Gå til innhold

1. Klassinger og bursdager med hele klassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I klassen til sønnen min har det vært snart fire bursdager. Alle har invitert hele klassen på ulike steder der man kan være i aktivitet. I ro av disse bursdagene er det to av barna som har bursdagen sammen. Er det vanligst at førsteklassingene inviterer hele klasses på steder som lekeland/ dansestudio/ kino osv.? Dette er jo med på å skape et tydelig klasseskille. Hva gjør da de foreldrene som ikke har økonomi til å invitere hele klassen på et slikt sted. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at sønnen min skulle få invitere alle guttene i klassen, men nå er jeg usikker. Kanskje sønnen vår blir den eneste i klassen som inviterer bare guttene. Synes det er en litt trist utvikling at en førsteklassings bursdag må koste så mye og at man har så høye krav til underholdning/ aktivitet. Det skaper et enormt forventningspress, og helt sikkert noen triste foreldre og barn som ikke har råd til slike bursdager. 

Anonymkode: 64ccc...104

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*to av bursdagene, ikke ro. 

Skrevet

Det varierer garantert fra sted til sted. Når det er sagt tviler jeg på at alle 20 i klassen kommer til å invitere alle. Men forstår at du tenker på det hvis du er nr 3 som skal arrangere. 

Er tips : det går an å ha utebursdag... Med bål /grill, aktiviteter og leker. Da kan man invitere hele klassen uten å betale for mer enn et par pølsepakker ekstra. Og man kan fint være ute selv om det er november! 

• Liker 5
Skrevet

Å være mor til de førsteklassingene som ikke blir invitert er veldig sårt. Just saying.

Anonymkode: c3cfa...f16

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å være mor til de førsteklassingene som ikke blir invitert er veldig sårt. Just saying.

Det er ikke det dette innlegget handler om. På foreldremøtet sa læreren at det var helt innafor å invitere enten alle jentene eller alle guttene ut fra hvilket kjønn bursdagsbarnet har. Vi hadde aldri utelatt noen barn. Det jeg reagerer på er at alt skal være så dyrt, fint og flott og med hele klassen. Ingen har invitert utelukkende alle guttene eller alle jentene i klassen hittil. 

TS

• Liker 8
Skrevet
21 minutter siden, Ulrikke skrev:

Det varierer garantert fra sted til sted. Når det er sagt tviler jeg på at alle 20 i klassen kommer til å invitere alle. Men forstår at du tenker på det hvis du er nr 3 som skal arrangere. 

Er tips : det går an å ha utebursdag... Med bål /grill, aktiviteter og leker. Da kan man invitere hele klassen uten å betale for mer enn et par pølsepakker ekstra. Og man kan fint være ute selv om det er november! 

Dette!!! Det var mange som for enkelthetens skyld inviterte til Leos o.l (vi inkludert) men det blir ungene lei. En utebursdag vil definitivt slå an. Man må ikke være på fancy steder så lenge man gjør det gøy for barna. Litt kreativitet er alt som skal til. Foreslår Pinterest. Der er det mange tips om rimelige bursdager. 

Anonymkode: 1a276...374

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet om flere som har råd til å invitere hele klassen på lekeland, men som dropper det fordi de syns det er en uting og sløsing med penger. Lag bursdag hjemme, det er jo ikke gøy å gå på lekeland på hver bursdag heller. Og inviter alle guttene hvis det er det som passer best for dere. 

Anonymkode: 6d847...cf4

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun inviterer alle guttene så er det helt innafor. At din jente da føler seg utenfot er bare tåpelig. TS utestenger ingen med å ikke inviterer hele klassen. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis hun inviterer alle guttene så er det helt innafor. At din jente da føler seg utenfot er bare tåpelig. TS utestenger ingen med å ikke inviterer hele klassen. 

Mitt barn er en han! Og de andre guttene ble invitert.

