Gå til innhold

Hvor stort er verditapet på en bil?


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, WCKD skrev:
 

Problemet er bare at de årene sluttet for 15 siden, men det vet jo ikke du som kjører så gamle biler. Vel, du vil jo oppdage det om et par år 😉 

De gjorde ikke det. Det vet jegvsom har kompetansen og erfaringen til å uttale meg om det.

Skrevet
6 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

De gjorde ikke det. Det vet jegvsom har kompetansen og erfaringen til å uttale meg om det.

Kompetansen din er bare løgn. Toyota er ikke dårlig, men de andre japanske merkene (og de koreanske) står ikke lenger noe tilbake for Toyota. De europeiske merkene har også god kvalitet. Det er tross alt Mercer som går 5-6-700 km...

Skrevet

Verditapet er ofte helt ekstremt. I tillegg har man rentekostnader. Dette med trangen til å kjøpe ny bil, er noe jeg ikke forstår. Selvfølgelig er det kult å vise nabolaget hvor holden man er, men sannheten er ofte en annen. Summa sumarum kan nybilkjøp havne på noe slikt som 9000kr tap per måned om den så bare står parkert på tunet, og da er heller ikke forsikring, drivstoff, bompenger og annet tatt med. Man må gjerne ha fullkasko på en ny bil, mens man klarer seg med delkasko eller ansvar på en gammel. Tenk hvor mye annet man kan ha ved å vurdere en billigere bil.

Jeg kjører alltid gamle vrak som jeg kjører til pinneved. Så går de på dynga når EU-kontrollen kommer, eventuelt hvis bilen havarerer og ikke er verdt å fikse. Så kjøper jeg et nytt vrak med over et års EU-godkjenning.

Anonymkode: fa84c...adb

  • Liker 2
Skrevet
20 timer siden, Tiger1974 skrev:
 

Dersom jeg i dag kjøper en helt ny vanlig bil til 300.000,- fra bilforretningen - hva kan jeg regne med å få for den hvis jeg selger den igjen om 1 år? 🚘

vanskelig å svare på, men jeg vil tippe du taper 50 prosent, også avhengig av din kjørelengde i løpet av 1 år. Det er din kjørelengde som avgjør. Dessuten skal du ha service, tankpåfylling og forsikring. 

Jeg tipper du får 150.000 kr for bilen. Dermed har du virkelig satset godt. 

Skrevet
20 timer siden, Tiger1974 skrev:
 

Dersom jeg i dag kjøper en helt ny vanlig bil til 300.000,- fra bilforretningen - hva kan jeg regne med å få for den hvis jeg selger den igjen om 1 år? 🚘

Hvis det er en Opel Ampera så kan du fort selge den for 400.000 :)

https://www.motor.no/artikler/2017/august/denne-bilen-koster-315.000-ny-men-selges-na-for-415.000-brukt/

 

Anonymkode: 91d28...f5c

Skrevet
18 timer siden, WCKD skrev:
 

Men så er det noe dritt å kjøre rundt i biler som er verdt 50'000 og da...

Hvorfor det? :) Jeg legger min stolthet i helt andre ting enn bil. Bil er bare et fremkomstmiddel for å få meg fra A til Å. Betyr absolutt ingenting for meg utover det. Vil mye heller investere i ting som øker i verdi. Bil er uansett tapsprosjekt, med mindre man sitter på et spesielt samleobjekt. 

Jeg kjøpte min bil for 56000 kr for 3 år siden. Den er en fin og grei bil! Ikke noe å skamme seg over! Absolutt ikke noe vrak! 

  • Liker 2
Skrevet

Det gamle vraket mitt som jeg betalte 11000kr for, har vel alt det trenger. Den har 4 hjul, hvorav 2 med fremdrift. Den har varmeapparat og setevarme for komfort, og CD-spiller for underholdning. Supplert med DAB-adapter kan jeg høre på DAB og bruke telefon med bluetooth til musikk. Om sommeren når det er varmt, har den 4 vinduer som kan åpnes med sveiver for å få kald luft inn. Den har 5 seter så det er plass til en hel familie å komme tørrskodd frem, og bagasjerom for plass til bagasje. Den har mekanisk ryggesensor (tilhengerfeste) som varsler når jeg er langt nok bak. Den har bremser og airbag, den har både nærlys og langlys for å kunne kjøre både dag og natt, samt blinklys for å indikere til andre trafikanter. Fester for takboks på taket. Motoren er helt grei og bilen føles sprek nok til at jeg ikke har behov for noe større under panseret.

Jeg ser ikke hva mer jeg skulle ha trengt av en bil. Av fancye ting som cruisekontroll, ryggekamera og annet så stoler jeg nok på mine egne kjøreferdigheter til at jeg ikke ser på dette som en nødvendighet for min bilbruk. Dette er bare luksus på toppen. Aircondition kunne vært kjekt, men ikke noe jeg betaler flere tusen ekstra i måneden for når vindusveivene gjør samme nytte. At den ser gammel ut er heller ikke noe jeg går rundt og er flau over. Tvert i mot tenker jeg at jeg har gjort et veldig godt kjøp med denne bilen som har gått bortimot 1.5 år nå uten verkstedsutgifter, og fortsatt går som en klokke. Jeg har ingen grunn til å tro at den ikke vil klare seg frem til neste EU-kontroll. Kanskje den til og med går gjennom.

