Gå til innhold

Jeg er så tiltaksløs!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg er patetisk og har dårlig selvdisiplin, jeg trenger ikke kommentarer på det. Jeg trenger heller ikke "tips" om at det bare er å ta seg sammen. 

Jeg sliter veldig med å komme igang med det meste. Særlig merker jeg at dette kan gå ut over studiet. Jeg bruker en evighet på å begynne å lese, begynne å skrive oppgave, osv. Hver dag gjør jeg alt og ingenting før jeg kommer i gang. Jeg er en mester på prokrastinering! Men jeg syns egentlig ikke at studiet er noe kjedelig, for når jeg først kommer i gang så syns jeg det er kjempegøy og sitter gjerne lenger enn jeg hadde planlagt. Problemet er at jeg av en eller annen grunn ikke klarer å overbevise meg selv om dette før jeg skal ta til med lesingen. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å ikke utsette det hele tiden? 

Anonymkode: 53957...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ønske jeg hadde noen gode tips, er helt lik🙈 De gangene jeg får til å ikke kaste bort tiden på ingenting er de dagene jeg kommer igang med en gang. Ikke engang frokost først! Noen ganger funker det også å sette opp en (realistisk) plan. Jeg feiler 50% av gangene jeg virkelig går inn for det, så satser på at det kommer noen gode råd her😉

Anonymkode: cce64...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så snilt å skrive det, men det kjennes godt at andre har det sånn også. Her har alt gått i stå. Har sånne perioder nå og da, men energien og pågangsmotet har alltid kommet etterhvert. Nå er det helt stopp her. Følger tråden for å se om noen kommer med gode råd. Å starte før frokost ser vanskelig ut. 

Anonymkode: 79516...5ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forvent at du skal gjøre mye, ta heller en liten ting om dagen. Eks. Skrive innledning, lage literaturlisten, finne kilder, skrive fra en kilde, korrekturlese. Skrive et avsnitt, lage disposisjon etc. 

Det viktigste er å komme gang med noe☺

Anonymkode: cb314...76b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke forvent at du skal gjøre mye, ta heller en liten ting om dagen. Eks. Skrive innledning, lage literaturlisten, finne kilder, skrive fra en kilde, korrekturlese. Skrive et avsnitt, lage disposisjon etc. 

Det viktigste er å komme gang med noe☺

Anonymkode: cb314...76b

Ja, men det er problemet. Å komme i gang med noe. Det er ikke noe problem å få gjort mye når jeg først er kommet i gang. 

Anonymkode: 53957...40f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, men det er problemet. Å komme i gang med noe. Det er ikke noe problem å få gjort mye når jeg først er kommet i gang. 

Anonymkode: 53957...40f

Hva med å avtale med noen å møtes på lesesalen/biblioteket et bestemt klokkeslett? Da må du vel sette deg ned og begynne? :)

Anonymkode: cb314...76b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God, gammeldags "ta seg i nakkeskinnet" er det eneste som funker. Akkurat på samme måte som ved dørstokkmila når man skal på treningssenteret.

Anonymkode: 6b4f1...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsett det å utsette ting! Det eneste rådet som noen gang har virket på meg 😛

Anonymkode: 5d13f...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig et problem? Hvis du likevel får gjort det du skal så er det vel kanskje ikke så farlig om du prokrastinerer litt? Folk er jo forskjellige :)

Anonymkode: 3ac90...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt, men jeg har adhd. jeg kan likevel gi skrive litt om hva som kan fungere for oss med denne diagnosen når det kommer til dette problemet. Det kan hjelpe å sette på en alarm, f.eks klokken 15:00, hvor du da har bestemt deg på forhånd at du skal begynne å lese når alarmen ringer. Da er det lettere for hjernen å innstille seg på å begynne å jobbe. Det er nesten "voksenversjonen" av foreldre som tvinger en til å begynne å jobbe. Noe annet som kan hjelpe er å gi seg selv tidspress. F.eks "jeg skal være ferdig med x innen x dag". Da kan presset være med på å få en til å begynne, dette er spesielt relevant for oss som alltid utsetter alt til siste liten. Da blir man ferdig i siste liten til sin egen tidsfrist, og ikke i siste liten til innleveringsfristen. Noe som gjør at en faktisk har tid til å finpusse teksten, samt forbedre innholdet og skrivemåten. Dette kan en også gjøre når det kommer til å øve til eksamenene, med å f.eks gi seg selv en tidsfrist til å bli ferdig med å ta notater til x kapittel, slik at man ikke sitter igjen med hele boka kvelden før eksamen. For oss med adhd er det omtrent vanskelig å holde motivasjonen oppe ved å tenke på langsiktige mål, og det gjelder nok også mennesker uten adhd. Mange er i stand til å holde fokuset oppe ved å tenke at det kommer godt med om en god stund, det klarer ikke jeg fordi en adhdhjerne fungerer på en annen måte, som gjør at man motiveres av mer umiddelbare belønninger eller konsekvenser. Derfor kan det fungere å love seg selv en belønning etter at man er ferdig med x. Slik at hjernen motiveres av det mer kortsiktige målet, og det kan derfor bli lettere å komme igang, samt holde fokuset oppe mens man jobber. 

Anonymkode: 30f18...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært flink på å lese og motivere meg selv frem til et år siden og hadde det helt likt som deg. Da begynte jeg å slite veldig og bestod akkurat. 

Det som hjalp meg tilbake var:

Å se motivasjonvideoer på nett

Få oversikt over pensum og temaene

Ta en og en ting

Tenke at jeg gjør mitt beste, selv om jeg datt ut

Lage en plan, med tidspunkter for lesing

Tenke over hva som skjer vis jeg ikke fullfører, at jeg må igjennom dette uansett

Alltid ha bøker lett tilgjengelig og alltid vite hva jeg skal gjøre hver gang jeg setter meg med med skole

Gjerne ha en gulrot etter man har lest eller når man leser. Litt kjeks, legge seg i badekaret og lese, nie godt å drikke, litt stearinlys etc. 

Anonymkode: ab25e...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...