Gå til innhold

Stygge merker på platetopp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

IKEA platetopp. Jeg ristet nøtter i en stekepanne, også fra IKEA. Har brukt denne stekepannen før på plata mange ganger. I forkant av bruk hadde jeg skrubbet undersiden av stekepannen med litt stålull for å fjerne fastbrent fett og misfarging. Har gjort det samme på kjeler o.l tidligere uten at dette har skjedd.

forsøkte å vaske det av, og å skrubbe med rens som hører til platen. Det kjennes ikke ut som det er noe på overflaten når jeg tar på den.

Hjelp?

image.jpg

Anonymkode: 4c010...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drev du og skjøv stekepanna mot platetoppen mens du ristet nøttene? I så fall kan det hende at du har skrapet opp platetoppen. Hva er platetoppen laget av?

Anonymkode: 98830...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bunnen av stekepanna (som du brukte stålull på),  i aluminium eller stål? Er du sikker på at stålull skal brukes på slike panner?

Anonymkode: 98830...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Drev du og skjøv stekepanna mot platetoppen mens du ristet nøttene? I så fall kan det hende at du har skrapet opp platetoppen. Hva er platetoppen laget av?

Anonymkode: 98830...c99

Ja, det gjorde jeg. Jeg ristet nøtter. Gjør dette ofte med ulike typer panner og har aldri opplevd dette.

vet ikke hva platetoppen er laget av, tror den er fra IKEA, ikke induksjon.

ser jo den er skrapet, bare skjønner ikke hvordan, ettersom jeg gjør dette hele tiden, og det ikke er noen synlige skraper i toppen. Jeg ser jo andre riper....

Anonymkode: 4c010...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er bunnen av stekepanna (som du brukte stålull på),  i aluminium eller stål? Er du sikker på at stålull skal brukes på slike panner?

Anonymkode: 98830...c99

Den er laget av aluminium. Nei, har virkelig ikke peiling. Vet bare at jeg aldri har opplevd dette før.

Anonymkode: 4c010...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ja, det gjorde jeg. Jeg ristet nøtter. Gjør dette ofte med ulike typer panner og har aldri opplevd dette.

vet ikke hva platetoppen er laget av, tror den er fra IKEA, ikke induksjon.

ser jo den er skrapet, bare skjønner ikke hvordan, ettersom jeg gjør dette hele tiden, og det ikke er noen synlige skraper i toppen. Jeg ser jo andre riper....

Anonymkode: 4c010...cea

Du har gjort det samme mange ganger, med en stekepanne som nylig er skrubbet under med stålull?

Anonymkode: 98830...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en teori om at stålulla laget skarpe kanter i aliminiumen under stekepannen, og at disse skarpe kantene har ripet opp platetoppen.

Anonymkode: 98830...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har gjort det samme mange ganger, med en stekepanne som nylig er skrubbet under med stålull?

Anonymkode: 98830...c99

Jeg har skrubbet panner og kjeler under med stålull, og senere brukt det på platetoppen uten problemer. Usikker på om jeg har gjort det med akkurat denne stekepannen, men har hatt den lenge. 

 

Anonymkode: 4c010...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har en teori om at stålulla laget skarpe kanter i aliminiumen under stekepannen, og at disse skarpe kantene har ripet opp platetoppen.

Anonymkode: 98830...c99

Huff. Det kan hende.. 

Anonymkode: 4c010...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å riste nøtter i  panne uten å skyve panna mot platetoppen?

Kanskje i en panne/wok, og bruk en sleiv til å flytte på nøttene med?

Anonymkode: 98830...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det mulig å riste nøtter i  panne uten å skyve panna mot platetoppen?

Kanskje i en panne/wok, og bruk en sleiv til å flytte på nøttene med?

Anonymkode: 98830...c99

Poenget er: gjort dette før med alt fra kjøttboller til nøtter i ulike panner og kjeler. De gjør det på matlagingsprogrammer osv. Dette er ikke unormal praksis....

derimot lurer jeg på om det kan ordnes, hva det kom av, og om jeg evt må kjøpe ny platetopp..

Anonymkode: 4c010...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har en teori om at stålulla laget skarpe kanter i aliminiumen under stekepannen, og at disse skarpe kantene har ripet opp platetoppen.

