Gå til innhold

Omskjæring av sønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv veldig i mot omskjæring (utover medisinsk grunn) og ønsker ikke at min sønn skal bli omskjært.

Mannen min er omskåret og det er veldig vanlig i hans kultur at man blir omskjært, han ønsker også dette for sin sønn. Han mener at det er urenslig og ekkelt med forhud blant annet, og han ønsker ikke at hans barn skal ha forhud. Jeg er selv halvt norsk og det er vanlig med omskjæring i landet til min ikke norske del. Vi flytter mest sannsynglvis til hans hjemland og barnet blir derfor født der - føler derfor ta det blir vanskeligere å unngå omskjæring der enn om vi hadde blitt i Norge. I tillegg er jeg jo også redd for hvordan dte blir når han blir eldre om han ikke er omskjært, å være omskjært vil jo være normen.

Jeg ønsker ikke at dette skal bli en diskusjon for eller i mot omskjæring, men jeg søker råd om hvordan andre ville løst/tenkt i denne situasjonen. I første omgang blir det vel å overbevise mannen om at det ikke er ekkelt med forhud og at så lenge man har normal renslighet er det heller ikke noe problem med urenslighet - og også snakke om hvilke negative sider omskjæring har, men som omskjært selv er han overbevist om at dette ikke er tilfelle.

Når alt kommer til alt så har han siste ordet, men han ønsker jo ikke å gå i mot meg heller. Vanligvis kommer vi til enighet og det gavner oss begge, men her er det jo en som vil "tape" siden vi har så forskjellig syn på dette, så jeg synes det er litt vanskelig.

Anonymkode: 76244...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se dette foredraget med mannen din før dere avgjør.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor i all verden har mannen siste ordet???

Hadde du meint det samme om det var en jente vi pratet om her??

Herlighet, det er mishandling når man gjør det uten gode grunner og kultur og religion er ikke en god nok grunn.

• Liker 46
Skrevet

Uff nei. Fød barnet i Norge.

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, forhud<3 skrev:

Se dette foredraget med mannen din før dere avgjør.

Takk :)

Skrevet

Dette er grov barnemishandling på et helt uskyldig barn som kan ikke velge dette selv.   

• Liker 39
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at du vil ha en saklig diskusjon rundt dette. Å blande inn følelser vil jo gjøre vondt for deg, men tenk så vondt det vil være om gutten i voksen alder uttrykker at han ikke ville dette? Eller at noe går galt? Altså...hvorfor har menn forhud? Den har jo en funksjon? Alt blir urenslig hvis man ikke vasker det, den kroppsdelen er ikke i særstilling uhygenisk....latterlig argument. Du kan jo si at dette blir opp til gutten selv? Siden det er hans kropp mener jeg.....

Endret av Sansol
Skrevet
3 minutter siden, Outlander skrev:

Dette er grov barnemishandling på et helt uskyldig barn som kan ikke velge dette selv.   

Dette er i kant av å være hysterisk... 

Anonymkode: a83e2...74a

• Liker 2
Skrevet

Dette er et vanskelig tema. De som er imot det pleier ofte å beskrive det som barnemishandling og snik-islamisering og what not. De som er for (av nordmenn) har jeg merket ofte er litt mer likegyldige til det hele. De er for små til å huske smertene, og så lenge det blir gjort riktig er det lite sannsynlig at det vil få store konsekvenser for han i oppveksten eller i voksen alder. En ting har jeg hørt flere ganger: få det gjort på et norsk sykehus, der vi vet at det blir gjort på en hygienisk og «riktig» måte. 

Sånn som du sier, så kommer mannen din til å få viljen sin. Da ville jeg i det minste krevd at det skulle blitt gjort her. Og jeg ville krevd at dere hadde en samtale med en lege e.l i forkant slik at dere begge får høre konsekvensene, både positive og negative, av en som virkelig kan det. Ikke en som «har sett det før» eller «kjenner masse menn som er omskjært». 

Anonymkode: bc990...e77

• Liker 9
Skrevet

Jeg er norsk og i utgangspunktet ikke for omskjæring. Men er også realistisk.

viss dere skal flytte til et land der omskjæring er vanlig, så kan det være til belastning for barnet å vokse opp uten å være omskjært. 

Det er veldig vanlig i mange land, bla. USA, og har mange fordeler. Og kan ikke sidestilles med omskjæring for jenter.

Men jeg hadde satt krav. Jeg hadde krevet at det skulle foretas på sykehus av sertifisert lege med erfaring.

