Gå til innhold

Overreagerer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tatt det opp med moren enda men det frister å sette grenser. 

Min datter har en "bestevenninne" fra hun var liten, hun er et år yngre og går derfor i en annen klasse enn min datter. De har vært venner siden de gikk i barnehagen. 

Denne venninne har "alltid" vært at en dominerende personlighet og min datter har alltid vært en som har latt seg påvirke. Jeg har vært påvirket av at de har vært venner så lenge så jeg har latt de holde på, mens jeg har snakket med min datter om at hun har også betydning. Hun bør også være med å bestemme osv. De er nå 10 og 11 år. Denne venninne har de siste årene fått en annen bestevenninne i sin egen klasse. Noe som selvfølgelig er helt greit, da min har også folk å være sammen med etter skoletid, men det var disse to som var bestevenner. 

Den siste tiden så har jeg lagt merke til at min datter prioriteres mer og mer bort. Selv når de har lagt planer så endres disse når hun møter på hun andre. Eks så tok vi mødrene på tivoli sammen med barna,og var egentlig ferdige og tenkte vi skulle dra. Så legger jentene (min og hennes datter) planer om at de skulle fortsatt være sammen etter tivoli og planla at denne andre moren tar med jentene hjem også henter jeg dattera mi hjem etter noen timer. På vei ut så møter vi på hun andre venninnen, plutselig så ville min datters venninne ikke hjem lengre men være sammen med hun andre på tivoli. Moren prøvde å sette grenser og nektet dette. Det hele endte med at hun satt surmulen i bilen og ikke ville leke lengre. 

Enkeltstående så høres det ut som en normal oppførsel fra en 10-åring, men det har gjentatt seg mange ganger. 

Det som har gjort at grensen min er nådd så er det at hun vil ikke invitere min datter fordi "det ikke er plass". Noe som ikke er greit for meg. Datteren min sier at det går bra, men jeg merker at det påvirker henne. Hun blir lei seg hver gang slike ting skjer. 

Jeg har lyst til å sette foten ned for dette vennskapet. Min datter skal snart på ungdomsskolen og har ikke behov for venner som kun setter seg selv foran, ALLTID. 

Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 2903f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dessuten er det slik livet er.... venner kommer og går. Jentene har vokst fra hverandre og da bør dere ikke tvinge de til å ha samvær fordi det var slik «før»....

Anonymkode: c144c...e93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, dessuten er det slik livet er.... venner kommer og går. Jentene har vokst fra hverandre og da bør dere ikke tvinge de til å ha samvær fordi det var slik «før»....

Anonymkode: c144c...e93

Skjønner den, men denne venninne ringer min datter støtt og stadig for "henge sammen" og sender masse meldinger og gråte emojier (ja de er jo 10-11 år) hvis min datter ikke kan, eller ikke får lov. Da blir jo hun andre lei seg og min datter lar seg påvirke og maser om å dra til henne. Jeg vil ikke tvinge de, bare ikke lengre finne meg i at alt skal foregå på bekostning av min datter. 

Anonymkode: 2903f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Skjønner den, men denne venninne ringer min datter støtt og stadig for "henge sammen" og sender masse meldinger og gråte emojier (ja de er jo 10-11 år) hvis min datter ikke kan, eller ikke får lov. Da blir jo hun andre lei seg og min datter lar seg påvirke og maser om å dra til henne. Jeg vil ikke tvinge de, bare ikke lengre finne meg i at alt skal foregå på bekostning av min datter. 

Anonymkode: 2903f...5bf

La jentene ordne opp selv. Dette er en naturlig ting å gå gjennom, gjorde det selv mange ganger i barndom og ungdomstid. Vennskap settes på prøve, forandres og ender, dette er ikke noe foreldre skal gå inn å styre for mye med. Det er viktig at man gjør seg disse erfaringene. 

Anonymkode: b3c24...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjære deg

Hbirdsn skal dagens barn lære p bli selvstendig, når mamma hele tiden skal inn og fikse?