• Liker 1
Skrevet

Da er salen en helt annen, og det er helt uakseptabelt. Jeg ville ha tatt det opp med klassekontaktene eller læreren. Det skaper et dårlig klassemiljø. Det å utelate noen få har aldri vært i mine tanker når jeg skal invitere til bursdag. Enten alle guttene eller hele klassen. Tror det er større fokus på dette nå for tiden. 

TS

• Liker 5
Skrevet

*Saken

Skrevet

Det er kun vi foreldre som stresser med å måtte ha bursdager på lekeland osv. Ungene er fornøyd med pølse i brød, godtepose og leke med hverandre, uansett hvor de er. Det kan faktisk være mer spennende å se hvor klassekompisene bor, hvilke leker de har og hvordan rommet deres er, enn å svime rundt i et lekeland de fleste har vært på før. Det er i hvert fall min erfaring, med mine to på 8 og 20😊

Anonymkode: 62fdd...54d

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da var jo ikke alle invitert, og det er ikke saken her. Må slutte å ødelegge en tråd bare fordi du er såret, da må du heller ta det opp med folk i den virkelige verden som kan gjøre noe med det. 

• Liker 5
Skrevet

Her har alle bursdagene til nå vært i gymsalen, med enten helle klassen eller kun jenter/gutter. 

Uting å lage så mye greier for så små barn.

Anonymkode: e867f...318

• Liker 1
Skrevet

Vi har invitert alle guttene på Leos lekeland. Skulle vi invitert hele klassen hadde det blitt 7000 kr på Leos. 

Anonymkode: 76e09...e73

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Helt innafor å bare invitere kjønnet det gjelder. Og da jeg vokste opp så var det mer enn gøy nok med litt lek etter mat og kake. 

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun vi foreldre som stresser med å måtte ha bursdager på lekeland osv. Ungene er fornøyd med pølse i brød, godtepose og leke med hverandre, uansett hvor de er. Det kan faktisk være mer spennende å se hvor klassekompisene bor, hvilke leker de har og hvordan rommet deres er, enn å svime rundt i et lekeland de fleste har vært på før. Det er i hvert fall min erfaring, med mine to på 8 og 20😊

Men samtidig er det ikke bare bare å ha 20 seksåringer i et rekkehus på 100 kvadratmeter...

Vi velger lekeland/kino/etc fordi vi ikke har plass til alle barna inne. Ei heller klarer jeg å ha kontroll på 20 unger på en plass i skogen for eksempel.

Endret av Dorey
Skrevet

Jeg tenker at jo raskere man aksepterer sine lodd i livet, jo bedre er det. Vi har barn som er eldre enn ditt, men har heller aldri feiret det på Leos lekeland eller lignende steder. Vi bor i en leilighet, så vi har ikke så god plass hjemme heller, og det ser absolutt ikke ut som et katalog-hjem, her vi bor. Men vi går med hevet hode likevel. Aksepterer situasjonen slik den er. Hvis vi som voksne gjør det, vil det bli enklere å forklare spørsmålene fra de små. Jeg tror ikke at det med hvor man feirer bursdag blir noe visuelt klasseskille, med mindre du omtaler/behandler det som det. 

Anonymkode: 301e8...07b

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Dorey skrev:

Men samtidig er det ikke bare bare å ha 20 seksåringer i et rekkehus på 100 kvadratmeter...

Vi velger lekeland/kino/etc fordi vi ikke har plass til alle barna inne. Ei heller klarer jeg å ha kontroll på 20 unger på en plass i skogen for eksempel.

Med størstemann bodde vi i sokkelen til mine foreldre i mange år. Da inviterte vi kun guttene. Nå har vi god råd,egen bolig med stor hage osv,så da inviterer vi hele klassen, eller tar det på lekeland. Man tar det alternativet som passer til hvor man er,og bor i livet. Ungene tenker ikke på dette, de er bare glad for å møte hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Vi inviterte hele klassen hjem. Dette at det ikke er plass, er det kun vi voksne som bryr oss om. Vi grillet pølser i hagen og spiste kake inne. Det var rot og kaos, men alle koste seg og selv om bursdagen skulle vare i to timer, tok det tre før huset var tomt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...