Prøver18 Skrevet 21. oktober 2018 #1 Skrevet 21. oktober 2018 Hei. Er det noen her som har bedt om innsyn i sin sak i barnevernet? Hvor lang tid tok det før du fikk det?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #2 Skrevet 21. oktober 2018 Ba om innsyn men fikk det aldri. Eller de sa jeg fikk det da, men mottok aldri noe papirer. Anonymkode: 6f77e...661
Prøver18 Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ba om innsyn men fikk det aldri. Eller de sa jeg fikk det da, men mottok aldri noe papirer. Anonymkode: 6f77e...661 Kødder du 🤢
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #4 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg fikk innsyn i den ene delen, den andre mappa hadde de rotet bort. Den er rett og slett bare borte. De har sladdet masse i mappa, enkelte steder har de svarta ut hele sider. Det tok en stund før jeg mottok, de skulle jo ha tid til å gå igjennom og sladde feilvurderinger fra dems side. Anonymkode: d4c83...e60 1
Prøver18 Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk innsyn i den ene delen, den andre mappa hadde de rotet bort. Den er rett og slett bare borte. De har sladdet masse i mappa, enkelte steder har de svarta ut hele sider. Det tok en stund før jeg mottok, de skulle jo ha tid til å gå igjennom og sladde feilvurderinger fra dems side. Anonymkode: d4c83...e60 Det jeg er redd skal skje også
Duff Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 Hvis mappen er gammel kan den ligge i sentralarkivet. Spør der.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #7 Skrevet 22. oktober 2018 10 timer siden, Prøver18 skrev: Kødder du 🤢 Nei kødder ikke. Jeg purra på dem sikkert fem ganger iløpet av tre-fire mnd og til slutt ga jeg på. Jeg sa også etter tre purringer at jeg godt bare kunne få møtereferater, om det var enklere å grave frem. De sa ja men jeg mottok det aldri. Endte faktisk med at jeg klagde til fylkesmannen og da henla de plutselig saken på dagen. Selvom fylkesmannen ikke kunne gjøre noe med akkurat det jeg klagde på (klagde blant annet på uteblitte møtereferat og at innsynsretten ikke ble overholdt) Anonymkode: 6f77e...661
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #8 Skrevet 22. oktober 2018 10 timer siden, Prøver18 skrev: Hei. Er det noen her som har bedt om innsyn i sin sak i barnevernet? Hvor lang tid tok det før du fikk det? Er du klagd inn for bvså får du se hva klagen eller bekymringsmeldingen gjelder tidlig i prosessen. Er du voksent barn som var i bv, under oppveksten, så tar det så lang tid som det tar for de ansvarlige å finne papirene dine enten på et fjernarkiv eller annet arkiv. Noen steder klarer de det på noen dager, andre ganger noen uker og noen ganger klarer de ikke finne papirene, enten på grunn av feilarkivering eller på grunn av noen effektive folk som har puttet hele arkiver i makuleringsmaskinen. Anonymkode: 527d5...4e2 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #9 Skrevet 22. oktober 2018 1 time siden, Duff skrev: Hvis mappen er gammel kan den ligge i sentralarkivet. Spør der. Sentralarkiv finnes ikke i kommunene. Der skal materiale oppbevares i avdelingenes arkiv i fire år, etter siste gangs notering påsakene. Dernest skal arkivmateriale etter hvert kommunevalg gjennomgåes og sendes til fjernarkiv/byarkiv. Når man skal be om innsyn i journaler eller mapper så skal man henvende seg til den avdelingen man mener at mappen har sortert under. Er man usikker, og saken er gammel, type 10 år eller eldre, så kan man kontakte byarkiv direkte. Fylkeskommunene hadde tidligere ansvar for noen deler av bv, de har egne arkiver. Videre havner noen saker i statsarkiv og atter andre på Riksarkivet. Ts har gitt for lite info til at det er mulig å tipse om hvor hen best kan eller bør starte sine søk. I dag ligger nyere saker på data, stort sett. Anonymkode: 527d5...4e2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #10 Skrevet 22. oktober 2018 2 timer siden, Duff skrev: Hvis mappen er gammel kan den ligge i sentralarkivet. Spør der. Har etterlyst mappa mi i mange år, også med advokat. Den er nok makulert. Anonymkode: d4c83...e60
