Gå til innhold

1. Klassinger og bursdager med hele klassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

I klassen til sønnen min har det vært snart fire bursdager. Alle har invitert hele klassen på ulike steder der man kan være i aktivitet. I ro av disse bursdagene er det to av barna som har bursdagen sammen. Er det vanligst at førsteklassingene inviterer hele klasses på steder som lekeland/ dansestudio/ kino osv.? Dette er jo med på å skape et tydelig klasseskille. Hva gjør da de foreldrene som ikke har økonomi til å invitere hele klassen på et slikt sted. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at sønnen min skulle få invitere alle guttene i klassen, men nå er jeg usikker. Kanskje sønnen vår blir den eneste i klassen som inviterer bare guttene. Synes det er en litt trist utvikling at en førsteklassings bursdag må koste så mye og at man har så høye krav til underholdning/ aktivitet. Det skaper et enormt forventningspress, og helt sikkert noen triste foreldre og barn som ikke har råd til slike bursdager. 

Anonymkode: 64ccc...104

De første som arrangerer setter standarden. Dersom foreldre forventer at man skal invitere alle, om det så gjelder alle av samme kjønn, så må de bidra til å senke standarden. 

Dersom du nå arrangerer en enklere hjemmebursdag, så er det sikkert flere som puster lettet ut. 

Det er forresten de som bor trangt eller av ulike grunner ikke kan ha hjemme bursdag, som til tross dårlig råd skraper sammen penger på å feire det i en type "lekeland". Bare for å holde seg inne med de som mener at alle må inviteres og for at barnet ikke skal føle seg utenfor. Penger de hadde trengt til andre ting. Mens det faktisk er helt innenfor å også invitere under halvparten av samme kjønn. 

Dersom du kan invitere alle guttene er det flott. Og jeg er sikker på at det er flere som kommer til å ha bursdagen hjemme. 

Anonymkode: 97eca...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det også ganske vanlig å feire på lekeland o.l, men like vanlig å selskap hjemme. Barna tenker ikke over hvem som feirer hvor, og jeg har inntrykk av at det helst er de som ikke har noen andre alternativer som har "kjøpebursdag". F.eks. ikke tid eller helse til å ordne i stand selv, pusser opp hjemme, ikke plass hjemme osv. Lekeland er liksom erstatningen, mens bursdag hjemme er mer "ekte vare". Foreldrene setter stort sett mest pris på bursdag hjemme, for da kan som oftest barna gå dit selv i stedet for å bli kjørt. ;)

Her har de fleste kun invitert de av samme kjønn, selv om de bare er 17 i klassen. I år var vi de eneste som inviterte hele klassen. Det er ikke nødvendig å gjøre det samme som alle andre. :)

Anonymkode: 25f3a...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ulrikke skrev:
 

Det varierer garantert fra sted til sted. Når det er sagt tviler jeg på at alle 20 i klassen kommer til å invitere alle. Men forstår at du tenker på det hvis du er nr 3 som skal arrangere. 

Er tips : det går an å ha utebursdag... Med bål /grill, aktiviteter og leker. Da kan man invitere hele klassen uten å betale for mer enn et par pølsepakker ekstra. Og man kan fint være ute selv om det er november! 

Hva hvis det regner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FrodeF said:
 

Hva hvis det regner? 

Vi har bursdag i begynnelsen av desember. Det har vært kaldt og regn og snø. Og ingen er så velutstyrt med uteklær som dagens unger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skolene låner ut gymsal til selskap gratis. Vi inviterer samme kjønn og de fleste spleiser selskapet sammen med 2-3 andre foreldre om de skal være på bowling, kino, leos osv

Anonymkode: bf291...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en foreldre som har følt veldig på dette, både det å ha plass til bursdag og vennegruppe også. Her har vi lånt bhg som barnet gikk i til bursdag, inntil barnet begynte på skolen. Har bare hatt en bursdag på skolen foreløpig, og da feiret vi sammen med noen som hadde lokale. Men planen min var utebursdag, følte litt på det, men så snakket jeg med flere, leste litt på nettet om utebursdag og bare bestemte meg for at dette blir bra!! La en plan for hvor og hvordan og ble selv veldig fornøyd, og barnet likte planene. Så det ble ikke så trist allikevel. Nå ble utebursdag avlsyt da det ble feiring sammen med noen andre. Og vennegruppetreff hadde vi ute i en park. ungene koste seg. Jeg tror nok også at for ungene så er det gøy med variasjon, noen i lekeland, noen i en park, noen på kino, noen i en hage med traampoline, noen i en hage med lekehus, noen på en strand, noen med organiserte leker, noen med bare frilek etc  Feir ute med god samvittighet og vit at dere er med på å gi ungene variasjon i bursdagsfeiring, vis at bursdager kan feires på forskjellige måter og ingen er mer riktige enn andre. Og det er nok helt sikkert foreldre som kommer etter dere som nok blir veldig glade for at noen feirer ute. Når det gjaldt været så var planen her å følge med på værmelding og satse på at 5 dagers værmelding stemte, og så sende ut invitasjoner. 

