Gå til innhold

Når syklister sykler over fotgjengerfelt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Huff. Selv går jeg av sykkelen når jeg skal over veien. Lærte det på skolen. Men det er det tydeligvis ikke alle som har lært.

Opplevde en gang en som bare kom susende over veien midt i et kryss. Det er jo livsfarlig! 

Anonymkode: 4cf2c...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kommer syklisten ganske fort og brått på og det er ubehagelig, men ikke mer ubehagelig enn at folk kommer løpende ut i feltet som også skjer ganske ofte. Andre ganger virker det veldig kontrollert og jeg slipper gjerne over en som har bremset ned i gangfart, men fortsatt er på sykkelen. 

Det beste er jo om alle følger regelen, men for meg personlig er det rart å forskjellsbehandle syklende i gangfart og gående i gangfart. Har til og med sett noen slippe over et par gående for så å hevde påkjørsretten mot syklisten som sniker seg over i samme følge. Da snakker vi psykopatiske trekk spør du meg;

Anonymkode: 1a53d...5d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at man ikke kan skifte mellom fortau og vei som man ønsker, når man er syklist. Også litt rart at man sykler på fortau når det er et bra sykkelfelt ved siden av. Syklister skal og stoppe på rødt lys hvis de sykler i veibanen eller sykkelfeltet. Jeg ser ingen som stopper. Lenger. Jeg har flere ganger blitt nesten påkjørt av slike gærninger på veien :raven:Og de som sykler rett ut over veien, med noe i ørene og ser seg ikke for- en gang kommer det noen som ikke greier å stoppe. Hva da hvis det er en nødetat- blir det noe oppmerksomhet mot slik «oppførsel» da tro? 

Jeg bor ved en vei der det er sykkelvei. Altfor ofte kommer de i susende fart på fortauet, hvilket er jo livsfarlig om man skal ut med bilen. Jeg MÅ rygge ut et stykke for å se, og da med en i full fart- har de syklistene selvmordstanker eller hva er det? :blink: Tror de ikke at innkjørsler betyr at biler / mennesker/ dyr kan komme ut? 

Jeg har aldri kjørt på noen, har alltid klart å bremse i tide. Følger med så godt det går an, men kan ikke alltid forestille en syklist som kommer fra ingenting i full fart over veien. Det er ikke bare bilistene/ fotgjengerne som skal se seg for... 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg mener å ha lest at man ikke kan skifte mellom fortau og vei som man ønsker, når man er syklist. Også litt rart at man sykler på fortau når det er et bra sykkelfelt ved siden av. Syklister skal og stoppe på rødt lys hvis de sykler i veibanen eller sykkelfeltet. Jeg ser ingen som stopper. Lenger. Jeg har flere ganger blitt nesten påkjørt av slike gærninger på veien :raven:Og de som sykler rett ut over veien, med noe i ørene og ser seg ikke for- en gang kommer det noen som ikke greier å stoppe. Hva da hvis det er en nødetat- blir det noe oppmerksomhet mot slik «oppførsel» da tro? 

Jeg bor ved en vei der det er sykkelvei. Altfor ofte kommer de i susende fart på fortauet, hvilket er jo livsfarlig om man skal ut med bilen. Jeg MÅ rygge ut et stykke for å se, og da med en i full fart- har de syklistene selvmordstanker eller hva er det? :blink: Tror de ikke at innkjørsler betyr at biler / mennesker/ dyr kan komme ut? 

Jeg har aldri kjørt på noen, har alltid klart å bremse i tide. Følger med så godt det går an, men kan ikke alltid forestille en syklist som kommer fra ingenting i full fart over veien. Det er ikke bare bilistene/ fotgjengerne som skal se seg for... 

Siden du går off-topic selv, kan jeg bare spørre om du mååå rygge ut av oppkjørselen? Hvorfor ikke rygge inn og kjøre ut? Har hatt mange ubehagelige opplevelser med bilister som "MÅ rygge ut et stykke for å se" på min jobbvei (når jeg har vært gående).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du går off-topic selv, kan jeg bare spørre om du mååå rygge ut av oppkjørselen? Hvorfor ikke rygge inn og kjøre ut? Har hatt mange ubehagelige opplevelser med bilister som "MÅ rygge ut et stykke for å se" på min jobbvei (når jeg har vært gående).

Jeg bor ved en ganske trafikkert vei. Hadde jeg bodd ved en lite trafikkert vei hadde det gått bedre. Dessuten, står jeg med snuten ut, må jeg uansett kjøre ut litt for å se 😌 

Jeg selv har ikke problemer med biler som rygger ut, jeg er observant på mine omgivelser  😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg bor ved en ganske trafikkert vei. Hadde jeg bodd ved en lite trafikkert vei hadde det gått bedre. Dessuten, står jeg med snuten ut, må jeg uansett kjøre ut litt for å se 😌 

Jeg selv har ikke problemer med biler som rygger ut, jeg er observant på mine omgivelser  😌

Det er enklere å se forover en bakover fra førersete i en bil da. Ganske stor forskjell, selv om du selvfølgelig må kjøre litt frem om du står med snuta først også. 

Kanskje folk i ditt område er flinkere til å kjøre bil enn folk i mitt område. Hjelper ikke å være observant når det hoppe-rygges en halv meter av gangen med lydløse elbiler 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Kanskje folk i ditt område er flinkere til å kjøre bil enn folk i mitt område. Hjelper ikke å være observant når det hoppe-rygges en halv meter av gangen med lydløse elbiler 😂

Hoppe-rygges høres ikke bra ut :blink: Jeg liker ikke så godt elbiler. Går jeg på en parkeringsplass og det kommer en lydløs rett bak meg så blir jeg nesten sint :angry: Kan jo få fnatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fotgjengerfelt varsler at her er det sjanser for at noen kan komme til å krysse, da er det naturlig å sette ned farten, ha foten klar til å bremse, samtidig med at en ser til høyre og venstre. Tar du disse forholdsreglene skulle du normalt sett unngå problemer som bilist.

Når jeg sykler bruker jeg sette ned farten, eventuelt sette en fot i bakken, forsikre meg om at en eventuell bilfører har sett meg, deretter sykler jeg over veien, da går det raskt og enkelt. Er det mye trafikk begge veier, går jeg av sykkelen og spaserer over.

Noen bråsvinger inn i fotgjengerfeltet, andre blåser i full fart over, disse lærer nok aldri, er du bilist må du bare ta hensyn til at slike tullinger også ferdes i trafikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både syklist og bilist, og syns ikke dette er et veldig stort problem. Ikke så mye at jeg syns syklistene skal gå av sykkelen. Som bilist syns jeg også det er ok at syklistene sykler over. 

Det forutsetter jo at syklistene bremser i god tid før gangoverfeltet og er tydelig i sine signaler, og stopper hvis bilisten ikke stopper. Aldri, aldri, aldri ta for gitt at en bilist stopper! Jeg syns de fleste er flinke på dette. 

Som bilist er jeg også veldig nøye på å følge med på syklistene når jeg nærmer meg gangoverfelt, og bremse hvis jeg mistenker at de vil over. Hele prosessen tar lenger tid hvis de skal gå av sykkelen først, så jeg syns det er helt greit at de sykler over. 

Men noen idioter slipper man ikke unna, og de som først tar store risikoer er jo helt ekstreme! Enkelte sykler blant annet over veien FØR de kommer til gangoverfelt, og bare vrenger uti, og tar opp fingeren hvis man tuter. Det er jo galskap, men heldigvis ikke noe jeg ser hver dag. 

Nå skal det sies at veien jeg kjører/sykler er godt lagt opp med god sykkelvei. Vil tippe det er mye verre i byen og på strekninger med dårlig sykkelvei. Husker selv fra jeg var fotgjenger i Bergen sentrum en periode at mange syklister "shoppet" det beste fra to verdener - litt sykling i veien her, litt på fortau der hvis rødt lys. Fullstendig uforutsigbart for både gående og kjørende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte på en syklist en gang som kom i sånn fart at jeg så han ikke. Jeg fikk ikke skylden. Heldigvis hadde jeg veldig lav fart siden jeg skulle ut på en hovedvei. Han traff i siden og trilla over panseret. Takk og lov så fikk han bare noen skrammer på beina. Det var ikke kjekt. Man blir regna som kjørende så og skal gå over gangfeltet, de har og plikt og se seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper så og si aldri for syklende over fotgjengerfelt, jeg trykker på hornet og legger meg helt til venstre i kjørefeltet mitt, stopper selvfølgelig om syklisten gir faen og bare sykler men som regel stopper de. Uansett har de vikeplikt ikke bilen, med bevis mister man evnt kun lappen i noen få dager før man får den igjen. Tut og kjør! Samme med elbiler, de tror de har forkjørsrett over alt..... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme TS. Jeg går av sykkelen selv hvis det er trafikk. Hvis ikke tilpasser jeg farten inn mot overgangsfeltet og sykler over når det er helt klart, slik at jeg kan sykle over uten å forvirre eller stresse bilførere. 

Anonymkode: be5b7...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt noen nesten ulykker med syklister som plutselig bare vrenger rett over veien. Er det kondom dressen de bruker som holder alt blodet fra og nå hjernen?!

Anonymkode: decbc...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeg stopper så og si aldri for syklende over fotgjengerfelt, jeg trykker på hornet og legger meg helt til venstre i kjørefeltet mitt, stopper selvfølgelig om syklisten gir faen og bare sykler men som regel stopper de. Uansett har de vikeplikt ikke bilen, med bevis mister man evnt kun lappen i noen få dager før man får den igjen. Tut og kjør! Samme med elbiler, de tror de har forkjørsrett over alt..... 

Så kul du er a! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest HankySpanky
On 10/21/2018 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Vet man har vikeplikt for syklister som kommer over fotgjengerfelt, men da skal de jo hoppe av sykkelen og gå over. Hva med når de kommer syklende i 200 og rett over? Mange ganger jeg må bråbremse fordi når jeg så meg for var det ingen der, men når de kommer i den farta er de plutselig der. Får vel skylda jeg da hvis jeg skulle være uheldig å treffe en? 

Og hvis de legger seg i blindsona og man kjører de ned, det er vel fortsatt min feil? 

Anonymkode: dbc79...646

Ser også mye rart, selv går jeg av sykkelen om det er jevn trafikk og passer på AT JEG HAR BLITT SETT!

Altfor mange (fotgjengere og syklister) som tror fotgjengerfelt stopper biler av seg selv.

Skyld eller ikke, hjelper lite når du forsøker å lære å tygge mat igjen på Sunnås.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dyptvann skrev:

Så kul du er a! 

Har det noe med kul å gjøre? Stopper bare ikke når jeg ikke har vikeplikt! Om alle skal stoppe når de har forkjørsrett blir trafikken et eneste stor kaos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Dette er skremmende. Etter noen år i utlandet, er jeg tilbake i Norge. 

Og jeg trodde at de "gamle" reglene gjaldt. Altså at syklistene måtte gå av syklene, og trille dem over fotgjengerovergangene. 

Men nå i 2018 opplever jeg at syklister nærmest kaster seg ut i gangfeltet - uten å gå av sykkelen, og forventer at jeg skal klare å stoppe. Det går greit i 30-sone. Men blir mer komplisert i 50-60 sone.  

Anonymkode: 5cd00...277

Loven er ikke annerledes nå , men mange på sykkel er idioter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...