Gjest BearMama Skrevet 22. oktober 2018 #11 Skrevet 22. oktober 2018 Beste er å kontakte byarkivet direkte. De hadde min mappe der etter 18 år.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #12 Skrevet 22. oktober 2018 Av ren nysgjerrighet: hvordan er det å lese sin egen bv-mappe? Står det ting dere ikke viste? Anonymkode: 34a56...31c
Gjest BearMama Skrevet 22. oktober 2018 #13 Skrevet 22. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Av ren nysgjerrighet: hvordan er det å lese sin egen bv-mappe? Står det ting dere ikke viste? Anonymkode: 34a56...31c Sto masse ting jeg ikke visste og mye som blir helt annerledes å lese fra en voksens ståsted. Spesielt nå som jeg selv er mor.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #14 Skrevet 22. oktober 2018 Stod masse som jeg ikke kjente meg igjen i. Både om meg selv og mine foreldre. Jeg flyttet hjem så fort jeg ble 18 fordi jeg aldri skulle vært tatt vekk derfra (bodde i fosterhjem i 6 år). Nå er jeg 30 og har tre egne barn. Ikke hørt et ord fra barnevernet på ti år. Jeg sendte klage til fylkesmannen, men svaret var standard. Ut fra situasjonen så var barnevernets vurdering riktig. Bare synd at en saksbehandler kan ta oppgave som psykolog opp i alt det her. Jeg og mine foreldre fikk flere diagnoser som avgjorde alt i fylkesnemnda av en saksbehandler. Når jeg fylte 18 fikk vi en vurdering av en psykolog og vi ble diagnose frie hele gjengen. Anonymkode: 81f99...f23 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #15 Skrevet 22. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stod masse som jeg ikke kjente meg igjen i. Både om meg selv og mine foreldre. Jeg flyttet hjem så fort jeg ble 18 fordi jeg aldri skulle vært tatt vekk derfra (bodde i fosterhjem i 6 år). Nå er jeg 30 og har tre egne barn. Ikke hørt et ord fra barnevernet på ti år. Jeg sendte klage til fylkesmannen, men svaret var standard. Ut fra situasjonen så var barnevernets vurdering riktig. Bare synd at en saksbehandler kan ta oppgave som psykolog opp i alt det her. Jeg og mine foreldre fikk flere diagnoser som avgjorde alt i fylkesnemnda av en saksbehandler. Når jeg fylte 18 fikk vi en vurdering av en psykolog og vi ble diagnose frie hele gjengen. Anonymkode: 81f99...f23 Så svake foreldre. Du måtte bli 18, før de tok tak i sine feilfiagnoser. Sikker på at det ikke var riktig avgjørelse av bv likevel? Anonymkode: 3fb0d...98f 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #16 Skrevet 22. oktober 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så svake foreldre. Du måtte bli 18, før de tok tak i sine feilfiagnoser. Sikker på at det ikke var riktig avgjørelse av bv likevel? Anonymkode: 3fb0d...98f Går ikke inn i diskusjonen. Det finnes mer informasjon. Men å starte det med et menneske som spyr oppgulp på et anonymforum er jeg ikke interessert i. Anonymkode: 81f99...f23 10
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #17 Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Går ikke inn i diskusjonen. Det finnes mer informasjon. Men å starte det med et menneske som spyr oppgulp på et anonymforum er jeg ikke interessert i. Anonymkode: 81f99...f23 Godt bv tok vare på deg i hvert fall. Anonymkode: 3fb0d...98f 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #18 Skrevet 23. oktober 2018 Det er viktig at du henvender deg til barneverntjenesten i kommunen din skriftlig. Tidligere har det nok vært enklere å "ignorere" henvendelsene som blir gjort, fordi det er den enkelte saksbehandler som skal hente inn fra arkiv/printe ut. De har det ofte travelt og må prioritere vekk slike ting. Nå er det ikke nødvendigvis slik lenger, ihvertfall ikke hos de største barneverntjenestene. Jeg ville takket ja til å gå gjennom mappa mi sammen med en saksbehandler hvis du får tilbudet, men insister gjerne på å få en full kopi med deg hjem. Anonymkode: 64bd9...00e
Peter007 Skrevet 23. oktober 2018 #19 Skrevet 23. oktober 2018 På 21.10.2018 den 23.37, Prøver18 skrev: Det jeg er redd skal skje også Er du part i saken har du vanligvis fullt innsyn. Snakk med advokat om saken 1
Duff Skrevet 26. oktober 2018 #20 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg vet ikke hva som har skjedd med deg Ts og hvilke følelser du sitter igjen med. Derfor vil jeg bare tipse deg om at det kan være lurt å lese sakspapirene sammen med en som jobber innen psykiatri eller innen barnevern. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå