Gå til innhold

Er dette en hersketeknikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en person (1) bruker en hersketeknikk uten å vite det. Og så forstår den andre personen (2) at den første ikke skrev eller sa som hen gjorde for å bevisst bruke en hersketeknikk eller være uredelig - er det en hersketeknikk i seg selv hvis den andre personen (2) beskylder den første personen (1) for å være ufin og ha en skitten debatteknikk da?

Anonymkode: d00c9...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var veldig mange ord og tall 🙄  Jeg har prøvd flere ganger,men jeg er for trøtt tror jeg 😴

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersketeknikker blir brukt bevisst men dersom mottaker er ultra sensitiv og nærtagende, kan «hersketeknikken» bli feiltolket. Mao, det er ingen hersketeknikk som er blitt brukt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du ser på innlegg nr to her så tipper jeg at @Frkwitch ikke mente å drive hersketeknikk med deg. Men det kan være at du oppfatter det nedlatende og bedrevitende likevel. Da mener jeg at det er rimelig at du avklarer med @Frkwitch hva hun egentlig mente - jeg tipper at hun ikke forstod deg og ikke mente noe mer. Så er den saken avklart - det var ikke hersketeknikk.

Hvis det derimot er slik at hver gang en person snakker til deg så blir du "lille venn"-et eller på annet vis snakket nedlatende til så er problemet hos den andre personen for de vet jo at du forstår ordene annerledes enn de har ment og har likevel ikke endret talemåte. Da mener jeg at man kan kalle det hersketeknikk likevel.

(Jeg håper @Frkwitch tilgir at jeg brukte innlegget som eksempel - jeg syntes det passet - og mener ikke at det her er brukt en hersketeknikk ...!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Hvis en person (1) bruker en hersketeknikk uten å vite det. Og så forstår den andre personen (2) at den første ikke skrev eller sa som hen gjorde for å bevisst bruke en hersketeknikk eller være uredelig - er det en hersketeknikk i seg selv hvis den andre personen (2) beskylder den første personen (1) for å være ufin og ha en skitten debatteknikk da?

Anonymkode: d00c9...31d

Person 1 bruker ikke en hersketeknikk, men person 2 gjør det. Man kan ikke manipulere noen uten å vite det selv.

Anonymkode: 9d972...d22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:
 

Hersketeknikker blir brukt bevisst men dersom mottaker er ultra sensitiv og nærtagende, kan «hersketeknikken» bli feiltolket. Mao, det er ingen hersketeknikk som er blitt brukt.

Så f.eks stråmenn er kun en hersketeknikk hvis den er satt opp med vilje?

Anonymkode: d00c9...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så f.eks stråmenn er kun en hersketeknikk hvis den er satt opp med vilje?

Anonymkode: d00c9...31d

Stråmenn er en form for hersketeknikk og det er meget bevisst da vedkommende ønsker å styre debatten bort fra tema.. Jeg vet ikke helt om jeg forklarer meg godt nok her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Person 1 bruker ikke en hersketeknikk, men person 2 gjør det. Man kan ikke manipulere noen uten å vite det selv.

Anonymkode: 9d972...d22

Dette. 

Manipulasjon er en bevisst handling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blondie65 skrev:
 

Hvis du ser på innlegg nr to her så tipper jeg at @Frkwitch ikke mente å drive hersketeknikk med deg. Men det kan være at du oppfatter det nedlatende og bedrevitende likevel. Da mener jeg at det er rimelig at du avklarer med @Frkwitch hva hun egentlig mente - jeg tipper at hun ikke forstod deg og ikke mente noe mer. Så er den saken avklart - det var ikke hersketeknikk.

Hvis det derimot er slik at hver gang en person snakker til deg så blir du "lille venn"-et eller på annet vis snakket nedlatende til så er problemet hos den andre personen for de vet jo at du forstår ordene annerledes enn de har ment og har likevel ikke endret talemåte. Da mener jeg at man kan kalle det hersketeknikk likevel.

