Gå til innhold

Tatt i fotoboks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt lappen i 1 år og var veldig uheldig idag og kjørte litt fort og ble tatt i fotoboks

det var 50 sone og jeg kjørte i 62/63, jeg har digitalt fartmåler og hvordan fungerer sikkerhetsmarginen

hva risikerer jeg nå?

det lyste rødt så jeg vet jeg ble tatt, men risikerer jeg å miste lappen? 

Anonymkode: 7f4c4...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får bot. Generelt har jeg hørt at om man blir tatt i fotoboks så kommer det et voldsomt hvitt lys som det ikke går an å misforstå. De blinker rødt for hver bil som passerer uavhengig av om man blir tatt eller ikke, men skal ikke påstå at det gjelder alle fotobokser. 

Anonymkode: 5830c...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blinket rødt ikke hvit. 

Riskerer jeg prikker? 

Anonymkode: 7f4c4...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei, jeg har hatt lappen i 1 år og var veldig uheldig idag og kjørte litt fort og ble tatt i fotoboks

det var 50 sone og jeg kjørte i 62/63, jeg har digitalt fartmåler og hvordan fungerer sikkerhetsmarginen

hva risikerer jeg nå?

det lyste rødt så jeg vet jeg ble tatt, men risikerer jeg å miste lappen? 

Anonymkode: 7f4c4...201

Det at det lyser rødt betyr ikke at du har blitt tatt, har opplevd det selv. Det blitser skikkelig når du blir tatt. Selv på dagtid så synes det godt. Har selv opplevd blitsen på dagtid og den synes.

Uansett så har du ikke kjørt mye for fort, tviler på at det ville hatt noe innvirkning på førerkortet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei, jeg har hatt lappen i 1 år og var veldig uheldig idag og kjørte litt fort og ble tatt i fotoboks

det var 50 sone og jeg kjørte i 62/63, jeg har digitalt fartmåler og hvordan fungerer sikkerhetsmarginen

hva risikerer jeg nå?

det lyste rødt så jeg vet jeg ble tatt, men risikerer jeg å miste lappen? 

Anonymkode: 7f4c4...201

Lyser det rødt/blinker så er du tatt og sikkerhetsmarginen overskredet. 

Siden du har prøvetid på 2 år fra du fikk førerkort så får du hardere straff enn om du hadde et eldre enn 2 år gammelt førerkort. 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/6nQnJQ/Den-store-uretten-mot-gutter I følge den siden får du kr. 3 700 i bot om du får max prikker er jeg usikker på, også om linken er oppdatert til dagens satser. 

Anonymkode: 1c723...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Lyser det rødt/blinker så er du tatt og sikkerhetsmarginen overskredet. 

Siden du har prøvetid på 2 år fra du fikk førerkort så får du hardere straff enn om du hadde et eldre enn 2 år gammelt førerkort. 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/6nQnJQ/Den-store-uretten-mot-gutter I følge den siden får du kr. 3 700 i bot om du får max prikker er jeg usikker på, også om linken er oppdatert til dagens satser. 

Anonymkode: 1c723...497

Det er forskjell på om det lyser rødt eller blinker slik at det tar bilde.

Det er et lite rødt blink for hver som kjører forbi, uten at man blir tatt bilde av. 

Anonymkode: 45186...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lyste ganske ‘kraftig’ så vet jeg ble tatt men har hørt at man kan kjøre i 46 men bilen viser 50, at bilen også har en slags sikkerhetsmargin. Vet noen om dette? Jeg kjører en Mazda 3 2014 

Anonymkode: 7f4c4...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er en fotoboks og ikke en sånn gjennomsnittsfart måler? Blir du tatt i fotoboks så blinker det KRAFTIG, som en utrolig sterk blitz rett i ansiktet ditt. 

Anonymkode: dd85b...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det lyste ganske ‘kraftig’ så vet jeg ble tatt men har hørt at man kan kjøre i 46 men bilen viser 50, at bilen også har en slags sikkerhetsmargin. Vet noen om dette? Jeg kjører en Mazda 3 2014 

Anonymkode: 7f4c4...201

Sikkerhetsmarginen på biler varierer, men fotoboksen har ikke en sikkerhetsmargin. Politiet bruker likevel det selv. 

Anonymkode: 45186...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er forskjell på om det lyser rødt eller blinker slik at det tar bilde.

Det er et lite rødt blink for hver som kjører forbi, uten at man blir tatt bilde av. 

Anonymkode: 45186...79d

Det er slutt på at de tar bilde i de automatiske fotoboksene, bildeblitsen er byttet ut med en rød blink fordi mange ble "sjokket" av blitsen, så den er fjernet. Så her er du nok ikke oppdatert på systemet.

Eller ser det ut til at ts får fire prikker i førerkortet https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker  dobbelt opp de første to årene man har førerkort. En annen sid viste at boten er kr. 3 800. 

