Gå til innhold

Hjelp med skoleoppgave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger virkelig hjelp og eller inpirasjon til et essay jeg skal skrive. Trenger hovedsaklig et “thesis statement” til å starte med siden jeg har strøket på grunn av dette flere ganger. Dette er oppgaven:

 

The characters in East Is East (2000) deal with the challenges of multiculturalism in different ways. Compare a selection of characters (you can choose to focus on just a couple of characters or look at a wider range of characters), and write a five-paragraph essay.
 
takk
 

Anonymkode: 8615b...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er oppgaven gitt på norsk eller engelsk? Essey betyr to helt ulike ting på de to språkene. Går du på VGs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How does X deal with multiculturalism compared with Y in the text?

Anonymkode: edc28...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Frostrose skrev:
 

Er oppgaven gitt på norsk eller engelsk? Essey betyr to helt ulike ting på de to språkene. Går du på VGs? 

Det er en engelsk oppgave ja, men « 5 paragraph essey” er vel ca det samme på begge språk. Og ja, går på videregående😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Trengerhjelp.. skrev:
 

Det er en engelsk oppgave ja, men « 5 paragraph essey” er vel ca det samme på begge språk. Og ja, går på videregående😊

Essay på norsk er en morsom historie på linje med kåseri. På engelsk er det nærmere en artikkel. Det er altså ganske vesentlig forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frostrose said:
 

Essay på norsk er en morsom historie på linje med kåseri. På engelsk er det nærmere en artikkel. Det er altså ganske vesentlig forskjell. 

Et «morsomt essay» er vel strengt tatt et kåseri. Et essay kan være ganske kjedelig og full av fakta. Men det har ikke så strenge krav til form og kildehenvisninger som et engelsk essay har.

Anonymkode: edc28...63c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Et «morsomt essay» er vel strengt tatt et kåseri. Et essay kan være ganske kjedelig og full av fakta. Men det har ikke så strenge krav til form og kildehenvisninger som et engelsk essay har.

Anonymkode: edc28...63c

Ja men jeg utdybde jo med «5 avsnitts tekst» da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Et «morsomt essay» er vel strengt tatt et kåseri. Et essay kan være ganske kjedelig og full av fakta. Men det har ikke så strenge krav til form og kildehenvisninger som et engelsk essay har.

Anonymkode: edc28...63c

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Essay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skriver et engelsk “5 paragraph essay” der jeg skal beskrive, sammenligne og diskutere noen karakterer i en film. Noen som kan inspirere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du internasjonal engelsk eller bare VG1 engelsk? Spør fordi det er ulikt hva som vektlegges i de ulike fagene. Har du internasjonal bør du passe på å få med poenger fra pensum i oppgaven blant annet. 

Denne er grei hvis du sliter med thesis statements i hvert fall:
Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Frostrose said:

 Deler av innholdet kan være morsomt, men en gjennomgående morsom (og reflekterende, utforskende og personlig) tekst blir sett på som kåseri. Den største forskjellen på kåseri og essay er at kåseri skal være morsomt og sette ting på spissen. Essay er mer filosoferende og gjerne mer saklig enn et kåseri.

Anonymkode: edc28...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

 Deler av innholdet kan være morsomt, men en gjennomgående morsom (og reflekterende, utforskende og personlig) tekst blir sett på som kåseri. Den største forskjellen på kåseri og essay er at kåseri skal være morsomt og sette ting på spissen. Essay er mer filosoferende og gjerne mer saklig enn et kåseri.

Anonymkode: edc28...63c

Nettopp, men på engelsk er det ikke likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Frostrose said:
 

Nettopp, men på engelsk er det ikke likt. 

Ja, det er ikke en morsom historie på linje med kåseri. 

Anonymkode: edc28...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Klomf skrev:
 

Har du internasjonal engelsk eller bare VG1 engelsk? Spør fordi det er ulikt hva som vektlegges i de ulike fagene. Har du internasjonal bør du passe på å få med poenger fra pensum i oppgaven blant annet. 

Denne er grei hvis du sliter med thesis statements i hvert fall:
Link

Vg1, og det er første gang jeg skriver en slik oppgave og sitter rett og slett helt fast. Aner ikke hvor jeg skal beggynne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trengerhjelp.. skrev:
 

Vg1, og det er første gang jeg skriver en slik oppgave og sitter rett og slett helt fast. Aner ikke hvor jeg skal beggynne:

Da ville jeg først begynne med å dele inn teksten. Innledningen gir en liten smakebit på hva som kommer senere i teksten, men det er viktig at du har en såkalt "hook"; noe som får leseren til å ville lese videre med en gang. Du bør også gjøre klart hvem du skal begrense deg til å skrive om. Gjerne omformuler første setning i oppgaveteksten til å være problemstilling: "The characters in East Is East (2000) deal with the challenges of multiculturalism in different ways." kan bli noe som "How do these characters deal with the challenges of multiculturalism in different ways?". Dette er et fint spørsmål å ha som siste setning i innledningen. Tidligere i innledningen bør du nevne de personene du har valgt å fokusere på. Få gjerne også med utgivelsesåret og navnet på filmen. 