Anonymkode: fa84c...adb

  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, WCKD skrev:
 

Kompetansen din er bare løgn. Toyota er ikke dårlig, men de andre japanske merkene (og de koreanske) står ikke lenger noe tilbake for Toyota. De europeiske merkene har også god kvalitet. Det er tross alt Mercer som går 5-6-700 km...

Nei, det er den ikke :)

Det er i det hele litt merkelig å uttale seg om dette uten å ha erfaring fra bilbransjen.

Endret av Husholdning1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med trangen til å kjøpe ny bil, er noe jeg ikke forstår. Selvfølgelig er det kult å vise nabolaget hvor holden man er, men sannheten er ofte en annen.

Nei, å sette seg i andres sko og forstå andres interesser er åpenbart ikke en egenskap du besitter. Sjarmerende 😉 

Skrevet
16 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Nei, det er den ikke :)

Det er i det hele litt merkelig å uttale seg om dette uten å ha erfaring fra bilbransjen.

Jeg har masse erfaring, derfor jeg kan si det jeg sier, og når du påstår Toyota har overlegen kvalitet den dag i dag så er det som å skrive "jeg følger ikke med i tiden" i panna si.

Skrevet
12 minutter siden, WCKD skrev:
 

Jeg har masse erfaring, derfor jeg kan si det jeg sier, og når du påstår Toyota har overlegen kvalitet den dag i dag så er det som å skrive "jeg følger ikke med i tiden" i panna si.

Men ikke fra bilbransjen. Og ser ligger problemet. Toyota er selvsagt overlegen europeiske produsenter. Det vet de fleste som har utført noer PKK eller servicer på et verksted som utfører slikt på de fleste bilmerker.

Skrevet

120 max etter vanlig bruk.  Om den nesten ikke har kjørt noe så kanskje mer.forutsett det er ny modell.  Eldre modeller eldre enn 2015 får du bare igjen skrappenger for. 

Anonymkode: 62cac...380

Skrevet
48 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Men ikke fra bilbransjen. Og ser ligger problemet. Toyota er selvsagt overlegen europeiske produsenter. Det vet de fleste som har utført noer PKK eller servicer på et verksted som utfører slikt på de fleste bilmerker.

Jeg legger merke til at du konsekvent ignorerer det jeg sier om de andre japanske bilmerkene pluss de koreanske...

Skrevet
2 minutter siden, WCKD skrev:
 

Jeg legger merke til at du konsekvent ignorerer det jeg sier om de andre japanske bilmerkene pluss de koreanske...

Hvorfor legger du merke til det når problemet er den lave kvaliteten hos europeiske produsenter, ikke andre asiatiske?

Skrevet

Dette forumet begynner å bli så jævlig full av troll som tar de samme kranglene om og om igjen. Kan vi ikke bare holde oss til tema?

Anonymkode: 04899...838

Annonse
Skrevet
20 timer siden, Husholdning1 skrev:
 

Hvorfor legger du merke til det når problemet er den lave kvaliteten hos europeiske produsenter, ikke andre asiatiske?

Toyota er ikke den beste asiatiske engang, så jeg forstår ikke hvorfor du bruker dem som gullstandard. Og hva legger du i kvalitet? Når jeg kjøper ny bil så skal jeg ikke ha den i 15-20 år slik som tidligere. Jeg skal maksimalt ha den til garantien utløper, som er 5/7 år.

Skrevet

En ny bil til 400 tusen faller i verdi med omtrent 90 tusen i året. Det vil si at en ny bil i dag er verdiløs om 5 år.

Anonymkode: c94bb...b7c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

En ny bil til 400 tusen faller i verdi med omtrent 90 tusen i året. Det vil si at en ny bil i dag er verdiløs om 5 år.

Anonymkode: c94bb...b7c

Din definisjon av verdiløs er noget spesiell. En ny bil er cirka halvert etter 3-4år, avhengig av merke og motorisering, så flater tapet ut. En bil til 400K vil være verdt mellom 100 og 200K om 5 år.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

En ny bil til 400 tusen faller i verdi med omtrent 90 tusen i året. Det vil si at en ny bil i dag er verdiløs om 5 år.

Anonymkode: c94bb...b7c

Verditapet er størst det første året. Normalt rundt 20%. Deretter ligger det på 10% i flere år. Men her er det mange avhengigheter da bilmarkedet er i endring nå. De som er smarte bestiller en ny elbil, venter 1-2 år og selger den med 100k fortjeneste. Selv står jeg på venteliste på 4 elbiler. Regner med å tjene ca. 400k skattefritt på dette de neste 1-2 årene.

Ha en hyggelig dag videre.

Anonymkode: fee39...d0f

  • Liker 1
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor god du var til å prute da du kjøpte bilen ny. Var du veldig flink, og valgte rett type bil, får du solgt bilen til 300.000 ett år senere. Men dette er ikke for hvermannsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...