Anonymkode: 1c723...497

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blinker skikkelig kraftig hvis du blir tatt. Så kraftig at det er på grensa til trafikkfarlig, spør du meg. En foran meg ble tatt i Fløyfjellstunnelen, og jeg var nærmest sveiseblind i flere minutter etterpå. 

Anonymkode: 53499...184

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte når det var mørkt og det lyste sånn at jeg så tydelig at det lyste rødt men var ikke så kraftig at jeg mistet fokus eller noe sånt. Bare så at det blinket rødt. 4-5 cm runding med rødt lys kanskje. 

Men uansett så risikerer jeg ikke å miste lappen? Hvordan er prosessen når det ikke var min bil? 

Anonymkode: 7f4c4...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at du i praksis får en bot for å ha kjørt i mellom 55 og 60 km/t pga feilmarginen i målingene. Det gir ingen prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er slutt på at de tar bilde i de automatiske fotoboksene, bildeblitsen er byttet ut med en rød blink fordi mange ble "sjokket" av blitsen, så den er fjernet. Så her er du nok ikke oppdatert på systemet.

Eller ser det ut til at ts får fire prikker i førerkortet https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker  dobbelt opp de første to årene man har førerkort. En annen sid viste at boten er kr. 3 800. 

Anonymkode: 1c723...497

Nei, jeg tar ikke feil. Det er et lite rødt blink hvor hver bil som kjører forbi, selv om de ikke kjører for fort. 

Anonymkode: 45186...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at du har en prøvetid på førerkortet ditt de to første årene. Formildende omstendigheter kan være at det ikke var på dagtid, men du får mer straff for dette enn om du hadde hatt lappen lenger. Hvis bilen ikke er din, må eieren identifisere deg.

Anonymkode: dd85b...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Problemet her er at du har en prøvetid på førerkortet ditt de to første årene. Formildende omstendigheter kan være at det ikke var på dagtid, men du får mer straff for dette enn om du hadde hatt lappen lenger. Hvis bilen ikke er din, må eieren identifisere deg.

Anonymkode: dd85b...134

Eieren er ikke forpliktet til å identifisere noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Problemet her er at du har en prøvetid på førerkortet ditt de to første årene. Formildende omstendigheter kan være at det ikke var på dagtid, men du får mer straff for dette enn om du hadde hatt lappen lenger. Hvis bilen ikke er din, må eieren identifisere deg.

Anonymkode: dd85b...134

Man får dobbelt med prikker, men det forutsetter at det man gjør fører til prikker. Man må også ta oppkjøring på nytt dersom man mister lappen, men det også forutsetter at man faktisk mister lappen. 

Anonymkode: 45186...79d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en bot mellom 2008-3500 og prikker på førerkortet.

 

Anonymkode: c4052...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Eieren er ikke forpliktet til å identifisere noen.

Heisann! Regelen er klar: Det er den som kjører bilen som er ansvarlig, og kun den. Du som bileier kan ikke straffes hvis noen andre har kjørt bilen og blitt tatt i fotoboks.

Det som konkret skjer her er følgende: Hvis bilen har blitt tatt i fotoboks, sender politiet brev til den som er eier av bilen. Her vil du se hvor fort bilen har kjørt og hvor stor boten er. Du blir også oppfordret til å fortelle hvem som har kjørt bilen, hvis det ikke er deg selv.

I ditt tilfelle må du altså opplyse at du ikke har vært fører. Hvis du ikke vil fortelle hvem som har kjørt bilen, kan du få en innkalling til politiet. Her plikter du å møte opp. Politiet vil vise deg bildet av sjåføren og spørre om du kjenner igjen vedkommende. Nekter du å si dette, kan politiet begjære et såkalt rettslig avhør. Her har du forklaringsplikt.

Politiet kan også etterforskes saken på bakgrunn av bildet, for eksempel ved å sammenlignet dette med familiemedlemmer eller andre de mener kan ha kjørt bilen. Hvor ofte det skjer, er jeg forresten veldig usikker på. Det kommer nok både an på hvor grov fartsovertredelsen er, og hvor presset det aktuelle politikammeret er på tid og ressurser.

Som du skjønner: Du har ikke noe å frykte så lenge du ikke har kjørt bilen selv. Slik må det da også være, hvis ikke ville det jo vært mildt sagt skummelt å låne bort bilen sin. Regner med at kompisen din gjør opp for seg. Hvis ikke er han ikke mye til kompis, i mine øyne

 

https://www.tv2.no/a/8476617/

Anonymkode: dd85b...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkerhetsmargin når bilen går over 60km i timen, i en 50sone er speedometer rimelig nøyaktig å følge,  Du får prikker og en rimelig merkbar bot, det å kjøre for fort i 50sone er stor fyfy.

Anonymkode: 3741a...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...