Siden du bare skal sammenligne personer, antar jeg at du ikke trenger et eget avsnitt om setting (år, sted(land/by), etc). Dette kan flettes inn i innledningen for eksempel.
Videre sier oppgaven: "Compare a selection of characters (you can choose to focus on just a couple of characters or look at a wider range of characters)"

Velger du da å begrense deg til noen få personer, kan du ha et avsnitt tilegnet hver person. Pass på å ikke blande inn mange ulike temaet i hvert avsnitt, men holde deg til ett tema. Nå har ikke jeg sett denne filmen, men denne siden på NDLA nevner en liste over gloser som du fint kan flette inn i teksten din. Der står det også litt om settingen. Et avsnitt kan du skrive om at faren holder på mange av sin kulturs normer. Da er dette temaet for akkurat dette avsnittet. Hold deg til å underbygge dette utsagnet ved å gi eksempler fra filmen, som at han sender barna sine på muslimsk skole, ønsker å arrangere ekteskap. 

En overgang til neste tema kan da være at sønnene er mer preget av kulturen rundt seg (ungdomskultur etc) enn faren. Igjen blir dette da temaet for avsnittet. Underbygg påstanden med eksempler som at de går på muslimsk skole kun fordi faren ønsker det, at de er imot at han arrangerer ekteskap. Du kan fint ha en slags mini-konklusjon i slutten av hvert avsnitt som oppsummerer avsnittet.

Det er flere måter å løse en slik skriveoppgave på. Du kunne også ha valgt ut noen bestemte "challenges of multiculturalism", som tvangsekteskap, vold, etc. Og skrevet hvordan noen personer i filmen forholder seg til dette på ulike måter. 

Som konklusjon kan du omformulere problemstillingen til et svar. Se da på hva du skrev om i hvert avsnitt. Ikke bare hva hvert avsnitt handlet om, men "det nye som kom fram" gjennom begrunnelsene dine. "The characters of East is East deal with multiculturalism in different ways. (George holder mer på sin muslimske kultur når det kommer til ekteskap, utdannelse, vold, mens sønnene vil break free og leve som ungdommer flest med drikking etc. Moren (gitt at du har skrevet om henne også i teksten tidligere) blir et mellomledd mellom disse." 

Håper dette var til noe hjelp. Det er flere tips jeg ikke har tatt med her nå, og rotete skrevet. Håper det ordner seg, og lykke til! :) En annen gang kan det være fint å spørre læreren om hjelp til å komme i gang også, de fleste engasjerte lærere synes bare det er stas med elever som ønsker å gi en ekstra innsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Klomf skrev:
 

Da ville jeg først begynne med å dele inn teksten. Innledningen gir en liten smakebit på hva som kommer senere i teksten, men det er viktig at du har en såkalt "hook"; noe som får leseren til å ville lese videre med en gang. Du bør også gjøre klart hvem du skal begrense deg til å skrive om. Gjerne omformuler første setning i oppgaveteksten til å være problemstilling: "The characters in East Is East (2000) deal with the challenges of multiculturalism in different ways." kan bli noe som "How do these characters deal with the challenges of multiculturalism in different ways?". Dette er et fint spørsmål å ha som siste setning i innledningen. Tidligere i innledningen bør du nevne de personene du har valgt å fokusere på. Få gjerne også med utgivelsesåret og navnet på filmen. 

Siden du bare skal sammenligne personer, antar jeg at du ikke trenger et eget avsnitt om setting (år, sted(land/by), etc). Dette kan flettes inn i innledningen for eksempel.
Videre sier oppgaven: "Compare a selection of characters (you can choose to focus on just a couple of characters or look at a wider range of characters)"

Velger du da å begrense deg til noen få personer, kan du ha et avsnitt tilegnet hver person. Pass på å ikke blande inn mange ulike temaet i hvert avsnitt, men holde deg til ett tema. Nå har ikke jeg sett denne filmen, men denne siden på NDLA nevner en liste over gloser som du fint kan flette inn i teksten din. Der står det også litt om settingen. Et avsnitt kan du skrive om at faren holder på mange av sin kulturs normer. Da er dette temaet for akkurat dette avsnittet. Hold deg til å underbygge dette utsagnet ved å gi eksempler fra filmen, som at han sender barna sine på muslimsk skole, ønsker å arrangere ekteskap. 

En overgang til neste tema kan da være at sønnene er mer preget av kulturen rundt seg (ungdomskultur etc) enn faren. Igjen blir dette da temaet for avsnittet. Underbygg påstanden med eksempler som at de går på muslimsk skole kun fordi faren ønsker det, at de er imot at han arrangerer ekteskap. Du kan fint ha en slags mini-konklusjon i slutten av hvert avsnitt som oppsummerer avsnittet.

Det er flere måter å løse en slik skriveoppgave på. Du kunne også ha valgt ut noen bestemte "challenges of multiculturalism", som tvangsekteskap, vold, etc. Og skrevet hvordan noen personer i filmen forholder seg til dette på ulike måter. 

Som konklusjon kan du omformulere problemstillingen til et svar. Se da på hva du skrev om i hvert avsnitt. Ikke bare hva hvert avsnitt handlet om, men "det nye som kom fram" gjennom begrunnelsene dine. "The characters of East is East deal with multiculturalism in different ways. (George holder mer på sin muslimske kultur når det kommer til ekteskap, utdannelse, vold, mens sønnene vil break free og leve som ungdommer flest med drikking etc. Moren (gitt at du har skrevet om henne også i teksten tidligere) blir et mellomledd mellom disse." 

Håper dette var til noe hjelp. Det er flere tips jeg ikke har tatt med her nå, og rotete skrevet. Håper det ordner seg, og lykke til! :) En annen gang kan det være fint å spørre læreren om hjelp til å komme i gang også, de fleste engasjerte lærere synes bare det er stas med elever som ønsker å gi en ekstra innsats. 

Tusen takk, det var til stor hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...