Gå til innhold

Joggere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å begynne jogge. Jeg har gått endel turer og toppturer. Jeg fins ikke godt trent, men kondisjonen er ikke helt på bånn heller tror jeg.

Jeg har for tredje gang denne uken gått 5 km i raskt tempo, idag jogget jeg også litt mellom gåingen. Det var tungt og jeg føler styrken i beina svikter. Jeg lurer på, hvis jeg følger ett program, vil jeg kunne trene opp styrke i beina til å kunne jogge lettere? Noen som har klart å forbedre kondisjonen såpass med slike program at jogging blir gøy? 

Jeg trenger å bruke kroppen mer og få opp pulsen, så jogging ser jeg for meh som både effektivt og det er gratis. Løpesko har jeg jo så er jo bare å få på de og ut å løpe. Kom gjerne med erfaringer, og hvor lang tid tok det til du kunne løpe 30-40 min og ikke ble døds sliten?

Anonymkode: 652ad...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fulgte C24K, og kunne løpe 5 km sammenhengende etter to måneder. To måneder senere kunne jeg løpe en mil sammenhengende, og etter et år løp jeg mitt første halvmaraton.

Beina blir sterkere av selve joggingen, det er spesielt leggmusklene som må bli sterkere når man jogger rolig. Jeg trente ikke styrke for beina, men supplerte med tå-hev øvelser og spensthopp. Og uttøying er viktig etterpå.

Beste tips er å ta det i ditt eget tempo - ikke push deg selv for hardt, da mister man fort motivasjonen. Men sett realistiske mål og gjennomfør alle øktene. Dersom jeg tok for lange pauser i starten måtte jeg hele tiden begynne på nytt, det eneste som funker for å bli en løper er å løpe regelmessig. 

Lykke til!

Anonymkode: af37c...6e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, bare begynn forsiktig. Du må jogge, for å bli flink å jogge;) Jogging er litt sånn helvete i starten, men kommer seg raskt. Du kan f.eks starte med å gå litt flere minutter enn du jogger (i intervaller) så øker du jogging og senker gå-tid over tid. 

NB! Det høres ut som grunnlaget ditt er ok, noen ganger trenger man bare komme over 5-10 minutters-baugen. Handler egentlig bare om å finne en rytme og passe tempo, så klarer man jogge lenge.

 

Anonymkode: 84f0c...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ikke jogge for fort i starten. Ser dette hos elevene mine - de raser ut i altfor høyt tempo, og må gi seg etter to minutter. Jogg i gangfart i starten, kjemperolig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snabeltann skrev:
 

Viktig å ikke jogge for fort i starten. Ser dette hos elevene mine - de raser ut i altfor høyt tempo, og må gi seg etter to minutter. Jogg i gangfart i starten, kjemperolig. 

Veldig viktig! Jeg har sett det selv, venner som sier de ikke klarer å løpe, men så stiller de mølla på 10 km/t og peiser på uten å ha noen kilometer på beina. Da sier det seg selv at man ikke holder ut lenge som nybegynner. 

Anonymkode: af37c...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn i det små. Start å jogg feks 2km, så øker du til 3km når formen tilsier det. Ta det i «trappetrinn». :) Når du merker at formen blir bedre øker også motivasjonen. Å kaste seg for fort ut med høye mål kan ødelegge alt. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for masse gode tips. Jeg kommer til å ta dette gradvis, jeg har lyst til at det skal være deilig og ta en 5 km joggetur. Det er målet, så jeg må begynne rolig. Merket idag hvor tungt de få sekundene jeg jogger innimellom var, så det er som dere sier viktig å ikke ta for hardt i, nå i starten. Viktig med en hviledag i mellom også, for å hvile bena?

Anonymkode: 652ad...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk for masse gode tips. Jeg kommer til å ta dette gradvis, jeg har lyst til at det skal være deilig og ta en 5 km joggetur. Det er målet, så jeg må begynne rolig. Merket idag hvor tungt de få sekundene jeg jogger innimellom var, så det er som dere sier viktig å ikke ta for hardt i, nå i starten. Viktig med en hviledag i mellom også, for å hvile bena?

Anonymkode: 652ad...4db

Absolutt viktig med en hviledag. Men vil anbefale at du kjenner på det. Feks. er du tung i beina eller begynner å få noen vondter så tar du det med ro. Strengt tatt så er det to ting som skal til for å blir bedre. Kort oppsummert er det; spis mindre og tren mer. Litt flåsete sagt egentlig, men det ligger mye bak det. 

Kontinuitet i treningsarbeidet er uten tvil det som gir fremgang. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 5f2e9...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Absolutt viktig med en hviledag. Men vil anbefale at du kjenner på det. Feks. er du tung i beina eller begynner å få noen vondter så tar du det med ro. Strengt tatt så er det to ting som skal til for å blir bedre. Kort oppsummert er det; spis mindre og tren mer. Litt flåsete sagt egentlig, men det ligger mye bak det. 

Kontinuitet i treningsarbeidet er uten tvil det som gir fremgang. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 5f2e9...2f3

TS her. Spis mindre, tren mer? Ikke meningen å være krass her nå, men uten å vite min vekt så skal man ikke anbefale det. Jeg er 58 kg fordelt på 173 cm, målet mitt med løping er ikke vektnedgang, men utholdenhet. Hadde jeg spist mindre og samtidig økt aktivitetsnivået mitt hadde jeg fått null progresjon. Jeg vil bli i bedre form, utholdende og klare å løpe 10 km uten problemer. Det å skulle spise mindre vil ikke få meg dit. 

Hviledag er viktig, jeg har bestemt meg for å følge ett program som er 3 dager i uken over 12 uker, hvor man etterhvert bytter ut rask gange med mere jogging. Til slutt er det kun jogging og deretter løping. Spent på om jeg klarer følge programmet og merke at det blir lettere. Nå har beina bare vært sykt tunge!

Anonymkode: 652ad...4db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra å ikke kunne jogge i det hele tatt til å løpe en mil og vel så det uten problemer og stopp, på noen uker. For min del hadde kostholdet mitt en veldig stor rolle. I tillegg var jeg flink å presse meg selv. Jeg løp med samboeren min og begge er konkurranse mennesker, så vi presset hverandre ubevisst 😂Vi begynte med å gå og småjogge om hverandre. 

Etter noen uker løp vi så langt vi kunne på en times tid annenhver dag ca. hvor vi byttet om på barnevognen med sønnen vår. Vi kunne løpe veldig lenge, så vi satt heller en tid hvor vi prøvde å slå rekorden våres hver gang. Vi gikk begge på et veldig strengt kosthold i tillegg. Men vi røyket da 😣 

Anonymkode: bcf3d...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts: 

jeg begynte plutselig å jogge her i mai en dag jeg var ute og gikk.. Akkurat samme bakgrunn som deg - turer hit og litt dit, og noen toppturer. Plutselig ville liksom kroppen min bare løpe - ikke gå 😅 Og jeg vet nok nå hva som skjedde. Jeg har i lang tid gått og tenkt på at jeg vil gjøre hjertet mitt sterkere, la det få de beste arbeidsforholdene jeg kan få til å gi. Jeg ville trene for helsa si skyld. 

Med dette i tanken lenge-var som sagt plutselig kroppen klar for oppgaven😃 

Jeg begynte i det små- gikk litt, gikk litt i raskere tempo, så begynte jeg å løpe mellom de og de trærne, gikk resten. Og så økte jeg løpeøktene mellom flere og flere trær.. (lyktestolper hva som helst) 

Dette ga god effekt! Men- jeg holdt meg i rolig «snakketempo» i løpingen. 

Og for å svare på det du også spør om- det jeg opplevde som superbra for løpingen; var å gjøre squats (eller hva det nå heter🙄) tre ganger i uka. Dype! Tok 10. Så etterhvert klarte jeg 20. Osv .. Det styrket lår og rompe og støttemuskelene sånn at jeg klarte å jogge mer og mer👍

Lykke til 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MammaMums skrev:
 

Til ts: 

jeg begynte plutselig å jogge her i mai en dag jeg var ute og gikk.. Akkurat samme bakgrunn som deg - turer hit og litt dit, og noen toppturer. Plutselig ville liksom kroppen min bare løpe - ikke gå 😅 Og jeg vet nok nå hva som skjedde. Jeg har i lang tid gått og tenkt på at jeg vil gjøre hjertet mitt sterkere, la det få de beste arbeidsforholdene jeg kan få til å gi. Jeg ville trene for helsa si skyld. 

Med dette i tanken lenge-var som sagt plutselig kroppen klar for oppgaven😃 

Jeg begynte i det små- gikk litt, gikk litt i raskere tempo, så begynte jeg å løpe mellom de og de trærne, gikk resten. Og så økte jeg løpeøktene mellom flere og flere trær.. (lyktestolper hva som helst) 

Dette ga god effekt! Men- jeg holdt meg i rolig «snakketempo» i løpingen. 

Og for å svare på det du også spør om- det jeg opplevde som superbra for løpingen; var å gjøre squats (eller hva det nå heter🙄) tre ganger i uka. Dype! Tok 10. Så etterhvert klarte jeg 20. Osv .. Det styrket lår og rompe og støttemuskelene sånn at jeg klarte å jogge mer og mer👍

Lykke til 👍👍

Takk for supert tips! Det er sånn jeg føler å, vil styrke hjertet og få en god sunn og utholdende kropp som orker mer. Jeg har også småløpt litt i mellom trær og lyktestolper, var sånn jeg merket at, hey! Dette var moro. Men fy så sliten jeg ble, å da skjønte jeg jo at formen ikke er så bra og at kroppen min fortjener og være i litt bedre form. Gøy og høre at det er flere som meg som har klart å trene seg opp til bedre kondisjon. Jeg trener litt med strikk hjemme, så det kommer jeg til å forsette med. Ser for meg at det hjelper med styrke i både setemuskulaturen, lårene og legger, når man skal løpe. Takk for lykke ønskninger 😊

Anonymkode: 652ad...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...