Anonymkode: 98830...c99

Det er synd om det er dette som har skjedd. For å unngå flere riper, ville jeg ikke skjøvet panner og gryter bortover platetoppen mer. 

Anonymkode: 98830...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Det er synd om det er dette som har skjedd. For å unngå flere riper, ville jeg ikke skjøvet panner og gryter bortover platetoppen mer. 

Anonymkode: 98830...c99

Jeg gjentar: jeg har gjort dette (ristet ting) i årevis og det har aldri skjedd.

det skjedde nå etter jeg skrubbet undersiden av en aluminiumspanne med stålull, tørket den, og så brukte den.

er platetoppen ødelagt? Hvorfor skjedde det? Kan den reddes?

Det skjedde ikke bare fordi noe ble ristet frem og tilbake.

Anonymkode: 4c010...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Poenget er: gjort dette før med alt fra kjøttboller til nøtter i ulike panner og kjeler. De gjør det på matlagingsprogrammer osv. Dette er ikke unormal praksis....

derimot lurer jeg på om det kan ordnes, hva det kom av, og om jeg evt må kjøpe ny platetopp..

Anonymkode: 4c010...cea

Hadde de samme platetopp på disse matlagningsprogrammene?

Er din platetopp beregnet på slikt bruk? Hvis ja, kan du reklamere. (Om den er beregnet på slikt bruk, står kanskje i bruksanvisningen. Eller du kan spørre leverandøren).

Anonymkode: 98830...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Poenget er: gjort dette før med alt fra kjøttboller til nøtter i ulike panner og kjeler. De gjør det på matlagingsprogrammer osv. Dette er ikke unormal praksis....

derimot lurer jeg på om det kan ordnes, hva det kom av, og om jeg evt må kjøpe ny platetopp..

Anonymkode: 4c010...cea

Hadde de samme platetopp på disse matlagningsprogrammene?

Er din platetopp beregnet på slikt bruk? Hvis ja, kan du reklamere. (Om den er beregnet på slikt bruk, står kanskje i bruksanvisningen. Eller du kan spørre leverandøren).

Anonymkode: 98830...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hadde de samme platetopp på disse matlagningsprogrammene?

Er din platetopp beregnet på slikt bruk? Hvis ja, kan du reklamere. (Om den er beregnet på slikt bruk, står kanskje i bruksanvisningen. Eller du kan spørre leverandøren).

Anonymkode: 98830...c99

Gud, kan du bare svare på det jeg lurer på?

hva slags reaksjon har skjedd med pannen? Kan platetoppen reddes på noen måte?

Samme om jeg kan reklamere, burde ikke riste på pannen etc. Det er helt irrelevant til det jeg spør om.

Anonymkode: 4c010...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg gjentar: jeg har gjort dette (ristet ting) i årevis og det har aldri skjedd.

det skjedde nå etter jeg skrubbet undersiden av en aluminiumspanne med stålull, tørket den, og så brukte den.

1) er platetoppen ødelagt? 2) Hvorfor skjedde det? 3) Kan den reddes?

4) Det skjedde ikke bare fordi noe ble ristet frem og tilbake.

Anonymkode: 4c010...cea

1) Vet ikke.

2) og 4)  "Jeg har en teori om at stålulla laget skarpe kanter i aliminiumen under stekepannen, og at disse skarpe kantene har ripet opp platetoppen."

3) Ikke hvis overflaten faktisk er ripet opp.

Anonymkode: 98830...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Gud, kan du bare svare på det jeg lurer på?

hva slags reaksjon har skjedd med pannen? Kan platetoppen reddes på noen måte?

Samme om jeg kan reklamere, burde ikke riste på pannen etc. Det er helt irrelevant til det jeg spør om.

Anonymkode: 4c010...cea

Ser jeg ut som en altmuligmann? Og, nei, jeg er ikke Gud.

Jeg prøvde bare å hjelpe.

Anonymkode: 98830...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Gud, kan du bare svare på det jeg lurer på?

hva slags reaksjon har skjedd med pannen? Kan platetoppen reddes på noen måte?

Samme om jeg kan reklamere, burde ikke riste på pannen etc. Det er helt irrelevant til det jeg spør om.

Anonymkode: 4c010...cea

Kanskje prøve Mr.Muscle Keramikkrent? Jeg har noen riper i min platetopp, de forsvinner ganske bra når jeg renser med dette.

Anonymkode: 6e1c9...977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...