Gå til innhold

Skjermtid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grei skjermtid for barn? Skal alle barna i en familie ha like lang skjermtid, eller avhenger det av alder? Hva er isåfall aldersgrensene? 

Jeg og mannen har ulikt syn, og jeg ønsker derfor synspunkt på dette 😊

Anonymkode: b729e...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke gjøre noe annet enn å glane på en skjerm? 

Anonymkode: fdbbf...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan dere ikke gjøre noe annet enn å glane på en skjerm? 

Anonymkode: fdbbf...4e6

Det samme gjelder vel for deg? 😉

Anonymkode: 00871...a6e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke alltid det er alder som avgjør. En jeg kjenner har en gutt på 15 som har mindre skjermtid og mer regler enn jenta på 10, da hun ikke blir vanskelig og aggressiv av skjermbruk. 

Man må nesten se ann barnet. 

Anonymkode: 76218...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes ikke alltid det er alder som avgjør. En jeg kjenner har en gutt på 15 som har mindre skjermtid og mer regler enn jenta på 10, da hun ikke blir vanskelig og aggressiv av skjermbruk. 

Man må nesten se ann barnet. 

Anonymkode: 76218...12e

Såklart, det er alltid individuelle forskjeller en må ta hensyn til :) tenkte mer som en gylden regel? En 2 åring skal ikke sitte lenge framfor en skjerm, en 15-åring kan bruke mer tid framfor en skjerm. 

Jeg lurer litt på hva som praktiseres der ute :)

Anonymkode: b729e...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Såklart, det er alltid individuelle forskjeller en må ta hensyn til :) tenkte mer som en gylden regel? En 2 åring skal ikke sitte lenge framfor en skjerm, en 15-åring kan bruke mer tid framfor en skjerm. 

Jeg lurer litt på hva som praktiseres der ute :)

Anonymkode: b729e...de7

Her hjemme har vi kun skjermtid i helgen, dvs lørdag og søndag. Ca to timer. 

Vi har en gutt på 9 og en jente på 11.

Anonymkode: 76218...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en på straks 4 som ser mellom 0-2 timer pr døgn avhengig av hvordan dagen er lagt opp. 

Anonymkode: c5a6a...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh... synspunkt på en 9 og 12 åring da? Er det riktig at 9åringen skal jages ut hver gang det er sol, men 12-åringen kan sitte inne med mobil osv? 

Det er her jeg er litt uenig med mannen. Jeg synes det er like viktig å begrense begge to. At 12-åringen også bør sparkes ut døren av og til :)

Anonymkode: b729e...de7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå de er over 11 kan de vel bestemme selv? 

Anonymkode: d0036...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Heh... synspunkt på en 9 og 12 åring da? Er det riktig at 9åringen skal jages ut hver gang det er sol, men 12-åringen kan sitte inne med mobil osv? 

Det er her jeg er litt uenig med mannen. Jeg synes det er like viktig å begrense begge to. At 12-åringen også bør sparkes ut døren av og til :)

Anonymkode: b729e...de7

Spark ut 12åringen og!

Anonymkode: 7fbd9...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 9-åring og en 12-åring er så nærme i alder at de bør ha samme skjermtid. Skolearbeid på skjerm er selvsagt utenom skjemtiden.

Jeg to barn med under 2 års mellomrom. Vi behandler dem som tvillinger når det gjelder skjermtid, regler, leggetid, oppgaver og ukelønn osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Hedda-78 i at de er så nær i alder at de bør ha samme skjermtid.

Våre er 5, 7 og 9 og vi har ingen spesielle regler om skjermtid annet enn at det skal være skjermfritt etter kl 19 kvelden før skoledag. Det er et krav at lekser skal være gjort først og at de skal delta på fritidsaktiviteter og familieaktiviteter (vi er gjerne på sykkeltur, drar i svømmehallen e.l. i helgene). Så lenge alt dette går som smurt får de egentlig ganske fritt med skjermtid. Det begrenser seg selv litt både med tanke på fritids- og familieaktiviteter, at de er/har med venner hjem osv, men om vi synes det har blitt veldig mye sier vi gjerne i fra at det er på tide med pause eller drar i gang noe for hele familien (tur ut, brettspill e.l.). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke skjermtid. Ungene på 4 og 7 ser på ipad om morgen i helgene, da kan vi voksne sove litt lenger. ;) Det er sjeldent noe skjerm på hverdagene, av og til litt tv-spill sammen med oss voksne.

