Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Hørte akkurat på nyhetene, der det handlet om denne kvinnen som muligens skal/skal ikke kobles fra slangene som holder henne i livet. Reporteren brukte uttrykket grønnsak for å beskrive hvordan tilstanden hennes er i dag. Er dette et greit uttrykk å bruke om en komapasient?
Gjest en gjest Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Men hun er ikke i koma, hun er ikke hjernedød; hun er hjerneskada. Å bruke uttrykket grønnsak om hjerneskadde sier en del om personen det synes jeg.
Gjest Kio Skrevet 22. mars 2005 #3 Skrevet 22. mars 2005 Er dette et greit uttrykk å bruke om en komapasient? Jeg synes ikke det er greit å omtale mennesker som grønnsaker. Men det har blitt en veldig vanlig frase å bruke.
Nick Etmitt Skrevet 22. mars 2005 #4 Skrevet 22. mars 2005 Jeg synes ikke det er greit å omtale mennesker som grønnsaker. Men det har blitt en veldig vanlig frase å bruke. Uttrykket grønnsak kommer fra "vegetabilsk tilstand", og er vel bare en forenkling..
Chihiro Skrevet 22. mars 2005 #5 Skrevet 22. mars 2005 Jeg synes ikke dette er en grei måte å omtale en pasient på i media/det offentlige rom. En ting er at ordet "grønnsak" brukes i "hverdagsspråket", men jeg synes journalister bør bruke et mer saklig og objektivt språk. Det blir jo omtrent som å omtale en med Downs syndrom som "mongo"...
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #6 Skrevet 22. mars 2005 Faktisk bruker leger samme ordet. Vi hadde et fam.medlem i koma etter ulykke. Da sa de at de ikke hviste hvordan utfallet bli. H*n kan bli grønnsak eller det kan være en stor eller liten skade.
Chihiro Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 Det får så være, men jeg synes ikke det blir mer riktig av den grunn. Synes det er en respektløs måte å omtale folk på, og leger og helsepersonell må også passe på hvordan de ordlegger seg.
Superlammet Skrevet 22. mars 2005 #8 Skrevet 22. mars 2005 Synes det hadde vært interessant om noen kunne komme med den medisinske betegnelsen for "grønnsak"...
Gjest GreenSky Skrevet 22. mars 2005 #9 Skrevet 22. mars 2005 Det synes jeg er greit. Det er et folkelig uttrykk som folk flest forstår. Reporteren kommer ikke langt i reportasjen hvis h*n bruker medisinske uttrykk som mannen i gata ikke forstår.
Nellie Cortado Skrevet 22. mars 2005 #10 Skrevet 22. mars 2005 Grønnsak kan man jo ikke si! :o Høres feil ut. Alle forstår da hva hjernedød betyr, da kan de jo heller bruke det. Forresten synes jeg så synd på den stakkar jenta som har blitt holdt i live mot sin vilje i 15 år. Også Bush da som skal blande seg inn for å sanke støtte hos puritanerene! :evil:
Gjest en gjest Skrevet 22. mars 2005 #11 Skrevet 22. mars 2005 Uttrykket grønnsak kommer fra "vegetabilsk tilstand", og er vel bare en forenkling.. Nå mener jeg du tar du feil. Det medisinske uttrykket er vel vegetativ tilstand. Vegetativ = åndelig uvirksom. Det heter i alle fall ikke vegetabilsk tilstand medisinsk sett. Men jeg synes det er mer hårreisende er at folk virkelig synes det er greit å sulte ihjel et menneske enn at folk synes det er greit å bruke ordet grønnsak om et menneske. Jeg synes det er helt greit at folk "pull the plug" på folk som er hjernedøde. Det hadde jeg gjort med mine egne. Men jeg forstår at folk har problem med det. Det jeg overhodet ikke forstår er å ta livet av et menneske fordi hun er hjerneskadet. IKKE HJERNEDØD. Fordi hun er avhengig av mat gjennom sonde, så tror folk hun "lever på slanger". Hadde ikke spiserøret hennes vært skadet hadde hun spist som deg og meg. Mange får mat gjennom sonde, både folk med hjerneskade og folk med ulike fysiske skader. Jeg forstår rett og slett at det ikke er flere som synes denne saken er hårreisende. Er det fordi dere ikke kjenner folk som er hjerneskadet? Eller er det fordi man (innerst inne) synes at mennesker med hjerneskader ikke er verdt nok til et liv?
Superlammet Skrevet 23. mars 2005 #12 Skrevet 23. mars 2005 sist jeg sjekket hadde et overtall av leger konstantert at hun er hjernedød, ikke bare hjerneskadet. Mulig det er kommet noe nytt frem i lyset som sier det motsatte? Jeg vet at foreldrene hardnakket nekter for at hun er hjernedød, men det er vel igrunn det man kan forvente av foreldre.. Hadde nok gjort det samme selv..