Anonymkode: 2d19c...65c

• Liker 7
Skrevet

Min mann er også muslim og alle menn er omskjært på den siden av familien. Vi ble enige før vi fikk barn at omskjæring ikke er aktuelt. Vi bor i Norge så det gjør det nok lettere. Han vet jeg er urokkelig på dette. Så gjenstår det å se da om det blir noe mas når gutten kommer i riktig alder men som sagt det kommer ikke til å lytte. Så egentlig er det jeg som har siste ordet sånn sett. Har dere diskutert dette før dere fikk barn? Bare det du sier at mannen har siste ordet hos dere. Da er jo løpet kjørt. De vil jo alltid syns dette er best. Ingen rasjonelle grunner til det, det handler vel mer om tradisjoner og kultur. 

Anonymkode: e8461...323

• Liker 8
Skrevet

Skal han vokse opp her, nei. 

Skal han vokse opp der, ja. 

Anonymkode: 52bd6...20b

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et vanskelig tema. De som er imot det pleier ofte å beskrive det som barnemishandling og snik-islamisering og what not. De som er for (av nordmenn) har jeg merket ofte er litt mer likegyldige til det hele. De er for små til å huske smertene, og så lenge det blir gjort riktig er det lite sannsynlig at det vil få store konsekvenser for han i oppveksten eller i voksen alder. En ting har jeg hørt flere ganger: få det gjort på et norsk sykehus, der vi vet at det blir gjort på en hygienisk og «riktig» måte. 

Sånn som du sier, så kommer mannen din til å få viljen sin. Da ville jeg i det minste krevd at det skulle blitt gjort her. Og jeg ville krevd at dere hadde en samtale med en lege e.l i forkant slik at dere begge får høre konsekvensene, både positive og negative, av en som virkelig kan det. Ikke en som «har sett det før» eller «kjenner masse menn som er omskjært». 

Hvorfor snik-islamisering? Jøder gjør dette også

• Liker 6
Gjest COSL Innovator
Skrevet

Ærlig talt, nå lever vi i 2018 og alle vet at omskjæring er grotesk kjønnslemlesting av uskyldige barn. Jeg kjenner det koker i meg bare å lese hi. 

Mannen har siste ordet? Hva faen!! Han er jo helt tett i pappen som ønsker å videreføre denne kjønnslemlestelsen til sitt eget barn.

Helt ærlig så skjønner jeg ikke at dere ikke snakket ut om dette før dere lagde dette uskyldige barnet. Hvis han da hadde sagt han absolutt vil kjønnslemleste sitt eget barn, så kunne du jo bare droppen hele mannen.

Jeg håper virkelig barnet deres får velge dette selv når det er voksen.

Det har IKKE noe med renslighet å gjøre, heller ikke noe som har med religion. 

Jeg jobber med utlendinger fra blandt annet Somalia hvor omskjæring er veldig «normalt». Flere av disse kollegene har sagt det er tradisjon å kjønnslemlestelse og ingen annen årsak.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Å skjære av friske kroppdeler pga religøs overbevisning er mer hysterisk. En skikk tilhørende steinalderen.

Anonymkode: 84507...66b

• Liker 28
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er grov barnemishandling. Om vi hadde utført tilsvarende handling mot jenter hadde vi havnet i fengsel, det er en bestialsk skikk 

• Liker 11
Skrevet

Takk for alle svar :)

Verken jeg eller mannen er muslimer og det er snakk om et land som ikke er så alt forskjellig fra Norge i det store og det hele, om man sammenligner med resten av verden. Om det blir omskjæring blir dette så klart gjort på sykehus av en sertifisert lege.

Jeg likte forslaget om å la han velge selv når han blir gammel nok, men vil inngrepet være verre når man er eldre? Jeg regner med ta når han vokser opp med en far som er omskjært og normen i samfunneter omskjæring så vil dette være noe han ønsker selv også.

Siden mange hang seg opp den ene setningen om at mannen har siste ordet. Med dette mener jeg ikke at han overkjører meg, men at vi jobber sammen rundt et tema, snakker om ønsker/løsninger etc. sammen og han ut i fra dette - og hva som vil være best for oss som familie, tar en avgjørelse rundt dette. Igjen, det betyr ikke at han overkjører meg for å få viljen sin, han kan fint ta avgjørelser som han selv ikke er enig i fordi han vet det er viktig for meg. Vi støtter hverandre og har stor respekt for hverandre, og jeg stoler nok på han til å vite at han alltid vil ta den avgjørelsen han vet er best for oss. Hva skal jeg med en mann om jeg ikke en gang stoler nok på han til å støtte og stole helt og holdent på hans avgjørelser :)

Gjest theTitanic
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er for små til å huske smertene????? 

Kanskje greit å ta noen kosmetiske operasjoner i samme slengen, om barnet ikke er så pent og det ikke husker smertene allikevel... 

Religion er roten til alt ondt. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Når alt kommer til alt så har han siste ordet

Selvsagt, manne-mannen bestemmer!!! Herregud!!!

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...