Gå til innhold

Ble dårlig av lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd det tidligere, men ga meg da jeg ble så sliten for ingenting og ikke klarte trene. Ble kvalm av den ekle feite maten jeg måtte spise, sov dårlig og ble skjelven og i dårlig humør. Så prøvde jeg det igjen nylig, men har nå gitt meg igjen når jeg opplever å bli like dårlig.

Ser det er mange som lovpriser lavkarbo, men jeg er overbevist om at det ikke er så bra i lengden. Det er gjort studier som viser at det kan forkorte livet og føre til bla hjerteinfarkt. I tillegg er det mange som opplever at de trenger karbohydrater for å få nok energi, til å trene, men og til klare hverdagen. Tenker at det er naturlig for oss mennesker å spise det som vi har tilgjengelig i naturen, samt være aktiv. Snop, søte bakevarer, usunn ferdigmat, junkmat osv, det er så klart ikke noe man bør el trenger spise.

Jeg tror det er mye sunnere å satse på et mer vegetarisk kosthold, uten at man må bli slavisk å kutte ut alle animalske produkter. 

Så nå går jeg tilbake til det gode gammeldagse kostholdet, fortsette med grovt brød og med mer grønnsaker inkludert. Noen som tenker det samme?

Anonymkode: 0f033...a32

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge prøvde du lavkarbo? og har du lest om dette på forhånd, slik at du gjorde det på riktig måte? Jeg prøvde også for første gang i 2011, da visste jeg lite om dietten, spiste kun 20 g karbo om dagen, men følte meg ikke bra, svimmel og vondt i musklene. Avsluttet etter noen mnd. etter å ha gått ned ca 7 kg. Gikk opp veldig mye etterpå, flyttet på internatskole hvor vi fikk 3 brødmåltider om dagen. Gikk opp 15-20 kg det året, og begynte igjen å lese om lavkarbo, fant siden dietdoctor.com, som er en svensk lege som startet. Her fikk jeg mye informasjon og tips til hvordan man unngår de dårlige bivirkningene i starten. Begynte igjen på lavkarbo i 2013, og har stort sett gått på det siden, hvis jeg blir invitert bort, så spiser jeg det som blir servert. Og i ferier spiser jeg normalt, men etter ferien går jeg fort ned igjen. Og vekten holder seg stabil! 

Jeg er kjempefornøyd med lavkarbo og periodevis faste, faster 16 timer i døgnet, spiser i 8. 

Anonymkode: 50c4d...c53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en misforståelse at lavkarbo absolutt må bestå av masse fet mat. Man kan velge mindre kaloririke matvarer, som samtidig er lavkarbo! Jeg gjorde det, og gikk ned drøssevis av kilo på kort tid. Funket som bare det. 

Det er sant at matvarer som inneholder mye dyrefett kan bidra til hjerteinfarkt. Men det er ikke nødvendigvis den type fett man skal ha ved lavkarbo. Da bør man heller velge sunne fettkilder som rapsolje, og liknende. Det er jo heller ikke slik at lavkarbo trenger å bety null karbohydrater. Noen karbohydrater må en jo ha for å fungere. Det handler bare om å velge matvarer som inneholder minst mulig karbohydrater.

Anonymkode: f83dc...45c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver får de fleste som bivirkninger i starten av en lavkarbo diett.

Anonymkode: b8b2d...92c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på ketose diett i samarbeid med lege, og jeg ble svært syk, prøvde i 8 uker, i håp om å bli bedre. Legen sa at noen blir syke av det, og kan ikke gå på denne dietten. Jeg gikk da over til mer Fedon lignende kosthold, er lavkarbo det og, men der skal du ha sunt fett, og fullkorn, frukt, grønnsaker. Så man får i seg mer karbohydrater. Og med dette kostholdet, føler jeg meg bedre, og har mer energi.

Anonymkode: 76a4f...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Har prøvd det tidligere, men ga meg da jeg ble så sliten for ingenting og ikke klarte trene. Ble kvalm av den ekle feite maten jeg måtte spise, sov dårlig og ble skjelven og i dårlig humør. Så prøvde jeg det igjen nylig, men har nå gitt meg igjen når jeg opplever å bli like dårlig.

