AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #1 Skrevet 19. oktober 2018 Føler meg helt elendig. Snufsete, vond hals, stiv og støl i hele kroppen og det verker i leddene. Kan sauna hjelpe? Trenger å være frisk og rask til mandagen igjen. Tenker at det vil få mer fart på immunsystemet, men ønsker råd før jeg drar meg ut av senga. Anonymkode: 222fa...46c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #2 Skrevet 19. oktober 2018 Nei, det er ingen forskning som viser at sauna hjelper for forkjølelse. Du har det immunsystemet du har og får ikke noe sterkere immunforsvar av damp naturligvis. Jeg føler at om jeg koker opp en kjele med vann og står over og puster inn dampen så åpner det luftveiene i nesen litt, men det er mye mer effektivt å først skylle nesen skikkelig med saltvann for så å bruke en nesespray. Ingenting av det vil forkorte forkjølelsen, men det lindrer ubehag som følge av tett nese. Det eneste du kan gjøre er å drikke og spise nok og hvile deg masse. Har du nettopp blitt syk kan du se langt etter å bli frisk til mandag. Kamillete er faktisk vist å øke mengden med et stoff som dreper bakterier og virus, men det er mer noe man bør drikke noen ganger i uken for å forebygge forkjølelse og sannsynligvis vil det ikke forkorte forkjølelsen. God bedring. Anonymkode: ae38e...b9c 1
Minya Skrevet 19. oktober 2018 #3 Skrevet 19. oktober 2018 Varme og damp kan hjelpe noe mot tettheten i nese og bihuler, men det har sannsynligvis ingen virkning på forkjølelsen i seg selv. Ofte kan man føle seg mer shait etter badstue fordi varmen blir for mye for kroppen når den er svekket. Et varmt bad kan hjelpe på allmenntilstanden, men generelt må det bare gå sin gang. Hold halsen varm med et lite skjerf eller en hals, drikk te med honning og spis halstabletter om halsen er sår. Er nese/bihuler tette, hjelper det veldig med en grundig skyll med saltvann og så evt litt bruk av vanlig nesespray.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #4 Skrevet 20. oktober 2018 Nei, en forkjølelse varer i 2 uker, hvis du gjør noe med den og 14 dager hvis du lar den være Anonymkode: 46e13...85c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå