Gå til innhold

Gulost eller Hvitost?


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, Minya skrev:
 

Kvitost. Jeg synes gulost høres kjemperart ut.

Jeg sier rosa stafylokokker. Gule stafylokokker høres kjemperart ut:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvidost 😜 (Hvitost om man «oversetter» til bokmål). 

Jobber i tillegg i et ysteri som produserer fast hvitost 👍🏻 Aldri hørt noen på jobben noen sinne kalle det «gulost» ... hva er det liksom... 😂😂

Anonymkode: 9f519...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kvidost 😜 (Hvitost om man «oversetter» til bokmål). 

Jobber i tillegg i et ysteri som produserer fast hvitost 👍🏻 Aldri hørt noen på jobben noen sinne kalle det «gulost» ... hva er det liksom... 😂😂

Anonymkode: 9f519...72a

Du produserer altså en «hvitost» som er gul. Makes sense. Jeg hadde en gang sommerjobb i en fargehandel. Der solgte vi lilla maling som var brun😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Påkrevd skrev:
 

Du produserer altså en «hvitost» som er gul. Makes sense. Jeg hadde en gang sommerjobb i en fargehandel. Der solgte vi lilla maling som var brun😁

Den er kanskje gulaktig i fargen, men heter fortsatt hvitost om man spør meg. Og den er enda gulere ut av saltlaken enn den er i butikken for å si det slik, men enda så blir det hvitost som blir riktg betegnelse altså :) 

Spør man «folket»:

https://www.siste.no/innenriks/nyheter/gulost-eller-hvitost/s/5-47-55200

Da blir det gulost, men mye mulig da større andel mennesker bor i områdene hvor gulost brukes.

Selv så forbinner jeg ordet «gulost» med synnøve sin «Gulost». Tenker mer på det som et særnavn en generell betegnelse på «hvitost».

Står jo faktisk at man begynte å kalle osten «hvitost» for å skille den fra brunosten, og at gulost er et nyere navn på den. Så føler kanskje det sier litt om hva som er «riktig 😜👍🏻

Samtidig som språk/dialekter alltid er i «bevegelse». Vi utvikler mye lyder ord og uttrykk, og ... thats life :) veldig interessant at dette er en dialekt/område ting da! For helt ærlig har jeg absolutt aldri møtt noen som sier Gulost. Kanskje litt av den grunn at man bruker navnene til osten selv: «Norvegia», «Jarsberg» ... eller bare ost :) 

Anonymkode: 9f519...72a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...