Ser det er mange som lovpriser lavkarbo, men jeg er overbevist om at det ikke er så bra i lengden. Det er gjort studier som viser at det kan forkorte livet og føre til bla hjerteinfarkt. I tillegg er det mange som opplever at de trenger karbohydrater for å få nok energi, til å trene, men og til klare hverdagen. Tenker at det er naturlig for oss mennesker å spise det som vi har tilgjengelig i naturen, samt være aktiv. Snop, søte bakevarer, usunn ferdigmat, junkmat osv, det er så klart ikke noe man bør el trenger spise.

Jeg tror det er mye sunnere å satse på et mer vegetarisk kosthold, uten at man må bli slavisk å kutte ut alle animalske produkter. 

Så nå går jeg tilbake til det gode gammeldagse kostholdet, fortsette med grovt brød og med mer grønnsaker inkludert. Noen som tenker det samme?

Anonymkode: 0f033...a32

Lavkarbo passer ikke for alle. Trener du hardt og er i mye aktivitet mener jeg at man bør få i seg riktige karbohydrater. Jeg merker hvertfall stor forskjell på min prestasjon når jeg spiser karbohydrater vs ikke. Jeg yter bedre, har bedre humør og energi når karbohydrater er inkludert i kosten. Jeg må ha litt av alt for å fungere optimalt, karbohydrater, protein og fett. 

Vi mennesker er faktisk forskjellig og reagerer forskjellig, vi har også ulike behov alt ettersom har aktive vi er. Er du i utgangspunktet slank/normalvektig vil jeg tro at å spise karbohydrater er viktig om man er mye fysisk aktiv. Man har ikke noe ekstra fett som kroppen kan ta av som energilager og man ender opp med å bli trøtt og sliten. Har man 30-40 kg overvekt KAN lavkarbo være en god ide i starten, men ettersom man får mindre kroppsfett og er mer aktiv tror jeg man har alt å tjene på å inkludere riktige karbohydrater i kosten.

Anonymkode: 3c6ee...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror som siste AB over her; hvis du trener hardt så kan det nok være lurt med litt mer karbohydrater.

De første ukene etter man starter lavkarbo så skal man heller ikke trene hardt, fordi kroppen må venne seg til at den ikke får masse karbohydrater. Det holder med moderat trening til kroppen er vant til nytt kosthold. 

Og nei, det trenger ikke være masse fett. Lavkarbo er mer fett og mer proteiner og mindre karbohydrater, men det er helt greit med mindre fett. 

Og når man går på lavkarbo er det veldig viktig å drikke nok vann, og ta vitaminer som man vanligvis vil få i seg fra de matvarene man kutter ut dersom det ikke finnes i grønnsaker og kjøtt/fisk. 

Jeg blir alltid i dårlig form de første 2-3 ukene på lavkarbo, ikke lav energi, men magen romler masse og jeg flyr på do hele tiden. Og så går det over og så er alt bare bra igjen og jeg har masse energi og overskudd.

Og har man ikke "en hel haug" med kilo man skal bli kvitt så kan det være greit med moderat lavkarbo. Man må ikke i ketose for å gå ned i vekt. 

Og på lavkarbo.no finnes det mange som har gått på lavkarbo lenge som kan veilede videre. Masse deilige oppskrifter finnes det der også. :) 

Anonymkode: b1f5f...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 hours ago, AnonymBruker said:
Jeg tror det er mye sunnere å satse på et mer vegetarisk kosthold, uten at man må bli slavisk å kutte ut alle animalske produkter. 

Så nå går jeg tilbake til det gode gammeldagse kostholdet, fortsette med grovt brød og med mer grønnsaker inkludert. Noen som tenker det samme?

Anonymkode: 0f033...a32

Det er akkurat som mitt kosthold, og jeg er veldig fornøyd. Jeg spiser masse frukt og grønnsaker og hjemmelaget brød, og også ost, melk, smør og egg. Så jeg spiser masse gluten, karbohydrater og meieriprodukter, og det funker fett for meg.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist lavkarbo i mange år. Null problemer med å trene ting styrke eller løpe en mil. Folk er forskjellig. 

Blodprøver er tatt hos lege og er helt fine. Men er ikke ukritisk og heller i meg fett. Spiser sunt og variert. Kjøtt, fisk, kylling, tunfisk samt masse grønnsaker. 

Anonymkode: 1665d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte :) 

Jeg streber etter et kosthold med vanlig norsk hverdagsmat, med minst mulig raske karbohydrater. 

Da holder jeg meg unna godteri og annet knask, som igjen får vekten til å gå ned. 

Jeg liker ikke tanken på å spise masse fett, og velger derfor magert om jeg kan. 

Anonymkode: ea660...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...