Gå til innhold

Barn som promper foran alle.

Fremhevede innlegg

Gjest BearMama
Skrevet
3 minutter siden, KillerKitty skrev:

Hvordan skal de bortforklare eventuell lukt? 

Er det noe å bortforklare?

Vi driter og promper alle mann. 

Better out than in, som Shrek så fint sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, COSL Innovator skrev:

Jeg kommer aldri til å gå på do bare for å fise.

Barna mine ble oppdratt til å ikke fise når vi hadde besøk eller var på besøk, ellers hadde vi ofte fise konkurranser om hvem som stinket verst. Vi lo ganske godt i disse konkurransene 😂

😂😂😂😂😂💙💛

Anonymkode: b6f73...f0a

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, KillerKitty skrev:

Hvordan skal de bortforklare eventuell lukt? 

Ikke all promop lukter. 

Anonymkode: 2f9d2...6be

• Liker 2
Skrevet

Dere som synes man skal gå på do for å prompe, hva gjør man om det står folk rett utenfor døra eller på andre siden av veggen og dermed er i høreavstand? Er det greit å prompe så andre hører det så lenge man er på et toalett? Selv sliter jeg med å gjøre ting som lager lyd på do når det står andre utenfor (noe det ofte er), så jeg foretrekker heller å gå ut en tur eller på annen måte komme meg litt bort fra de andre om jeg absolutt må prompe... 

Anonymkode: 2a770...5ea

• Liker 2
Skrevet

Stemmer det forresten som noen sier at alle prompe om natta? De fleste av oss har jo kontroll på urin og avføring selv om vi sover, så hvorfor har vi ikke kontroll på luften? 

• Liker 1
Skrevet

Vi ble som barn oppdratt til å gå på do og fise. Ikke pga lyd men lukt (bæsjelukt tilhører badet). Synes det fortsatt er grei regel å lære barn.

Nå som voksen så prøver jeg selvfølgelig å unngå å fise i nærheten av andre, går ikke nødvendigvis på badet men gjerne til et annet rom. Unntaket er hvis jeg går på tur ute, da slipper jeg fis uten å gå bort siden vi uansett er i bevegelse og det er mye luft som kan absorbere lukta 😝

Anonymkode: b65e0...9ee

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du bare fiser der du er?

Anonymkode: 033ea...ae8

Ja

• Liker 1
Skrevet

Snakker du om promp som høres, eller lydløs?

Lydløs får være greit, det er jo bare luft. Lukter ikke noe godt nei, men det får man leve med. Unger som promper så man hører det i alle slags mulige situasjoner bør lære seg at det ikke er greit.

Anonymkode: d5de5...f55

• Liker 1
Skrevet

Jeg og min samboer kan fint prøve å overgå hverandre hvis den ene slipper ut luft enten ene eller andre veien 🤔

Dette gjør vi ikke blant andre, og ikke så barna hører det. Her i huset merker vi når de små fiser. Eldstemann har de som er silent but deadly, minstemann later som om det er et uhell, og sier "Oopsi!". Vi kommenterer ikke noe av det - luft må ut. Hadde de satt skinkene i fjeset på andre og latt det stå til, hadde det vært noe helt annet.

Ser ikke poenget med å skulle måtte gå avgårde hele tida for sånne ting.

Anonymkode: a9f41...18f

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke sagt til 6-åringen at han må gå på do for å fise, men han må gå unna folk, og han får i hvertfall ikke lov å gjøre det ved matbordet.

Men han kan glemme seg eller ikke merke at det kommer, og da sier han unnskyld.

Anonymkode: b5c47...cff

Skrevet

Nå er denne tråden fullstendig sporet av fra hovedinnlegget. Så for å svare på det ts faktisk spør om: Jeg tenker at barn ved 5-6 års alder bør ha lært seg at fising/promping er noe man gjør alene.

Anonymkode: 11bc7...adf

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er det ingen skam å prompe! Men ikke ute blant folk osv. Når vi får barn vil jeg at barnet skal vite at å prompe, tisse og bæsje er helt normalt. At promping skal være så hemmelig familiemedlemmer i mellom er bare med på å gjøre det til noe farlig og unormalt. 

Mensen, pupper og hår skal heller ikke være noe hemmelig. Hos oss er kropp og funksjonene til kroppen vanlig og normalt. 

