Gå til innhold

Hva er lov og ikke her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bare et spørsmål som jeg og samboern ikke blir enige om.

 

her vi bor er der en 70 sone, og i et kryss der kan du enten svinge til venstrefor å kjøre videre på en annen vei(vorråvegen) inn til byggefelt, eller kjøre noen pmeter lenger å svinge til høyre inn på en parkeringsplass til en dyrelege og en vei videreosv.

på høyre side av veien, før avkjørsel til parkering, så er det en stor «luke». Her er det et stans forbudt skilt midt på, med pil fremover og bakover.

som alle vet, så er forbikjøring på høyre side ikke lovlig. Men hva søren er denne «luka» for? Jeg tenker at den er for å kunne kjøre forbi en eventuell bil som skal inn til venstre,  som må stå å vente fordi det kommer biler i motgående kjørefelt. Er som sagt 70 sone der og ganske trafikkert.

 

legger ved et bilde av krysset over i fra og street view. Her viser og skiltet.

På høyre side av der det står «karmøyvegen» ser man denne luka jeg snakker om. Det er ikke et busstopp eller lignende.

den gule streken er veien med 70 sone

D4500652-7B43-4CFA-8B60-445646A682C6.thumb.png.2f5fad9d863e734c6d1583efd8d5adc1.png

61F7AF5E-7AB0-4FDA-B3C9-FF95D30EE973.png

9052C9F4-2F2B-4B25-8FB6-5D67BEEDF46B.png

76644AB6-1D7A-4A12-8BEC-1761003A38B1.png

Anonymkode: 06abf...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har ingenting med noe å gjøre, men så jeg denne veien på Åsted Norge for noen uker siden? 🙈

Anonymkode: d976c...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. I visse tilfeller er det lov å kjøre forbi til høyre. Les Forskrift om kjørende og gående trafikk, § 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. 
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. 
d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at bokstav a) gjelder her. 

Anonymkode: b3247...873

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette feltet er for å la andre kjøre forbi, slik at det ikke hoper seg opp dersom bil nr1. skal svinge av til venstre. 

 

Meeeeget løs tanke altså. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, dillyduzit skrev:
 

Jeg antar at dette feltet er for å la andre kjøre forbi, slik at det ikke hoper seg opp dersom bil nr1. skal svinge av til venstre. 

 

Meeeeget løs tanke altså. 

Enig. Mange kryss som er blitt laget slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette har ingenting med noe å gjøre, men så jeg denne veien på Åsted Norge for noen uker siden? 🙈

Anonymkode: d976c...a9e

Hehe ja, godt mulig. Dette er nesten i kopervik :) 

Anonymkode: 06abf...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det lov til å kjøre forbi på høyre siden når kjøretøyet foran har stanset for svinge til venstre. Lærte du ikke dette på trafikkskolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare lov å kjøre forbi på høyre side her, man SKAL kjøre forbi i denne lomma, det er derfor den er laget.... Nettopp for å hindre kødannelse når biler skal svinge til venstre.

Anonymkode: ac3ee...45c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å kjøre forbi på høyre side når bilen foran deg skal svinge til venstre, så lenge det er plass i veibanen. Og det er det jo her. Tydelig at denne lommen er laget for akkurat dette.

Anonymkode: a558d...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 15.57, WCKD skrev:
 

Selvfølgelig er det lov til å kjøre forbi på høyre siden når kjøretøyet foran har stanset for svinge til venstre. Lærte du ikke dette på trafikkskolen?

Nei, gjorde faktisk ikke det. 

Anonymkode: 06abf...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, gjorde faktisk ikke det. 

Anonymkode: 06abf...629

Skremmende at du har fått førerkort uten kunnskap om en slik grunnleggende trafikkunnskap.

Likevel må jeg si at det er lov å tenke litt sjæl og være både logisk og løsningsorientert i trafikken. Da hadde du forstått hva som er riktig. Dette er forøvrig hvorfor så mange som kommer fra bygda sliter med trafikken i større byer, de forstår ikke at man må lese trafikken underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, WCKD skrev:
 

Skremmende at du har fått førerkort uten kunnskap om en slik grunnleggende trafikkunnskap.