Anonymkode: 273be...36e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er sårt å være vitne til eget barn som stadig blir såret og lei seg. Denne venninnen hennes har kanskje ikke så velutviklet evne til empati og er mest opptatt av å tilfredsstille egne behov uten tanke for at oppførselen sårer andre. Det er ikke alle barn som er følsomme og opptatt av at andre har det bra. De er ikke nødvendigvis utspekulerte og utnyttende med vilje, de skjønner bare ikke konsekvensen av måten de oppfører seg på. Hvis din datter finner en annen bestevenninne, kan det godt tenkes at jenta du forteller om ikke skjønner hvorfor og plutselig setter i gang med en skikkelig sjarmoffensiv.

Kanskje du kan snakke med datteren din og forklare henne at det ikke er henne det er noe feil med, men at det kan hende at venninnen hennes ikke tenker på og ikke skjønner hvordan det føles for datteren din å bli sviktet og ikke inkludert. Det er greit å være klar over at mange mennesker er sånn, både voksne og barn, og at man ikke kan være trygg på at de alltid holder det de lover. Så kan du jo fortelle datteren din at hun en dag kanskje treffer en annen bestevenninne, som hun ikke blir lei seg av, og at det er bra for henne hvis hun finner noen flere venninner hun kan være sammen med.

Snakk med datteren din på en rolig måte og uten å krisemaksimere. Det er bedre å være rolig, så datteren din ikke føler at hun er i en virkelig alvorlig situasjon. Det er viktigst at datteren din ikke føler at noe er feil med henne som opplever det hun gjør, og at det er mange jenter der ute som kan bli gode venner hvis hun er åpen for det og prøver å bli kjent. 

Anonymkode: 93294...254

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Klart det er sårt å være vitne til eget barn som stadig blir såret og lei seg. Denne venninnen hennes har kanskje ikke så velutviklet evne til empati og er mest opptatt av å tilfredsstille egne behov uten tanke for at oppførselen sårer andre. Det er ikke alle barn som er følsomme og opptatt av at andre har det bra. De er ikke nødvendigvis utspekulerte og utnyttende med vilje, de skjønner bare ikke konsekvensen av måten de oppfører seg på. Hvis din datter finner en annen bestevenninne, kan det godt tenkes at jenta du forteller om ikke skjønner hvorfor og plutselig setter i gang med en skikkelig sjarmoffensiv.

Kanskje du kan snakke med datteren din og forklare henne at det ikke er henne det er noe feil med, men at det kan hende at venninnen hennes ikke tenker på og ikke skjønner hvordan det føles for datteren din å bli sviktet og ikke inkludert. Det er greit å være klar over at mange mennesker er sånn, både voksne og barn, og at man ikke kan være trygg på at de alltid holder det de lover. Så kan du jo fortelle datteren din at hun en dag kanskje treffer en annen bestevenninne, som hun ikke blir lei seg av, og at det er bra for henne hvis hun finner noen flere venninner hun kan være sammen med.

Snakk med datteren din på en rolig måte og uten å krisemaksimere. Det er bedre å være rolig, så datteren din ikke føler at hun er i en virkelig alvorlig situasjon. Det er viktigst at datteren din ikke føler at noe er feil med henne som opplever det hun gjør, og at det er mange jenter der ute som kan bli gode venner hvis hun er åpen for det og prøver å bli kjent. 

Anonymkode: 93294...254

Takk for svaret. Det er akkurat slik det er. Moren til denne venninne vet at datteren er sånn, og at hun ikke skjønner hvordan hun påvirker andre. Moren er et nydelig person som jeg prater lett med, og kan snakke om hvordan jeg opplever situasjonen. Som tidligere nevnt så har jeg sett an nå ihvertfall i et par år, fordi jeg har tenkt at jentene finner ut av dette på egenhånd. Men nå med manglende bursdagsinvitasjonen så føler jeg at MIN grense er nådd. Datteren min sier at hun skjønner at det er ikke plass til flere i bursdagen hennes, men JEG nekter å skjønne det. 

Jeg har ikke blandet meg før, men nå må jeg ta det opp. Kan virkelig ikke se at hun ALLTID velges bort. Skal ikke stoppe kontakten helt, da det vil være et problem for min datter også, men at man forsiktig sakte men sikkert melde seg ut. Min datter begynner på ungdomsskolen til neste år, mens denne venninne er i 7. kl på barneskolen. Skal påvirke jentungen min (fælt å si det) til å finne andre andre å være sammen med. Ungdomsskolen får jo ungdommer fra andre skoler også, så det bør gå. 