( altså nå oppfører vi oss ikke som dyr og fiser, raper og holder på i tide og utide. Men det er heller ikke uvanlig å høre at samboeren min promper eller tusler naken rundt eller et eller annet) 

Anonymkode: 384bd...d53

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er komfortabel med å prompe foran enkelte familie medlemmer. :)  Jeg fiser ikke PÅ noen. Jeg stiller meg ikke rett oppi andre mennesker for å "let it rip!" 
Alt har sin tid og sin plass. Man vet når det ikke passer seg å prompe. Jeg promper ikke foran venner eller andre utenfor mitt hjem. Man kan prompe ute i det fri, eller når man ikke er nær andre. Ta hensyn. 

Man må ikke sitte på do skålen for at det skal være tillat å prompe. Det er ikke normalt. Hvis du holder deg til du sitter på do, har du problemer. Da tenker jeg at du er oppdratt til fiseskam, og det er ikke sundt. 

Fiseskam :laugh:

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som synes man skal gå på do for å prompe, hva gjør man om det står folk rett utenfor døra eller på andre siden av veggen og dermed er i høreavstand? Er det greit å prompe så andre hører det så lenge man er på et toalett? Selv sliter jeg med å gjøre ting som lager lyd på do når det står andre utenfor (noe det ofte er), så jeg foretrekker heller å gå ut en tur eller på annen måte komme meg litt bort fra de andre om jeg absolutt må prompe... 

Ja, og toaletter finnes det jo liksom ikke over alt geller. Ser for meg situasjonen med en mor og et barn på et kjøpesenter løpende rundt for å finne en do så lille kan få prompe, «ikke slipp den ut enda, Pelle, vi må finne en do du kan prompe på»🤣 håper det ikke er kø liksom...

nei, herlighet. Lær barna å være diskret og å si unnskyld, men å lære de til å finne en do hver gang de skal prompe syntes jeg er ganske ekstremt.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om promp som høres, eller lydløs?

Lydløs får være greit, det er jo bare luft. Lukter ikke noe godt nei, men det får man leve med. Unger som promper så man hører det i alle slags mulige situasjoner bør lære seg at det ikke er greit.

Anonymkode: d5de5...f55

Så lukta er grei, det er lyden som er problemet?

Anonymkode: 5e17f...fe6

Skrevet

Synes man bør trekke seg unna når man må fise. Kjenner man at man må, så rekker de fleste å trekke seg litt vekk fra feks nærmeste familiemedlemmer. Man trenger ikke å fise når man sitter rett vedsiden av en. Synes heller ikke fising er greit når man spiser, har gjester, er i besøk eller er i offentlige rom hvor det kan bli ubehagelig for andre (tenker mest på lukt, men lyd av andres fis er ikke akkurat noe kjekt heller) som buss, inne i en klesbutikk e.l. Da får man holde igjen og ta det utenfor. 

Anonymkode: dd88a...577

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, got2go skrev:

Fiseskam :laugh:

Jeg tenkte at vi trengte et ord for det. :flau: 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte at vi trengte et ord for det. :flau: 

Fantastisk valg av ord ihvertfall :laugh:

• Liker 2
Skrevet

Når jeg bodde på dobbeltrom med en på skolen fikk jeg store problemer med magen, forstoppelse, magesmerter osv fordi jeg ikke turte å fise forran andre. Så mine barn får fise når de vil, kommer det høy lyd er de oppdratt til å si «unnskyld meg» om vi er på besøk/spiser osv. Fis er da like naturlig som alt annet?  Det må ut! 

Anonymkode: 3e21a...069

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg bodde på dobbeltrom med en på skolen fikk jeg store problemer med magen, forstoppelse, magesmerter osv fordi jeg ikke turte å fise forran andre. Så mine barn får fise når de vil, kommer det høy lyd er de oppdratt til å si «unnskyld meg» om vi er på besøk/spiser osv. Fis er da like naturlig som alt annet?  Det må ut! 

Anonymkode: 3e21a...069

Det er mye som er naturlig, men det er ikke greit å sitte og prompe rundt bordet når man spiser. Det må ikke ut i enhver setting. Syns du det er greit å sitte innhyllet i andres drittlukt når du skal ta deg en bit av maten?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...