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #13 Skrevet 23. mars 2005 sist jeg sjekket hadde et overtall av leger konstantert at hun er hjernedød' date=' ikke bare hjerneskadet. Mulig det er kommet noe nytt frem i lyset som sier det motsatte? Jeg vet at foreldrene hardnakket nekter for at hun er hjernedød, men det er vel igrunn det man kan forvente av foreldre.. Hadde nok gjort det samme selv..[/quote'] Er det ikke greit at vi sitter her og sier: hadde gort det samme selv når det gjelder våre egne? Dette vet vi ikke før vi kommer opp i en slik situasjon. Dette gjelder ikke bare denne tråden ,men flere. Da skriver vi: Kommer jeg aldri til å gjøre....Vil gjort det samme selv,Syns det er fantastisk med mennesker som vet hva de alltid vil/ikke vil gjøre.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. mars 2005 #14 Skrevet 23. mars 2005 Jeg synes ikke det er greit at reportere bruker ordet grønnsak for å beskrive hennes tilstand. Greensky har uansett rett i det at man burde forstå hva det er som blir sagt, finnes det ikke et bedre ord? Om det ikke gjør det så kan de vel ta seg tid til å bruke 2 setninger istedenfor 1 ord, for at man skal forstå. Jeg forstår meg ikke helt på hele den saken, først trodde jeg at hun var i koma, det innså jeg fort at var feil. Men om det er som gjest skriver at hun ikke er hjernedød og at slangene blir tatt bort for at hun deretter sulter ihjel, ja da synes jeg denne saken er kjempe vanskelig å jeg synes ikke det er rart at den er så betent. Jeg synes det høres helt fælt ut å sulte ihjel noen, uansett. De skulle vel i sånne fall gjort det på en mer skånsom måte
Gjest MJ Skrevet 24. mars 2005 #15 Skrevet 24. mars 2005 Såvidt jeg har skjønt så er del vel en kraftig hjerneskade. Selv om det er liv i deler av hjernen så er det ikke nok igjen til at det er noen bevisthet igjen. Hvor grensen går mellom hjerndød og hjerneskadet vet jeg ikke. Årsaken til at hun sultes ihjel er at det ikke er lov med aktiv dødshjelp. Derimot så er det lov med passiv dødshjelp. I dette tilfellet så fungerer både hjerte og lungene av seg selv og hun er ikke avhengig av medisiner heller. Dermed så er det eneste behandlingen, de kan la være å gi henne, tilførsel av mat. Det er forståelig at det virker barbarisk å sulte noen ihjel, men forbud mot aktiv dødshjelp er ikke en lov en ønsker å ha unntak på.
Nellie Cortado Skrevet 24. mars 2005 #16 Skrevet 24. mars 2005 Legene har sagt at hun er hjernedød! Om man er for eller mot passiv og aktiv dødshjelp er vel en egen diskusjon. Men Terri hadde sagt til sin ektemann før hun ble skadet at hun aldri ville bli holdt kunstig i live. Men desverre hadde hun ikke skrevet testament hvor dette kunne stått. Så da ektemannen ville la henne dø en verdig død, nektet hennes familie. :-( Nå har den stakkars mannen kjempet i 15 år for å oppfylle sin kones ønske! :o Det er nok neppe med et lett hjerte at han lar henne død, men heller av respekt for hennes ønske.
Leo Skrevet 24. mars 2005 #17 Skrevet 24. mars 2005 Ja, jeg ville synes at det er greit at å bli omtalt som "grønnsak" når hjernen min av en eller annen grunn ikke fungerer mer. Det er en grei forkortelse for en medisinsk tilstand som alle, både leger og legmenn, forstår betydningen av. Jeg har vært utsatt for en ulykke der mitt hode kun var millimeter fra å være hardt skadd og jeg har, skriftlig, bedt om å ikke bli holdt i live dersom man ser at jeg har store hjerneskader. (Det var faktisk en trøst da det "smalt"!) Min livsglede består for en stor del i å være å utadvendt og sosial og blir det borte, har jeg ingen glede av livet lenger. Da vil jeg heller dø faktisk! Jeg kunne kanskje ha levd et OK liv som lam fra nakken og ned, men mannen min kunne du like gjerne ha stukket en kniv i... Like viktig som ekteskapsløftet var at vi har vi lovet hverandre og la den andre slippe så fort som mulig ved sykdom og ulykke!
Gjest en gjest Skrevet 24. mars 2005 #18 Skrevet 24. mars 2005 Ja, ja, ja. Jeg vet at avisene har skrevet hun er hjernedød og at hun er tilkoblet og lever av slanger. Men det er en forskjell i å være hjernedød og (sterkt) hjerneskadet. http://www.rikshospitalet.no/print_press.a...asp?nPubID=4687
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2005 #19 Skrevet 24. mars 2005 Men Terri hadde sagt til sin ektemann før hun ble skadet at hun aldri ville bli holdt kunstig i live. Men desverre hadde hun ikke skrevet testament hvor dette kunne stått. Så da ektemannen ville la henne dø en verdig død, nektet hennes familie. :-( Men er det sant at hun har sagt det til ham? Det vet ingen andre enn ham selv. Om ikke lenge bidrar han vel til at det blir skrevet bok om hele saken og blir søkkrik.
Gjest MJ Skrevet 24. mars 2005 #20 Skrevet 24. mars 2005 Det at han har giftet seg på nytt og står som arving er også noe som ikke har kommet klart frem. Angående bruken av ordet grønnsak så er vel det noe jeg kan forstå hvis de trodde hun var hjernedød. Kanskje litt på kanten å høre fra massemedia, men jeg hadde ikke reagerte i en vanlig samtale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå