Gå til innhold

Bygge seg opp til ultraløp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller maraton.

Har løpt i mange år, men mest for kos. Trenger styrke og stabilitet ved siden av nå.
Men hvordan kan jeg konkret trene meg opp?

Jeg har alltid løpt som det har passet meg, og aldri feks lagt bak meg FLERE mil. Syns intervaller er det morsomste, løper ute med hunden osv. Men måle seg inn mot f.eks. fjelløp eller ultraløp krever jo et ekstra gir eller fem. Noen som har konkret erfaring her til hvordan trene opp?
Jeg har liksom alltid landet på kneika hvor det er komfortabelt å presse seg, men aldri tøyd strikken særlig lenger.

Anonymkode: 5f60f...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste som løper ultraløp har tilbakelagt flere halv- og helmaratons før de begir seg ut på de store distansene. Dersom du ikke har løpt oppimot 2 mil før så høres det litt urealistisk å melde seg på et ultraløp. 

Greia med ultraløp er å ikke presse seg. 50 km + må foregå i lavere pulssoner, fart er mindre relevant når man kommer opp i store distanser. Da trenger man utholdenhet mer enn kondis. Når du sier at intervaller er mest gøy, så tenker jeg umiddelbart at kortere løp vil passe bedre for deg. For da har du sikkert god fart. Selv hater jeg intervaller hvor pulsen skyter i været og jeg hiver etter pusten. Å løpe langt og seigt passer mye bedre for meg.

Men om du likevel kunne tenkt deg å løpe langt så kan du holde deg oppdatert på feks Strava og se om det er noen lange løp du kunne tenkt deg å teste ut. 

 

Anonymkode: e8330...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

De fleste som løper ultraløp har tilbakelagt flere halv- og helmaratons før de begir seg ut på de store distansene. Dersom du ikke har løpt oppimot 2 mil før så høres det litt urealistisk å melde seg på et ultraløp. 

Greia med ultraløp er å ikke presse seg. 50 km + må foregå i lavere pulssoner, fart er mindre relevant når man kommer opp i store distanser. Da trenger man utholdenhet mer enn kondis. Når du sier at intervaller er mest gøy, så tenker jeg umiddelbart at kortere løp vil passe bedre for deg. For da har du sikkert god fart. Selv hater jeg intervaller hvor pulsen skyter i været og jeg hiver etter pusten. Å løpe langt og seigt passer mye bedre for meg.

Men om du likevel kunne tenkt deg å løpe langt så kan du holde deg oppdatert på feks Strava og se om det er noen lange løp du kunne tenkt deg å teste ut. 

 

Anonymkode: e8330...84e

Jeg skal ikke MELDE meg på et løp, jeg skal trene så jeg KAN melde meg på et løp. Om to eller fire år feks.

Anonymkode: 5f60f...71d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpe, løpe og løpe. Bygg deg gradvis opp til å takle lenger og lenger distanser.

Ha f.eks. en veldig lang, helt rolig tur i uka, kanskje en intervalløkt, og resten medium lange økter. Det er mange måter å legge opp øktene på, men hovedmålet bør være å få flest mulig mil i bena. I tillegg kan du trene løpsrettede styrkeøkter og øvelser for å styrke core og holdning. Nå vet jeg ikke hvordan løpsøkonomien din er, men mange har også mye å hente på å løpe mer effektivt med tanke på løpesteg og pusteteknikk. 

Anonymkode: 89cf5...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på god vei!

Jeg startet med 10k løp, trente mer og stilte til 21k før jeg trente enda mer og løper nå alt fra 10k til 50k. Neste år blir det Ecotrail 80k. Jeg varierer treningen med svømming, styrke, sykling og løping. Jeg er vel definisjonen på supermosjonist🙈

Men for å trene spesifikk til maraton og ultraløp så kreves det en innsats. Det er mengde og atter mengde du trenger.   muskelaturen må vennes til å løpe kilometer på kilometer, time etter time. Jeg har søndagene hellig for langturene mine og nå ligger jeg på minimum 30 kilometer på denne langturen. 

Totalt ligger jeg på nå fra 70-100km pr  uke. Det er ikke gitt at dette er oppskriften for deg, men det viktigste rådet er at du forsiktig øker mengden så du ikke blir skadet. Jeg kjører ofte to økter om dagen. Veldig ofte gjør jeg mye av treningen på vei til/fra jobb. Er beina mine slitne eller jeg kjenner smerter så sykler jeg. Svømmer også som økt to noen ganger. 

Ca. 75-80% av treningen min er rolig(Z1) og  resterende er i sone z3-4.. 

 

lykke til 🙂

 

Anonymkode: 358d3...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du er på god vei!

Jeg startet med 10k løp, trente mer og stilte til 21k før jeg trente enda mer og løper nå alt fra 10k til 50k. Neste år blir det Ecotrail 80k. Jeg varierer treningen med svømming, styrke, sykling og løping. Jeg er vel definisjonen på supermosjonist🙈

Men for å trene spesifikk til maraton og ultraløp så kreves det en innsats. Det er mengde og atter mengde du trenger.   muskelaturen må vennes til å løpe kilometer på kilometer, time etter time. Jeg har søndagene hellig for langturene mine og nå ligger jeg på minimum 30 kilometer på denne langturen. 

Totalt ligger jeg på nå fra 70-100km pr  uke. Det er ikke gitt at dette er oppskriften for deg, men det viktigste rådet er at du forsiktig øker mengden så du ikke blir skadet. Jeg kjører ofte to økter om dagen. Veldig ofte gjør jeg mye av treningen på vei til/fra jobb. Er beina mine slitne eller jeg kjenner smerter så sykler jeg. Svømmer også som økt to noen ganger. 

Ca. 75-80% av treningen min er rolig(Z1) og  resterende er i sone z3-4.. 

 

lykke til 🙂

 

Anonymkode: 358d3...e29

Har du barn? Jobber du 100%? Skjønner ikke hvordan du får tid til all denne egentiden

Anonymkode: b6b5d...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du barn? Jobber du 100%? Skjønner ikke hvordan du får tid til all denne egentiden

Anonymkode: b6b5d...7a0

Har barn som er selvgående og jobber 100%. Men jeg mener at om man virkelig brenner for noe så får man det til. Det er utallige morgener jeg har alarmen på 05:00 for å trene før resten av huset våkner. Forsøker å benytte mulighetene. Kan vel si at planlegging er alfa omega. Har ofte med ekstra klær på jobben slik at jeg kan løpe dagen etter til jobb. Står opp tidligere for å løpe til jobb enn å ta buss. Det gjelder å tenke ut løsninger som ikke går på bekostning av de andre i familien.

Fikk til mye trening selv med små barn og ei sammarbeidsvillig kone. Dette gikk begge veier. Vi trengte ikke at begge hentet i barnehage eller at begge handlet i butikken sammen. Veldig ofte er inntrykket mitt nå at begge foreldrene må gjøre alt sammen og alt sammen med barna. Har man to barn så hører jeg flere som klager over at de ikke får tid til noe for det er så vanskelig å være alene med barna for de krever så mye oppmerksomhet. 

Anonymkode: 358d3...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...