AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Mange foreldre med belastninger, sykdom, i sorg eller krise, bruker det de har av krefter på å håndtere hverdagen og holde hodet over vannet. Mange klarer ikke å forholde seg til lekser på toppen. Eller minoritetsspråklige familier, uten forutsetning for selv å kunne hjelpe barna sine med leksene. For barn som allerede henger etter på skolen, gjør lekser forskjellene enda større, og er en oppskrift på økte ulikheter og klasseforskjeller. https://www.dagbladet.no/kultur/pa-tide-med-leksefri-skole/69799450?fbclid=IwAR1Df8toqph2LNRvcLrNgxcgYyCuhbe5i3ErIP4atJeVEZK-5Av2JDZD678 Anonymkode: 5e686...3bb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 Skjer ikke :) Anonymkode: e8860...e4b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 Dersom er leksehjelp på skolene er god ting. Uansett, hvordan leksene er lagt opp er alfa omega. Jeg ser at det er mange som bruker utrolig mye tid og energi for at leksene skal bli gjort. Da er det noe feil. Mengden lekser gitt til mine barn er dog utrolig liten. De bruker maks 10 min om dagen å bli ferdig med leksene. Det som jeg personlig liker med lekser, er at jeg får fulgt opp barnet så utrolig mye lettere. Vi kan da snakke om temaene her hjemme også, vi kan finne mer informasjon og vi kan diskutere temaene, vi kan relatere det til hverdagen osv. Det er begrensninger for hvor mye skolen også kan gjøre på de timene de har tilrådighet. Timer som de igjen må fordele på 20-25 elever. En dobbelttime er 90 min, det sier seg selv at alle elevene ikke kan få mange minutter med kun seg og læreren. Vi foreldre må faktisk ta del i opplæringen til barna våre. Vi skal også støtte skolen. Når vi snakker stygt om skolen, om lærere og om fagene, ja da tar elevene/barna våre det med seg på skolen og de respekterer ikke lenger skoleverket, som igjen gjør læresituasjonen vanskelig. Kanskje ikke bare for det barnet, men også for resten av klassen dersom den eleven er utagerende. Anonymkode: a2e9f...eee 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: *Derfor er leksehjelp på skolene er god ting. Anonymkode: a2e9f...eee Anonymkode: a2e9f...eee 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg er totalt uenig med deg. Lekser er viktig for å repetere det de har lært i timen, og det må alle barn gjøre uansett hvilke forutsetninger foreldrene har. Hvis foreldrene ikke klarer å følge opp leksene selv så får de skaffe leksehjelp. Anonymkode: 646eb...400 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 JAAAAA JAAAA JAAAA!!!! VEKK MED LEKSENE!!!!! HELT ENIG!!! Så blir de gjerne ikke skolelei med det første. Og de får mer ro enn stress. Amen! Anonymkode: 757e0...72d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Vi kan ikke tilpasse oss de som eventuelt ikke har kapasitet, skal en hel skoleklasse få mindre læringsutbytte fordi en elev har foreldre som ikke klarer å følge opp lekser? Jeg synes lista burde legges høyere, ikke nødvendigvis mer lekser, men mer utfordringer slik at de flinke også får noe å jobbe med. Anonymkode: 524d6...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 Lekser forsurner hverdagen. De forsurnet min barndom og den forsurner hverdagen med barnet mitt. Gutten er sliten når han kommer hjem. Ikke nødvendigvis fysisk, men i hodet. Han har ikke så lett for å konsentrere seg, og bruker mye tid og krefter på dette i løpet av en skoledag. Når han kommer hjem blir han leiseg når han må sette seg ned og «starte på nytt». Vi prøver å gjøre det til en koslig tid sammen, men veldig ofte så resulterer det i krangling og gråting fordi jeg tvinges til å si at han må mens han ikke vil. Da jeg var lita så slet jeg mye med det samme. Samtidig så har jeg alltid hart problemer med matte, og selv om stefaren min er ingeniør så ble all hans hjelp bare forværring av problemene mine da han hadde lært helt andre måter å regne ut ting på. Anonymkode: a9f5e...c10
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 Flere og flere barneskoler får også PC. Jeg vet om flere barn som har i lekse å se en filmsnutt på YouTube om for eksempel oppsett av delestykker, for så at det gjennomgås og jobbes med dagen etter på skolen. Også gloseøving med programmer på nettet gjør det rimelig selvgående (og mer motiverende). Det finnes minst to nettressurser som har adaptiv matematikk. Det vil si at elevene for eksempel får beskjed om å jobbe totalt 40 minutter på programmet i uka (det er tidtakning på den, så de ser hvor mye de har jobbet). Det at den er adaptiv betyr at læreren setter opp at de for eksempel jobber med brøk, men at hvis man ikke får til oppgavene, så senkes nivået automatisk slik at eleven skal få til oppgavene. Dette skal altså gjøres uten hjelp fra foreldre. Engelskleksene kommer med lydfiler, så de er ikke avhengig av å ha en engelskkyndig mor eller far. Har ikke hørt om at det også kommer ferdig oversatt til norsk, men som regel gjennomgås det jo på skolen. Anonymkode: 4947e...8e3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Tviler på at de barna med foreldre som ser det positive i lekser og å repetere hjemme vil lese eller regne mindre hjemme om de ikke blir pålagt lekser. Mange av de leser og regner tross alt i ferier, og gjør frivillige ekstraoppgaver i tillegg til lekser. Jeg tror det er de barna med foreldre som er negative til hjemmearbeid som vil bli de største taperne om lekser fjernes. De vil gå fra et minimum av repetisjon til ingenting. Fun fact: foreldrenes holdning til skolen (og lekser) er en viktig faktor når det kommer til barnets holdninger. Lekser er ikke negativt for barns læring. Dårlige lekser er det. Det hjelper dog ikke med tilpassede lekser når hjemmet har negative holdninger. Anonymkode: 1bb30...fce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå