Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har disse karakteren fra VGs: 

4,3,4,3,3,2,4,3,2,3,4,4,4,4,3,4,3,3,3,4,4,2,4,5,4,2 

dette er også medregnet eksamenskarakterer. 

Vil da da si at for å finne snittet må jeg plusse alle som blir 115 og dele det på 26? 

Da får jeg at det blir 4,4 ca. Er dette mitt snitt? Beklager hvis jeg spør dumt, men når jeg gjør det slik ble det 4,4 og på en nettside som gjorde det for meg ble det langt under det. 

Har jeg regnet helt feil eller brukt gal metode?

Anonymkode: 33225...7a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om jeg summerer alle disse kommer jeg til 88, delt på 26 blir dette 3.38

Som en veldig enkel sjekk så kan du se at du kun har en karakter over 4, da blir ikke snittet av tallene over 4.

(Nå kjenner jeg ikke regler om du har bonuspoeng som skal legges til ellerlignende, husker det var det da jeg gikk på skolen, men som matematisk gjennomsnitt snitt er dette utregningen)

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Skrevet

Du har regnet feil. Jeg får 88 når jeg plusser sammen alle (har ikke dobbeltregna), deler det på 26, og får da et snitt på 3,39. Ved å se på tallene er det åpenbart at snittet ikke er 4,4, da de fleste karakterene dine er 4 og under.

• Liker 2
Skrevet

Du har brukt riktig metode, men summert feil. Snittet ditt er 3,38.

Som personen over kan du se det for du har mange treere og bare noen firere.

Anonymkode: 1c8be...c8d

• Liker 2
Skrevet

Det du også må sjekke er om alle karakterene er tellende for snittet.

Anonymkode: 15804...e2e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du også må sjekke er om alle karakterene er tellende for snittet.

Det er fra videregående skole. Da er vel alle karakterer tellende, og alle karakterer veier like mye uansett hvor stort eller lite faget er. 

Anonymkode: 10e35...d92

Skrevet

Uff sant dette. Ser det nå :) tusen takk! 

Så har jeg militæret poeng (2) og maks grense på alderspoeng(8) 

vil det da si at mitt snitt er rundt 4,3 når jeg søker?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uff sant dette. Ser det nå :) tusen takk! 

Så har jeg militæret poeng (2) og maks grense på alderspoeng(8) 

vil det da si at mitt snitt er rundt 4,3 når jeg søker?

Snittet ditt er 3,38. Konkurransepoengene dine, derimot, er 43,8

Hvis du hadde realfag eller språkfag har du muligens enda noen flere konkurransepoeng. Sjekk samordna opptak. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fra videregående skole. Da er vel alle karakterer tellende, og alle karakterer veier like mye uansett hvor stort eller lite faget er. 

Det kommer an på hva man har gått. Jeg gikk yrkesfag + påbygg. Den eksamenen jeg hadde i fellesfag på vg2 teller ikke på mitt vitnemål. 

Anonymkode: 39645...b97

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbake i steinalderen da jeg gikk på VGS var det ikke slik. Da var feks bare noen fag tellende i hvert år, tror feks bare gymkarakteren og norskkarakterene fra 3.klasse og ikke de andre årene ble regnet med på snittet. Dvs kun avsluttende fag ble inkludert i snittet. Men det står vel et sted på samordna opptak hva som gjelder nå og i TS sitt tilfelle. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilbake i steinalderen da jeg gikk på VGS var det ikke slik. Da var feks bare noen fag tellende i hvert år, tror feks bare gymkarakteren og norskkarakterene fra 3.klasse og ikke de andre årene ble regnet med på snittet. Dvs kun avsluttende fag ble inkludert i snittet. Men det står vel et sted på samordna opptak hva som gjelder nå og i TS sitt tilfelle. 

Er fortsatt slik. Han mente alle karakterene på vitnemålet.

Karakterene i fag som historie, norsk, gym i 1 og 2. klasse er ikke tellende, og havner derfor ikke på vitnemålet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...