Gå til innhold

Vestby, Kolbotn, Langhus eller Hauketo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi må flytte og ønsker å kjøpe på et av disse stedene. Har en nyfødt så det er viktig med et bra sted å vokse opp. Noen som har erfaring med disse stedene? 

Anonymkode: be2d8...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig fornøyd med asphøikollen på Hauketo. Øverst med havutsikt, ligger tomannsboliger og rekkehus der, lekeplass, og blindvei. Adressen er vel Olaves Hvervensvei :) da hører man til Hallagerbakken skole

Anonymkode: e3b7f...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellige områder du nevner og jeg vil anbefale deg å dra dit og se hvilket miljø du føler dere passer best inn i. 

Kolbotn er nok det dyreste av områdene du nevner, men veldig koselig sted med et nytt fint sentrum med mange tilbud for barn og voksne, mitt foretrukne valg hvis det var jeg som skulle flytte. Mye nye blokker i sentrum, rekkehus og eneboligområder rundt. 

Vestby er et rimeligere område, landlig. 

Hauketo, er en del av Søndre Nordstrand, et av de rimeligere stedene i Oslo. 

Langhus er den rimeligere varianten av Ski, mye rekkehusbebyggelse.

Anonymkode: a31bd...d2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Vestby på Pepperstad og trives godt. Veldig fornøyd med Bjørlien skole som barna går på. Jobber selv i barne hage i området. 😊😉

 

Anonymkode: cabc0...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Son i Vestby. Har selv en nyfødt. Det er gode skoler rundt her, fine naturområder, endel tilbud for unge og ikke for langt til Oslo verken med tog eller bil. Har tidligere bodd på Kolbotn og Hauketo. Har inntrykket av at Kolbotn er et fint og trygt område å vokse opp på, Hauketo varierer litt ut fra hvilken side av jernbanelinja du bor på. Personlig hadde jeg ikke ønsket at barnet mitt skulle vokse opp så nært Oslo. Langhus er også fint, men litt øde. 

Anonymkode: 7325d...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kusiner er oppvokst på Greverud og min onkel og tante bor fortsatt der. Alle triv(d)es veldig godt der :) 

Anonymkode: 067d8...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi bor i Vestby på Pepperstad og trives godt. Veldig fornøyd med Bjørlien skole som barna går på. Jobber selv i barne hage i området. 😊😉

 

Anonymkode: cabc0...136

Blir fint med splitter ny skole over jul! 👍🏻

Anonymkode: beffb...4f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke på noen av disse stedene, men ville glatt valgt vestby pga. det ligger landlig til, uten tegn til støy rundt omkring. Vestby er også ett behgagelig sted

Anonymkode: cd231...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp i Vestby og det var utrolig mye rusmisbruk blant de unge... men jeg tror kanskje dette er et problem flere steder. Flere av mine jevnaldrende har dødd av overdose og halve klassen min fungerer ikke i voksenlivet selv om vi er i starten av 30-årene. Menneskene der er utrolig fordomsfulle (når det gjelder det meste) og redde for Oslo, så personlig foretrekker jeg å bo i by.

Jeg ville nok valgt Langhus eller Kolbotn.

Anonymkode: 91915...ee0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke flytt til Hauketo med småbarn, vær i så fall klar over at etnisk norske utgjør kun 5 av 15 på skolen. Har bodd der selv...

Anonymkode: aa171...f8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Bor i Son i Vestby. Har selv en nyfødt. Det er gode skoler rundt her, fine naturområder, endel tilbud for unge og ikke for langt til Oslo verken med tog eller bil. Har tidligere bodd på Kolbotn og Hauketo. Har inntrykket av at Kolbotn er et fint og trygt område å vokse opp på, Hauketo varierer litt ut fra hvilken side av jernbanelinja du bor på. Personlig hadde jeg ikke ønsket at barnet mitt skulle vokse opp så nært Oslo. Langhus er også fint, men litt øde. 

Anonymkode: 7325d...59e

Å? Hva er det «fine» og mindre «fine delen? Handler det om du sogner til Hallagerbakken eller Prinsdal? 

Anonymkode: b46f2...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vokste opp i Vestby og det var utrolig mye rusmisbruk blant de unge... men jeg tror kanskje dette er et problem flere steder. Flere av mine jevnaldrende har dødd av overdose og halve klassen min fungerer ikke i voksenlivet selv om vi er i starten av 30-årene. Menneskene der er utrolig fordomsfulle (når det gjelder det meste) og redde for Oslo, så personlig foretrekker jeg å bo i by.

Jeg ville nok valgt Langhus eller Kolbotn.

Anonymkode: 91915...ee0

Er også vokst opp i Vestby, var mye rusmisbruk fra tidlig alder i vår generasjon. Jeg er i midten av 20-årene, og det var noe bedre allerede i mitt kull enn de som var noen år eldre, men jeg har også mistet noen til overdose. 

At folka der er fordomsfulle og redde for oslo er jeg uenig i. De jeg kjenner i Vestby er ikke sånn hvertfall!  

Og mitt inntrykk av Vestby i dag er mye bedre enn hva det var før. De jeg kjenner med barn i forskjellig alder i Vestby nå forteller at mye har forandret seg fra den tiden vi vokste opp, nå er det visst en hel del som har blitt bedre 🙂 

Én ting er hvertfall veldig bra med Vestby, og det er godt naboskap 🙂 

Anonymkode: 2c65d...62c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Langhus, flere boliger ligger i gangavstand til toget med kun 30-35 minutter til Oslo sentrum. Langhus skole har et kjempetrivelig miljø. Vi har enebolig og stortrives med det, så vet ikke hvordan det er å bo i rekkehus her. Mitt inntrykk er at du bor ganske tett i rekkehusområdene, men det er smak og behag og sikkert ikke verre i Langhus enn andre steder :) Nærheten til Oslo var avgjørende for oss, men samtidig at det er ganske landlig i nærområdet her (mange gårder og turområder).

Anonymkode: 2ee19...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke flytt til Hauketo med småbarn, vær i så fall klar over at etnisk norske utgjør kun 5 av 15 på skolen. Har bodd der selv...

Anonymkode: aa171...f8a

Bøøøø!!!

Anonymkode: 2dac9...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkehusboer fra Langhus her. Vi stortrives. Nabolaget er hvitt og befolket av middelklassefamilier. Langhus skole er kjempegod! 

Anonymkode: 41451...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Å? Hva er det «fine» og mindre «fine delen? Handler det om du sogner til Hallagerbakken eller Prinsdal? 

Anonymkode: b46f2...92f

Jo nærmere Ljan, jo bedre var mitt inntrykk. Men jeg kan ta feil, jeg har bare bodd på den ene siden selv. Var det jeg hørte fra «de innfødte». 

Hørte også om mye rusmisbruk i vestby da jeg vokste opp, men kan ikke si at jeg har merket noe til det. 

Anonymkode: 7325d...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jo nærmere Ljan, jo bedre var mitt inntrykk. Men jeg kan ta feil, jeg har bare bodd på den ene siden selv. Var det jeg hørte fra «de innfødte». 

Hørte også om mye rusmisbruk i vestby da jeg vokste opp, men kan ikke si at jeg har merket noe til det. 

Anonymkode: 7325d...59e

Ah, så da var det bedre å sogne til Prinsdal enn Hallagerbakken da? 

Anonymkode: b46f2...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestby! Jeg er født og oppvokst her, og kunne ikke bodd på et bedre sted.

Her har vi det meste: landlige omgivelser, nærhet til sjøen med flere fine, barnevennlige strender, god barnehagedekning, alle skolene (grunnskolen) er nye (!), stor, flott videregående skole, flotte idrettsarenaer, bra fritidstilbud for barn og unge, nytt kjøpesenter, nærhet til by både i nord (Oslo) og sør (Moss), og prisene er fortsatt et godt stykke unna det man må gi for bolig nærmere Oslo.

Mtp ungdomsmiljø har vi hatt noen utfordringer, men ikke verre enn andre steder det er naturlig å sammenligne med. Pga voldsom utbygging de siste årene er det stor tilflytting, men det er ikke jo nødvendigvis negativt

Anonymkode: de85b...a13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ingen av stedene, men har familie på Kolbotn. De er tilflyttet, og har bodd der de 10 siste årene. Er kjempe fornøyde. Bor i rekkehus og jeg synes også det er helt topp når jeg bor der selv deler av året, og barna har veldig godt lag hjemme og på skolen. Jeg følger de opp når jeg er der. 

Anonymkode: 05d88...ca0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Bøøøø!!!

Anonymkode: 2dac9...ed5

Skremme noen fra Søndre Nordstrand? De er i hvertfall ikke lettskremte etter en stund der...

Anonymkode: aa171...f8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...