(Jeg håper @Frkwitch tilgir at jeg brukte innlegget som eksempel - jeg syntes det passet - og mener ikke at det her er brukt en hersketeknikk ...!).

Ja, det var dette jeg lurte på.

Hvis jeg - som antok at @Frkwitch faktisk ikke forstod hva jeg mente - hadde svart henne som om hun bevisst brukte en hersketeknikk mot meg. Da hadde vel jeg bedrevet en hersketeknikk selv?

Med andre ord _kan_ svaret til Frkwitch være en hersketeknikk, men ikke nødvendigvis. Stemmer det?

Anonymkode: d00c9...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Blondie65 skrev:
 

Hvis du ser på innlegg nr to her så tipper jeg at @Frkwitch ikke mente å drive hersketeknikk med deg. Men det kan være at du oppfatter det nedlatende og bedrevitende likevel. Da mener jeg at det er rimelig at du avklarer med @Frkwitch hva hun egentlig mente - jeg tipper at hun ikke forstod deg og ikke mente noe mer. Så er den saken avklart - det var ikke hersketeknikk.

Hvis det derimot er slik at hver gang en person snakker til deg så blir du "lille venn"-et eller på annet vis snakket nedlatende til så er problemet hos den andre personen for de vet jo at du forstår ordene annerledes enn de har ment og har likevel ikke endret talemåte. Da mener jeg at man kan kalle det hersketeknikk likevel.

(Jeg håper @Frkwitch tilgir at jeg brukte innlegget som eksempel - jeg syntes det passet - og mener ikke at det her er brukt en hersketeknikk ...!).

Godt eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Med andre ord _kan_ svaret til Frkwitch være en hersketeknikk, men ikke nødvendigvis. Stemmer det?

Anonymkode: d00c9...31d

Det var det jeg mente ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:
 

Stråmenn er en form for hersketeknikk og det er meget bevisst da vedkommende ønsker å styre debatten bort fra tema.. Jeg vet ikke helt om jeg forklarer meg godt nok her.

Eksempel:

Hvis du skriver noe til meg som jeg ikke forstår eller jeg har en tankefeil når jeg leser og svarer. Da kan det ende med at jeg svarer på noe du ikke har skrevet og sånn sett setter opp en stråmann. Fra min side - som ikke er klar over at jeg gjør dette fordi jeg ikke der og da er klar over min tankefeil eller manglende forståelse av innholdet i teksten din - har jeg ikke gjort noe annet enn å svare på det jeg trodde du mente med det du skrev. Men fra din side blir du tillagt en mening du ikke har og opplever en hersketeknikk mot deg.

Hva kalles dette?

Anonymkode: d00c9...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ja, det var dette jeg lurte på.

Hvis jeg - som antok at @Frkwitch faktisk ikke forstod hva jeg mente - hadde svart henne som om hun bevisst brukte en hersketeknikk mot meg. Da hadde vel jeg bedrevet en hersketeknikk selv?

Med andre ord _kan_ svaret til Frkwitch være en hersketeknikk, men ikke nødvendigvis. Stemmer det?

Anonymkode: d00c9...31d

Det kan tolkes slik av mottaker men hensikten bak innlegget kan også være at hun er sliten. Manipulasjon og hersketeknikk er en bevisst handling som vedkommende bruker for å hevde seg selv. Nå sier ikke jeg at dette gjelder i dette tilfellet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Eksempel:

Hvis du skriver noe til meg som jeg ikke forstår eller jeg har en tankefeil når jeg leser og svarer. Da kan det ende med at jeg svarer på noe du ikke har skrevet og sånn sett setter opp en stråmann. Fra min side - som ikke er klar over at jeg gjør dette fordi jeg ikke der og da er klar over min tankefeil eller manglende forståelse av innholdet i teksten din - har jeg ikke gjort noe annet enn å svare på det jeg trodde du mente med det du skrev. Men fra din side blir du tillagt en mening du ikke har og opplever en hersketeknikk mot deg.

Hva kalles dette?

Anonymkode: d00c9...31d

Det kalles dårlig kommunikasjon. 

Hersketeknikk er bevisste handlinger - det samme er stråmannsargumentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Eksempel:

Hvis du skriver noe til meg som jeg ikke forstår eller jeg har en tankefeil når jeg leser og svarer. Da kan det ende med at jeg svarer på noe du ikke har skrevet og sånn sett setter opp en stråmann. Fra min side - som ikke er klar over at jeg gjør dette fordi jeg ikke der og da er klar over min tankefeil eller manglende forståelse av innholdet i teksten din - har jeg ikke gjort noe annet enn å svare på det jeg trodde du mente med det du skrev. Men fra din side blir du tillagt en mening du ikke har og opplever en hersketeknikk mot deg.

Hva kalles dette?

Anonymkode: d00c9...31d

Slike svar kalles for god dag mann økseskaft. Det er åpenbart når noen svarer på noe helt annet enn det som blir diskutert. Men jeg kan gjerne oppfatte det som stråmenn og hersketeknikk dersom du tilegner meg meniger som jeg ikke har ytret.

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:
 

Det kan tolkes slik av mottaker men hensikten bak innlegget kan også være at hun er sliten. Manipulasjon og hersketeknikk er en bevisst handling som vedkommende bruker for å hevde seg selv. Nå sier ikke jeg at dette gjelder i dette tilfellet. 

 

 

1 minutt siden, Blondie65 skrev:
 

Det kalles dårlig kommunikasjon. 

Hersketeknikk er bevisste handlinger - det samme er stråmannsargumentasjon. 

Takk for svarene.

I og med at hersketeknikker er bevisste handlinger så trenger det ikke stemme hver gang det kan se ut som noen bruker en hersketeknikk og blir beskyldt for å bruke det. Da forstår jeg, for jeg har trodd at man må passe seg så man ikke ubevisst bruker hersketeknikker uten å mene det. Det hender jo en blir beskyldt for dette uten å ha gjort det med vilje eller ser andre blir beskyldt for å gjøre det uten at det er avklart hva avsenderen faktisk mente. 

Anonymkode: d00c9...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Eksempel:

Hvis du skriver noe til meg som jeg ikke forstår eller jeg har en tankefeil når jeg leser og svarer. Da kan det ende med at jeg svarer på noe du ikke har skrevet og sånn sett setter opp en stråmann. Fra min side - som ikke er klar over at jeg gjør dette fordi jeg ikke der og da er klar over min tankefeil eller manglende forståelse av innholdet i teksten din - har jeg ikke gjort noe annet enn å svare på det jeg trodde du mente med det du skrev. Men fra din side blir du tillagt en mening du ikke har og opplever en hersketeknikk mot deg.

Hva kalles dette?

Anonymkode: d00c9...31d

Tror det er det de kaller projeksjon. At man øverfører sine egne følelser på en annen person og det de sier/gjør blir fordreid av de følelsene man egentlig har selv, men kanskje benekter overfor seg selv at man har. F. eks sinne.

Anonymkode: 9d972...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Tror det er det de kaller projeksjon. At man øverfører sine egne følelser på en annen person og det de sier/gjør blir fordreid av de følelsene man egentlig har selv, men kanskje benekter overfor seg selv at man har. F. eks sinne.

Anonymkode: 9d972...d22

Stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken said:
 

Stemmer.

Egentlig litt spennende å lese om slike fenomener.

Appropo hersketeknikker så kan det blir ganske avansert hvis personen er kald og smart nok.

Anonymkode: 9d972...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei ... Hersketeknikker og manipulasjon blir ofte brukt uten at man er klar over det selv. Man trenger ikke engang være bevisst en dårlig intensjon. Selvfølgelig kan du være uredelig uten å være klar over det. Selvfølgelig kan du bruke en skitten debatteknikk uten å være klar over det. Selvfølgelig er det ikke hersketeknikk å påpeke dette overfor den som ikke er klar over hvordan hun oppfører seg. Hvis du da ikke selv har en intensjon om å bruke det slik, bevisst eller ubevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...