Gå til innhold

Må jeg kjøpe meg inn i huset for å mene noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer som jeg skal gifte meg med til våren eier huset vi bor i.. Nå er det snakk om at hans sønn skal få bygge hus rett ved siden av oss, noe jeg er sterkt uenig i! Ikke fordi det er hans sønn, men fordi jeg liker friområdet ved siden av og det at vi har det såpass skjermet. Vi har det slik at vi kan gå naken inne uten å bli sett om vi har lyst. Kommer det naboer, så får vi innsyn, noe jeg ikke ønsker.. Dette er ikke en regulert tomt, så dette må søkes og ordnes før det i det hele tatt er mulig.

Spørsmålet mitt er om jeg har noe jeg skulle sagt? 

Stiller jeg annerledes etter at vi er gift?

Anonymkode: 50baf...bfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer som jeg skal gifte meg med til våren eier huset vi bor i.. Nå er det snakk om at hans sønn skal få bygge hus rett ved siden av oss, noe jeg er sterkt uenig i! Ikke fordi det er hans sønn, men fordi jeg liker friområdet ved siden av og det at vi har det såpass skjermet. Vi har det slik at vi kan gå naken inne uten å bli sett om vi har lyst. Kommer det naboer, så får vi innsyn, noe jeg ikke ønsker.. Dette er ikke en regulert tomt, så dette må søkes og ordnes før det i det hele tatt er mulig.

Sånn juridisk så har du ingenting du skulle ha sagt før du evt eier en del av huset. 

Men du børkanskje revurdere å gifte deg med en mann som ikke bryr seg om dine følelser og behov? Har du fortalt han hva du føler?

• Liker 32
Skrevet

Jeg tror ikke jeg i utgangspunktet ville ha hatt min egen sønn, stesønn eller andre familiemedlemmer tett innpå meg.

Likevel: Her jeg bor koster en tomt et sted mellom 1,5-3 millioner kroner, og hadde jeg hatt stor tomt med plass til å bygge hus til min sønn hadde jeg latt han gjøre det. 

Anonymkode: 1b520...08e

• Liker 10
Skrevet

Du har ingen ting du skal ha sagt uten å eie en del av huset/eiendommen nei. Jeg kan tenke meg at far og sønn øsnker å ordne dette før du kommer inn her? Det er ikke unaturlig å tenke, i forhold til arv m.m. som et ekteskap påvirker til en viss grad. Men du kan jo si hva du mener? Om din smboer vil høre på det er jo opp til han. Jeg skjønner veldig godt at han ønsker å hjelpe sønnen.

Anonymkode: 7b6b4...a37

• Liker 7
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen ting du skal ha sagt uten å eie en del av huset/eiendommen nei. Jeg kan tenke meg at far og sønn øsnker å ordne dette før du kommer inn her? Det er ikke unaturlig å tenke, i forhold til arv m.m. som et ekteskap påvirker til en viss grad. Men du kan jo si hva du mener? Om din smboer vil høre på det er jo opp til han. Jeg skjønner veldig godt at han ønsker å hjelpe sønnen.

Men da kan ts også velge å ikke bli boende hos denne mannen. 

Så kan far og sønn bo sammen bare de to for all fremtid :) det blir nok stas

Anonymkode: 11b93...67d

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg i utgangspunktet ville ha hatt min egen sønn, stesønn eller andre familiemedlemmer tett innpå meg.

Likevel: Her jeg bor koster en tomt et sted mellom 1,5-3 millioner kroner, og hadde jeg hatt stor tomt med plass til å bygge hus til min sønn hadde jeg latt han gjøre det. 

Til deg og dere andre: Det er snakk om å prøve å kjøpe denne tomten av grunneier. det er ikke noe min samboer eier og vil gi til sin sønn. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til deg og dere andre: Det er snakk om å prøve å kjøpe denne tomten av grunneier. det er ikke noe min samboer eier og vil gi til sin sønn. 

Da er det jo sønnen som kjøper av grunneier, og noe hverken du eller din samboer har noe dere skulle sagt rent juridisk. Men i dette tilfelle hadde jeg helt klart sagt nei til å få sønn/stesønn/familie ol som nærmeste nabo, er lite annet å gjøre enn å kjøpe tomten selv om du ikke ønsker nabo. 

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så tilfelle så risikerer dere at det dukker opp hus der når som helst uansett da, da er det jo bedre med familie som bygger der, hvor dere kanskje kan ha påvirkning på hva som bygges. Tenk om tomten blir solgt til en utbygger, de bygger maks av det som blir tillatt der for å tjene mest mulig penger, dvs at det fort blir en stor tomannsbolig eller lignende. Har selv erfart dette i gata der jeg bor. Så da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du er negativ, da må det gå mer på at du ikke ønsker å ha samboers sønn så nær.

Må også bare kommentere, hvorfor har du flyttet sammen med han uten å bli medeier i huset?  Ekteskap gjør deg ikke automatisk til eier av halvparten av hans hus eller eiendeler, så her bør du jammen begynne å tenke så du ikke sitter der uten noe som helst om noen år.

• Liker 15
Skrevet

Eneste måten du kan unngå naboer der er ved at du selv kjøper tomten, først da kan du sikre at ingen andre bygger der. Men det er neppe en god start på ekteskapet...

