal riktig og ikke minst utfordrende å sette den i fødsel. Det skal helst være utslettet mormunn og klart til å presse mer eller mindre, for den virker kun 2t ca. Det gjør det jo litt mer utfordrende å sette den når hodet til baby er kommet godt ned i fødselskanalen på dette tidspunktet. Den er veldig fin å sette som smertelindring når man syr, svenskene og danskene bruker dette hyppig og får derfor god rutine på det. Kunsten er desverre litt glemt her til lands, men absolutt overkommelig å lære seg. Det er ikke noe man lærer i grunnutdanningen som jordmor, da skal man være heldig å treffe en veileder eller kollega i praksis som kan lære en. Men aller mest utfordrende er det jo å få øve seg. Det er bare å lese litt om velvilligheten til å la studenter prøve seg. Uten trening forsvinner gamle kunster.

Skrevet
15 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Begge deler. 

Ja, det er veldig rart. Danskene er også flinke. Det er ganske vanskelig å sette pudendal riktig og ikke minst utfordrende å sette den i fødsel. Det skal helst være utslettet mormunn og klart til å presse mer eller mindre, for den virker kun 2t ca. Det gjør det jo litt mer utfordrende å sette den når hodet til baby er kommet godt ned i fødselskanalen på dette tidspunktet. Den er veldig fin å sette som smertelindring når man syr, svenskene og danskene bruker dette hyppig og får derfor god rutine på det. Kunsten er desverre litt glemt her til lands, men absolutt overkommelig å lære seg. Det er ikke noe man lærer i grunnutdanningen som jordmor, da skal man være heldig å treffe en veileder eller kollega i praksis som kan lære en. Men aller mest utfordrende er det jo å få øve seg. Det er bare å lese litt om velvilligheten til å la studenter prøve seg. Uten trening forsvinner gamle kunster.

Det er sant, syns det er forferdelig rart at en sånn ''luksusbedøvelse'' ikke blir tilbudt her til lands. Skjønner jo at den er vanskelig å sette - men alt handler jo om trening. Men her til lands har det liksom dødd ut 😮 Tror ikke norske kvinner er så mye vanskeligere mtp. studenter enn svensker og dansker, vi er jo nesten helt lik dem i kultur og alt! Hadde menn født, hadde full underlivsbedøvelse vært obligatorisk 😂Ser ut som jeg må reise til Sverige for å føde :fnise:

Skrevet

Jeg fikk den, fordi de måtte inn så utrolig mange ganger for å ta blodprøve av baby og den var så jævlig vondt at jeg ikke holdt det ut. Den var sinnsykt vond å sette, og det var fortsatt sinnsykt vondt når de gikk inn og tok blodprøvene. Pressingen gikk fint, og var den minst vonde egentlig. Aner ikke om den funket eller ikke.

Anonymkode: b5805...279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...