Synes egentlig det er mye positivt de kan gjøre foran en skjerm, som å spille lærerike spill på ipaden. Men som regel rekker de det ikke fordi de er ute, har aktiviteter, er hos venner osv.

Hvis det blir et problem å begrense det så kommer vi nok til å innføre noen regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hedda-78 skrev:
 

En 9-åring og en 12-åring er så nærme i alder at de bør ha samme skjermtid. Skolearbeid på skjerm er selvsagt utenom skjemtiden.

Jeg to barn med under 2 års mellomrom. Vi behandler dem som tvillinger når det gjelder skjermtid, regler, leggetid, oppgaver og ukelønn osv.

Enig, lekse er lekse. Det teller ikke, da det er noe som er viktig at blir gjort. 

Men jeg er enig med deg, men det er ikkje partneren min. Han mener 12-åringen er sosial gjennom telefon, i og for seg greit nok. Men jeg er ikke dum. Telefonen blir brukt mer til sosiale medier enn kontakt med venner (som YouTube osv osv). 

Jeg godtar ikke denne forskjellsbehandlingen, for jeg synes det er viktig at eldste også kommer seg ut. Men kommer liksom ingen vei når far sier at eldste kan få lov å være inne... 

Anonymkode: b729e...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Herregud, nå de er over 11 kan de vel bestemme selv? 

Anonymkode: d0036...161

Nei, det kan de ikke. Veldig mange blir sittende i timesvis hver dag hvis de ikke begrenses. Noen reagerer og negativt på mye skjerm. Hadde min jente på 12 år fått bestemme dette selv så hadde hun ikke gjort annet.

Anonymkode: e99b8...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, det kan de ikke. Veldig mange blir sittende i timesvis hver dag hvis de ikke begrenses. Noen reagerer og negativt på mye skjerm. Hadde min jente på 12 år fått bestemme dette selv så hadde hun ikke gjort annet.

Anonymkode: e99b8...da7

Samme her. Min 11-åring hadde sittet hele dagen hvis han fikk lov til å bestemme selv. Så dette er faktisk noe vi foreldre må sette grenser for.

Anonymkode: 1c4cc...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig, lekse er lekse. Det teller ikke, da det er noe som er viktig at blir gjort. 

Men jeg er enig med deg, men det er ikkje partneren min. Han mener 12-åringen er sosial gjennom telefon, i og for seg greit nok. Men jeg er ikke dum. Telefonen blir brukt mer til sosiale medier enn kontakt med venner (som YouTube osv osv). 

Jeg godtar ikke denne forskjellsbehandlingen, for jeg synes det er viktig at eldste også kommer seg ut. Men kommer liksom ingen vei når far sier at eldste kan få lov å være inne... 

Anonymkode: b729e...de7

det er greit når ungene er litt mindre at skjermtid er lik for barn tett i alder, men forskjell er ikke så stor på en på 7 og en på 9, men 9 og 12 da spriker det litt, og når den på 12 er 15 og den andre 18 så er jo forskjellen stor. Så er faktisk enig med far at den på 12 bør kunne ha mere tid på skjermen, de i alderen 9 er oftere ute og leker med hverandre. Når du er 12 så leker du ikke så mye lenger. Når de blir eldre så bør det jo styres, men det er jammen ikke lett når de fleste i den alderen er online stort sett hele tiden

Anonymkode: f528c...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2018, vi kaller det ikke "skjermtid" lengre.

Våre to på 12 og 15 reg. dette selv helt fint så lenge det er tid til lekser og trening.

Anonymkode: df49c...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er 2018, vi kaller det ikke "skjermtid" lengre.

Våre to på 12 og 15 reg. dette selv helt fint så lenge det er tid til lekser og trening.

Anonymkode: df49c...c06

Vi? Snakk for deg selv. 

Anonymkode: f0276...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...