Likevel må jeg si at det er lov å tenke litt sjæl og være både logisk og løsningsorientert i trafikken. Da hadde du forstått hva som er riktig. Dette er forøvrig hvorfor så mange som kommer fra bygda sliter med trafikken i større byer, de forstår ikke at man må lese trafikken underveis.

Hehe flott jeg ikke bor på bygda da?? Guri. Jeg tenker jo sjæl, JEG trodde og var sikker på at det var lov å kjøre forbi der, men ville høre tilfelle!

Anonymkode: 06abf...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, WCKD skrev:
 

Skremmende at du har fått førerkort uten kunnskap om en slik grunnleggende trafikkunnskap.

Likevel må jeg si at det er lov å tenke litt sjæl og være både logisk og løsningsorientert i trafikken. Da hadde du forstått hva som er riktig. Dette er forøvrig hvorfor så mange som kommer fra bygda sliter med trafikken i større byer, de forstår ikke at man må lese trafikken underveis.

Og skremmende? Haha takk for dagens latter! 

Anonymkode: 06abf...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart en forbikjøringslomme.

§ 12.Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)

Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

 

Skiltet All stans forbudt er nok satt opp fordi folk lett kan se dette som en passende lomme å stoppe i😅

Hilsen trafikklærer 

Anonymkode: 4491d...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, WCKD skrev:
 

Skremmende at du har fått førerkort uten kunnskap om en slik grunnleggende trafikkunnskap.

Likevel må jeg si at det er lov å tenke litt sjæl og være både logisk og løsningsorientert i trafikken. Da hadde du forstått hva som er riktig. Dette er forøvrig hvorfor så mange som kommer fra bygda sliter med trafikken i større byer, de forstår ikke at man må lese trafikken underveis.

Et enkelt spørsmål fra denne personen. Det er bare å svare på helt vanlig måte vet du Jeg er sikker på at du også har dine spørsmål som har helt opplagte svar, som du burde ha visst. 

Du kommer til å møte deg selv i døra mister😂🖕

Høy i hatten er du! 

(Og litt lavere sosial intelligens)

Anonymkode: 4491d...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bekreftet i tråden er dette for å gi mer plass til situasjoner som kan oppstå i veikryss. Statens vegvesen streber alltid mot å ha slike lommer tilgjengelig ved utkjøringer, legg merke til hvordan det nesten alltid ligger en busslomme eller en lomme som vist i denne tråden intill et kryss slik at det er plass til to biler i bredden dersom det skulle oppstå en situasjon i krysset.

Anonymkode: bf466...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.10.2018 den 7.18, WCKD skrev:
 

Skremmende at du har fått førerkort uten kunnskap om en slik grunnleggende trafikkunnskap.

Likevel må jeg si at det er lov å tenke litt sjæl og være både logisk og løsningsorientert i trafikken. Da hadde du forstått hva som er riktig. Dette er forøvrig hvorfor så mange som kommer fra bygda sliter med trafikken i større byer, de forstår ikke at man må lese trafikken underveis.

Nei man skal ikke "tenke sjæl" og være "løsningsorintert". Det blir kaos i trafikken om alle skal ha egne tolkninger av trafikkreglene og alle har hver sin "smarte" løsning for hver enkelt trafikksituasjon. Det er oppskrift å katastrofe. Det er derfor vi har trafikkregler, de skal gjøre det unødvendig med "egne løsninger".

Anonymkode: 499b3...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2018 den 18.57, AnonymBruker skrev:
 

Nei man skal ikke "tenke sjæl" og være "løsningsorintert". Det blir kaos i trafikken om alle skal ha egne tolkninger av trafikkreglene og alle har hver sin "smarte" løsning for hver enkelt trafikksituasjon. Det er oppskrift å katastrofe. Det er derfor vi har trafikkregler, de skal gjøre det unødvendig med "egne løsninger".

Anonymkode: 499b3...0fd

Det er sånne som deg som skaper totalt kaos når det er fler enn tre biler på et sted.

Hadde folk vært helt rigide og ikke tenkt selv hadde ingen kommet seg noe sted i større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...