Gå til innhold

Sommerferie i barnehage

Fremhevede innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Det er helt sant, Leola! :Nikke:

Synes min 8 åring er blitt så stor.

Han var jo nettopp baby jo... :ler:

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Gjest porselen
Skrevet

Barnehagen hvor min datter gikk, og en annen barnehagen vekslet på å ha åpent i juli annenhver sommr. De ukene jobbet personale fra begge barnehager på samme sted så alle barna hadde en voksen de kjente. Den andre barnehagen lå litt for langt unna for meg uten bil, og i motsatt retning av den veien jeg skulle, så datteren min fikk en uke hos bestemor før resten av familien tok ferie.

I år er det slutt på det, for i løpet av tre sommeruker så var det kun 5 barn som brukte barnehagen, 4 voksne og 5 barn. Det er alltid noen barn som egentlig skal være i barnehagen i juli som allikevel ikke kommer. Nå har begge barnehagene i stedet stengt i to uker i juli.

Dette er en kommunal barnehage og vi betaler barnhageavgift kun 11 måneder i året, dvs, en måned uten betaling.

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle ansatte har krav på fem ukers ferie, de over 60 har krav på seks uker. Barnehage året er lagt opp slik at det kan være vanskelig å ta ut mye ferie utenom sommeren. Og hva med barnas behov- ser barn som blir værende i barnehagen hele sommeren(hver sommer) og det er ikke spesielt stas. en uke her og en uke der i løpet av året er ikke det samme som en skikkelig sommerferie. Husk at barna ofte har lengre dager enn foreldrene, og det kan de ikke ta pause fra de andre, slik vi voksne tar pause. Barnehagehverdagen kan være tøff nok- prioriter barna og gi dem en skikkelig ferie.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener du at barnehagen skulle ha konsultert deg før de avgjorde når de skulle ha stengt? Du er heldig som har tilbud om plass i annen barnehage du.

Skrevet

Dene ene barnehagen datteren vår gikk i hadde åpent hele året, men de forlangte at ungene skulle ha minst 3 uker sammenhengede fri en gang i året. Fortrinnsvis på sommeren. Den andre hun gikk i hadde stengt hele juli og hedde ikke noen "back up" for barna. Da måtte vi ordne oss fri.

Skrevet

Jeg jobber selv i barnehage. Vi har alltid hatt stengt i hele juli, i påskeuken og i romjulen. I år har vi hatt oppe i påskeuken. Vi skal ha stengt de tre siste ukene i juli. Vi har hatt foreldrene med på dette, så dette har de kommet med innspill i og er fornøyd med dette. SFO har jo også fri hele juli.

Det høres merkelig ut at det er noen som ikke kan få ferie om sommeren. Det går vel som regel på skift om hvem som får første del og hvem som får andre del av sommeren.

Hvis det ikke passer dere, så går det an å sjekke opp i dette før dere søker plass. Så kan dere søke på en barnehage som har åpent når dere trenger det. Det skal jo stå i kontrakten, så sjekk etter.

Skrevet

Tviler litt på at dere må betale for hele den måneden de skal ha stengt.

Vanlig praksis er at det er betalingsfri den måneden.. De fleste plasser i allefall....

Gjest gotthard
Skrevet

alle barn skal ha 4 uker fri fra barnehage/sfo pr år..vi stenger 3 uker på sommeren og i romjulen.

vi har ikke noe tilbud utenom det, ikke noe avtale med andre barnehager eller noe slikt...

som de andre her sier så får du nesten søke deg over i en annen barnehage eller begyne med dagmamma om du er så utrolig skuffa over at andre også vil ha ferie(unger inkludert).

og ja , mange foreldre ser på barnehage som oppbevaringsplass for barn,de mener at siden de betaler så er du slaven dems og du skal følge deres ønsker fult ut............bare at det er lit vanskelig når 30 foreldre ønsker 30 forkjelige ting av deg samtidig..

så prøv og unn ungen og de ansatte lit ferie du og husk på at de fleste klarer og skaffe pass på barna om de prøver, og om du ser lit posetivt på det så er ferie,sommer og kos til for at barna skal ha det kos i solen og på stranden,,,ikke for og sitte i en sandkasse sammen med 4 andre barn og 5 voksne..

god sommer

Gjest Gjesta
Skrevet

Utrolig at man ikke skal klare seg de to ukene barnehagen er stengt. Som noen sier her, hva hadde du gjort dersom barnet ditt gikk på vår SFO, som er stengt hele juli, lillejulaften og hele romjula, alle dagene i mellompåsken pluss alle dagene skolen har planleggingsdag........ *riste på hodet*

I disse dager bør en være glad en har plass i barnehage i det hele tatt!

Dersom barnehagen din har betalingsfri mnd i juli kan de lovlig holde stengt hele måneden. De dagene de er åpent i juli får du faktisk gratis, som et sktra gode. Vær heller glad for det fremfor å sutre.