Anonymkode: ff613...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har pleid å invitere alle jentene i min datters klasse, og alle guttene i min sønns klasse når de har bursdag:)  HAr verken plass eller råd til å be alle i klassene til ungene mine:)

Så da løser jeg det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke vanlig at man inviterer hele klassen. Jeg har to skolebarn og det har skjedd én gang at en gutt inviterte hele klassen. Det var en utebursdag da, så billig i utgangspunktet. Det vanlige er at de inviterer bare guttene eller jentene. Jeg tenker også at selv om andre har begynt med hele klassen trenger ikke dere henge dere på, jeg hadde glatt invitert bare barna av samme kjønn (og det hadde sikkert andre foreldre satt pris på også, slik at ikke hele klassen blir standard). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det vanligst at førsteklassingene inviterer hele klasses på steder som lekeland/ dansestudio/ kino osv.? 

Anonymkode: 64ccc...104

Det var i hvert fall veldig vanlig det siste året i barnehagen. Alle foreldre foretrakk å organisere bursdagene der isteden for å planlegge og rydde hjemme. Så det ble mange Lekeland-besøk det året, men barna syntes det var gøy hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å invitere hele klassen, er en liten klasse og jeg synes det er kjekt å ha alle sammen. :) 

Lokale låner jeg av en venninne så eneste utlegg er pølsene, kaken og godteposene.

Lekepland og trampolinepark venter jeg med så lenge det går. Ikke på grunn av økonomien men fordi jeg liker ikke å ha ansvar for så mange barn på et stort sted. Blir muligens lekeland neste år men da blir det bare guttene. Var vanskelig nok å overtale sønnen min til å ha alle i klassen dette året, men han var enig i at det kanskje ble litt kjedelig med bare jenter. :P 

Er for øvrig ingen som har hatt bursdag på slike steder ennå, men det kommer nok snart her og. Men jeg kommer ikke til å være den første som velger å legge bursdagen til en slik plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på barneskolen inviterte jeg alle jentene i bursdager. Det er mye mas, men det er veldig mye billigere enn å dra på lekeland. Jeg syns det er helt ok å invitere enten alle jentene eller alle guttene. Å ha hele klassen på besøk er masete

Anonymkode: a3730...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så selvsagt at ungene leker mest med samme kjønn? Skulle gjerne hørt erfaringer fra noen med barn som leker like mye eller mer med motsatt kjønn og hvordan dere løser det.

Anonymkode: fb142...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det virkelig så selvsagt at ungene leker mest med samme kjønn? Skulle gjerne hørt erfaringer fra noen med barn som leker like mye eller mer med motsatt kjønn og hvordan dere løser det.

Anonymkode: fb142...45e

Vi har en gutt og har invitert alle guttene i bursdager til nå. Vi har også feiret hjemme fordi det er det barnet selv har hatt lyst til. Men siden sist bursdag har han begynt å leke ganske mye med jentene i klassen også og så er han litt små-forelsket i en av jentene. Så i år skal han invitere hele klassen så jentene også får være med! Vi får se hvordan det går i år, men jeg ser for meg at barnet får velge alle/bare gutter så fremt vi har mulighet til det. Frem til nå er det veldig få som ikke har valgt rene gutt/jente bursdag. 

Anonymkode: 5de5b...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det virkelig så selvsagt at ungene leker mest med samme kjønn? Skulle gjerne hørt erfaringer fra noen med barn som leker like mye eller mer med motsatt kjønn og hvordan dere løser det.

Anonymkode: fb142...45e

Jeg tenker også på dette. Mine gutter på 4 og 6 leker med både jenter og gutter, noe som har fortsatt også etter at den eldste begynte på skolen i høst. Jeg syns det er unaturlig at det legges opp til en deling kun basert på kjønn, selv om 6-åringen leker med flere gutter enn jenter. Men, jeg ser absolutt greia med at ikke alle har plass til å invitere hele klassen, og jeg syns det er synd hvis mange føler de må ha bursdag på lekeland for at det skal bli bra. Nå er det enda et par mnd til vår første skolebursdag, men jeg tror vi her kommer til å invitere gruppa. Her er de delt i klasser, men er mest i en mindre gruppe det første og andre året, hvertfall. Det betyr 15 barn av begge kjønn. Ellers ville jeg vurdert utebursdag. I fjor hadde vi akebursdag, og det var veldig fint. 

Jeg syns det er helt greit at noen inviterer hele klassen, men jeg syns ikke det skal være noe krav. Syns bare det er fint at noen inviterer ett kjønn og noen alle, alle må ikke gjøre likt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å dele etter kjønn!! Min jente har like msnge jente- som guttekompiser og vil jo ha venna sine i bursdagen sin! Hvorfor skal man velge folk på den måten utifra hva slags kjønnsorgan man er født med??? Mennesker er mennesker, uavhengig sv kjønn!

Anonymkode: 12c04...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre lekte med begge kjønn kun så lenge de gikk i barnehagen. Straks de begynte på skolen lekte de kun med eget kjønn og det gjør de aller fleste andre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi inviterte alle jentene nå nylig(10 stk) på hjemmebursdag. Bor i 3-roms, så det er ikke så stort her. Været var supert og vi har stor hage, så etter mat/kaker og dans gikk vi ut å lekte :) 

 

Her har det vært Leo’s lekeland, utbursdag og 2 hjemmebursdager. Så her er det variert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...