Jeg blir så lei meg for min datter. 

Anonymkode: 2903f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem ordne opp selv. Venninner kommer og går. Sånn er livet. Moren har jo prøvd å ta tak i det, men det fungerte ikke. Du kan snakke med datteren din om at det ikke er noe poeng å bruke tid på sånne venninner, men å nekte dem å være sammen blir for dumt. De er gamle nok til å ordne opp selv

Anonymkode: 41dd0...90a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du gjør helt riktig ved å oppfordre din datter til å prioritere andre venner. Jo mer opptatt hun blir med andre, jo mindre tid har hun til hun selvsentrerte. Like greit å stoppe dette nå. Barnet er 10 og moren viser ingen evne til å lære henne å tenke på andre, så hun vil nok bare fortsette i samme tralten gjennom tenårene.

Anonymkode: 95349...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

La dem ordne opp selv. Venninner kommer og går. Sånn er livet. Moren har jo prøvd å ta tak i det, men det fungerte ikke. Du kan snakke med datteren din om at det ikke er noe poeng å bruke tid på sånne venninner, men å nekte dem å være sammen blir for dumt. De er gamle nok til å ordne opp selv

Anonymkode: 41dd0...90a

Hvor lenge skulle jeg sett an mener du? Gjennom barneskolen/ungdomskolen/videregående?Når det ALLTID er din datter. Denne andre venninnen blir alltid invitert (skjedd flere ganger de siste månedene) på noe som utgangspunkt min datter og hennes venninne har planlagt. Eks. så inviterte min datter sin venninne på en ting, som jeg skulle ta min datter med på. Venninnen sa ja, så da vi hentet henne på vei. Hun hadde i mellomtiden, uten å spørre min datter el meg, invitert hun andre. 10-15 min etter at vi kom frem så ville de andre to jentene ikke være der lengere. De ville plutselig gjøre noe annet, sammen. Da var det forsent å invitere noen andre igjen. Så da gikk vi alene mens de andre ble hentet. 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tenker du gjør helt riktig ved å oppfordre din datter til å prioritere andre venner. Jo mer opptatt hun blir med andre, jo mindre tid har hun til hun selvsentrerte. Like greit å stoppe dette nå. Barnet er 10 og moren viser ingen evne til å lære henne å tenke på andre, så hun vil nok bare fortsette i samme tralten gjennom tenårene.

Anonymkode: 95349...402

Det er tenårene som bekymrer meg. Jeg prøver å oppdra mine barn til å vise hensyn og tenke på hvordan det vi gjør påvirker andre. Jeg er helt sikkert ikke en perfekt mor, men jeg gjør så godt jeg kan, for at de skal bli gode samfunnsborgere. 

Hvis venninnen fortsetter å sette seg selv foran så vil det helt sikkert ikke endre seg gjennom ungdomsårene. 

Jeg vil jo ikke blande meg inn og sett an nå i minst et par år, men hvor lenge? 

Anonymkode: 2903f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får slutte å invitere denne venninnen med og heller be dattera di invitere noen andre. Akkurat nå er din datter den venninna som alltid er tilgjengelig og det er et vennskap som ikke krever noe fra den andre jentas side. 

Anonymkode: bfbe1...738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du får slutte å invitere denne venninnen med og heller be dattera di invitere noen andre. Akkurat nå er din datter den venninna som alltid er tilgjengelig og det er et vennskap som ikke krever noe fra den andre jentas side. 

Anonymkode: bfbe1...738

Det er det jeg tenker og. Jeg må bare ansvar for å ikke invitere. Min datter er IKKE alltid ledig, men venninnen begynner da å ringe og sende meldinger med gråte emojier osv. Det påvirker min datter negativt. 

Jeg har virkelig ikke ansvar for venninnens ved og vel. Jeg må se hva som påvirker min datter og påse at har det greit. Det er der mitt ansvar ligger. 

Anonymkode: 2903f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei trådstarter. 

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. 

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...