Og tusen takk for at du syns at jeg kan få velfortjent sommerferie sammen med barna mine når deres sfo er stengt :tunge1:

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet
alle barn skal ha 4 uker fri fra barnehage/sfo pr år..vi stenger 3 uker på sommeren og i romjulen.

vi har ikke noe tilbud utenom det, ikke noe avtale med andre barnehager eller noe slikt...

som de andre her sier så får du nesten søke deg over i en annen barnehage eller begyne med dagmamma om du er så utrolig skuffa over at andre også vil ha ferie(unger inkludert).

og ja , mange foreldre ser på barnehage som oppbevaringsplass for barn,de mener at siden de betaler så er du slaven dems og du skal følge deres ønsker fult ut............bare at det er lit vanskelig når 30 foreldre ønsker 30 forkjelige ting av deg samtidig..

så prøv og unn ungen og de ansatte lit ferie du og husk på at de fleste klarer og skaffe pass på barna om de prøver, og om du ser lit posetivt på det så er ferie,sommer og kos til for at barna skal ha det kos i solen og på stranden,,,ikke for og sitte i en sandkasse sammen med 4 andre barn og 5 voksne..

god sommer

:klappe:

Skrevet
Rundt nitti prosent av landets barnehager har stengt en eller flere uker om sommeren :wink:

Å tilby plass i andre barnehager så lenge er nettop det

-et tilbud- som de ordner i stand for å lette på situasjonen for de som trenger det mest.

Grunnen til at dette gjøres i vår barnehage, er iallfall fordi etter å ha hatt åpent et par år hele sommeren igjennom, så har vi begynt med dette fordi det var kun noen få barn som brukte barnehagen de to siste ukene i juli. Derfor stenges barnehagen disse to ukene, og alle har jo krav på minst 2 uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren. Barn i barnehagen skal ha minst 3 uker sammenhengende, så derfor spiller det jo ikke så stor rolle likevel. De aller fleste fikser det slik at de får tatt ut ferie i de aktuelle ukene.

Jeg ser ikke helt problemet, jeg ser heller det smarte i dette. Men det er kanskje fordi jeg jobber i barnehage og ser dette fra innsiden..

Skrevet

virker litt rart med det at det er pga. ferieavvikklingen til de annsatte.

Men som andre har sagt er det mange barnehager som er stengt i hele juli..

Skrevet

Ja, er det ikke rart? :roll:

.. og så kaller vi det fellesferie :roll:

Skrevet

Synes ikke det er så urimelig at barnehagen er stengt et par uker hver sommer.

Hvordan året er planlagt får man jo stort sett vite når man aksepterer plassen - og så sant man vet om dette på forhånd - bør det ikke være et så stort problem å løse.

Vet om flere barnehager som har måttet stenge ute barn fordi foreldrene sendte barna i barnehagen når de selv også hadde fri .. for de hadde ferie ... Ingen tenkte på at barna trenger ferie også.

Godt det er kommet krav om at barna skal ma minst 3 ukers sammenhengende fri om sommeren ... de trenger skikkelig ferie de også.

Gjest Gjesta
Skrevet

.. og så kaller vi det fellesferie :roll:

:hoho:

Du får sagt det!

Gjest Gjesta
Skrevet

Ærlig talt, folkens, åssen mener dere egentlig at barnehagepersonell skal få tatt ut sin ferie?

I en typisk barnehage er det femti barn og tolv voksne. Kan noen forklare meg hvordan en skal få til at tolv voksne får fem ukers ferie hver når svært mange familier har valgt å ha fri to kanskje tre uker om sommeren, og helst tar en uke eller to når sydenprisene ikke er så ille?

Dere vil vel at det skal være et forsvarlig antall voksne på jobb når barna deres er i barnehagen?

Skrevet

Forstår ikke helt hvordan dere kan si at hvis barnehagen ikke stenger, så får ikke dere ferie, mens dere i samme åndedrag forteller at det er så få barn i barnehagen i juli, at 4 barn sitter med 5 voksne????

Vår barnehage har åpent 12 mnd i året, stengt kun julaften, nyttårsaften, onsdag før påske, og 5 planleggingsdager (litt usikker på antallet).

Selvfølgelig skal barna ha ferie. Barna skal ha minst tre uker sammenhengende ferie, og den må tas ut mellom 1. juni og 30. august. Den siste uka kan tas ut ellers i året, men må være sammenhengende. Dette fungerer veldig greit, og gir foreldrene anledning til selv å bestemme når på sommeren de ønsker sin ferie.

SFO stenger hele juli, og det syns jeg begrenser min muligheter for ferieplanlegging. :veldigsur:

Konklusjon: det er barnehager som får til å ha åpent 12 mnd i året uten at det går utover de ansattes ferie, eller barnas ve og vel...

Gjest Anonymous
Skrevet

Da er det opp til disse mødrene og finne siste debattants barnehage da. Om den overlever økonomisk med et så vidt tilbud eller har plass til flere barn. Det er lett å få barnehageplass anno 2005. :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

Vår barnehage er oppe helle sommeren. Til gjengjeld har vi stent jul og påske.

Vi får det til.

Men vi krever mye av foreldrene våre, vi er privat og kan forvente at foreldrene jobber dersom vi ikke får det til på annet vis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Oslo kommune har faktisk pålagt barnehagepersonale å ta ferie i juli! Antakelig må de gå tilbake på det fordi det kan vise seg å være ulovlig, men det kan være noe av grunnen til at barnehagen referer til "problemer med ferieavvikling for personale". Personlig synes jeg arbeidsbetingelsene for de som jobber i barnehage er skremmende dårlige, og det uroer meg mede tanke på fremtidig kvalitet. Men det var en avsporing....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...