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville heller hatt stesønnen som nabo en hvemsomhelst andre slik TS beskriver problemstillingen - så om TS ikke selv kjøper tomten kun for å "beholde friheten" uten å si noe til noen om det (noe som er umulig da slike salg registreres) så ser jeg ikke helt at TS har noe annet valg enn å støtte faren og sønnen og skaffe seg persienner så hun kan fortsette gå naken inne.. :fnise:

• Liker 10
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo sønnen som kjøper av grunneier, og noe hverken du eller din samboer har noe dere skulle sagt rent juridisk. Men i dette tilfelle hadde jeg helt klart sagt nei til å få sønn/stesønn/familie ol som nærmeste nabo, er lite annet å gjøre enn å kjøpe tomten selv om du ikke ønsker nabo. 

dette er jo en ikke regulert tomt, så nærmeste nabo har jo noe dem skulle sagt.. det blir ikke hustomt der uten at han(de) søker om å få regulere/kjøpe

Skrevet

Spørsmål til alle dere som ikke vil ha familie som nabo?  Hvorfor i alle dager vil dere ikke det?

Våre nærmeste naboer er foreldrene og de to søskene til min mann og herlighet for et bra forhold og hvor mye hjelp det er at få i alle de når hverdagen blir travel med mine/ditt/våres. 

Jeg føler meg veldig heldig! 

Anonymkode: 91726...c85

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan du "mene noe" som du sier. Men det er en vesensforskjell (selvsagt) mellom å ha lov til å mene noe og å bli hørt (noe alle har krav på) og å få viljen sin.

Du er ikke opptatt av å ha rett til å mene noe. Du vil få viljen din. Du vil at hensynet til deg og ditt behov skal veie tyngre enn hensynet til din samboer, hans sønn og sønnens eventuelle samboer/barn. Og da kommer vi til sakens kjerne, ts. Du er 1 person. Samboer er 1 person. Sønnen er 1 person. Om alle 3 sin mening er like mye verdt? Ja, da får du sagt meningen din. Og huset blir bygget. Det er nemlig ingen motsetninger mellom de to.

Anonymkode: 54d6a...68d

• Liker 2
Skrevet

jeg får snakke med min samboer om dette.. Dette privatlivet som vi har her vi bor er for meg gull verdt.. Dette er grunnen til at jeg trives så godt..  dersom det blir bygd ett nabohus inni skogen rett ved siden av så kommer jeg nok til å vurdere å flytte.. Det hadde nok kommet som forslag å selge huset å flytte om det var andre som skulle flytte dit også.. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til alle dere som ikke vil ha familie som nabo?  Hvorfor i alle dager vil dere ikke det?

Våre nærmeste naboer er foreldrene og de to søskene til min mann og herlighet for et bra forhold og hvor mye hjelp det er at få i alle de når hverdagen blir travel med mine/ditt/våres. 

Jeg føler meg veldig heldig! 

Anonymkode: 91726...c85

Det er da vell ikke alle man har like gode forhold til.... mine svigers kunne aldri vert naboen vår

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man skal dele en tomt, har naboeiendommen rettslig interesse og kan klage på vedtaket. Svaret ditt er derfor feil.

Skrevet
13 minutter siden, Brunello skrev:

Når man skal dele en tomt, har naboeiendommen rettslig interesse og kan klage på vedtaket. Svaret ditt er derfor feil.

ts her.. Det er ikke snakk om dele en tomt.. Dette er en annen manns eiendom. Så det må bli spm. om å kjøpe + søke om få tomteregulere den

Skrevet

Beklager :P leste ikke skikkelig

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Du kan selvsagt mene hva du vil , men utifra det du har skrevet her, så kan ikke mannen din heller gjøre noe fra eller til? Siden dette er en tomt sønnen vil kjøpe som mannen din ikke eier selv engang? Da kan han jo fritt kjøpe den om han får regulert den til boligformål.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg får snakke med min samboer om dette.. Dette privatlivet som vi har her vi bor er for meg gull verdt.. Dette er grunnen til at jeg trives så godt..  dersom det blir bygd ett nabohus inni skogen rett ved siden av så kommer jeg nok til å vurdere å flytte.. Det hadde nok kommet som forslag å selge huset å flytte om det var andre som skulle flytte dit også.. 

Tror virkelig du skal snakke med han om dette ja. Siden dette har kommet opp som tema så ønsker nok din samboer å ha sønnen nærme, og sannsynligvis ønsker han sterkt å fortsette å bo der han bor også, det virker jo sånn. Om du nekter å bo der om det kommer naboer så vil han nok gjerne vite om det før dere gifter dere. Men her bør du absolutt trå varsomt. Vær forsiktig med å tro at du og dine ønsker nødvendigvis er det viktigste for han. Jeg vet ikke om du har egne barn? Men for svært mange av oss som har barn så vil barn prioiteres forran en partner om det kommer motsetninger der, selv også når barna er voksne. Jeg er selv en av de som ville gjort det valget. Selvfølgelig prøver man å imøtekomme begge parter, men båndet til barna er sterkere en båndet til en kjæreste/samboer/partner eller ektefelle for den saks skyld. Ikke si noe du kan komme til å angre på som kan bli vanskelig å trekke tilbake siden. Dette er en type sak som potensielt kan bli ganske stygg for forholdet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...